Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقبال صالحی با بیان اینکه بیش از ۲۰ کتابخانه فعال در مساجد این شهرستان فعال شده است، گفت: توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به مشارکت همگانی و دغدغه مندی اجتماعی نیاز دارد.

«اقبال صالحی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی اظهارداشت: مطالعه یکی از نیازهای مهم جامعه و پایه و اساس برای اعتلاء و پیشرفت جامعه به شمار می رود که نباید مسئولیت گسترش فرهنگ مطالعه به نهاد و یا سازمان خاصی واگذار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون افزود: توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به مشارکت همگانی و دغدغه مندی اجتماعی نیاز دارد و هر فردی باید در این حوزه نقش خود را ایفا کند. خانواده ها یکی از مؤثرترین نهادها در ترویج و گسترش این مؤلفه هستند.

 

وی ادامه داد: مطالعه کتاب توسط بزرگترها موجب ترویج و معرفی مطالعه کتاب خواهد شد و باید در جامعه در این مسیر اقدامات اساسی انجام دهند و موانع پیش روی این عرصه را بردارند.

 

صالحی با بیان اینکه دسترسی سخت به کتابخانه ها و هزینه بالای کتاب از موانع پیش روی مطالعه است، خاطرنشان کرد: راه اندازی کتابخانه های محلی مثل کتابخانه مساجد و فرهنگ سازی برای اهدا کتاب در رفع مشکل دسترسی به منابع کتابخوانی کارآمد است.

 

وی با اشاره به اینکه تنوع کتاب در کتابخانه های محلی بسیار مهم است، یادآورشد: در بسیاری از خانه و منازل کتاب وجود دارد که اهالی آن خانواده با اهدا کتاب خود فرصت مطالعه و دست یابی به کتاب های جدید را برای مردم فراهم می کنند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه بیش از 20 کتابخانه فعال در مساجد این شهرستان فعال شده، خاطرنشان کرد: تجهیز منابع این مراکز از اهمیت خاصی برخوردار است که ستاد کانون های مساجد کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیرین، مردم و نهادهای فرهنگی در این عرصه همکاری کنند.

 

وی اضافه کرد: نهادهای صنعتی و اقتصادی نیز در امر تجهیز کتابخانه های مساجد نقش خود را ایفا کنند که این موضوع به اعتلای جامعه منجر خواهد شد.

 

صالحی با بیان اینکه طرح باشگاه کتابخوانی، معرفی کتاب، شنبه های کتاب، نذر کتاب، مسابقات کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در تیران و کرون انجام می شود، یادآورشد: کانون های مساجد در تحقق این برنامه ها مشارکت دارند.

 

وی شناسایی و تجلیل و معرفی فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی را برای گسترش فرهنگ مطالعه مهم ارزیابی کرد و گفت: این برنامه توسط کانون های مساجد و برخی از نهادهای فرهنگی انجام می شود.

 

وی به برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: بازدید از نمایشگاه کتاب اصفهان، تولید پادکست، اجرای نمایش خیابانی، اهدا کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی از برنامه های این ایام است.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد وحدت اردبیل هفته کتاب و کتابخوانی خبرگزاری شبستان هفته وحدت دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان فرهنگ مطالعه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو انتشار تصاویری از آگهی فروش چند جلد کتاب چاپ قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز در یک کانال تلگرامی، با پیگیری مسئولین کتابخانه‌های عمومی از فروش این کتاب‌های کمیاب جلوگیری شده و به کتابخانه بازگردانده شد.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سوءاستفاده سودجویان بازار کتاب قدیمی از امانت کتاب کتابخانه‌های عمومی گفت: هر چند پس از تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استفاده از کتب قدیمی و ارزشمند تابع مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی این نهاد است، پیش از آن بعضاً کتاب‌های کمیاب توسط افراد سودجو از کتابخانه خارج می‌شد. بر اساس اطلاعات مهرهای درج شده در کتاب‌ها و بررسی سامانه‌ها، خروج آنها (به دلیل عدم بازگشت از امانت یا سرقت) به پیش از تأسیس نهاد (در سال ۱۳۸۲)، برمی‌گردد.

وی افزود: با هماهنگی مراجع قضائی و پیگیری سریع از فرد آگهی‌دهنده، نسبت به عودت ۸ نسخه کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز اقدام شد.

گفتنی است، کتابخانه تربیت، اولین کتابخانه عمومی و دولتی ایران است که در سال ۱۳۰۰ به همت محمدعلی تربیت در شهر تبریز ایجاد شد. ساختمان این کتابخانه پس از بازسازی کلی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ در چهار طبقه بازگشایی شد و به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه می‌کند.

کد خبر 6081408

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • خزعلی: رمز رونق تولید "مشارکت همگانی" است
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد