Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@21:13:58 GMT

پرسرعت‌ترین ستاره کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۷۸۵۲

پرسرعت‌ترین ستاره کشف شد

این ستاره که S۵-HVS۱ نام دارد، در فاصله ۲۹ هزار سال نوری از زمین کشف شده است و با سرعت بیش از ۳.۷ میلیون مایل در ساعت حرکت می‌کند. این ستاره پنج میلیون سال پیش یعنی حدود زمانی که اجداد انسان یاد گرفتند روی دو پا راه بروند، توسط یک سیاه چاله ابرجرم به مرکز کهکشان راه شیری پرتاب شده است.

«سرگئی کوپوسوف» از دانشگاه «کارنگی ملون» این ستاره را در صورت فلکی «درنا» (Grus) کشف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشف این ستاره بسیار هیجان انگیز است، زیرا ستاره شناسان مدت هاست که در مورد پرتاب ستاره‌های بسیار پرسرعت توسط سیاه چاله‌ها شک داشتند.

وی افزود: با این حال ما هرگز قبلا یک ارتباط مشخص از چنین ستاره پرسرعتی را با مرکز کهکشانی نداشتیم. دانشمندان کشف ستاره S۵-HVS۱ را به دلیل سرعت زیاد این ستاره و عبور نسبتا نزدیک آن به زمین بی سابقه عنوان می‌کنند. آن‌ها تائید کردند: مسیری که این ستاره در آن قرار دارد و سرعتی که پیش می‌رود، به معنای آن است که این ستاره کهکشان راه شیری را ترک خواهد کرد و هرگز برنمی گردد.

محققان توانستند با استفاده از سرعت و مسافت این ستاره از زمین مشخص کنند که این ستاره باید از سیاه چاله Sagittarius A* پرتاب شده باشد؛ Sagittarius A* نام سیاه چاله ابرجرم کهکشان راه شیری است که اندازه آن چهار میلیون برابر خورشید است.

تینگ لی از رصدخانه کارنگی می‌گوید: دیدن این ستاره واقعا شگفت انگیز است، زیرا می‌دانیم که باید در مرکز کهکشانی، مکانی بسیار متفاوت با محیط محلی ما شکل گرفته باشد. S۵-HVS۱ یک ستاره از نوع A. است و یک ستاره جوان است که احتمالا تنها چند صد میلیون سال سن دارد. این در حالی است که خورشید ما ۴.۶ میلیارد میلیارد سال قدمت دارد.

دمای سطح ستارگان از نوع A. از ۱۳ هزار تا حدود ۱۸ هزار درجه فارنهایت متغیر است. این در حالی است که خورشید ما که یک ستاره کوتوله زرد رنگ است، دارای دمای سطح ۹ هزار و ۹۴۰ درجه فارنهایت است.

این ستاره پرسرعت با استفاده از تلسکوپ ۳.۹ متری Anglo-Australian در نزدیکی Coonabarabran، واقع در «نیو ساوت ولز» در استرالیا کشف شد. ستاره شناسان همچنین با استفاده از مشاهدات ماهواره «گایا» آژانس فضایی اروپا توانستند سرعت کامل این ستاره و سفر آن را فاش کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری ستاره شناسان کهکشان راه شیری ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پنجشنبه سیاه در فرودگاه‌های فرانسه
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه!
  • درخشان: آلومینیوم همیشه برای پرسپولیس گربه سیاه بوده و هست
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند
  • خودروی هیبریدی پرسرعت مرسدس رونمایی شد
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • دوستی منحصر به فرد طوطی کاکلی سیاه با یک شهدطوطیک + فیلم
  • تو فلسطینی و تنها نگران تو منم