مستند روحانی درخصوص برخورد پیامبر با پیمانشکنان چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۴۷۴۹
منتقدان در حالی رئیس جمهور را به دروغ بستن به معصوم متهم میکنند که دست کم در دو تفسیر معتبر، روایتی که رئیس جمهور مطرح کردهاند ذکر شده است.
به گزارش گروه سیاسی برنا، سه روز از سخنرانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح کارخانه احیاء مستقیم و شروع عملیات اجرایی طرح توسعه فولاد بافت در استان یزد میگذرد. روحانی در این نشست با توجه به هفته وحدت، نگاهی به سیره پیامبر داشت و رفتار پیامبر در برخورد با پیمانشکنان را مورد بررسی قرار داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سخنان تاکنون مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران اصولگرا و نیز برخی از دغدغهمندان مذهبی قرار گرفته است. برخی از این افراد صراحتا رئیس جمهور را متهم کردند که نسبت دروغ به معصومین داده است. اما واقعا مستند روحانی برای این سخنان چیست؟
ماجرایی که روحانی اشاره کرد به پیمان پیامبر با قبیله یهودی بنی قریظه در مدینه باز میگردد. همین ابتدا باید این اشکال را رفع کنیم که مگر یهودیان کافر هستند؟ در پاسخ باید گفت که یهودیان به هر حال از نظر عدم اعتقاد به اصول دین اسلام، جزو کفار به حساب میآیند اما از این حیث که پیروی کتاب آسمانی هستند، به آنها کافر اهل کتابی گفته میشود و از نظر برخی فقهای شیعه حکم فقهی نجاست کفار بر آنها بار نمیشود.
اما فارغ از این اشکال، سوال این است که چه زمانی در تاریخ بوده که پیامبر با این قبیله عهدی ببندد و بعد از اینکه آنها به عهد عمل نکردند؛ دوباره پیمانی با آنها بسته شود؟
در کتاب تفسیر عاملی، اثر ابراهیم موثق عاملی از قرآنپژوهان قرن ۱۴ و ۱۵ هجری قمری و در آنجا به نقل از تفسیر نیشابوری از ابن عباس، و تفسیر حسینی از تبیان شیخ طوسی میخوانیم که «بنی قریظه با پیغمبر پیمان داشتند و در جنگ بدر اسلحه به قریش دادند و عذر آوردند که فراموش کردیم که با شما پیمان داریم باز پیمان برقرار کردند و در جنگ خندق با احزاب همدست شدند. این است مقصود از پیمان شکستن در هر نوبت.
این تفسیر در واقع ذیل آیه ۵۶ سوره انفال آمده که در آن خداوند میفرماید: «آن گروهشان که بارها با آنان پیمان بستی ولی هر بار پیمان خود را شکستند و از خدا پروا نکردند و این شیوه آنان است.»
این نکته البته فقط در سه منبعی که پیش از این ذکر کردیم نیامده است. طبرسی، مفسر بزرگ قرآن نیز در جلد ۴ از تفسیر خود با عنوان «مجمع البیان فی تفسیر القرآن» نوشته: «قرآن کریم درباره پیمان شکنی یهود بنی قریظه با حضرت محمد (ص) می فرماید: «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة وهم لا یتقون» (أنفال: ۵۶). آنان پیمان بستند که به رسول اکرم (ص) زیان نرسانند و با دشمن او همکاری نکنند؛ ولی در جنگ خندق، دشمنان پیامبر را یاری کردند، مجددأ پیمان دیگری بستند، باز پیمان شکنی کردند و خداوند از آنها انتقام گرفت.»
نکته مهم این است که برخی از منتقدان رئیس جمهور تلاش دارند با پیش دستی این آیه را در خصوص همه یهودیان معتبر بدانند که همان طور که مشخص است، در متن دو تفسیر، صرفا به قبیله بنی قریظه اشاره شده است.
بنابراین سخنان رئیس جمهور در این مراسم، نه بدون مبنا بوده و نه در آن، نسبت دروغی به معصوم داده شده است. محققان برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه این منابع میتوانند به این دو کتاب مراجعه کنند:
۱. ابراهیم عاملی، تفسیر عاملی، با تصحیح علی اکبر غفاری، نشر کتابفروشی صدوق، تهران، سال ۱۳۶۰، جلد ۴، صفحه ۳۳۷
۲. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، با تصحیح هاشم رسولی و فضل الله یزدی طباطبایی، نشر دارالمعرفه، بیروت، سال ۱۴۰۸، جلد ۴، صفحه ۸۴۹.
