Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@08:04:54 GMT

پایان معاملات سنتی پسته با عرضه بورسی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۱۳۰۵

پایان معاملات سنتی پسته با عرضه بورسی

حمید عزت‌آبادی پور، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان در گفت وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره روند طی شده معاملات پسته اظهار کرد: حدود یک ماه از راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا می‌گذرد و آمار‌ها نشان می‌دهد استقبال خوبی از آن شده است. در این میان فعالان بازار پسته کرمان خبر می‌دهند که بازار سنتی پسته تحت تأثیر بورس قرار گرفته و قیمت‌های روزانه بورس به مرجع قیمتی بازار سنتی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سال پر محصولی را داشتیم و مطابق پیش‌بینی‌ها،  پسته کاران استقبال خوبی از عرضه بورسی داشته‌اند و این نکته را مستنداتی مانند سیر صعودی و رقم قابل‌توجه آمار پذیرش پسته در انبارها، رونق معاملات و استقبال از «معاملات گواهی سپرده و آتی» تأیید می‌کنند.

عزت‌آبادی پور افزود: در همین مدت کوتاه، قیمت معاملات در بورس کالا به مرجع بازار معاملات در بازار سنتی پسته تبدیل شده است و این، تحول بسیار مهم و مثبتی است. زیرا این روند، می‌تواند به قیمت‌گذاری واقعی و منطقی پسته کشاورزان یاری رساند و منافع دلالان را به نفع پسته کاران محدود کند. 

به گفته عزت آبادی پور،  در آینده نزدیک میزان معاملات مخصوصاً در معاملات آتی بیشتر می شود و دور از انتظار هم نیست که به‌تدریج، انگیزه کشاورزان برای فروش محصول باکیفیت‌تر خود در بورس پسته افزایش چشمگیری یابد، زیرا عرضه بورسی منافع آنان را بهتر و بیشتر تأمین می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: پسته محصولی صادراتی است و تولیدکنندگان آن به دلیل ارتباط ناگزیر با بازار‌های جهانی به‌روز هستند و اطلاعات جامع و کاملی دارند و نگاه کارشناسی به بازار دارند. تولیدکنندگان پسته با این روند‌ها بیگانه نیستد و همین‌که این مزیت‌های جدید را ببیند و قیمت‌گذاری منطقی کالای خود را لمس کنند، شاهد افزایش حضور آنان خواهیم بود.

او در خصوص تعداد انبار‌های پذیرش شده پسته گفت: بورس پسته با دو انبار در سیرجان و زرند افتتاح شد و چند انبار دیگر هم درخواست پذیرش داده‌اند و کار‌های اولیه آن نیز انجام شده است. امیدواریم آن‌ها هم هر چه زودتر به انبار‌های قبلی اضافه شوند.

عزت آبادی پور در خصوص انواع مختلف پسته و عرضه پسته فندقی در بورس گفت: پسته انواع مختلف دارد، اما به لحاظ حجمی حدود ۶۰ درصد پسته ایران، پسته فندقی است. به همین جهت بورس کالا، اتاق بازرگانی و سایر مجامع مؤثر، پسته فندقی را برای پذیرش در بورس پسته پیشنهاد دادند. امیدواریم در آینده انواع پسته نیز پذیرش شود. البته پذیرش پسته فندقی و کشف قیمت آن در بورس عملاً یک مرجعی ایجاد کرده تا سایر اقلام نیز همان‌گونه قیمت‌گذاری شود و بر روی آن تأثیر خواهد داشت.

وی در پایان اظهار کرد: دستاوردها، فراتر از انتظارات بوده است. اکنون معاملات در بازار سنتی پسته نیز با تأثیرپذیری از قیمت بورس پسته انجام می‌شود و همین نکته، بیانگر دستاورد بزرگ عرضه بورسی پسته در اندک مدت فعالیت آن است. صادرکنندگان نیز در حال حرکت به سمت این بازار هستند. بنابراین، چشم‌انداز آینده، روشن است و هرقدر، سیاست‌گذاری‌ها و شناسایی و ترمیم کاستی‌های احتمالی بیشتر شود، به همان میزان، آینده نیز روشن‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۱۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس امروز ۲۵ فروردین/افت ۵۳ هزار واحدی

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با اقت ۵۳۹۱۹ واحدی به۲,۲۰۷,۹۷۹ واحدی رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز _شنبه بیست‌وپنجم فروردین_ با افت ۵۳۹۱۹ واحدی به ۲,۲۰۷,۹۷۹ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۲۵۱۰۰.۰۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۱۱.۹۴۲ میلیارد سهم بود که طی ۴۹۰,۲۹۲ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۶۴,۹۴۳.۳۲۶ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۶,۵۵۴,۹۷۱.۰۸۹ میلیارد ریال شد.

نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

کد خبر 743929

دیگر خبرها

  • بورس ۱۰ هزار واحد مثبت شد
  • شاخص بورس امروز ۲۷ فروردین/رشد ۱۰ هزار واحدی
  • جو مثبت در بازار سهام؛ حدود ۵۰۰ نماد بورسی صف خرید شدند
  • بورس ریخت؛ سهامداران همچنان ناامید هستند
  • جلسه اضطراری بورسی ها؛ دامنه نوسان بورس برای سه روز کاهش یافت/ برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از جهش قیمت سکه؛ فردا حراج داریم!
  • تلاطم بورس با ریسک سیاسی
  • ریزش ۵۳ هزار واحدی شاخص کل در پایان معاملات
  • شاخص بورس امروز ۲۵ فروردین/افت ۵۳ هزار واحدی
  • ریزش سنگین بورس در فروردین رقم خورد
  • کدام صنایع بورسی در ۱۴۰۳ پیشرو خواهند بود؟