Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:07:17 GMT

هدف سیاست خارجی ایران تقویت و همگرایی منطقه‌ای است

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۴۰۲۸

هدف سیاست خارجی ایران تقویت و همگرایی منطقه‌ای است

دومین روز از سمینار صلح و توسعه در جنوب آسیا، خاورمیانه و آسیای مرکزی امروز (پنجشنبه) با حضور برخی از مقامات ارشد دولت پاکستان، هیات هایی از کشورهای مختلف، اندیشمندان و کارشناسان در محل همایش‌های هتل سرینا در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.  
جواد کچوئیان کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایرلند و فنلاند از سخنرانان اصلی نشست امروز با موضوع چشم‌انداز ایران درخصوص تجارت منطقه‌ای و ابتکارات حمل ونقلی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
نماینده ایران طی سخنانی در این سمینار گفت: از نگاه جمهوری اسلامی ایران درک مشترک از مفهوم همسایگی و همسایگی به عنوان عامل همبستگی و ائتلاف، توسعه زیرساخت‌ها برای همکاری های گسترده تر و همه جانبه اقتصادی و تجاری و همچنین توسعه مشارکت‌ها در بخش‌های حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، هوایی و خط لوله سه قطب اصلی تضمین ثبات، امنیت و سعادت در منطقه است.
کچوئیان تاکید کرد: امنیت، صلح و توسعه در هم تنیده‌اند و برای رسیدن به آن باید به تعاملی فراگیر و سازنده و در هم‌افزایی با یکدیگر به این مهم دست یابیم.  
وی افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه تجارت منطقه‌ای و گسترش راه‌های حمل و نقلی استوار بوده است.  
این دیپلمات ادامه داد: ایران همواره امنیت، صلح، ثبات و توسعه کشورهای پیرامونی خود را امنیت و توسعه خود دانسته و همچنین همواره مشارکت فعال و موثری در تقویت صلح و امنیت منطقه غرب آسیا، مرکزی و شبه قاره داشته است. ایران طی ۴۰ سال گذشته تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در مناطق مهم جهان در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های بانکی و مالی و اجرای طرح‌های عمرانی ایفا کند.  
جواد کچوئیان تاکید کرد: موقعیت راهبردی، ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ما به سواحل طولانی خلیج فارس، دریای عمان، مکران، اقیانوس هند و سواحل دریای خزر همواره مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با ایجاد ۱۰ کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب به طول ۲۱ هزار کیلومتر در ثبات اقتصادی و امنیتی منطقه نقش مهم‌و فوق‌العاده‌ای را ایفا می‌کند؛ ما همچنین زیرساخت‌های‌خود در بخش‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی، ریلی و ظرفیت‌های ترانزیتی خود را در اختیار کشورهای منطقه قرار داده ایم.

به گفته سفیر سابق ایران در ایرلند، راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب یکی از مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزان‌تر می‌باشد. این راه‌گذر یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای مرکزی است؛ همچنین ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد.

**همگرایی منطقه‌ای تهران-اسلام‌آباد

کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: روابط تاریخی و پیوندهای عمیق سیاسی و فرهنگی ایران و پاکستان تاثیر بسزایی در ثبات، امنیت آسیای غربی و جنوبی دارد و می‌تواند در توسعه هرچه بیشتر کشورهای پیرامونی نقش مهمی ایفا کند.  

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک با همه کشورهای این مناطق پیشگام بوده و تاکید داشته است.  

کچوئیان افزود: سیاست تعامل فعال و همه جانبه با کشورهای منطقه از اولویت اصلی سیاست خارجی ایران است و ما معتقدیم که چالش‌های مشترک درخصوص توسعه در عین حال توام با فرصت‌هایی برای همکاری و رسیدن به اهداف مشترک است.

برچسب‌ها پاکستان ترانزیت تجارت ایران حمل و نقل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان ترانزیت تجارت ایران حمل و نقل پاکستان ترانزیت تجارت ایران حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه راهی عشق‌آباد شد/ امیرعبداللهیان: بزودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهم کرد

به گزارش خبرآنلاین، ارتقاء همکاریهای دو کشور در خصوص انرژی ،حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مناسبات دوجانبه و مبارزه با تروریسم در قالب منطقه ای ازجمله محورهای گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان ترکمنستان خواهد بود.

امیر عبداللهیان در آستانه این سفر در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس تاکید کرد ‏در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و بمنظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم.

روابط خارجی دولت سیزدهم با صلابت، حکمت و عقلانیت و با دستاوردهای نتیجه بخش و امیدآفرین به پیش می‌رود.

بزودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهم کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888768

دیگر خبرها

  • ۱۴۰۳ در حوزه سیاست خارجی سال سختی خواهد بود
  • دیدار رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با وزیر امنیت کره شمالی
  • سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • وزیرخارجه راهی عشق‌آباد شد/ امیرعبداللهیان: بزودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهم کرد
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان عازم ترکمنستان شد
  • امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد
  • رایزنی باقری با نماینده ویژه صدراعظم اتریش  در امور سیاست خارجی
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!