Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@20:56:34 GMT

نقش استراتژیک دارو در نظام سلامت/اهمیت ریکال دارویی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۸۹۶۶

نقش استراتژیک دارو در نظام سلامت/اهمیت ریکال دارویی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رضا زالی، در پیامی به دومین کنگره فارماکواپیدمیولوژی، افزود: این کنگره در تلاش است تا با مشارکت تمام ذی نفعان و ذی ربطان برای ایجاد یک حرکت همگرایانه، بین متخصصان این رشته ها ارتباط ایجاد کند. از طرفی بازتاب برنامه های کنگره نیز می تواند مخاطبان متفاوتی را پوشش دهد.

زالی با اشاره به انتخاب هوشمندانه محوریت کنگره، گفت: موضوع بیماری های غیر واگیر، مسئله مبتلابه فعلی نظام سلامت جهانی از جمله ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های اخیر، به دنبال تغییر سیمای بیماری های غیرواگیر، برنامه های وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور نیز تغییر کرده و نیازمند بازنگری در استراتژی های متفاوت و مداخلاتی شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی دیگر از موضوعات مهم در عرصه سلامت کشور را استفاده بهینه از دارو دانست و گفت: دارو نقش بسیار مهم و استراتژیکی در نظام سلامت ما بازی می کند و داروسازان همواره یکی از فعال ترین کنشگران این موضوع خطیر عرصه سلامت کشور هستند.

وی عنوان کرد: امروزه به دلیل اهمیت مصرف بهینه از دارو، افزایش کارایی، کاهش عوارض جانبی آنها و استفاده مناسب از اشکال مختلف دارویی، دانش فارماکواپیدمیولوژی نقش سترگی را بازی می کند  به طوری که در سال های اخیر بیش از هر زمانی نیازمند گسترش این دانش هستیم.

زالی در خصوص اهداف علم فارماکواپیدمیولوژی، اظهار کرد: بررسی عوارض جانبی و میزان اثربخشی داروها، تولید بهینه در کارخانجات دارویی، توزیع مناسب دارو و اینکه چگونه در آخرین ایستگاه مصرفی خود می توانند به شکل موثر واقع شوند، از اهداف علم فارماکواپیدمیولوژی است.

به گفته وی، نوسانات ارزی، گران بودن داروها و ماهیت استراتژیک آنها موجب می شود این علم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

زالی افزود: در شرایط فعلی باید از ظرفیت های پیشنهادی در مجمع مقالات ارزنده ای که در کنگره فارماکواپیدمیولوژی حاصل می شود، بهره کافی را جست.

وی در ادامه ریکال دارویی را به عنوان ابزاری مهم در تضمین امنیت بخشی دارویی در سطح جامعه اعلام کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های موجود در فارماکواپیدمیولوژی می تواند در این مهم به ما یاری رساند.

کد خبر 4772618 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وزارت بهداشت سرطان سازمان بیمه سلامت دارو دیابت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داروسازی ارتودنسی آلودگی هوا درمان ناباروری جامعه پزشکی افسردگی چاقی خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۸۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ایفدانا، بهادر صیدمحمدیان معاون فنی اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  با تأکید بر اینکه عطاری‌ها حق فروش و عرضه هیچگونه دارو یا فرآورده دارویی را ندارند، گفت: عطاری‌ها فقط می‌توانند گیاهان دارویی مجاز و غیرسمی ارائه دهند.

معاون فنی اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: هرگونه فروش دارو یا فرآورده داروییاز جمله  داروی گیاهی، طبیعی و سنتی یا دارو‌های شیمیایی و بیولوژیک در محلی غیر از داروخانه از جمله عطاری‌ها تخلف است.

بهادر صیدمحمدیان گفت: در صورت مشاهده دارو و فرآورده دارویی در عطاری‌ها ، بازرسان سازمان غذا و دارو می توانند این فرآورده‌ها را به عنوان محصولات قاچاق ضبط و بر اساس ضوابط با عطاری مربوطه برخورد می‌کند.

دیگر خبرها

  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور
  • استان یزد میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور می‌شود
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها