مشاهده اخبار داغ روز

ایسنا/فارس رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در دیوان حافظ، موضوع عاشورا را با الفاظی نظیر پیرمغان، دیر، و ...مشاهده خواهیم کرد، گفت: پیرمغان در شعر حافظ وجود مقدس سیدالشهدا(ع) است و آنجا که گفته است « در خرابات مغان نور خدا می‌بینم؛ این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم»، مشخص می‌شود که حافظ به کربلا رفته است.

محمدهادی همایون عصر پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ در نشست علمی نخستین همایش ملی «دولت قرآن» که در تالار کتابخانه اسناد ملی فارس برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون «ظهور در عاشورا و عاشورا در شعر حافظ» پرداخت و گفت: در عاشورا نکته‌ای وجود دارد که حائز اهمیت بوده و آن را متمایز می‌کند. 

او افزود: در بررسی‌های تاریخی به لحاظ روشی معمولاً حوادث واقعه و شرایط پیرامون آن را بر اساس وضعیت حال می‌سنجیم یعنی یک واقعه ۵۰۰ سال پیش رخ داده است و محیط واقعه را محیط امروز خودمان فرض می‌کنیم و همین یکی از محل‌های خطای تعبیر واقعه‌هاست. 

همایون ادامه داد: در مورد عاشورا می‌بینیم اصلاً نمی‌توان با زمانه خودش تحلیل شود؛ همه کسانی که آمدند با زمانه خودش تحلیل کنند همان ناصحانی شدند که به سیدالشهدا(ص) می‌گفتند کجا می‌روی و برای چه می‌روی و این نشان می‌دهد که این افراد واقعه در زمانه خود تحلیل می‌کردند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: هم‌اکنون نیز از فاصله زمانی که نگاه کنیم، خیلی موارد درباره عاشورا گفته شده که برای چه رخ داده است؛ برخی‌ها می‌گویند که سیدالشهدا(ع) در حال فرار از بیعت بودهیا اینکه نعوذ بالله آن حضرت به دنبال تشکیل حکومت بود، اما واقعه عاشورا فقط همین بود؟ پس آن ۱۲ هزار نامه چه بود و اگر امام حسین(ع) به سمت تشکیل می‌رفت پس چرا خانواده و زن و فرزند را با خود همراه کرد، زیرا برای دستیابی به حکومت جنگ رخ می‌دهد. 

او با یادآوری اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند که برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم که درست است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که در فقه امروز زمانی امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند انجام شود که خوف از ضرر نداشته و ایمان باشد و احتمال تأثیر بدهد لذا ظاهراً عاشورا یک پدیده فرا زمانی و فراتاریخی است.

همایون تأکید کرد: وقتی که داریم از عاشورا حرف می‌زنیم نه فقط یک پدیده مربوط به سال ۶۱ را بررسی می‌کنیم بلکه درباره پدیده بسیار بزرگی صحبت می‌کنیم که بر تاریخ سایه انداخته است تا امروز.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه انقلاب ما و حرکت اربعین به برکت عاشورا جلو می‌رود، گفت: عاشورا تا ظهور و حتی بعد از آن و تا آستانه قیامت ادامه پیدا می‌کند لذا عاشورا چنین انرژی عظیمی در تاریخ است.

او با بیان اینکه تاریخ ما ساخته عاشورا است، گفت: زمانی که بخواهیم تاریخ تمدن بنویسیم، یک واقعه محوری را وسط می‌گذاریم مانند رنسانس که به دوران قبل و بعد از رنسانس تقسیم می‌شود لذا عاشورا را هم می‌توانیم محور قرار دهیم و هر چیزی که قبل از عاشورا رخ داده است مقدمه شکل‌گیری آن بوده است و همه انبیا آمده‌اند تا مقدمات شکل‌گیری عاشورا را فراهم کنند. 

همایون با بیان اینکه هر چیزی که بعد از عاشورا شکل گرفته حتی ظهور، نتیجه عاشورا است، گفت: اگر واقعا عاشورا اینطوری است و خیلی از حوادث قبل و بعد از خود را شکل می‌دهد، چه حقیقتی است که این کار را انجام می‌دهد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه بعثت، ظهور، رجعت، قیامت، اربعین، غدیرخم با عاشورا ارتباط پیدا می‌کند، گفت: اتفاقی که در عاشورا رخ داده است تجلی تام و بزرگی است از آن چیزی که در قیامت اتفاق افتاده است و این حقیقتی است که پشت عاشوراست یعنی حرکت جمعی مردم ذیل امام به سمت توحید و وحدت و این را در غدیر و بعثت انبیا و واقعه عاشورا کامل می‌بینیم.

وی با بیان اینکه این مسئله را در جریان ظهور هم می‌بینیم که هم مردم ذیل امام جمع می‌شوند، گفت: حقیقت این دو واقعه ظهور و عاشورا خود حقیقت قیامت است.

همایون همچنین به اشعار حافظ در این باره اشاره کرد و گفت: حافظ می‌گوید «حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر؛ کنایتیست که از روزگار هجران گفت» که کنایه از دوران غیبت است و اگر با این نگاه دیوان لسان‌الغیب را مطالعه کنیم، همه داستان ظهور و غیبت و اشتیاق برای ظهور و نه تنها این اشتیاق بلکه راهکار آن هم مشاهده خواهیم کرد. 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: ما گمان می‌کنیم که حافظ تنها بیان اشتیاق دارد در صورتی که بیان راهکار هم دارد که برای ظهور چنین کاری انجام داده است.

او همایون افزود: حافظ در کربلا عزت دارد یعنی تنها برای زیارت به کربلا نرفته است و این مسئله را در بیت « از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند؛ که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست».

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود به نظم پریشان حافظ اشاره کرد و گفت: خود حافظ هم به این نظم پریشان اشاره می‌کند که این ویژگی همانند ویژگی قرآن است و هیچ متنی شبیه‌تر به قرآن از دیوان حافظ نیست اما نکته اینجاست که این نظم پریشان هم نظم است یعنی این‌طور نیست که هر بیت با بیت دیگر متفاوت بوده و به یک موضوع جداگانه اشاره دارد و خود حافظ می‌گوید نظمش نظم است و یک حرف دارد می‌‍زند و هر کدام از غزلیاتش درباره یک موضوع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فیلم| مجادله یک دانشجو با رئیسی درباره رهبر انقلاب

آیا محسن لرستانی اعدام شد؟

فیلم| دفاع روحانی از قطع اینترنت جهانی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات!

درگیری در مجلس/ پایداری‌ها علیه نماینده اصلاح طلب/سلحشوری: به جز اقلیتی برخوردار از تبعیض و امتیاز، بقیه مردم را رها کرده‌ایم

ایرانی‌هایِ توئیتر، جهرمی را سورپرایز کردند!

منبع این خبر، وبسایت www.isna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۷۹۹۲۱۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حافظ سیدالشهدا دولت قرآن

خبر بعدی:

جشنواره شعر تبری «نوج» منطقه‌ای می‌شود

منطقه‌ای شدن جشنواره شعر تبری «نوج» برای سال آینده و میزبانی شهر الاشت سوادکوه از مصوبات جلسه هماهنگی و مراسم رونمایی از چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج» بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، جلسه هماهنگی و مراسم رونمایی از چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج» چهارشنبه شب با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، فرمانداران سوادکوه و سوادکوه‌شمالی و مدیران ادارات و نهاد‌های و برخی شرکت‌های تعاونی و خصوصی به میزبانی فرمانداری سوادکوه برگزار شد.

 

*۲۵۰ تعریف از فرهنگ

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه احساس می‌کنیم با رشد تکنولوژی دچار فقر فرهنگی شدیم، گفت: باید به دنبال شناخت خلاهای فرهنگی باشیم و برای پُر‌کردن شکاف فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

سعید یزدانی با اشاره به ۲۵۰ تعریف از فرهنگ، فرهنگ را «همه دستاوردهای مادی و معنوی بشر» ذکر کرد و افزود: زبان مازندرانی دچار خطر و بحران است و با استفاده از روش‌های مختلف باید برای تقویت زبان مازندرانی تلاش کنیم و زبان، اولین وسیله ارتباطی بشر است و به فرزندانمان استفاده از زبان مازندرانی را آموزش دهیم.

