Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@05:31:10 GMT

فارس و عرب بودن از نگاه ما امتیاز نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۱۵۷۴

فارس و عرب بودن از نگاه ما امتیاز نیست

رئیس جمهور راه نجات مسلمانان در برابر تجاوز آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه و تلاش آنها برای ایجاد تشتت و تفرقه را پیروی از رسول همیشه ستوده خداوند، حضرت محمد (ص) دانست و تاکید کرد که پیامبر با معجزه کتاب ، حکمت ، اخلاق و سیاستش، تمدن نوینی را برای جهان به ارمغان آورد و امروز ما به عنوان مدعیان پیروی از پیامبر و ایجاد حکومتی بر مبنای الگوی حکومت نبوی همانند او بدنبال امپراطوری نبوده و نیستیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار مسئولان نظام، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم با رهبر انقلاب اسلامی اظهارداشت: در این روز میلاد با سعادت، همه از خدا می خواهیم  دنیای اسلام، متحد، برادر و در کنار هم بتواند در برابر انواع ظلم ها و تجاوزها به پیروزی بزرگ دست یابد.

رئیس جمهور در این دیدار که در سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) انجام شد؛با تبریک عید سعید میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و فرزند برومندش امام جعفر صادق(ع) به  محضر رهبر انقلاب اسلامی، همه مسلمانان جهان، ملت بزرگ ایران ، سفرای اسلامی مقیم در تهران و همچنین میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی گفت: زاده امروز، در جهان و دنیایی پا به عرصه وجود گذاشت که سراسر آن را تبعیض ، فساد ، ظلم ، جنگ و خونریزی فرا گرفته بود و  افتخار آنها به قبیله ، قدرت بازو و شمشیر و هدف آنها استیلا بر اموال و سرزمین دیگران بود.

 روحانی ادامه داد: در این دوران، زنان به عنوان شهروندان درجه دوم در جامعه محسوب می شدند و جنگ خونینی بین قبایل ، ادیان و مذاهب در طول آن دهه ها استمرار داشت و دو امپراطوری عظیم و بزرگ در شرق و غرب بر جهان سلطه یافته بودند؛ در شرق امپراطوری ساسانی و در غرب امپراطوری روم و بقیه تمدنها از جمله چین ، هند و مصر جایگاه چندانی در نظم جهانی آن زمان نداشتند.

 رئیس جمهور اظهارداشت: مردی از جوارکعبه نوایی به گوش جهانیان رساند که با همه صداها متفاوت بود، او برای مردم کتاب آسمانی ، حکمت و میزان آورده بود؛ میزان و ترازویی که با همه ترازوهای گذشته فرق داشت.

 روحانی افزود: در این میزان  و ترازو، قبیله آنچنان سبک بود که نشانی از او نبود، ثروت و جنسیت وزنی نداشت اما صداقت ، علم ، ایمان ، وحدت و یگانگی و برابری، بالاترین وزن را در این میزان داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه " او پیامبر و در عین حال راهبر، پیشوا، امام و حاکم بود اما مقدم بر حکومت پیامبر، حکمت او بود و این راز موفقیت پیامبر بود"، گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) همه را در کنار هم یکسان قرار داد؛ از سیاه ، سفید ، عرب و عجم گرفته تا زن ، مرد ، فقیر و ثرومند، همه یکسان بودند و تنها معیار، بزرگی ، تقوا، پاکدامنی ، علم ، جهاد و فداکاری بود.

 روحانی خاطرنشان کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام با ایمان، قانون، اخلاق و پیمان، جامعه را اداره کرد، او تنها با مردها پیمان نبست و بیعت نکرد، زنان هم در کنار مردان بودند. او پیمانش تنها با مسلمانان نبود، با اهل کتاب و یهود هم پیمان بست و اساس و زیربنایش در پیمان عقبه بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "او با هر جمعیتی پیمان می بست یک معیار بود"، گفت:پیامبر هیچگاه هیچ پیمانی را نشکست، آنها بودند که پیمان شکن بودند اما او پای پیمان خود تا اخر ایستاد و مدینه النبی را ساخت و حکومتی را استقرار بخشید که هنوز هم بهترین الگو برای اداره جامعه است.

 روحانی اظهار داشت: او خود را بر دیگران مقدم نمی دانست و پیامبر و مردم و حتی بردگان در اجرای شریعت و قانون مساوی بودند و حتی خداوند به پیامبر (ص) می گوید اگر تو کج راه بروی مجازات تو سنگین تر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از نظر پیامبر همه در برابر قانون یکسان و مساوی هستند، گفت: پیامبر به جز قرآن که معجزه آسمانی او بود، معجزه بزرگ دیگری هم آورد و او با اخلاقش بزرگترین معجزه اجتماعی و فضیلتی را در جامعه به جهانیان نشان داد.

