Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@01:29:22 GMT

رعایت حقوق کودک، احترام به کرامت انسانی اوست

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۳۰۵۰

رعایت حقوق کودک، احترام به کرامت انسانی اوست

یک دکترای حقوق بین الملل گفت: شناسایی، احترام و تضمین حقوق کودک، لازمه احترام به کرامت انسانی کودک است و حقوق کودک مانع از تعدی و تجاوز دیگران به کودک می گردد و کودک را انسانی تلقی می کند که شایسته احترام و عزت است.

نوید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شناسایی، احترام و تضمین حقوق کودک،  لازمه احترام به کرامت انسانی کودک است، اظهار کرد: حقوق کودک مانع از تعدی و تجاوز دیگران به کودک می گردد و کودک را انسانی تلقی می کند که شایسته احترام و عزت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توضیح اینکه کودک صاحب حقی است که جامعه حقوق آن را به نمایندگی از او مطالبه می کند، چرا که او خود نمی تواند آن حقوق را مطالبه کند، تصریح کرد: کودک در جامعه به عنوان محجور شناخته می شود و نیازمند حمایت است، حمایتی از جانب والدین، معلم و همه افرادی که با او در ارتباط هستند، با این حمایت ‌های به جا و درست است که شخصیت فکری و روحی کودک به درستی شکل خواهد گرفت و او را در آینده به فردی کارآمد تبدیل خواهد کرد.

 این دکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا مطالبه‌گر نمودن کودک و آموختن حقوقش به او سبب نمی‌شود، کودک در برابر پدر و مادر خود نافرمانی کند و از زیر بار مسئولیت‌های فرزندی شانه خالی کند، افزود: اساسا یکی از حقوق کودک موضوع تربیت است و تربیت کودک می‌تواند به نحوی باشد که با حقوق کودک تعارضی نداشته باشد.

وی ادامه داد:  پدر و مادری که کنترل گرا هستند و مدل تربیتی آن‌ها رفتارگرایی است، مسلما نمی‌توانند حامیان خوبی برای حقوق کودکشان باشند، چرا که رفتارگرایی مطلق، مبتنی بر تنبیه و تشویق و خلاف کرامت انسانی کودک است، پس بهتر است به جای متهم کردن حقوق کودک به تضعیف نهاد خانواده، به بازبینی سبک‌های تربیتی بپردازیم و بررسی کنیم کدام سبک تربیتی با کرامت انسانی کودک سازگار و مناسب است.

کودک مطالبه‌گر، کودکی صاحب عزت نفس است

بابایی خاطرنشان کرد: سبک تربیتی کارآمد است که در کنار تنبیه و تشویق، تفکر کودک، انتخاب کودک و احساس کودک را به رسمیت بشناسد و در این صورت است که نه تنها به رسمیت شناختن کودک باعث سست شدن بنیان خانواده نمی‌شود بلکه به تحکیم پایه‌های خانواده و رشد فکری و احساسی کودک نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کودک مطالبه گر قطعا کودکی صاحب عزت نفس است و این عزت نفس، خود بالاترین ضامن نهادینه شدن اخلاق در کودک خواهد بود و سازو کارهایی مانند جرم انگاری، کودک آزاری در خانواده، سلب حضانت، تکلیف والدین به تربیت صحیح کودکان و مداخلات اورژانس اجتماعی همگی در راستای شناسایی حقوق و کرامت انسانی کودک در خانواده  است.

 این دکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه گفت: شناسایی ارزش کودک از طریق حقوق، نافی ارزش‌های خانواده نیست و ارزش‌های خانواده نیز مانعی در شناسایی و تحقق حقوق کودک نخواهد بود، بلکه این دو یکدیگر را تکمیل خواهند کرد و رعایت و حفظ حقوق کودک  به تحکیم  بنیان خانواده کمک می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین بخشی از حقوق کودک در قالب حق بر تربیت، مسئولیت‌هایی است که کودک در برابر والدین دارد و بایستی انجام دهد تا علاوه بر رعایت حقوق کودک، حقوق والدین نیز رعایت شود، در این صورت است که هم کودک و هم خانواده به حقوق خود دست می‌یابند و بنیان خانواده نیز حفظ می‌شود.

کد خبر 396814

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقوق کودک روانشناس کودک حقوق شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۳۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: همگان این را می‌دانند که هر کشوری همچون یک تمدن اگر دوران کودکی، نوجوان، جوانی و پیری نداشته باشد، خواهد مرد. در واقع مرگ یک تمدن زمانی اتفاق می‌افتد که ما تصور کنیم دیگز نیاز به ازدیاد نسل نداریم در حالیکه همیشه باید این مراتب را رعایت کنیم، هر چند با گفتن مسائل حل نمی‌شود باید به مرحله عمل رسید.

وی در ادامه تأکید کرد که راهکار‌هایی برای تقویت این فرهنگ وجود دارد چرا که امری تربیتی و فرهنگی است و باید با مدیریت قوی از خانواده و آموزش و پرورش ورود کنیم.

ارجمند اظهار داشت: کودکی که در مدرسه تحصیل می‌کند باید بداند که چقدر تشکیل خانواده و ارزش خانواده مهم است، وگرنه این کودک زمانی که دانشجو می‌شود ترجیح می‌دهد به جای فرزندآوری در بزرگسالی سگ و گربه نگهداری کند مثل خیلی از کشور‌های خارجی!

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: امر تربیتی یعنی خانواده و سپس مدرسه، در کنارش هنرمند هم می‌تواند تلاش کند تا کار‌هایی برای همین نسل نو انجام دهد، مثلا همین جشنواره رشدی که در مدرسه‌ها برگزار می‌شود خودش می‌تواند رشد جمعیت باشد و کودک و نوجوان ما را نسبت به آینده امیدوار کند و خانواده را بهترین مکان برایش بداند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: همه اینها را گفتیم، اما این را هم باید تأکید کنم که ازدیاد جمعیت وابستگی زیادی به اقتصاد هم دارد و باید این را در نظر گرفت که خیلی از افراد هستند به خاطر مسائل اقتصادی دست به فرزندآوری یا فرزندآوری بیشتر نمی‌زنند، از شیرخشک و پوشک گرفته تا چیز‌های دیگر که تأمین کننده کودک است، اینها هم باید مدنظر دولت باشد.

ارجمند یادآور شد: البته کار‌هایی از سوی دولت مثل توزیع شیرخشک و اعطای مسکن و زمین به خانواده‌های چند فرزند برای سیاست تشویقی صورت می‌گیرد که اینها هم خوب است منتها باید بیشتر شود وتوجه مردم را جلب کند.

وی با گلایه از اینکه ما فرهنگمان را گم کرده ایم و باید کتاب بخوانیم تا ببینیم کجا بودیم و به کجا می‌خواهیم برویم، گفت: همه اینها از خانواده شروع می‌شود، اینکه چه چیز‌هایی به کودک یاد بدهند و سپس او را راهی مدرسه کنند، بعد می‌توانیم از هنرمند هم توقع داشتیم که کار تولید کند و خوراک فرهنگی و فکری به کودک و نوجوان ما بدهد تا اینها در بزرگسالی تفکرشان نسبت به ازدیاد جمعیت مناسب و درست شده باشد.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

منبع:روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند