علوم عقلی نباشد بسیاری از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۴۱۶۰
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن علامه سید محمدحسین طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، شامگاه روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه بعد از نماز مغرب و عشاء، با سخنرانی آیت الله جوادی آملی در بیت شریف علامه طباطبایی، برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: باید بدانیم که یونان، معبر فلسفه است نه مبدا آن؛ ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بَرْداً وَ سَلاماً» رخ داد، یونانی های خوش فهم این پیام ابراهیم خلیل را که از بابل به یونان رسیده بود را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در سورههایی مثل توبه و فتح، قرآن کتابی معرفی شدهاست که بر تمامی مکتبهای جهان حکومت دارد. در چند جای قرآن می فرماید «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» یعنی اسلام باید بر همه مکاتب دیگر پیروز باشد و کل شرق و غرب عالم باید زیر پوشش قرآن قرار بگیرد، چون این کتاب علاوه بر آنچه دیگر کتب الهی دارند، دارای «هیمنه» است «الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ»؛ یعنی قرآن بر کتب آسمانی دیگر برتری و تسلط دارد. هیمنه قرآن یعنی سیطره و سلطنت قرآن بر تمامی کتب و مکاتب عالم، فلذا قرآن کتابی جهانی است و اقتضای آن جهانی فکر کردن است.
این مفسر قرآن با بیان ویژگی های منتظر حقیقی ظهور بیان کرد: اگر حضرت صاحب(عج) امروز ظهور فرمودند و عالمی فرمودند برای تبلیغ به فلان کشوربرو! آیا این توان در ما هست؟، ما باید کتب کشورهای دیگر و مکاتب دیگر را بدانیم تا اگر به شرق رفتیم شرقی حرف بزنیم و اگر به غرب رفتیم غربی حرف بزنیم و سخن خود را به أنها برسانیم و حقانیت خود را بر ایشان اثبات نماییم، این معنای جهانی فکر کردن است.
آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: ما اگر جهانی حرف بزنیم باید جهانی هم فکر کنیم و اگر محدوده فکر ما قم یا ایران یا حتی خاورمیانه باشد، آنگاه عملمان با آیه شریفه هماهنگ نیست، فلذا منتظر واقعی کسی است که جهانی فکر می کند جهانی حرف می زند و جهانی عمل می کند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با اشاره به جریان غزوه خیبر بیان کرد: جریان فتح خیبر برای مسلمانان مدینه و جامعه اسلامی بسیار مشکل گشا و حائز اهمیت بود که عظمت این فتح و آن حماسه آفرینی حضرت امیر(ع) بر کسی پوشیده نیست، از سوی دیگر در همین روز جعفر پسرعموی پیامبر(ص) از حبشه به مدینه بازگشت، پیامبر(ص) با شنیدن این خبر فرمود نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟!
وی ادامه داد: جعفر یک روحانی و مبلغ بود، در واقع یک روحانی به حبشه رفته و آنجا را طی چند سال متحول کرده و حرف اسلام را به آنجا منتقل کرده، این در نظر پیامبر(ص) معادل با فتح خیبر است تا جایی که می فرماید نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟ در نتیجه فتح، فقط با وسیله شمشیر به دست نمی آید بلکه با قلم نیز می توان فاتح شد و یک روحانی می تواند کاری کند که معادل با فتح خیبر باشد، کسی نمی تواند خود را با اهل بیت(ع) مقایسه کند، اما جعفر یک روحانی مبلغ بود که در حبشه به تبلیغ اسلام پرداخت و به این مقام رسید، چرا شما مانند او نباشید و کاری معادل با فتح خیبر نکنید؟!
این شاگرد علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ذات اقدس اله گفت قرآن باید جهانی باشد و پیامبر مسئول جهانی کردن این کتاب بود وعلما، وارثان انبیا هستند و این غیر از آن است که اولاد وارث پدر است زیرا در ارث مادی، باید پدر بمیرد تا ارث به وارث برسد اما در ارث معنوی ابتدا وارث باید بمیرد تا ارث نصیبش شود و این معنای «موتوا قبل ان تموتوا» است.
آیت الله جوادی آملی در ادامه اظهار داشت: رسول اکرم(ص) یک زبان محلی دارد که مربوط به مسلمانان است ویک زبان منطقه ای دارد که مربوط به موحدان است و یک زبان جهانی و بین المللی دارد که آن زبان عقل و فطرت است که برهانی و دلیل محور است لذا باید با حکمت با جهانیان سخن گفت.
