Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از سال ۹۵ برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران، نمایشگاه شهر آفتاب مورد بهره برداری قرار گرفت.

علت این اقدام هم کاهش مراجعه به نمایشگاه بین المللی تهران، برای جلوگیری از ترافیک ناشی از آن در بزرگراه شهید چمران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بعد از این اقدام، شرکت نمایشگاه بین المللی تهران که متعلق به سازمان توسعه و تجارت وزارت صنعت است، بار‌ها اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب و برگزاری هم زمان نمایشگاه‌های کم مخاطب کرد.

سال گذشته که وزارت صنعت در اقدامی غیر قانونی تصمیم به برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین المللی تهران گرفته بود، رسانه‌ها نسبت به مشکلات ترافیکی ناشی از افزایش مراجعات به این نمایشگاه هشدار دادند و در نهایت رحمانی فضلی وزیر کشور، به وزیر صنعت دستور داد که بر حسب قانون ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران، از برگزاری این نمایشگاه در تهران جلوگیری کند. اما وزیر صنعت با بی اعتنایی به دستور وزیر کشور هیچ اقدامی در راستای جلوگیری از این نمایشگاه نکرد و در نهایت الکامپ ۹۷ و ۹۸ در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

از سویی دیگر مدیریت شهری هم نشان داد که اهتمام جدی برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه‌ها در داخل تهران ندارد.

بار‌ها پرسش از شهردار پایتخت و رئیس شورای شهر تهران در مورد علت برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ در محل نمایشگاه‌های دائمی شهر تهران بدون پاسخ صریح ماند و آن‌ها از پاسخ طفره رفتند.

حناچی در برابر پرسش خبرنگاران تنها به این جمله اکتفا کرد که «ما معتقدیم طبق قانون نباید نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران برگزار شود» از پاسخ صریح طفره رفت و در عمل هم نشان داد که مقاومتی در مقابل برگزاری نمایشگاه غیرقانونی الکامپ نداشته است.

محسن هاشمی هم اینگونه پاسخ داد که «چون در شرایط تحریم هستیم، لذا شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حاضر نمی‌شوند و این نمایشگاه پر مخاطب نیست».

البته آن زمان با توجه به رفتار‌ها و سخنان هاشمی این شائبه نیز مطرح شد که منفعت او در برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل تهران است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای در جمع خبرنگاران نظریه انشعاب خط ۷ مترو از سعادت آباد به سمت نمایشگاه بین المللی تهران را مطرح کرد! آن هم برای اینکه مراجعه به نمایشگاه‌هایی که در این مکان برگزار می‌شود از طریق مترو انجام شود و دیگر سبب ترافیک نشود، حال آنکه نمایشگاه شهر آفتاب هم دارای مترو است.

متاسفانه وزارت صنعت با این توجیه که منعی برای برگزاری نمایشگاه‌های کم مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران وجود ندارد، از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ آبان اقدام به برگزاری همزمان سه نمایشگاه قطعات خودرو، فوتونیک و پدافند غیر عامل در نمایشگاه بین المللی تهران کرد که عملا میزان مراجعات به آن را در حد یک نمایشگاه پر مخاطب بالا برده است.

در نتیجه ترافیک سنگینی در بزرگراه چمران و مسیر‌های منتهی به آن شکل گرفت که حتی رئیس پلیس تهران هم که با خودروی پلیس تردد می‌کند، ساعت‌ها گرفتار این ترافیک شد.

در نهایت سه شنبه، شب رحمانی فضلی وزیر کشور پا به میدان گذاشت و طی دستوری به شهردار تهران برگزاری همه نمایشگاه‌ها در این محل را ممنوع کرد.

پیش از این هم برخی مدیران شهری و اعضای شورای شهر با تکیه بر مصوبه شورای شهر مبنی بر ممنوعیت نمایشکاه‌های پر مخاطب در تهران از شهردار تهران خواستار جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این محل شده بودند، اما وزارت صنعت با این استدلال که این وزارتخانه تابع مصوبات مجلس است، از تمکین به قوانین شهری سر باز زده است.

اگرچه وزیر کشور اقدام مناسبی کرده، اما تیر خود را به سمت سیبل هدف پرتاب نکرده است، زیرا که مشگل اصلی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در نمایشگاه بین المللی تهران، وزارت صنعت است، چون به خاطر منافعی که از کنار حضور شرکت‌های مختلف در این نمایشکاه کسب می‌کند، همواره اقدام به برگزاری نمایشگاه در این محل می‌کند، خود را از پایبندی به مقررات شهری استثنا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی هوا ترافیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۶۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب جبران کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب نشاط اجتماعی شهر تهران را بالاتر می‌برد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگ ایران سال‌های سال است که برگزار می‌شود و تأثیر بسیاری خوبی در رشد فرهنگ عمومی جامعه داشته است. نمایشگاه کتاب به طور کلی نقش مهمی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عمومی مردم دارد.

وی در رابطه با تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب بر روی مسائل اجتماعی و زیست شهروندان، بیان کرد: نمایشگاه کتاب علاوه بر آنکه بهار اهل کتاب و موعد دیدار اهل قلم و کتاب دوستان است، موجب افزایش نشاط اجتماعی شهروندان و بازدیدکنندگان نیز می‌شود. به اعتقاد من مدیریت شهری تهران باید در محدوده اختیارات خود هر امکان و توانی را که دارد، در اختیار نمایشگاه کتاب بگذارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، همکاری تنگاتنگ شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برپایی هر چه بهتر نمایشگاه بین‌المللی تهران ضروری خواند و ادامه داد: حضور مدیریت شهری در برگزاری این اتفاق مهم فرهنگی در کشور مسبوق به سابقه است و همکاری پررنگی از سوی شهرداری تهران همواره در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود داشته که البته هر دوره از برگزاری کاستی و نواقص دوره‌های قبل را شناسایی و برطرف کرده‌اند.

امانی نیاز جامعه امروز را توسعه و ترویج فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: نیاز مردم دسترسی به رویداد‌های مفید فرهنگی است و نمایشگاه کتاب می‌تواند ضمن تأمین نیاز فرهنگی شهروندان کاستی‌های فرهنگی و اجتماعی موجود را جبران کند.

وی با اعلام اینکه خودش به نوعی پای ثابت همه نمایشگاه‌های کتاب در طول دوران برگزاری بوده است، افزود: هر سال طبق زمینه علاقه شخصی‌ام کتاب‌هایی را که به تازگی به بازار نشر آمده‌اند، از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنم و زمان قابل توجهی را در آنجا سپری می‌کنم.

معاون اسبق برنامه‌ریزی، توسعه‌شهری و امور شورای شهرداری تهران، گفت: معتقدم با رفع اشکالات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب باید در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب را به آنجا منتقل کرد. به نظرم در حال حاضر با توجه به کمبود‌هایی که در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب داریم برای برگزاری نمایشگاه کتاب فضای مناسبی نیست؛ دو دوره‌ای هم که آنجا برگزار شد مشکلاتی ایجاد کرد. مدیریت شهری باید نمایشگاه شهرآفتاب را کامل کند و دسترسی و ظرفیت‌های آن را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم.

امانی در رابطه با حضور شهروندان در بازدید از نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره)، بیان کرد: اجرای طرح ترافیکی ویژه نمایشگاه کتاب در محدوده مصلی نیز می‌تواند به برگزاری مناسب‌تر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی کمک کند. لازم است مردم تا حد امکان با انواع وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی به نمایشگاه بیایند و تعداد پارکینگ‌های مرتبط با مصلی برای مراجعان نمایشگاه کتاب به میزان کافی پیش‌بینی شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود
  • ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • شهرآفتاب مساحت لازم برای نمایشگاه کتاب را ندارد
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • اعلام جزییات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد/ چرا باز هم مصلی محل برگزاری شد؟