Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: بدون تردید حمله به تاسیسات نفتی «بقیق و خریص» عربستان تاثیر بسزایی برای ایجاد تحرکی در سطح دیپلماتیک و سیاسی داشته و طرف‌های متجاوز را مجبور کرد گوشی تلفن خود را بردارند و کانال‌های ارتباطی و تماس با برخی طرف‌ها برقرار کنند که همواره روابط خوب خود را با جنبش انصارالله و شورای عالی سیاسی یمن حفظ کردند به این امید که دیدار‌هایی انجام شود و تفاهماتی با صنعا به دست آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعا در موقعیت قوی قرار گرفت و از التماس کردن ذلت‌بار برای صلح و توقف تجاوز و حمله ظالمانه به ملت و کشور دارای حاکمیت و استقلال خودداری کرد. انصارالله سرگرم تهیه تجهیزات لازم برای ورود به دور جدیدی از جنگ هوایی شد و همانطور که نیرو‌های نظامی یمن هشدار دادند در هر لحظه ممکن است تاسیسات بسیار مهمتر از «بقیق و خریص» را هدف قرار دهند که اقتصاد کشور‌های متجاوز را فلج کند. اقتصاد متجاوزان، به تاسیسات نفتی و مواضع ویژه‌ای متکی است و دیگر برای مسئولان ائتلاف متجاوز تردیدی باقی نمانده است که در تیررس نیرو‌های یمنی و ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفته‌اند.

صنعا امروز با تقویت توانمندی‌های نظامی راهش را برای ایجاد صلح باز می‌کند

در ادامه این مطلب آمده است: صنعا امروز با تقویت توانمندی‌های نظامی و توسعه مهارت‌های جنگی منحصر به فرد و توسعه سلاح بازدارنده هوایی، راهش را با گام‌های حساب شده و محکم به سوی ایجاد صلح برای ملت و میهنش باز می‌کند و دیر یا زود صلح با افتخاری را به طرف مقابل تحمیل می‌کند. صنعا در این مسیر همه دخواست‌هایی را که در چارچوب‌های متعارف، واضح و شفاف دیپلماتیک و سیاسی نیست، رد می‌کند. حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان تاثیر بسزایی برای ایجاد تحرکی در سطح دیپلماتیک داشته و متجاوزان را مجبور کرد کانال‌های ارتباطی با برخی طرف‌ها برقرار کنند

این مسئله از سکوت خردمندانه رهبران صنعا و طرف‌های مسئول در قبال خبر‌های منتشر شده درباره دیدار‌ها بین صنعا و ریاض در «امان و عربستان» و تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی راه‌های توقف جنگ، پایان بخشیدن به بحران و آغاز دور جدیدی از مذاکرات که به صلح دائم بین طرفین منتهی شود، فهمیده می‌شود.

عربستان و امارات بیش از هر زمان دیگری شکننده و آسیب‌پذیر شدند

سکوت صنعا و توضیح ندادن درباره خبر‌های درز کرده درباره این دیدار‌ها و تماس‌ها بین آن و ریاض یک تفسیر بیشتر ندارد و آن تفسیر نیز از دو جنبه خالی نیست. یا اینکه این ادعا دروغ است و هیچ رایزنی بین دو طرف وجود ندارد یا اینکه صنعا می‌بیند طرف متجاوز در زمینه صلح، واضح و شفاف رفتار نمی‌کند و کاری نکرده است که جدیتش را ثابت کند. صنعا تصور نمی‌کند چنین رایزنی‌هایی هیچ ارزشی داشته یا برای به حرکت درآوردن ماشین صلح تاثیرگذار باشد. دقیق‌تر بگویم طرف مقابل راهکار‌ها و روش‌های صریح و شفافی را برای ورود به مرحله مذاکراتی جدی به منظور یافتن راه حل‌های مناسب و معقول و پایان دادن به نزاع و جنگ بیهوده تحت هدایت عربستان و امارات در پیش نگرفته است. عربستان و امارات بیش از هر زمان دیگری شکننده و آسیب‌پذیر شدند و از نظر اقتصادی، نظامی و حقوقی در بدترین موقعیت در طول تاریخشان قرار گرفتند.

