Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:55:16 GMT

تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران حالت سمبلیک دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۰۷۰۹

تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران حالت سمبلیک دارد

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، به تمدید فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایرا توسط دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایران برای اولین بار پس از اشغال سفارت ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ (برابر با ۴ نوامبر ۱۹۷۹) اعمال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته پیش از آن، سفارت آمریکا یک بار توسط گروه‌های چپگرا مورد تعرض قرار گرفته بود که پس از ساعتی این سفارتخانه خالی شد. آمریکایی‌ها نیز در ماجرای ۱۳ آبان فکر می‌کردند که دانشجویان پس از یکی، دو روز تاخیر از سفارتخانه‌شان خارج می‌شوند ولی پس از عدم تخلیه سفارت آمریکا و حمایت‌هایی که از این عمل انجام شد، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایران را صادر کرد که به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌داد اقداماتی را علیه ایران از جمله توقیف اموال، بلوکه کردن دارایی‌ها و اثرگذاری بر قراردادهایی که میان ایران و آمریکا در سه حوزه نفتی، بانکی و تجاری برقرار است، انجام دهد.

وضعیت اضطرار ملی اساس تحریم‌های اولیه علیه ایران است

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه فرمان رئیس‌جمهور آمریکا تاریخ یکساله انقضا دارد که پس از آن، رئیس‌جمهور باید در نامه‌ای باید دلایل خود را از تمدید این فرمان به کنگره اعلام کند، تصریح کرد: یک سال پس از صدور فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایران، کارتر این قانون را تمدید کرد و این تمدید، به عنوان یک سنت باقی مانده است.

ابوالفتح افزود: فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایران پایه و اساس تحریم‌های اولیه علیه ایران از سوی ایالات متحده محسوب می‌شود که براساس آن هرگونه همکاری اقتصادی و مبادله تجاری از سوی شهروندان آمریکایی با ایران ممنوع است.

وی با بیان اینکه فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی علیه ایران ۴۰ سال است که توسط روسای جمهور مختلف، چه دموکرات و چه جمهوریخواه تمدید می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید تا زمانی که یک تحول اساسی و رخداد بنیادین در روابط تهران و واشنگتن رخ ندهد، این فرمان توسط هر کسی که رئیس‌جمهور آمریکا باشد، تا آینده نامعلومی تمدید می‌شود.

تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران حالت سمبلیک دارد

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چرا برجام نتوانست مانع از تمدید این وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران شود؟ ابراز داشت: برجام توافقی میان ایران و ۶ کشور درخصوص بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مجموعه تحریم‌هایی که به این بهانه علیه ایران اعمال و به اجرا درآمده بود، است. بر این اساس، با دستیابی به توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی که ایالات متحده به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده بود، به حالت تعلیق درآمدند اما در دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران که مانند تحریم‌های اولیه تغییری ایجاد نشد. در همان زمان هم رئیس‌جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را تمدید کرد.

ابوالفتح در پاسخ به سوالی درباره توان تحریمی تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران بیان کرد: تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران بیشتر حالت سمبلیک دارد و تاثیر مهم و چندانی ندارد چراکه این وضعیت اضطراری ملی شامل تحریم‌های اولیه است و بعد از ۴۰ سال، اقتصاد ایران به این تحریم‌ها عادت کرده و خود را با شرایط انطباق داده است.

وی اضافه کرد: تحریم‌هایی که بر اقتصاد ایران اثرگذار هستند، تحریم‌های ثانویه یا فراسرزمینی هستند که برای نخستین بار در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون اعمال شدند و به تحریم‌های قانون داماتو شهرت یافتند که بر روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ایران با کشورهای دیگر تاثیرگذار هستند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به تحریم‌های هسته‌ای یادآورشد: همچنین باید به تحریم‌های هسته‌ای که در دولت نخست باراک اوباما هم از سوی وزارت امور خارجه – که هیلاری کلینتون مسئولیت آن را برعهده داشت – و هم از سوی کنگره اعمال شدند، اشاره کرد که با برجام اجرای آنها تعلیق و با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مجددا اعمال و تشدید یافتند، اشاره کرد.

ابوالفتح ادامه داد: تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران به کشورهای دیگر پیام می‌دهد که روابط میان تهران و واشنگتن غیرعادی است و به حالت عادی و معمولی تبدیل نشده است. این تمدید، از نظر عملی فشاری علیه ایران وارد نمی‌کند و تاثیر چندانی هم ندارد.

برچسب‌ها تحریم قانون وضعیت اضطرار ملی ایالات متحده آمریکا سفارت آمریکا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم ایالات متحده آمریکا سفارت آمریکا ایران تحریم ایالات متحده آمریکا سفارت آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم آمریکا علیه نظامیان

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از الجزیره، وب گاه آمریکایی آکسیوس در گزارشی به واکنش مقامات نظامی اسرائیل به تحریم احتمالی آمریکا علیه یکی از گردان‌های ارتش اسرائیل پرداخته است.

در این گزارش به نقل از دستیار وزیر جنگ اسرائیل گفته شده است که «گالانت» به عنوان وزیر جنگ با مقامات ارشد ارتش درباره تحریم‌های مورد انتظار علیه گردان نتسح یهودا گفتگو کرده است.

وزیر جنگ اسرائیل در این دیدارها گفته است که آسیب رساندن به یک گردان به معنای آسیب رساندن به کل ارتش است و این گونه اقدامات راهی برای رفتار با دوستان نیست.

همچنین گفته شده است که وزیر جنگ اسرائیل با رئیس ستاد کل ارتش درباره قصد واشنگتن برای تحریم گردان نتسح یهودا گفتگو کرده است.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، گالانت در دیدارهای خود درباره تحریم گردان نتسح یهودا ابراز نگرانی کرد که این تحریم‌های مورد انتظار آمریکا می‌تواند آغازی برای اقدامات مشابه علیه کل اسرائیل باشد.

برای نخستین بار و در اقدامی نادر، منابع آمریکایی از اقدام واشنگتن برای تحریم یک گردان افراطی صهیونیست‌ها در کرانه باختری خبر دادند.

به گزارش نشریه آمریکایی «اکسیوس»، سه منبع آگاه دولتی در کاخ سفید به این پایگاه خبری گزارش دادند که انتظار می‌رود طی روزهای آینده، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از وضع تحریم‌های سخت گیرانه‌ای ضد گردان افراطی «نتسح یهودا» وابسته به ارتش اشغالگران صهیونیست در پی اقدامات ناقض حقوق بشری اخیر نظامیانش ضد ساکنان فلسطینی در کرانه باختری اعلام کند.

این نشریه آمریکایی با بی‌سابقه خواندن این اقدام کاخ سفید ضد یک واحد نظامی ارتش صهیونیستی فاش ساخت که یکی از مفاد تحریمی ضد این گردان تندرو صهیونیستی، محروم شدن اعضای آن از هرگونه دریافت کمک نظامی و آموزشی از سوی ارتش آمریکا خواهد بود.

گفتنی است روز پنجشنبه هفته گذشته، یک مؤسسه روزنامه نگاری مستقل و غیر دولتی در نیویورک که به روزنامه‌نگاری تحقیقی (ProPublica) و برای منافع عامه فعالیت می‌کند در گزارشی فاش ساخت که یک کمیته ویژه وزارت امور خارجه از ثبت و کشف مصادیقی از اقدامات ناقض حقوق بشری این واحد نظامی دریافت کرده است.

به گفته یک مقام مسئول دولتی در کاخ سفید، دستور بلینکن در وضع تحریم‌ها ضد این واحد افراطی ارتش اسرائیل به وقایع قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی و اقدامات خشونت طلبانه و ضد بشری این واحد در کرانه باختری ارتباط دارد.

همزمان با انتشار گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها از تحریم بی‌سابقه این گردان خشن و افراطی از سوی واشنگتن، مقامات صهیونیستی به اقدام وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان دادند.

منابع عبری گزارش دادند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام احتمالی کاخ سفید در تحریم این واحد نظامی با انتقاد از دولت آمریکا گفت: تحریم یکی از گردان‌های ارتش اسرائیل، اوج پستی و فروپاشی اخلاقی است.

از سوی دیگر، در ادامه واکنش‌ها و بروز اختلافات میان تل آویو و واشنگتن، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی به شدت به دولت بایدن تاخت و افزود: اعمال تحریم علیه ارتش اسرائیل توسط آمریکا، دیوانگی محض و تلاش برای تحمیل حکومت فلسطین بر ماست.

از سوی دیگر، بن گویر، وزیر تندرو و جنجالی امنیت داخلی رژیم اشغالگر در موضعی با حمله به کاخ سفید اعلام کرد که تحریم سربازانمان، خط قرمز ماست. گالانت باید هرچه سریع‌تر از گردان نتسح یهودا حمایت کند. اگر اینچنین نکند، این گردان را به عنوان قهرمانان بزرگ معرفی خواهیم کرد.

گفتنی است که عناصر گردان افراطی نتسح یهودا از نظامیانی از قوم‌گرایان افراطی حریدی مذهبی و گروه مذهبی تندرو افراطی موسوم به «شبیبه الطلال» (Hilltop Youth) تشکیل شده است که هر روز علیه فلسطینیان در کرانه باختری را با اقدامات ضد انسانی مورد ضرب و جرح و خشونت قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم
  • واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم آمریکا علیه نظامیان
  • نتانیاهو: تحریم ارتش اسرائیل تصمیمی پوچ است
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • آمریکا یک گردان ارتش رژیم صهیونیستی را تحریم می‌کند