وی در خصوص اهمیت علوم عقلی اذعان کرد: تا علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد بسیاری از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست، در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم، اگر بخواهیم یک دعا را تنها از طریق فهم ادبی بفهمیم کمتر به عمق آن پی می بریم، گاهی یک سطر از زیارت نامهها و احادیث وقتی به دست بزرگان بیفتد و بخواهند تدریسش کنند میشود چندین جلد کتاب.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مناجات «شعبانیه» از غنیترین و قویترین مدارک دینی ماست، اولِ مناجات «شعبانیه» منادات است، بعد وقتی انسان احساس قُرب الهی کرد میشود مناجات و با خدا نجوا میکند. بعد وقتی نفسش تمام شد در همین مناجات «شعبانیه» به ما میگویند به خدا بگو من نفسم تمام شد حالا تو مناجات بکن من گوش بدهم «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِکَ فَناجَیتَهُ سِرّاً» خدایا من حرفم تمام شد حالا تو با من حرف بزن که لذت حرف تو را من بشنوم و مدهوش بشوم نه بیهوش! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لَاحَظْتَهُ»، بعد ناز شروع میشود و آن ناز این است که به ما در مناجات «شعبانیه» گفتند به خدا بگو خدایا «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ»؛ خدایا اگر تو در معاد یا در دنیا در یک فرصت دیگری به من اعتراض کنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم میگویم تو که بزرگ بودی چرا نبخشیدی؟! این راه نیاز نیست این راه ناز است. این مساله همان ناز کردن است که توضیح آن مستلزم علوم عقلی است.
آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: آب فقط می تواند نجاسات ظاهری را پاک کند اما ما یک سلسله غدههای بدخیم داریم مانند حرف حرام یا استعمار خارجی که آب نمی تواند آنها را پاک کند این آلودگی ها را تنها خون شهید پاک می کند؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» همین بود که امام گفت؛ «خون بر شمشیر پیروز است».
وی ادامه داد: کشوری که خون داد زمین آن طیب و طاهر است و زمین طیب و طاهر میوههای پاک میدهد؛ امروز زمین این کشور پاک است لذا ما باید در این زمین، میوهای را به ثمر بنشانیم که غرب را در برابر حکومت جهانی دین محکوم نماید اما تا فلسفه و علوم عقلی مهجور باشد، این اتفاق نخواهد افتاد.
کد خبر 4772284منبع: مهر
کلیدواژه: آیت الله جوادی آملی علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی نشست علمی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت های قرآنی قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آیت الله جوادی آملی خانه اندیشمندان علوم انسانی معرفی کتاب نقد کتاب علامه طباطبایی مجمع عالی حکمت اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه زاهدان: برای حقآبه سیستان آنگونه که باید کار نشد
امام جمعه زاهدان گفت: هزینههای زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرحهای اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی ظهر امروز ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم اما متاسفانه با وجود همه این ویژگیها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح میکنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.
امام جمعه زاهدان افزود: فعالیتهای علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصههای مختلف آن به کار و فعالیت بپردازیم.
آیتالله محامی بیان داشت: رشتههای قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی میپردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیبهای کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.
وی افزود: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمیبرند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر میخواهیم از هدایت قرآن بهرهمند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.
آیتالله محامی در پاسخ به سئوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان اظهار کرد: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبتهایی صورت گرفت و مسئولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهرهگیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.
وی عنوان کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانیها و پیگیریهای متعددی طی پنج سال گذشته داشتهام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکردهاند و تازه دو سال است که موضوع حقآبه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی ریاست محترم جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مسئله موضع گرفتند.
وی اضافه کرد: پیگیری هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبههای نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرمها استفاده نمیکنند.
امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری خود ناست چرا که مسئولان گزارش دادند که با وجود خشکسالیها میزان بارندگی سالیانه در جنوب استان طی این سالها دو میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان 800 میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی احداث شود میتوان این بارندگیها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.
آیتالله محامی اظهار داشت: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر میگردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را میزند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال میکنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه میکند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسئولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.
وی گفت: هزینههای زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرحهای اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر میگردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجهها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.
وی گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامهریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد بود و به تدریج جایگاه دانشگاه را تضعیف میکند.
انتهای پیام/