Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم غذایی می‌تواند نه تنها در سلامتی بلکه در عملکرد و پیشگیری از اختلالات شناختی مغز نقش عمده‌ای داشته باشد. همچنین خوردن غذا‌های مقوی برای مغز می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه، توانایی تصمیم گیری، زمان پاسخ ذهنی و روحیه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذا‌های مقوی مغز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگری هستند که از مغز محافظت می‌کنند. این مواد همچنین حاوی اسید‌های چرب ضروری هستند که تحریک و تقویت سلول‌های مغزی را انجام می‌دهند. در ادامه با برخی از این غذا‌های سالم و مغزی آشنا می‌شوید که می‌توانید آن‌ها را در رژیم خود بگنجانید و در عین حال که از سلامت مغز خود محافظت می‌کنید، تمرکز ذهنی خود را بهبود ببخشید.

ماهی قزل آلا و ماهی تن

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن حاوی چربی‌های سالمی هستند که مغز را تغذیه می‌کنند. روغن‌های طبیعی این ماهی ها، سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ مفید برای سلامتی مغز هستند.

تحقیقات نشان داده است که خوردن ماهی قزل آلا، ماهی تن و سایر ماهی‌های چرب باعث تحریک رشد سلول‌های مغزی می‌شود و همچنین برای بهبود خلق و خو و کاهش استرس موثر است و می‌تواند به بهبود توانایی‌های شناختی کمک کند. علاوه بر این، امگا ۳ موجود در این موادغذایی می‌تواند خطر اختلالات شناختی و حافظه مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون مزایای زیادی برای سلامتی دارد و یک ماده غذایی مهم برای مغز است. این روغن منبع بسیار خوبی از پلی فنول هاست که از مغز محافظت می‌کنند. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و موجب کاهش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل می‌شود. روغن زیتون همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند هرگونه علائم عفونت و التهاب را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین اشتباهات دوره سرماخوردگی که برایتان گران تمام می‌شود

سویا

سویا منبع عالی اسید‌های چرب امگا ۳ و پروتئین بدون چربی است که هر دو این مواد به حمایت از عملکرد مغز و بهبود سلامت آن کمک می‌کنند. سویا همچنین سرشار از آهن است که کمبود آن می‌تواند بر حافظه و توانایی یادگیری تأثیر بگذارد.

بادام و گردو

بادام و گردو یکی دیگر از میان وعده‌های عالی هستند که می‌توانند سلامت مغز را بهبود ببخشند و از سلول‌های مغزی محافظت کنند، به علاوه آن‌ها سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و منابع بسیار مهمی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که ثابت شده است این مواد از مغز در برابر خطر ابتلا به آلزایمر محافظت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که در بعضی از گروه‌ها رژیم غذایی حاوی ویتامین E، خطر ابتلا به این بیماری را تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

تخم مرغ

وقتی صحبت از سلامت مغز می‌شود تخم مرغ یک منبع انرژی واقعی است. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی هستند که از جهات مختلفی به مغز کمک می‌کنند. تخم مرغ حاوی کولین یعنی همان ماده شیمیایی مهمی است که به انتقال دهنده‌های عصبی مغز کمک می‌کند. همچنین کلسترول موجود در آن به شکل گیری غشای سلول‌های مغز کمک می‌کند و می‌تواند سلول‌ها و ساختار‌های مغز را تقویت کند. علاوه بر این، تخم مرغ حاوی چندین آنتی اکسیدان، پروتئین و چربی‌های سالم است که همگی در محافظت از مغز نقش دارند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از مواد غذایی است که فواید آن برای مغز به خوبی شناخته شده است. این روغن با بهبود عملکرد مغز مرتبط است، زیرا چربی‌های موجود در آن به کتون‌ها تجزیه می‌شوند که مغز می‌تواند از آن برای انرژی استفاده کند. همچنین این ماده رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد که می‌توانند به سلول‌های مغزی صدمه دیده اثر بگذارد.

علاوه بر این، روغن نارگیل منبع خوبی از چربی اشباع است که به بهبود عملکرد و محافظت از مغز کمک می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی می‌شود.

انتهای پیام/

مواد غذایی مفید برای مغز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت اخبار پزشکی سلامت مغز کارت سوخت مواد غذایی انرژی زا غذا و دارو آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از راه‌های کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی است؛ موضوعی که در هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند چون این موضوع از سوی مسؤولان وزارت نفت گوشزد شده است پس باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشند. در طول سالهای اخیر بارها بحث افزایش قیمت بنزین از سوی مسؤولان ارشد وزارت نفت تکذیب شده است اما دوباره به محض مطرح شدن استفاده از کارت سوخت شخصی فضای مجازی پر می شود از نرخ های تخیلی بنزین که اخیراً حتی زمانی نیز برای اجرای این افزایش قیمت‌های تخیلی هم مطرح می‌شود.

