Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با حضور محمدرضا کلایی، شهردار مشهد و محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، پنج‌شنبه شب در محل شورای اسلامی این شهر برگزار شد.

حسن رسولی، استاندار اسبق خراسان رضوی و معاون کمیسیون شهرسازی شهر تهران در این نشست اظهار کرد: پس از انقلاب که نسبت جمعیت ۷۰ به ۳۰ به نفع روستائیان بود، طرحی تصویب شد که مورد قبول واقع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استدلال موافقان این بود که چرا بودجه شهرداری‌ها که محل زیست طبقه معمولی است، از بودجه عمومی دولت باید تامین شود؟ اکثر روستائیان از حداقل امکانات برخوردار نبودند و در میانه جنگ، متأثر از شعارهای آرمانی انقلابی آن زمان در هنگامه جنگ فقر و قنا این مصوبه، یک مصوبه بسیار پیشرفته تلقی شد.

وی افزود: در سال ۶۲، عمده متولیان امر در مجلس و دولت به لحاظ خاستگاه اجتماعی از طبقات کم‌درآمد بودند و نوع نگاه آنان سوسیالیستی انقلابی اسلامی بود و امروزه این نسبت معکوس شده است.

استاندار اسبق خراسان رضوی تأکید کرد: وقتی به دنبال موضوعی هستیم که معتقدیم حق شهر است، چناچه با یک نگاه واقع بینانه با آن برخورد نکنیم، نمی‌توانیم از سد مراجع تصویب‌کننده عبور کنیم.

رسولی ضمن اشاره به نظریه‌ای از یک روانشناس معروف آلمانی گفت: خانواه‌ها در درجه اول نیاز به ادامه بقا و نیاز معیشتی دارند و تا زمانی که این نیاز برآورده نشود، نیازهای سطح دوم و اجتماعی و عالی بروز پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مسکن و شهرسازی قلک شهرداری‌ها نیست و امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها، عدم تعادل بین مصارف و منابع است و لایحه دوفوریتی که در مجلس در حال بررسی است، اگر به تصویب برسد، باعث تقویت بخشی از منابع شهرداری و مایه امید خواهد بود.

در ادامه محمد عزتی، معاون مسکن و شهرسازی تبریز عنوان کرد: دهیارها در اطراف کلان‌شهرها اختیاراتشان از شهردار بیشتر است و به راحتی می‌توانند یک تصمیم بزرگ برای اطراف شهر بگیرند و آن را اجرا کنند. شهرداری ها با ساختار مدیریت شهری موجود توانایی اداره شهر را ندارند؛ زیرا برای یک کلان‌شهر همزمان ۱۰ نفر از شهردار و شورا و دهیار تشکیل جلسه می‌دهند و سیاست‌گزاری می‌کنند.

عزتی همچنین اظهار کرد: طرحی که شهرها را فریز می‌کند چه اثری دارد؟ صدور  پروانه ساخت ۱۸ ماهه چندین سال طول می‌کشد، برای ساخت ساختمانی بالای هفت طبقه در هر شهری باید به شورای عالی سر بزنیم و شورای شهر نقشی در تصمیم‌گیری ندارد. همچنین بین وزارت کشور و راه و شهرسازی تعارض وجود دارد و مانده‌ایم که باید به کدام ارگان رجوع کنیم.

وی اضافه کرد: چندمدیریتی بر شهرداری‌ها حاکم است که می‌توان با تشکیل کمیته مشترک و جمع آوری دغدغه‌ها و ارائه به شورای عالی استان‌ها، این مشکل را حل کرد.

همچنین احمد رامندی، نماینده دیوان عدالت اداری در بحث حقوق شهروندی اظهار کرد: همه ما در رابطه با حقوق  شهر و شهروندی آگاه هستیم و جای تأمل دارد که چه چیزی باعث شده بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، به جایی برسیم که بفهمیم قوائد گذشته‌ ما اشتباه بوده است و باعث شود امروزه به مشکلات شهروندی برخورد کنیم. ما درد را شناخته و تشخیص داده‌ایم، اما چرا سراغ درمان نمی‌رویم؟

وی افزود: در خیلی از قوانین مانند تملک املاک در طرح‌های دولتی، مسئله پارکینگ و دیگر مسائلی از این قبیل، قوانینی وجود دارد که در نهایت موجب رجوع مردم به دیوان عدالت اداری می‌شود.

وی در زمینه املاک پیرامون حرم مطهر عنوان کرد: شورای عالی شهرسازی این املاک را خریداری کرده و برخی پروژه‌ها اتمام و برخی ناتمام است اما حالا مصوبه خود را لغو کرده‌اند؛ این چه رویکردی دارد؟ اگر مخالف اصول شهرسازی است، در ابتدا نباید اجازه دهیم و باعث بی‌اعتمادی مردم و ایجاد مشکلات فراوان شویم. ما نیازمند برخی اصلاحات هستیم؛ برای مثال، ماده ۱۰۰ به مردم می‌گوید خلاف کنند، بسازنند و بعد جریمه دهند و پروانه ساخت بگیرند، این چه قانونی است؟

در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: در بحث حقوق عامه و شهرسازی، کار مطالعاتی گسترده‌ای انجام شده است. در شهر مشهد شاهد اسکان در سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم و شرایط نامتوازنی در فضای شهری داریم.

وی ضمن اضاره به بافت اظراف حرم مطهر، گفت: در رابطه با بافت اطراف حرم باید گفت ۲۰ سال از اجرای این طرح می‌گذرد اما تنها سالی دو و نیم درصد پیشرفت داشته و اگر اینگونه پیش برود، سال‌های زیادی را تا تکمیل آن پیش رو خواهیم داشت.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: تنها در ۱۵ روز از نوروز ما پذیرای ۹.۵ میلیارد زائر بوده‌ایم و این نشان می‌دهد این شهر توجه ویژه‌ای در کشور می‌طلبد.

حیدری همچنین از برنامه‌های دیگر شورای حقوقی شهر، به شهر ترمیمی، شهرداری ترمیمی اشاره کرده و ابراز کرد:شاید رسیدن به آن آرزوی درازی باشد اما بالاخره در دوره‌های بعدی تداوم پیدا خواهد کرد و ما شهری که در آن مردم بدون انجام هیچ تخلفی به نیازهای خودشان برسند را خواهیم داشت.

کد خبر 4772539

منبع: مهر

کلیدواژه: مشهد حسن رسولی محمدرضا حیدری شورای شهر مشهد محمد عزتی مسکن و شهرسازی تبریز مسکن و شهرسازی مشهد بوشهر یوم الله 13 آبان زلزله شهرکرد راهپيمايي 13 آبان ایلام گرگان تئاتر کودک و نوجوان بیرجند شیراز قزوین هفته وحدت سفر استانی یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۸۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند

غضنفرآبادی گفت: همانطور که ما یک عملیات متقابلی داشتیم، بازهم مجددا بخواهند با عملیاتی خاک ما را مورد هدف قرار دهند بازهم عملیات متقابلانه خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، موسی غضنفر آبادی، درباره پاسخ ایران به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: حمله دلاور مردان بسیار ظریف و دقیق بود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن‌ها خودشان می‌دانند ایران چه عملیات پیچیده و دقیقی را انجام داده است.

وی درباره واکنش احتمالی اسرائیل، بیان کرد: بعید می‌دانم بخواهند اقدامی انجام دهند، اگر بخواهند اقدامی انجام دهند حتما عملیات و اقدام شدید‌تر خواهد بود.

غضنفرآبادی درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: ایرادات لایحه عفاف و حجاب را برطرف کردیم ان‌شاالله ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌خواهد کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی در پاسخ به این‌که آیا طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است، بیان کرد: بله، جدا است.

دیگر خبرها

  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • پرداخت بیش از ۹۹۲ میلیارد تومان کمک معیشتی به مددجویان گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • ورود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان مشهد
  • پیگیری وضعیت پاکبان حادثه دیده شهرداری مشهد
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول
  • ثبت‌ نام اولیه دوچرخه‌های اشتراکی بایدو رایگان شد
  • آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور