Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: باید آمار کتابخانه‌های کشور به پنج برابر عدد فعلی ارتقاء یابد تا سرانه دسترسی ما به سرانه استاندارد نزدیک شود.

«مهدی رمضانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که توسعه کتابخانه‌ها و به دنبال آن توسعه کتاب و کتابخوانی اولویت اصلی نهاد کتابخانه‌های کشور است، گفت: از لحاظ سرانه کتاب‌خوانی در سراسر کشور تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و حداقل باید آمار کتابخانه‌های موجود به پنج برابر عدد فعلی ارتقاء یابد تا سرانه دسترسی ما به سرانه استاندارد نزدیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اعداد و ارقامی راجع به سرانه مطالعه در کشور اعلام می‌شود اما مبنای کتابخانه‌های عمومی، وضعیت مطالعه براساس میزان دسترسی به کتابخانه‌هاست که اگر بخواهیم استاندارد را رعایت کنیم باید سه هزار کتابخانه فعال کشور را به 15 هزار کتابخانه ارتقاء دهیم.

رمضانی یادآور شد: تاکنون نسبت به تلاش صورت گرفته در حوزه های مختلف رشد داشته‌ایم به گونه‌ای که در شش  ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد در تعداد مراجعه، 17 درصد در عضویت کتابخانه‌های عمومی، دو درصد در تعداد کتابخانه‌ها و شش درصد هم در تعداد نسخه کتاب، رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این که ساختار و فضای موجود استان یزد، ساختاری فرهنگی است و مسئولان یزد انگیزه فعالیت در زمینه کتابخانه ها را دارند، تاکید کرد: موضوعات فرهنگی، موضوعاتی است که همه باید در آن مشارکت داشته باشند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش رفاه در میزان مطالعه افراد نیز اظهار کرد: کتابخانه محل و بستری است که در آن موانع اقتصادی نیز رفع می شود به عنوان مثال همزمان با هفته کتاب، عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است لذا مانعی برای دسترسی به کتاب وجود ندارد به عبارتی نمی توانیم موانع مالی را مبنای دسترسی نداشتن به کتاب مطرح کنیم.

رمضانی با بیان این که کتاب باید اولین مرجع برای حل موضوعات و نکاتی باشد که در طول روز با آن مواجه می‌شویم، گفت: مسئولان و والدین باید نسبت به توجه کودکان به موضوع کتاب و کتابخونی و سوق دادن آنها به فضای مطالعه احساس مسئولیت داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور سرانه مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است

حسین ریگی گفت: وقتی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وارد می‌شویم متوجه جنب و جوش کسانی خواهیم شد که کتاب و مطالعه در زندگی‌شان تاثیر گذاشته است. آن‌ها حامل یک انرژی مثبت هستند و فکر می‌کنم این حس خوب همچنان در نمایشگاه جاری است.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسین ریگی، کارگردان سینما که با فیلم «میرو» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود، درباره اولین تجربه‌های کتابخوانی خود در دوران نوجوانی گفت: در زاهدان بود که اولین کتاب غیردرسی‌ام را خواندم. آن زمان که زاهدان از نظر دسترسی به کتاب خوب شرایط مناسبی نداشت من «سینوهه» را مطالعه کردم که کتابی تاریخی بود و به من تخیل را آموخت.

او با تاکید براینکه وجود کتابخانه‌ها در مناطق مختلف حتماً با استقبال روبه‌رو خواهد شد، ادامه داد: زمانی که در انجمن سینمای جوان زاهدان مشغول آموختن فیلمسازی بودم یک کتابخانه کوچک وجود داشت که باعث شد من با کتاب‌های مختلفی آشنا شوم.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو به ارتباط کتاب و سینما پرداخت و گفت: واقعا در مسئله کتاب و سینما شرایط دنیا تغییر پیدا کرده است؛ زمانی شخصا معتقد بودم حتما باید کتاب کاغذی باشد و مخاطب فیزیک آن را لمس کند، چون خیلی لذت‌بخش است، اما امروزه دنیا درباره کتاب به‌سمت مدیا رفته و خیلی‌ها به‌جای کتاب کاغذی پادکست و کتاب دیجیتال و صوتی گوش می‌دهند.

ریگی در پاسخ به اینکه اهالی سینما چقدر با کتاب ارتباط دارند، اشاره کرد: فکر نمی‌کنم اهالی سینما از کتاب دور باشند هرچند شاید نوع ارتباط و مدل کتابخوانی آن‌ها فرق کرده باشد. شاید یکی از معیار و شاخص‌های سنجش سرانه کتابخوانی فروش کتاب باشد، اما باید پذیرفت که مطالعه ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده که هنوز در آمار‌های کتابخوانی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

او با تاکید براینکه کتاب دریچه ورود سینماگران به دنیای تصویر است، افزود: یک سینماگر حتمأ باید اطلاعاتی حداقلی نسبت به تمام علوم مختلف داشته باشند که احاطه به این علوم تنها با کتاب محقق می‌شود.

کارگردان فیلم «میرو» درباره آخرین تجربه حضور خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: آخرین حضور من در نمایشگاه کتاب مربوط به سال گذشته بود؛ من شخصا هرسال سعی می‌کنم در نمایشگاه کتاب حاضر باشم و جدیدترین کتاب‌های منتشر شده و مورد نیاز خودم را از طریق نمایشگاه تهیه کنم.

ریگی با تاکید براینکه من مخاطب کتاب‌های ادبی و سینمایی هستم، درباره ویژگی نمایشگاه کتاب عنوان کرد: با ورود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران متوجه جنب و جوش کسانی خواهید شد که کتاب دغدغه اصلی‌شان است. این روند حامل یک انرژی مثبت است و فکر می‌کنم این حس خوب همچنان در نمایشگاه جاری است.

او نمایشگاه کتاب تهران را یک نهال تنومند توصیف کرد و با بیان اینکه حتما کتاب می‌تواند کمک کننده باشد تا علاقه‌مندان به سینما درک درست‌تری از این صنعت داشته باشند، ادامه داد: مطالعه کتاب به هر شکلی می‌تواند به یک علاقه‌مند به سینما کمک کند تا او با وجوه مختلف زندگی و شخصیت‌ها آشنا شود و این دو ویژگی می‌تواند برای یک سینماگر کمک کننده باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود