Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:10:34 GMT

تقویم‌هایمان را برای هفته وحدت اصلاح کنیم

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۰۷۲۰

تقویم‌هایمان را برای هفته وحدت اصلاح کنیم

دکتر مهدی مجتهدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مثلا ثقةالاسلام کلینی که شیعه به کتاب "کافی" او افتخار می‌کند میلاد حضرت رسول را ۱۲ ربیع الاول اعلام می‌کند و بعضی از بزرگان اهل سنت نیز ۱۷ ربیع الاول را تاریخ تولد پیامبراکرم می دانند پس این موضوع نیاز به تصحیح دارد و پیشنهاد می‌شود در هر دو تاریخ "میلاد رسول خدا صلی الله علیه وآله به روایتی" نوشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: واقعیت این است که سیره ائمه(ع) بر احترام نسبت به افراد جامعه است حضرت علی علیه‌السلام حتی پس از اینکه به خلافت رسیدند تنها عده‌ای کمی او را امام خود می دانستند و بیشتر جامعه ایشان را فقط به عنوان خلیفه می شناختند. با این همه ایشان در رفتار خود بین افراد، برخورد تفکیکی نداشتند و می توان این سیره را در زندگی و رفتار سایر ائمه (ع) نیز مشاهد کرد.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در روایتی دیگر یکی از پیروان امام صادق علیه‌السلام از  کمک شبانه ایشان به مستمندان اهل تسنن اظهار تعجب می کند زیرا آنها از پیروان آن امام (ع) نبودند و یا برخورد امام حسن مجتبی علیه‌السلام با دشنام دهنده به خودشان به شکلی بود که موجب تحول آن شخص شد.
مجتهدی افزود: برخورد ما با برادران اهل تسنن نیز باید تابع اهل بیت (ع) باشد ضمن این که امروزه اهل تسنن نسبت به ائمه (ع) توهین نمی‌کنند و آنها را به عنوان فرزندان پیامبر خدا قبول دارند و مورد احترام خود قرار می‌دهند.  
وی با اشاره به اختلافات موجود در بین مذاهب اسلامی با ذکر مثالی گفت: در یک خانواده ممکن است بین برادران دعوا و اختلافی رخ دهد ولی باید به گونه ای رفتار کرد که همسایه‌ها متوجه این اختلاف نشوند و سعی کنند اختلاف خود را به گونه‌ای مدیریت کنند تا بهانه ای به دست مغرضان ندهند.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حقایق و رخدادهایی که در تاریخ نقل شده است را نمی توانیم نادیده بگیریم و به عبارتی یک سری از مشکلاتی که در جهان اسلام به وجود آمده هنوز هم حل نشده است و باید به دنبال ریشه یابی و مدیریت صحیح این اختلاف ها باشیم و این که بگوئیم اگر در این موارد گفت وگویی علمی شکل گیرد موجب اختلاف خواهد بود صحیح نیست.  
مجتهدی افزود: رویکردی اشتباه از قرون اولیه بین عده‌ای وجود داشت که معتقد بودند در مورد یک سری مسائل مانند اختلافات بین صحابه در جنگ جمل نباید صحبت شود که این نیز غیر علمی است.
وی ادامه داد: صِرف پاک کردن صورت مساله درست نیست بلکه باید به نوع گفت و گو برای حل مساله دقت شود به عبارتی اول باید موضوع اختلاف را درست شناخت تا در گام بعدی برای پیدا کردن راه حل آن تلاش کرد.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: محققان، تاریخ اسلام را مطالعه می کنند و با نگاه علمی و محترمانه ایرادها را شناسایی و مطرح می کنند و درباره آن مقاله می نویسند و سخنرانی انجام می دهند تا با کمک یکدیگر قدم به قدم، راه حلی برای مشکلات پیدا کنند.
مجتهدی افزود: بعضی افراد به اشتباه تعریفی از وحدت را مطرح می کنند که مطابق آن اهل سنت باید شیعه شوند و یا بر عکس آن روی دهد که این تعریف از وحدت شبیه تمسخر خودمان است.
وی با اشاره به لزوم رعایت ادب و احترام در ارائه مطالب علمی ادامه داد: به عنوان مثال یک نویسنده شیعه در یک دوره تاریخی کتابیدر موصل عراق نوشته و آن قدر از منابع و علمای اهل سنت روایت کرده است که مصّحح این نسخه خطی او را به اشتباه یک عالم اهل تسنن معرفی کرده است.

استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه در طول تاریخ، عده ای عالم نما، مردم را نسبت به هم تحریک کرده اند و آشوب هایی را نیز پیش آورده اند اما در مناسبات اهل علم شما برخورد نا مناسب و توهین آمیز نسبت به یکدیگر را شاهد نیستید که نمونه آن کتاب "المراجعات" درباره اثبات حقانیت شیعه و امامت بلافصل امام علی (ع) پس از پیامبر است.

مجتهدی افزود: در این کتاب، نامه‌های مبادله شده میان سید عبدالحسین شرف الدین عاملی که یکی از علمای شیعه لبنان است و شیخ سلیم البشری، عالم اهل سنت مصری منتشر شده است که در آن شرف الدین عاملی به دلایل متعدد امامت حضرت علی (ع) از قرآن و روایات اهل سنت اشاره و استناد می کند.  

برچسب‌ها مشهد شیعه اهل سنت هفته وحدت دانشگاه فردوسی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد شیعه اهل سنت هفته وحدت دانشگاه فردوسی مشهد مشهد شیعه اهل سنت هفته وحدت دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: مکان‌ها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که می‌توان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکان‌ها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد می‌کند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن‌های رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزه‌های وحیانی و دینی را در خود جای نداده‌اند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی می‌کنند.

مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد. خبرگزاری مهر درصدد است با نگاهی به تاریخچه و وضعیت این نهادهای مهم فرهنگی در گذشته و حال، بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی را با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ضمن گزارش‌ها و گفتگوهایی بررسی نماید.

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفته‌های بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک می‌کند.

استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمی‌شد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.

وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعه‌سازی بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک می‌کند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته می‌شوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت می‌رسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.

هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر می‌کنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی می‌تواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایه‌گذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی می‌خورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.

هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های اقتصادی، گفتمان‌سازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت می‌شود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهره‌مند شد.

کد خبر 6079959 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • آرتتا: در ماه آوریل فاصله آرسنال با بهترین تیم‌های تاریخ مشخص می‌شود
  • دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست
  • ترافیک نیمه سنگین آخر هفته در مسیر مشهد
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • ثبت روز آزمایشگاهیان در تقویم کشور
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه