Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظر می‌رسد، حتی گام‌های برگشت پذیر ایران در مسیر برجام طوری توسط آژانس گزارش شود که فشار‌های بین المللی بر ما را افزایش داده و اگر این گزارش‌ها با بیانیه‌های صوری اروپا آمیخته شود، میتواند افکار عمومی را تحریف کند. ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رضا حجت شمامی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دانشجو، در خصوص صدور بیانیه اتحادیه اروپا با محوریت نگرانی اروپا در راستای گام چهارم جمهوری اسلامی در جهت کاهش تعهدات برجامی گفت: به نظر می‌رسد این حق ایران و هر کشوری است که در قبال هر تعهد یک طرفه از خود واکنش نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در روند عملیاتی شدن برجام، آمریکا به صورت رسمی از این توافق نامه خارج و اروپا هم عملا ناتوان در اجرای تعهدات خود بوده است، تصریح کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد یک دلیل آن این است که اساسا اروپایی‌ها پایبند و نگران اولویت‌های خود بودند و مسائل داخلی کشورهایشان مثل برگزیت در بریتانیا و گره کور مشکلات اقتصادی در فرانسه از جمله آن است.

حجت شمامی ادامه داد: حتی فرانسه به خودی خود نمی‌داند که با آمریکا در تعامل یا تقابل است یا حتی با متحد خود یعنی آلمان در چه شرایطی به سر می‌برد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اختلافات دو کشور فرانسه و آلمان با یکدیگر از زمان جنگ‌های جهانی تصریح کرد: این دو کشور در قرن بیستم به این نتیجه رسیدند که با یکدیگر به یک تعامل دست یابند اما مسئله رهبری در اروپا برای هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و همان طور که فرانسه اجازه جولان به آلمان را نخواهد داد، آلمان‌ها هم نگران یکه تازی پاریس هستند.

وی با تاکید بر اینکه اساسا اروپا مدت هاست که از مرکز تصمیم سازی دنیا خارج شده، تصریح کرد: اروپا در فضای تصمیم گیری دنیا هیچ کاره است و تنها دلیلی که در مورد ایران نظر می‌دهد بحث برجام است که بخشی از آن را متوجه مسائل امنیتی و روانی خود می‌دانند، زیرا بعد از جنگ در سوریه اساسا اروپایی‌ها از نزدیک با مشکلات مهاجرین دست و پنجه نرم کردند و فهمیدند مسئله ناامنی در منطقه تا چه حد می‌تواند برای آن‌ها فاجعه‌بار باشد، به همین دلیل می‌خواهند به خیال خودشان و برای حفظ امنیت در منطقه برجام را حفظ کنند، بدون اینکه قابلیت برداشتن کوچکترین گامی را در قبال آن داشته باشند.

حجت شمامی با تاکید بر اینکه توان و قدرت اروپا در حد صدور بیانیه و تاثیرگذاری در مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل است، گفت: در شرایط فعلی تصمیم گیری‌های دنیا در دو محور مهم رقم می‌خورد که یکی آمریکا، روسیه و چین و محور بعدی کشور‌های عضو جبهه مقاومت است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تاثیرگذاری نشست‌های آستانه گفت: امروز این نشست هاست که مشخص می‌کند سوریه چه طور اداره شود و اساسا در این تصمیم گیری حتی آمریکایی‌ها نیز نقش چندانی ندارند.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: چیزی که هم اکنون ممکن است نگران کننده باشد گزارش‌های آژانس است که به نظر می‌رسد انتصاب رئیس جدید آن نیز حساب شده صورت گرفت.

حجت شمامی در پایان گفتگو با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید مراقب گزارش‌های این مرکز باشد، گفت: در روند پیش آمده به نظر می‌رسد، حتی گام‌های برگشت پذیر ایران در مسیر برجام طوری توسط آژانس بین المللی گزارش شود که فشار‌های بین المللی بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد و زمانی که این گزارش‌ها با بیانیه‌های صوری اروپا آمیخته شود، ممکن است بتواند افکار عمومی را به گونه‌ای تحریف کند. در غیر این صورت توان اروپا هیچ گاه فراتر از صدور بیانیه نخواهد بود.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد

به گزارش جماران؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که هیچ خسارتی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. 

مدیر کل، رافائل گروسی همچنان خواستار خویشتنداری حداکثری از همه است و تأکید می‌کند که تأسیسات هسته‌ای هرگز نباید در درگیری‌های نظامی هدف قرار گیرند. 

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوضاع را از نزدیک رصد می‌کند.

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند
  • تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد
  • آژانس اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران نرسیده است
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس