Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین پژوهشگران کانادایی می‌گویند  این «ذرات فوق‌العاده ریز» (UPF) که ناشی از احتراق سوخت به‌خصوص در ماشین‌های دیزلی یا گازوئیلی هستند و قرار گرفتن در برابر میزان‌های بالاتر آن‌ها به‌طور مشخصی احتمال دچار شدن به این سرطان مرگبار را افزایش می‌دهد.

دود موتورهای گازوئیلی سرطان‌زا است

UFP ذرات معلقی هستند که اندازه‌شان در مقیاس نانو (کمتر از یک دهم میکرون یا میلیونیوم متر یا صد نانومتر یک میلیاردیوم متر) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر شاخص‌های آلودگی هوا ذرات بزرگتر آلودگی هوا در حد ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون (PM۱۰ و PM۲.۵) در نظر می‌گیرند و مقرراتی برای این ذرات کوچکتر وجود ندارد.

مفاهیم: ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون PM۲.۵ چیست؟

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند این نانوذرات آلاینده می‌توانند وارد مغز شوند و مواد شیمیایی سرطان‌زا را با خود به درون آن ببرند.

سرطان‌های مغز نادر هستند و دانشمندان محاسبه کرده‌اند که افزایش در میزان قرارگیری در معرض آلودگی هوا در حد نقل‌مکان از ی شهر آرام و خلوت به یک شهر شلوغ می‌تواند باعث افزایش یک مورد سرطان مغز در هر ۱۰۰ هزار نفر مردم شود.

اسکات ویچنتال از دانشگاه مک گیل در کانادا و سرپرست این بررسی می‌گوید: «تأثیر عوامل خطرساز محیطی مانند آلودگی هوا در سرطان مغز برای هر فرد چندان بالا نیست، اما اهمیت آن‌ها این است که همه افراد جمعیت در معرضشان قرار می‌گیرند.»

«بنابراین هنگامی این افزایش اندک خطر را در شمار بسیار زیاد افراد ضرب کنید، ناگهان شمار زیادی از موارد این بیماری را خواهید داشت. در شهر بزرگ با جمعیت بسیار زیاد، این افزایش تعداد سرطان مغز ممکن است قابل‌توجه باشد، به‌خصوص که این تومورها اغلب کشنده هستند.»

این پژوهشگران در این بررسی سوابق پزشکی و میزان قرارگیری افراد در معرض آلودگی هوا در ۱.۹ میلیون کانادایی بزرگ‌سال در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ آنالیز کردند.

گرچه چنین بررسی‌های بزرگی شواهدی قوی از ارتباط میان آلودگی و هوا و سرطان مغز را به دست می‌دهند، اما رابطه سببی میان این دو را ثابت نمی‌کنند.

ویچنتال می‌گوید:  «رابطه مشاهده‌شده میان سرطان مغز و قرارگیری در معرض نانوذرات آلودگی هوا «به‌طور غیرقابل‌انتظاری مداومت داشت»، اما ازآنجایی‌که این نخستین بررسی دراین‌باره است، لازم است سایر پژوهشگران هم نتایج آن را تکرار کنند.

آلودگی هوا اثرات زیان‌بار دیگری هم بر مغز دارد، ازجمله کاهش قابل‌توجه در هوش، زوال عقل و مشکلات بهداشت روانی هم در بزرگ‌سالان و هم در کودکان. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا «وضعیت اضطراری خاموش بهداشت عمومی» می‌نامد.

سازمان جهانی بهداشت:‌ آلودگی هوا "دخانیات جدید" است کد خبر 463161 برچسب‌ها آلودگی هوا سرطان مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا سرطان مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

محققان به ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و ابتلا به سرطان کولون دست یافته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه میرور در گزارشی نوشت: دندانپزشکان نسبت به تأثیر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در تشدید سرطان هشدار دادند. 

به گفته این پزشکان، بر اساس تحقیقی که اخیراً انجام گرفته، ارتباط خیره‌کننده‌ای بین نحوه توجه به دندان‌ها و خطر ابتلا به سرطان کولون پیدا شده است که ظاهراً نوع خاصی از باکتری که در دهان ما ایجاد می‌شود، عامل به وجود آورنده آن است.

طبق گفته این دانشمندان، اگر ما به شکل صحیحی اقدام به شستن دندان‌های خود نکنیم باکتری به نام Fusobacterium nucleatum در دهان ما رشدونمو می‌کند و باعث می‌شود تا شرایط افراد مبتلا به سرطان کولون و روده بزرگ تشدید شود.

اما اگر روزانه دو بار مسواک بزنیم، این فعالیت ساده می‌تواند به شکل عمده‌ای از انتقال این باکتری مضر از دهان به بقیه بدن جلوگیری کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم کیفیت سالم هوا در تهران
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز ‌سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای تهران در شرایط «قابل قبول»