 روحانی تصریح کرد: او با معجزه سیاسی اش پیمانی را بست و صلحی را امضا کرد که از دهها و صدها جنگ برتر و بالاتر بود و خدا مدال فتح را به پیامبر در آن صلح عطا کرد و نه در جنگ؛ "إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا " . و همان صلح کنار مکه بود که بزرگترین پیروزی را در سال های بعد به ارمغان آورد و به همان شهری که پیامبر را از آن بیرون رانده بودند و قصد جانش را داشتند بازگشت، بدون آنکه خونی ریخته شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیامبر با معجزه کتاب ، حکمت ، اخلاق و سیاستش، تمدن نوینی را برای جهان به ارمغان آورد، تصریح کرد: امروز ما به عنوان مدعیان پیروی از پیامبر و ایجاد حکومتی بر مبنای الگوی حکومت نبوی همانند او بدنبال امپراطوری نبوده ایم و نیستیم .

 روحانی تاکید کرد: نفوذ ما در منطقه بدلیل قدرت ما و توانمندی نظامی و علمی و جایگاه استراتژیک جغرافیایی نیست، نفوذ ما بخاطر دعوت انقلاب اسلامی و نفوذ انقلاب است که دلها را به خود جذب کرده است.

رئیس جمهور افزود: ما به انقلابی ایمان داریم و مردم برای آن فداکاری کردند که برای اسلام و تحقق اخلاق نبوی است و امروز که مردم در عراق ، سوریه ، لبنان ، بحرین ، یمن و .. رابطه نزدیکی با ایران احساس می کنند به خاطر جاذبه دعوت و پیام بزرگ انقلاب اسلامی است که در مسیر و راه پیامبر اسلام(ص) است.

 روحانی یادآور شد: فرزندان ما در عراق و سوریه به عنوان مستشار حضور یافتند و جان خود را برای مبارزه با تروریسم در کنار ملت ها در طبق اخلاص قرار دادند، فرزندان ما در عراق، سوریه و لبنان و هر کجا حضور داشته باشند ، آزادی انسان معیار آنها است و مسلمان، مسیحی، یهودی، ترک ، عرب و یا کرد برای آنها یکسان است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نه فارس بودن از نگاه ما امتیاز است و نه عرب بودن امتیاز محسوب می شود، اظهارداشت: امتیاز اصلی برای ما پیروی از رسول خداست ، ما استیلا بر خاک و خوی امپراطوری نمی خواهیم، آنچه در منطقه می خواهیم  برادری، وحدت ، پیروی از رسول خدا و پرچمداری او می باشد.

روحانی با بیان اینکه خداوند با پیامبرش بر ما منت گذاشت، گفت: هر کجا خدا بر ما منت گذاشت، برای رسولش بود یا اسلامش یا نجات از ظلم و کفر بود. خداوند بر ما منت گذاشت تا جایگاه این گوهر گرانبها را بدانیم و در کنار آن، برای وحدت بر ما منت گذاشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئيس جمهور حسن روحانی هفته وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت/فرصت‌هایی که بریکس و شانگهای برای ایران خلق کرد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت، رشد کرد و مسیر خوبی را طی می‌کند، گفت: دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط منطقه‌ای و پیوستن به پیمان‌های بزرگ مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا فرصت‌هایی بوده که مجلس و دولت سیزدهم با همکاری یکدیگر خلق کردند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم عزیزی گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که در دولت آیت‌الله رئیسی به وجود آمد ایجاد یک دیپلماسی فعال، کارآمد و تاثیرگذار بود. دولت سیزدهم با بهره‌گیری از عناصر مومن و متعهد با رویکردی که هوشمندانه و مبتکرانه بود توانست اقدامات خوبی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم فصل شکوفایی حوزه وزارت خارجه بود، گفت: پیوستن ایران به پیمان‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس توانست فرصت‌های بزرگی را خلق کند و جمهوری اسلامی هم به عنوان یک عضو موثر در پیمان خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد: پیوستن ایران به پیمان بریکس فرصت بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای است و اگر جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه کامل و جامع به ظرفیت‌های بریکس نگاه کند می‌تواند از این فرصت برای حل مسائل اقتصادی استفاده کند.

فرصت‌هایی که بریکس و شانگهای برای ایران خلق کرد

عزیزی درباره گشایش‌های پیمان‌های بریکس و شانگهای برای ایران گفت: آغاز ورود ایران به این پیمان‌ها نیازمند زمان است ضمن اینکه فراهم شدن زمینه عضویت ایران در پیمان‌های بریکس و شانگهای موضوع حائز اهمیتی است و این پیمان‌ها در مسیر و در فرصت‌های پیش رو می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای رشد و توسعه کشور داشته باشد.ما نباید توقع داشته باشیم که این پیمان‌ها همه دستاوردهای خود را در ۶ یا ۹ ماه نشان دهند زیرا ارتباطات، راهگشایی‌ها، گره‌گشایی‌ها و تبادلات تجاری که از این طریق آغاز می‌شود برای جمهوری اسلامی ایران خلق فرصت می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله اقدامات بسیار خوب دولت سیزدهم را ایجاد ارتباط موثرتر و کارآمدتر با کشورهای همسایه توصیف کرد و گفت: ایران با حدود 15 کشور همسایه است و این همسایگی فرصت بسیار خوبی برای رونق تبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه ارتباط فعال و مبتنی بر منافع ملی و در عین حال بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای همسایه سال‌ها مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، اظهار داشت: دولت سیزدهم از این جهت عملکرد خوبی داشته است و من معتقدم که در ادامه هم می‌تواند از این رهگذر فرصت‌های خوبی را برای تبادلات تجاری، اقتصادی و حتی فرهنگی فراهم کند.

دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت

وی اضافه کرد: یکی از بحث‌های بسیار خوبی که در دولت سیزدهم شاهد بودیم دیپلماسی اقتصادی بود. در وزارت امور خارجه یکی از افراد باتجربه، باسابقه و توانمند وارد حوزه دیپلماسی اقتصادی شد و با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی توانست این امکان را فراهم کند که با بسیاری از کشورهای همسو و دارای توانمندی‌های اقتصادی همکاری شود.دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت، رشد کرد و مسیر خوبی را طی می‌کند که البته باز هم نیازمند زمان است.دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط منطقه‌ای و پیوستن به پیمان‌های بزرگ مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا فرصت‌هایی بوده که مجلس و دولت سیزدهم با همکاری یکدیگر خلق کردند.

وی عنوان کرد: البته باید بپذیریم که این فرصت‌ها باید با همکاری همه اجزای دولت دنبال شوند به این معنا که وقتی وزیر امور خارجه ما می‌رود و وارد پیمانی می‌شود و به پیوستن ایران به این پیمان کمک می‌کند و یا دیپلماسی اقتصادی را فعال می‌کند در ادامه وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و جهاد هستند که باید بروند و از این فرصت‌ها استفاده کنند و اگر این همپوشانی میان وزرای دولت و وزارت امور خارجه به خوبی انجام شود به این معناست که ما از فرصت‌های خلق شده حداکثر استفاده را کرده‌ایم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت سیزدهم در حوزه روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط با کشورهای همسو خوب عمل کرده است.

دولت سیزدهم اثبات کرد از مذاکره ابایی ندارد

عزیزی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که ما همواره در دولت شاهد بودیم و اقدام هوشمندانه‌ای هم بود معرفی جمهوری اسلامی به عنوان کشوری بود که همواره علاقمند و آماده مذاکره است و باب مذاکره را به روی هیچ کشوری مخصوصاً کشورهایی که در گذشته در قالب برجام ۱+۴ یا ۱+۵ با ما مذاکره می‌کردند بسته نشده است. جمهوری اسلامی اعلام کرده نه تنها از مذاکره ابایی ندارد بلکه آماده مذاکره است.

وی اظهار کرد: این هم یکی از اقدامات خوبی بود که در عین حال که روی منافع جمهوری اسلامی ایستادگی شد فضا برای جوسازی علیه جمهوری اسلامی کاهش یافت و دشمن نتوانست ایران را به عنوان مخالف مذاکره معرفی کند.

عزیزی درباره اقدامات دولت در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی، عراق گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه ایران از جمله اقداماتی بود که دولت سیزدهم در ارتباط با آن فعالانه برخورد کرد. ما منابعی را در عراق، کره جنوبی و برخی از کشورهای غربی داشتیم و همه این‌ها بعد از پیگیری‌های خوب و فعال آزاد شدند، این موضوع نشاندهنده دیپلماسی فعال و مقتدر دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم از دیپلماسی التماسی به سمت دیپلماسی مقتدر رفت، عنوان کرد: ما با رویکرد منطقی، هوشمندانه، عالمانه، خردجمعی، تبادل نظر و هماهنگی‌هایی که دولت با مجلس و مجلس با دولت داشت از دیپلماسی که در ضعف و انفعال بود به دیپلماسی فعال و دیپلماسی اقتداری بازگشتیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی هم با تصویب قوانینی مانند اقدام راهبردی و لغو تحریم‌ها به رویکرد اقتداری دولت بسیار کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که حادثه طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد با کمک دولت به کشورهای زیادی رفتیم و پیام و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را منتقل کردیم همین همپوشانی دولت و مجلس خیلی از کارها را تسهیل کرد و دیپلماسی فعال را فراهم کرد.

دیگر خبرها

  • مسئولیت وزیر فرهنگ به‌عنوان نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما تمدید شد
  • تمدید حکم وزیر ارشاد در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما
  • تمدید مسئولیت وزیر فرهنگ در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • وزیر فرهنگ، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • پیام معاون اول رئیسی خطاب به فرماندهان کل ارتش و سپاه
  • تبریک مخبر به فرماندهان ارتش و سپاه
  • پیام های تبریک مخبر به فرماندهان ارتش و سپاه
  • دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت/فرصت‌هایی که بریکس و شانگهای برای ایران خلق کرد
  • پایان سفر۶ روزه معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به نیویورک