شاید فرضیه وجود رایزنی‌ها درست باشد و بعید نیست تماس‌های مستقیم یا غیرمستقیم بین دو طرف انجام گیرد به ویژه اینکه مسئولان یمن در‌ها را به روی هر طرح و پیشنهادی گشوده‌اند و گزینه آن‌ها صلح است و هیچ تمایلی به ادامه جنگ ندارد به ویژه پس از اینکه عربستان از طرح مهدی المشاط، رئیس جمهور یمن، و دعوتش برای توقف عملیات نظامی سعودی در قبال تضمین امنیت تاسیسات حیاتی و توقف حملات موشکی به عمق اقتصادی عربستان، استقبال کرد و پس از آن شاهد تحرکات عربستان سعودی در عرصه سیاسی و نظامی هستیم. اخیرا مشاهده شده است که عربستان به کاهش تنش و محدود کردن حملات هوایی به شهر‌ها و استان‌های یمنی تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهتمام ورزیده است.

اما این امر در سطحی نیست که رهبران صنعا را ترغیب کند موضع رسمی اتخاذ کنند یا بطور صریح یا تلویحی به وجود مذاکرات و رایزنی‌ها بین خود و طرف‌های متجاوز اعتراف کنند، زیرا گام‌هایی که عربستان به سوی روند صلح برداشت تاکنون کافی نبوده و موجب خوش‌بینی نشده است و در آن حداقل صداقت، جدیت و اراده کامل برای پایان بخشیدن به جنگ مشاهده نشده است. اگر دولت مشروع صنعا موضع رسمی اتخاذ کند یا مقامات آن اظهاراتی داشته باشند، این امر به عربستان تا حد زیادی اجازه می‌دهد پس از ایجاد سردرگمی بار دیگر به تشدید عملیات نظامی باز گردد.

بطور خلاصه باید گفت: اگر ادعای وجود دیدار‌ها و رایزنی‌ها بین ائتلاف متجاوزان و صنعا درست باشد چنین دیدار‌ها و تماس‌هایی از نظر مسئولان انصارالله چیزی بیش از یک مقدمه برای اتخاذ گام‌های جدی و شفاف به سوی صلح و توقف جنگ نیست. اگر عربستان تمایل کاملش برای پایان بخشیدن به جنگ را به جهان اعلام کند، آنگاه نوبت به صنعا می‌رسد که بدون تردید شروطی دارد و به اعتقاد صنعا باید این شروط قبل از ورود به هر نوع مذاکره‌ای اجرا شود و حقش برای نشستن مقابل ریاض و دیگر نیرو‌های متجاوز به عنوان طرف خارجی متجاوز به ملت و دولت مستقل، تضمین گردد و این امر کاملا جدا از هر وضعی است که در داخل یمن حاکم است یا هر بحران سیاسی که بین گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف یمن وجود دارد خواه گروهی که در ریاض حضور دارد که نمایندگی آن را هادی بر عهده دارد یا گروهی که در عدن حضور دارد و تحت هدایت به اصطلاح شورای انتقالی است و یا صنعا که شورای عالی سیاسی نماینده آن است.

شورای عالی سیاسی یمن بطور جداگانه و مستقل مساله تجاوز خارجی به رهبری عربستان را بررسی می‌کند و پس از توافق بر سر توقف حملات هوایی، لغو محاصره، گشودن فرودگاه صنعا، توقف هر نوع مداخله در امور داخلی یمن، توقف حمایت و تامین مالی گروه‌های تروریستی و جدایی طلب جنوب و شمال وارد این عرصه خواهد شد.

لغو محاصره، مداخله نکردن در یمن، امتناع حمایت از تروریست‌ها، اصولی هستند که نمی‌توان نادیده گرفت

مسئولان یمن سه روز قبل به این مسائل اشاره کردند که بیانگر اراده ملی و موضع میهنی جامع است و گفته است هیچ دورنمایی برای صلح و حل نهایی بحران و جنگ بیهوده مشاهده نمی‌کند مگر اینکه عربستان سعودی گام‌هایی بردارد و ثابت کند که می‌خواهد به جنگ ظالمانه‌اش پایان دهد. عربستان می‌تواند با لغو محاصره، آزادی پروازها، حمل و نقل و تجارت، مداخله نکردن در امور یمن، دست برداشتن از جذب و تجهیز مزدوران، امتناع حمایت از نیرو‌های جدایی‌طلب، گروه‌های خرابکار و تروریست و آسیب نرساندن به حاکمیت و استقلال یمن، جدیت خود را ثابت کند.