از زمانی که موضوع کارت سوخت در دولت نهم مطرح شد این سیاست غیر قیمتی برای کنترل مصرف دچار فراز و فرودهایی شد تا جایی که در دولت یازدهم برای مدتی نیز کارت سوخت عملاً کارایی خود را از دست داد و این مساله موجب به افزایش فزاینده بنزین در کشور شد.

در دولت سیزدهم احیای سیاست‌های غیر قیمتی موجب شده است تا استفاده از کارت سوخت پر رنگ تر از قبل باشد تا حدی که در هفته اخیر اعلام شده است صدور کارت سوخت که زمانی ماه ها برای صدورش زمان نیاز داشت به ۱۰ روز رسیده است.

اخیراً مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است به دنبال مذاکرات صورت گرفته با فراجا، مقرر شده تا نیمه اردیبهشت ماه فرایند صدور کارت سوخت در بستر اینترنت انجام پذیرد و کمتر ۱۰ روز کارت سوخت به دست مردم برسد.

به گفته این مقام مسؤول به دلیل جزیره‌ای بودن اطلاعات مورد نیاز تولید کارت سوخت (شرکت پژوهش و توسعه ناجی، نفت و پست) زمان صدور و تولید کارت سوخت زمان‌بر بوده است. لذا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم گرفته است که برای کوتاه کردن فرآیند تولید کارت هوشمند سوخت با ایجاد زیر ساخت‌های لازم نسبت به راه اندازی سامانه ثبت درخواست کارت سوخت در بستر اینترنت با همکاری شرکت‌های فوق اقدام کند.

وی افزود: این امر مستلزم همکاری بی قید و شرط جهت ارائه اطلاعات خودروهای مورد نیاز برای ثبت درخواست و تولید کارت سوخت از طریق شرکت پژوهش و توسعه ناجی است که در صورت حصول نتیجه امکان راه اندازی درخواست اینترنتی صدور کارت سوخت در بستر اینترنت در کمترین زمان امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت پیاده سازی و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه کردن فرآیندها کارت سوخت مردم و ارسال به موقع مرسولات توسط شرکت پست قطعاً کمتر از ۱۰ روز کارت سوخت به دست متقاضیان خواهد رسید چرا که زمان تولید کارت سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیشتر از ۴۸ ساعت زمان نمی‌برد و از طرفی با سیستمی شدن فرآیندها باجه معطل پست صفر خواهد شد و خود متقاضی نیز می‌تواند هر لحظه فرآیند درخواست، تولید و ارسال کارت سوخت را از طریق همان سامانه رصد و پیگیری کنند.

پیش از این هم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون زمان تحویل هر کارت سوخت کمتر از یک ماه است، گفت: امسال برنامه داریم که زمان تحویل کارت‌های سوخت را به یک هفته کاهش دهیم. برای تحقق این امر، نیاز است که شرکت پژوهش و توسعه ناجی با وزارت نفت همکاری کند تا فرآیند نام نویسی کارت سوخت هم الکترونیکی شود.

به گفته این مقام مسؤول استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده، با توجه به اینکه بین استفاده از کارت سوخت شخصی و کارت سوخت جایگاه داران تفاوتی وجود ندارد، مردم ترجیح می‌دهند که ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی را در کارت‌های سوخت شخصی خود ذخیره کرده و کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند. همچنین هر کارت سوخت شخصی، ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر اعتبار سه هزار تومانی دارد، درخواست ما این است که مردم در استفاده از کارت‌های سوخت شخصی همراهی کنند؛ زیرا، هدف‌گذاری برای کارت‌های جایگاه‌ها این است که در شرایط اضطرار مورد استفاده قرار بگیرند.

این گزارش حاکی است مصرف بنزین در کشور هم اکنون بالاست و دولت سعی دارد تا با استفاده از کارت سوخت شخصی این میزان مصرف را کاهش دهد.

کد خبر 6080286 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • چرا دولت میخواهد کارت‌های سوخت را حذف کند؟
  • کارت سوخت‌ ها شارژ شد
  • کارت سوخت‌ها شارژ شد؟
  • چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟
  • ماجرای کارت سوخت و مالیات مهریه!
  • فوری؛ تحویل کارت سوخت ۱۰ روزه می شود
  • حدود ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد
  • ثبت ۱۰۵ هزار درخواست جدید صدور کارت سوخت
  • امکان تولید ۸۰ هزار کارت سوخت در روز
  • تحویل کارت سوخت ۱۰ روزه می‌شود