Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@03:54:23 GMT

اردوغان پاسخ پیام اهانت‌آمیز ترامپ را داد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۵۱۰۴

اردوغان پاسخ پیام اهانت‌آمیز ترامپ را داد

رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعات مشترکی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که شخصا پاسخ پیام رئیس جمهوری آمریکا را که از او خواسته بود همانند احمق‌ها رفتار نکند، داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود بیش از ۱۰ دقیقه صحبت کرد که این طولانی‌تر از سخنرانی افتتاحیه ترامپ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گامی برای پاسخ به اهانت ترامپ به شیوه سیاسی اردوغان گفت که پیام اهانت آمیز ترامپ را به خودش بازگردانده است. اردوغان در واشنگتن بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: امروز پاسخ پیام ترامپ را به او دادم. اردوغان در این کنفرانس از نیروهای کرد سوریه به عنوان هم‌پیمانان آمریکا که آنکارا آنها را "تروریست" می‌داند، شکایت کرد و فتح‌الله گولن، چهره مذهبی ترکیه را به دلیل به راه انداختن کودتای سال ۲۰۱۶ مورد سرزنش قرار داد. آمریکا از تحویل گولن که در ایالت پنسیلوانیا اقامت دارد، خودداری کرد. اردوغان در این کنفرانس بار دیگر از تصمیم پارلمان درباره کشتار ارامنه انتقاد کرد. روزنامه حرییت چاپ ترکیه پیشتر به نقل از اردوغان نوشته بود: به دعوت ترامپ به آمریکا سفر خواهم کرد و با خود نامه‌ای که ترامپ کمی پیش از آغاز عملیات "چشمه صلح" در سوریه ارسال کرده بود را همراه با جوابی درخور به او باز خواهم گرداند. ترامپ در آن نامه گفته بود، بیا قرارداد جدیدی ببندیم! تو دوست نداری مسؤول کشتار هزاران نفر شوی، من هم دوست ندارم عامل فروپاشی اقتصاد ترکیه باشم (اما اگر لازم باشد) این کار انجام خواهم داد. اگر این کار را به طرز درست و انسانی انجام دهی، تاریخ نگاه خوبی به تو خواهد داشت اما اگر راه دیگری در پیش بگیری تا همیشه به تو به چشم یک شیطان نگاه می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا در پایان نیز خطاب به اردغان نوشت، احمق نباش!

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۵۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویای نفتی ترکیه محقق می‌شود؟

وزیر جوان کابینه اردوغان که نفت استخراج شده را نیز مورد بررسی قرار داد، اعلام کرد که افزایش تولید نفت در گابار، پس از عید فطر، عید دیگری برای مردم ترکیه رقم زده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتشار خبر رکوردشکنی استخراج نفت در استان کوهستانی شرناخ در ترکیه، در صدر اخبار این کشور قرار گرفت.

شرناخ به عنوان یک استان نفتی، همواره مورد توجه مقامات حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان قرار گرفته است. این استان کوهستانی که به مدت چهار دهه محل درگیری گروه تروریستی پ.ک.ک و نظامیان ترکیه بوده، دوباره در کانون مهمترین اخبار رسانه‌های آنکارا و استانبول قرار گرفت. چرا که آلپ ارسلان بیرقدار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، با سفر به شرناخ، اعلام کرد که ظرفیت‌های جدید اکتشاف و استخراج نفت گابار، دولت و مردم ترکیه را به شدت امیدوار کرده است.

وی درباره منابع میدانی نفتی کوهستان گابار در استان شرناخ، اظهاراتی بر زبان آورد که در تیتر نخست روزنامه‌های چاپ آنکارا بازتاب یافت.

علاوه بر شرناخ، در استان‌های باتمان، آدیامان و آدانا هم مقادیر ناچیزی نفت وجود دارد. همچنین ترکیه تلاش کرده در سواحل بخش ترک نشین جزیره قبرس، دست به اکتشاف و استخراج نفت بزند اما این اقدام، با اعتراضات مکرر قبرس، یونان و اتحادیه اروپا مواجه شده و ترکیه چند بار ناچار شده کشتی‌های خود را به عقب بازگرداند.

با این حال، اظهارات اغراق‌آمیز مقامات آنکارا درباره میزان اهمیت ذخایر نفتی در میدان گابار در استان شرناخ، با ظرفیت‌های تولید نفت، سازگار نیست.

رکورد 40 هزار بشکه‌ای!
روزنامه تقویم از روزنامه‌های تحت امر آکپارتی نوشت: «رکورد استخراج نفت در تاریخ جمهوری ترکیه، در گابار شکسته شد».

این روزنامه از قول آلپ ارسلان بیرقدار وزیر انرژی و منابع طبیعی نوشت: «تولید روزانه نفت در 33 حلقه چاه در گابار، رکورد تاریخ جمهوری را شکست و تا امروز از مرز 40 هزار بشکه در روز گذشته ایم».

وزیر جوان کابینه اردوغان که نفت استخراج شده را نیز مورد بررسی قرار داد، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که افزایش تولید نفت در گابار، پس از عید فطر، عید دیگری برای مردم ترکیه رقم زده است!

وی گفت: «امروز یک روز استثنایی برای ماست. ما عید سعید فطر را جشن می‌گیریم، اما در عین حال امروز با یک رکورد در تاریخ جمهوری، عید دیگری را نیز جشن گرفته‌ایم. مشخصاً این روزی است که در تاریخ به عنوان روز کشف با کیفیت‌ترین نفت و بیشترین نفت در ترکیه ثبت می‌شود».