این‌ها اولویت‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این شرط‌ها با خطی درشت نگاشته شده است که جوهر آن خون شهدا، آه و ناله مجروحان، گرسنگی و بیماری‌های کشنده و شیوع یافته است که نیرو‌های متجاوز مسبب آن بوده‌اند. این‌ها اصولی است که رهبران و مردم یمن با هم ترسیم کردند و نمی‌توان نادیده گرفت و از آن چشم‌پوشی کرد. نمی‌توان قبل از تضمین و اجرا این اصول و کسب اطمینان از اجرایی شدن آن وارد روند مذاکره شد.

حتی صنعا در وهله نخست از این هم فراتر می‌رود و اصرار دارد طرف‌های متجاوز باید اعلام کنند که نکات تعیین شده فوق‌الذکر را می‌پذیرند و اجرا می‌کنند و پایبندی به این نکات شرط اصلی و غیر قابل چشم‌پوشی است. قبل از اعلام وجود هر نوع مذاکره یا استقبال رسمی از هر نوع مذاکره‌ای با طرف‌های متجاوز باید مرحله نخست انجام شود و پایان پذیرد.

این امر تا حدود زیادی نشان‌دهنده قدرت رهبری یمن و صلابت آن است و همچنین ثابت می‌کند مسئولان یمن چه مراحل سختی را پشت سر گذاشته‌اند و درس‌های بزرگی طی سال‌های گذشته گرفته اند و روش درست و حتی منحصر به فردی را در همه عرصه‌ها از جمله عرصه سیاسی و نظامی اتخاذ کردند.

در انتهای این مطلب آمده است: مسئولان یمن گزینه‌های عاقلانه‌ای را برگزیدند تا بتوانند کاملا بطور ایمن از بحرانها، مشکلات، معضلات و چالش‌هایی را که طی پنج سال گذشته روبرو بود، عبور کنند. این گزینه‌ها نشان دهنده میزان پافشاری آن‌ها بر مصالح ملی، عزت ملت، خون شهدا و احترام به اصولی است که در راه پیروزی جمهوری یمن و هدایت کشتی به ساحل امن تعیین کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یمن عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس گفت که تروریسم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه، به نگارش فصل جدیدی منجر خواهد شد و هر چیزی بعد از آن با قبل متفاوت خواهد بود.

به نوشته وبسایت شهاب عزت الرشق در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: نازیست بودن نظامیان اشغالگر که گوشه‌هایی از تصاویر اقدامات آنها در مجتمع پزشکی الشفاء فاش شد و هولناکترین  قتل عام در جهان را علیه کارکنان بخش بهداشت مرتکب شدند؛ همگی نشان از صحه گذاشتن بر آن چیزی بود که ما قبلا گفته و تاکید کرده بودیم مبنی بر اینکه نازیسم هیتلری به مثابه یک دانش آموز کوچک در مکتب نازیسم صهیونیستی است.(  هیتلر باید نزد صهیونیستها شاگردی کند).

عزت الرشق گفت: جنون صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان از یک سو نشان  از ناکامی و شکست  کامل ارتش رژیم اشغالگر در رویارویی با مقاومت و از سوی دیگر بازتاب وحشت صهیونیست ها از متغیرهای بزرگتر است چرا که معادله بازدارندگی رژیم صهیونیستی مبتنی بر ارعاب، قلدوری یا گردن کلفتی و ایجاد هرج و مرج در منطقه بدون آنکه مسئولیت چیزی را بپذیرد یا کسی او را کنترل کند؛ دیگر به پایان رسیده است و ما با معادله کاملاً جدیدی روبرو هستیم.

الرشق تاکید کرد تروریسم نازیستی که توسط  رژیم اشغالگر در غزه صورت می گیرد به مانند لکه نفتی شعله ور است که هرچه گسترش یابد بیشتر می‌شود.

این عضو حماس تاکید کرد موضع آمریکا مبنی بر مشارکت در جنگ و موضع غربی‌ها در حمایت از جنون صهیونیستی عاملی برای گسترش درگیری در منطقه بوده و هست و در نتیجه وادار کردن این رژیم  برای پایان دادن به جنایات خود و متوقف کردن جنگ در غزه با وجود همه پیامدهای آن، کوتاه ترین راه برای پرهیز از به هم ریختن اوضاع  و گسترش دایره آتش و جنگ است.

وی در پایان تاکید کرد رژیم اشغالگر آنچه را  کاشته است  درو خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان
  • تمام لیگ عربستان علیه الهلال: شما سوگلی هستید!
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • حماس: واکنش ایران ثابت کرد دوران عربده‌کشی صهیونیست‌ها پایان یافته است
  • واکنش ایران ثابت کرد دوران عربده‌کشی صهیونیست‌ها پایان یافته است
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است