بیشتر بخوانید: کارخانه احیا مستقیم مگامدول چادرملو افتتاح شد/ در این کارخانه سالانه یک میلیون و 550 هزار تن فولاد اسفنجی تولید می شود کادر پرواز روحانی را سورپرایز کردندمنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: حضرت محمد رئیس جمهور فولاد قرآن کریم یزد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویژگیهای حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها گفت: حدود ۳۰ آیه قرآن کریم به حضرت حمزه سید الشهدا تطبیق داده شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام ناصر رفیعی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) و بزرگداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ماه شوال را سالروز جنگ احد در مدینه دانست و اظهار داشت: جنگ احد در سال سوم هجری و بهنوعی انتقام شکست مشرکین از مسلمین در جنگ بدر بود.
رفیعی افزود: این جنگ که در آغاز با پیروزی مسلمین همراه بود؛اما در نهایت بهخاطر تخلف برخی، مسلمانان شکست خوردند و 70 نفر شهید شدند که حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) یکی از این شهدای والامقام است.
وی تبیینی از جنگ احد ارائه کرد و با بیان این که روزها در گردش است و یاری خدا در گرو استقامت در تلاش و همت است، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» افزود: در جنگ احد وقتی شایع شد که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، برخی فرار کردند؛ خداوند در قرآن کریم میفرماید؛ «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ … ؛ آیا اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود به سنت پیشینیان خود باز میگردید؟»؛ و نشان میدهد که اسلام شخصیتمحور و وابسته به فرد نیست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ایثارها و رشادت مسلمین در جنگ احد، با بیان این که حضرت حمزه(ع) محکم پای دفاع از پیامبر ایستاد، گفت: بازشناسی و معرفی حضرت حمزه را میتوان از چهار طریق قرآن، احادیث پیامبر، کلمات ائمه اطهار علیهمالسلام درباره حمزه و خود زندگی ایشان دنبال کرد.
وی گزارشی از همایش بینالمللی حضرت حمزه و تدوین کتاب هشتجلدی درباره این شخصیت ولای جهان اسلام ارائه نمود و بیان کرد: در ذیل حدود 30 آیه قرآن کریم به حضرت حمزه اشاره نموده، مفسرین و روایات آن را بر حضرت حمزه تطبیق دادهاند که از جمله آن میتوان به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اشاره کرد.
رفیعی با بیان این که در جنگ بدر که در 17 رمضان روی داد هزار نفر از مشرکین در مقابل 313 نفر از مسلمین شکست خوردند؛ به سلحشوریهای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، حضرت حمزه و عبیده در این جنگ اشاره نمود و یادآور شد: آیه 28 سوره ص و آیه 19 سوره حج را میتوان تبیینی از این رویداد مهم تاریخ اسلام دانست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به کلمات پیامبر(ص) راجع به حضرت حمزه اشاره و با بیان این که حمزه محبوب و موردتوجه پیامبر(ص) بود، گفت: پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله میفرمایند؛ کسی که به مدینه بیاید و به زیارت حمزه نرود به من جفا کرده است.
وی بر اهمیت پاسداشت سالروز شهادت حضرت حمزه تأکید نمود و اظهار داشت: پیامبر خدا فرمودند: «علی قائم العَرشِ مَکتوبٌ؛ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ و سَیّدُ الشُّهَداءِ»، بر ستون عرش نوشته شده است؛ حمزه، شیرخدا و شیر رسول خدا و سیّد شهیدان است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایت نبوی «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَییَ عَلِییُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَییَ حَمْزَةُ» اشاره و حضرت حمزه را محبوبترین عموی پیامبر دانست و تصریح کرد: پیامبر خدا در روایتی میفرمایند؛ حضرت حمزه اجازه نمیدهد، در روز قیامت محبینش وارد جهنم شوند؛ یعنی حضرت حمزه حق شفاعت دارد.
وی روایات اهلبیت علیهمالسلام دررابطهبا حضرت حمزه را موردتوجه قرار داد و افزود: بر اساس شواهد تاریخی بعد از سقیفه وقتی امیرالمؤمنین علیهالسلام از پلههای مسجد پیامبر بیرون آمدند، در جملهای نسبت به ناملایماتی که بر ایشان گذشت؛ فرمودند، «واحمزتا واجعفرا»؛ اگر حمزه و جعفر بود این جسارتها انجام نمیگرفت.
رفیعی به فرازهایی از نامه 28 نهجالبلاغه اشاره نمود و بیان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در این نامه به معاویه مینویسد، ما مسلمانان افتخاراتی داریم که نخستین آن رسولالله صلیالله علیه و آله است؛ افتخار دیگر ما حسن و حسین سید شباب اهل الجنه، فاطمه زهرا خیر نساء العالمین و حمزه سید الشهداست؛ حضرت در این نامه به حضرت حمزه افتخار میکنند.
انتهای پیام/