*آلاشت میزبان چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج»

وی با بیان اینکه «نوج» به معنای جوانه‌ است و جشنواره شعر تبری «نوج»، نیاز به رشد دارد و تنها متعلق به یک اداره و نهاد نیست، گفت: تلاش کنیم تا جشنواره «نوج» با ثبت در تقویم سوادکوه روز خوبی برای مردم سوادکوه رقم بخورد.

فرماندار سوادکوه از تشکیل کمیته‌های؛پشتیبانی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی، تشریفات و گردشگری برای چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج» برای نیمه دوم اسفند‌ماه به میزبانی شهر الاشت سوادکوه خبر داد

* سوادکوه مهد شعر بومی مازندران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تقدیر از عزم جدی برای برگزاری جشنواره شعر تبری «نوج» در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، گفت: توجه به فرهنگ عمومی از اولویت‌های اصلی ما در استان مازندران است و چهارمین جشنواره شعر محلی «نوج» هم در همین راستا است.

عباس زارع از تهدید جدی فرهنگ بومی و لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت آن برای مردم استان خبر داد و افزود: توجه به زبان و گویش تبری در خانواده مورد نظر باشد و برنامه‌ریزی برای آغاز سال تبری و برگزاری هفته مازندران برای احیای فرهنگ بومی اجرایی شد و جشنواره شعر بومی تبری «نوج» در تقویم مازندران ثبت است.

* جشنواره شعر تبری «نوج» منطقه‌ای می‌شود

وی به بخش‌های آزاد و ویژه چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج» اشاره و سوادکوه را مهد شعر بومی مازندران توصیف و خاطر نشان کرد: جغرافیای فرهنگ و گویش تبری تنها به مازندران محدود نیست و از استان‌های دیگر هم اشعار تبری دریافت می‌شود و برای سال آینده جشنواره شعر تبری «نوج» به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

زارع با بیان اینکه اگر در حوزه فرهنگ بومی کار نکنیم در سال‌های آینده دچار مشکل می‌شویم، اظهار کرد: علاقه‌ای به برگزاری جشنواره‌های پرهزینه نداریم ولی جشنواره «نوج» سرمایه‌گذاری فرهنگی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گفت: تقاضای من این است که از چهره‌های تکراری در جشنواره «نوج»، جلوگیری کنیم و از چهره‌های جوان و نوجوان برای گسترش فرهنگ بومی استفاده کنیم.

انتهای پیام/86015/ع

دیگر خبرها

  • منتظر واقعی باید شرابط ظهور «امام زمان (عج)» را فراهم آورد
  • عاشورا ایستادگی اقلیت در مقابل اکثریت را به ما آموخته است
  • صدور ۲۵ هزار فقره شناسنامه مکانیزه در خراسان جنوبی
  • بازنشر گفت‌‌وگوی فارس با پدر شهیدان اعلمی/ وداع با فرزند به یاد وداع سیدالشهدا با علی اکبر
  • چهار مجموعه‌شعر کودک و خردسال به بازار کتاب می‌آید
  • کلاله رتبه اول درخواست کارت هوشمند ملی را در گلستان دارد
  • ثبت ۶۷ هزار تخلف حادثه ساز در طرح زمستانه سال گذشته
  • ارسال ۱۶ سری جهیزیه از طرف ناحیه بسیج پیشوا برای نقاط محروم استان تهران
  • فصلنامه «مطالعات تاریخ اسلام» به ایستگاه 41 رسید
  • انهدام باند پولشویی توسط پاسداران گمنام امام زمان
  • اعطای دومین پژوهانه از سوی مرکز حافظ‌شناسی
  • انهدام باند پولشویی ‌توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه عاشورا
  • چاپ تازه «پیر پرنیان‌اندیش» در راه است
  • انهدام باند پولشویی ‌توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه عاشورا / نفوذ متهمان در سیستم بانکی کشور
  • راز غیبت و لذت انتظار عدالت‌گستر
  • کتاب «بررسی تحلیلی روایات نشانه‌های ظهور» منتشر شد
  • غربت حرم سیدالشهدا (ع) در روزهای پرآشوب عراق +فیلم
  • واقعه عاشورا را تراژدی نخوانیم
  • دومین پژوهانه مرکز حافظ‌شناسی اعطا شد