فیلم مطرب، فیلمی که تأسف به همراه می آورد
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۰۱۱۷
خبرگزاری آریا-می توان گفت تمامِ فیلم مطرب را می شود در یک خط خلاصه کرد. داستان یک خطی که ما را به یاد فیلم های کوچه بازاری فیلم فارسی ها می اندازد.
فیلمساز فراموش کرده است که سنگ بنای یک فیلم، فیلمنامه است و سنگ بنای یک فیلمنامه، ایده ای بالغ. اما آیا هر فکر اولیه ای که به ذهن می رسد، ظرفیت تبدیل به یک ایده را دارد؟ و آیا هر ایده ای می تواند تبدیل به یک فیلمنامه شود؟
تنها ایده ای می تواند تبدیل به فیلمنامه شود که روی آن تمرکز شده باشد، ظرفیتش شناخته شده و در نهایت تبدیل به دغدغه ی فیلمساز گردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در مورد فیلم مطرب با قاطعیت می توان گفت که فیلمساز نه تنها هیچ گونه دغدغه ی شخصی نداشته بلکه یک فکر اولیه ی کاملا عقب مانده ای را بر روی کاغذ آورده و کمی به آن شاخ و برگ داده است. شاخ و برگ هایی از جنس پیش پا افتاده ترین کلیشه ها. کلیشه هایی که می توان نمونه های آن را در فیلم فارسی های سطح پایین پیدا کرد. فیلمساز نه شناختی نسبت به جوانان در فکرِ مهاجرت دارد و نه شناختی نسبت به خوانندگان مهاجرت کرده و نکرده ی قبل انقلابی. ظاهرا او حتی در مورد مکالماتی که در دهان بازیگرانش گذاشته نیز شناخت و علمی ندارد. باید پرسید هدف فیلمساز از ساخت چنین فیلم عقب مانده و به شدت مبتذلی چه بوده؟ تخریب هنر و ارزش های آن؟ سطحی نشان دادن دلایل مهاجرت؟ به سخره گرفتن و فاسد نشان دادن نمایندگان ایران در خارج از مرزها؟ دروغگو و حیله گر نشان دادن ایرانیان؟ این جملات همگی تند و تیز هستند اما مگر می شود جور دیگری برداشت کرد؟ فیلم پُر است از عقده. عقده ی تخریب هنر سینمای ایران. فیلمساز هیچگونه ارزش و اعتباری برای یک ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمندش قائل نشده است. همه ی این ها گواه بر نداشتن نگاهی عمیق، نه در مورد این فیلم، بلکه در مورد مقوله ی فیلمنامه و سینما و همچنین جهان اطرافش است. فیلمساز می خواهد به هر قیمتی لبخند بر لب مخاطب بیاورد. چه بسا با جملات اروتیک و سخیف. مخاطب نه تنها نمی خندد بلکه سرش را به نشانه ی تأسف تکان می دهد. این به اصطلاح فیلم تنها توهینی است به مخاطب و بی ارزش نشان دادن وقت و هزینه ی او.
تصوری که تماشاچی از فیلم دارد نه یک کمدی سیاه است، نه موقعیت و نه هیچ چیز دیگر. او تنها به دیدن پکیجی از کلیشه ها نشسته است. دختری که با فریبکاری پدرش را به ترکیه می آورد و آرزوی رفتن به آمریکا را دارد. پسری که دروغگو از آب در آمده و حالا در خانه ی یک خواننده ی ترک، پرستار بچه است و خواننده ی قبل انقلابی که عقلش را به دست دختر حیله گرش داده و آرزوی دوباره بر روی سِن رفتن را دارد. و بدتر از همه شیطنت هایی که از کاراکترهای فرعی فیلم سَر می زند.
اگر مخاطب علاقه به دیدن فیلمهای ملودرام و عاشقانه داشته باشد چه بسیار فیلم های درجه یک، آن هم در سطح جهانی. اگر علاقه به دیدن فیلم های کمدی داشته باشد چه بسیار فیلم هایی با امتیاز IMDb بالا. و در نهایت اگر علاقه به دیدن فیلم های پورنوگرافی داشته باشد، دسترسی به این گونه فیلمها غیر ممکن نیست. پس دلیل تماشای چنین فیلمِ سَبکی چیست؟ فیلم از هر نظر ناقص و کاملا غیر حرفه ای و تماما فاقد شخصیت پردازی و قصه است.
و سخن پایان اینکه ای کاش مسئولین به جای توقیف فیلم هایی که ارزش دیدن و نقد و بررسی را دارند در فکر پایان دادن به ساخت فیلم هایی باشند که ارزش ژانر کمدی را روز به روز پایین تر می آورند.
یادداشت از: سهیلا بلوردی
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون و سازمانهای سینمایی آثار برتر رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامه نویسان و کارگردانهای مطرح کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی که عصر روز سه شنبه 28 فروردین ماه در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس این پارک، مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، دکتر محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان، مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده، حجت الاسلام حسین رحیمزاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخشهای مختلف این رویداد حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هم اندیشی کردند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکلگیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشتههای علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاههای مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.
دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایدهها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.
در ادامه نشست دکتر محمود اربابی گفت: رویداد استارتآپی فیلم نامه نویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرحهای برگزیده توسط آنها خریداری شود.
در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرم کننده خواند و تاکید کرد: تجربههای قبلی در مورد جشنوارههای فیلم نامه نویسی نشان میدهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایهگذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمانها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.
این فیلم ساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوریهای نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.
مهدی سجاده چی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربههای ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانع کننده و جذاب هم برسیم.
وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایهگذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایهگذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریتها و رویکردهای این سازمانها شفاف و مشخص است و این دستگاهها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.
در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی میتوانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایهگذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.
در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دورههای قبلی، به ثمر رسیده و آثقاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.
حجت الاسلام حسین رحیمزاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایدهها را هموار میکند و پیشنهاد داد: پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.
این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.
در ابتدای این نشست نیز دکتر برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سید جلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هریک گزارشهایی در مورد فعالیتهای دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.