بیرقدار در ادامه با گوشی تلفن همراه خود، با اردوغان تماس گرفت و در حضور مدیران و مهندسین نفتی، از رئیس جمهور، به خاطر حمایت‌های همیشگی و راهنمایی‌های بی‌نظیرش قدردانی کرد!

وی اعلام کرد: «از امروز، مجموع تولید نفت ما در ترکیه از 100 هزار بشکه فراتر رفته است. شرناخ اکنون به وضوح، پایتخت نفتی ترکیه است. در ابتدای سال گفتیم که هدف ما تا پایان سال 2024 میلادی رسیدن به تولید یکصد هزار بشکه در روز است. این یک تحول بسیار مهم برای کاهش وابستگی ترکیه به خارج به ویژه در حوزه انرژی است. کار بدون وقفه ادامه خواهد داشت و چاه‌های اکتشافی جدید در حکاری و مرز وان وجود دارد. این ارقام تولید با اکتشافاتی که در سال جاری در این چاه‌ها روی خواهند داد، به سطح بسیار بالاتری خواهد رسید. ما در اینجا نفت را در عمق 2500 متری در بعضی جاها، 2800 متری استخراج می‌کنیم. به ویژه در منطقه آکدنیز، تا عمق 4500 متری در آن منطقه، حفاری جهت‌دار انجام می‌دهیم. شرناخ، یک مسیر مهم ترانزیت نفت برای ترکیه و جهان است. خط لوله نفت عراق- ترکیه از اینجا می‌گذرد، نفت به عنوان نیاز کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بازارهای جهانی می‌رسد و منطقه توسعه می‌یابد».

غفلت از مهمترین نکته در اقتصاد نفت
یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در اکتشاف و استخراج نفت، این است که با یک برآورد و تخمین علمی نزدیک به واقعیت، بتوان این موضوع را اثبات کرد که با احتساب کل هزینه‌ها، آیا اجرای عملیات مقرون به صرفه است یا خیر.

به زبانی ساده‌تر، اگر قرار باشد برای استخراج یک میلیون بشکه نفت، بودجه‌ای صرف شود که رقم آن، نزدیک به قیمت تمام شده همان یک میلیون بشکه باشد، هیچ دولت و شرکتی سراغ چنین پروژه‌ای نمی‌رود.

استخراج در شرایطی به صرفه است که مشخص شود، نفت برداشت شده نه تنها کل هزینه‌های نهایی را پوشش می‌دهد، بلکه سود قابل توجهی نیز به وجود می‌آورد. اما در ترکیه، به وضوح می‌توان دید که چنین چیزی وجود ندارد.


آمارها نشان داده که کل نفت تولید شده در ترکیه از سال 2021 میلادی تاکنون، تنها 10 میلیون بشکه بوده است! برای تولید این مقدار ناچیز نفت خام، 3 هزار نفر نیرو، مشغول کار و فعالیت بوده‌اند و هزینه‌های اکتشاف و استخراج، بسیار بالا بوده است.

در منطقه دریای سیاه نیز، هم اکتشاف و هم استخراج، بسیار هزینه بر و فاقد توجیه اقتصادی بوده، ولی دولت اردوغان، به خاطر فواید سیاسی و تبلیغاتی، به عملیات نفتی و گازی ادامه داده است.

اردوغان، انرژی و سیاست
ترکیه به عنوان کشوری که در حوزه سوخت و انرژی با فقر و وابستگی به منابع وارداتی دست و پنجه نرم می‌کند، سالانه بیش از یکصد میلیون دلار از درآمدهایش را خرج واردات نفت و گاز می‌کند.

اما دولت، همواره در مورد احتمال رسیدن به خودکفایی نفتی صحبت می‌کند و در چند سال اخیر، اردوغان در مقام رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم، میادین گاز کشف شده در منطقه دریای سیاه را به عنوان امید آینده ترکیه قلمداد کرده است. 

به نظر می‌رسد که برجسته‌سازی خبر افزایش برداشت نفت در میدان نفتی گابار در استان شرناخ، با حال و هوای پس از شکست انتخاباتی حزب حاکم، بی‌ارتباط نیست. چرا که برای اولین بار در تاریخ 22 ساله حزب عدالت و توسعه، این حزب به مقام دومین حزب کشور سقوط کرده و با توجه به گرانی شگرف نفت، گاز، بنزین و برق در ترکیه، انتشار اخباری در مورد احتمال دست یابی به منابع ملی و ارزان، می‌تواند تا حدودی باعث بازگردادندن روحیه هواداران حزب آکپارتی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • ترامپ هم رئیس‌جمهور بود ایران به رژیم صهیونیستی حمله می‌کرد
  • واسطه گری یک کشور جدید بین ایران و آمریکا
  • ترکیه : پیام‌ ها بین ایران و آمریکا را منتقل کردیم
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نمایانگر ضعف آمریکا بود
  • اولین واکنش ترامپ به حمله ایران به اسرائیل
  • اردوغان به پاپ نامه نوشت
  • دیپلماسی ریا
  • نامه اردوغان به پاپ درباره کشتار رژیم اسرائیل در فلسطین
  • رویای نفتی ترکیه محقق می‌شود؟