Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  احتمال بروز سرطان سینه در زنان به شدت چاق یا دارای شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۵، ۱۸ درصد بود در حالیکه در زنان دارای شرایط مشابه که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند این ریسک ۷.۴ درصد بود.

نتایج مطالعه همچنین نشان داد جراحی کاهش وزن موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی تا ۲۰ درصد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۱،۶۷۰،۰۳۵ بیمار دارای شاخص توده بدنی ۳۵ یا بیشتر را بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ بررسی کردند. بروز سرطان در مورد بیش از ۱.۴ میلیون بیماری که تحت جراحی کاهش وزن قرار نگرفته بودند (گروه کنترل) و حدود ۲۵۰ هزار بیماری که تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، بررسی شد.

«امانوئل لو منزو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد جراحی چاقی می‌تواند به شکل قابل توجهی از ابتلا به سرطان در بیماران دارای ریسک بالا در مقایسه با جمعیت عمومی پیشگیری نماید.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این تاثیر در بیمارانی که از لحاظ ژنتیکی به شدت در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند، بسیار چشمگیر بود.»

محققان تاکید می‌کنند برای پی بردن به فاکتور‌های احتمالی نیاز به مطالعات بیشتری است.

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، بافت چربی بیشتر می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را از طریق افزایش میزان استروژن افزایش دهد. اضافه وزن و چاقی با افزایش ریسک ابتلا به ۱۳ نوع سرطان مرتبط هستند.

منبع : مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

• بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

• دیابت نوع ۲

• اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

• برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

کد خبر 6080436

دیگر خبرها

  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • کاهش قیمت دلار در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید