Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت نفت، فاطمه کاهی از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داد و گفت: از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) و پس از انتشار اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین، تا ساعت ۱۲ ظهر امروز ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه هفته گذشته کاهش ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: از این رقم، ۱۴ میلیون لیتر از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی و هفت میلیون لیتر از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران توزیع شده است.

وی تصریح کرد: مقدار سوخت‌گیری از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی در روز جمعه ۲ برابر بنزین توزیع شده از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است.

طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز از بامداد امرز - جمعه- ۲۴ آبان ماه آغاز شد./

  پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد مساجد اصفهان کنفرانس وحدت اسلامی اردبیل هفته کتاب و کتابخوانی وحدت خبرگزاری شبستان سهمیه بندی بنزین مصرف بنزین بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل

با مصرف خودروهای داخلی دو برابر میانگین سرانه مصرف جهانی، ناکارآمدی صنعت خودرو به وضعیتی منجر شده است که حتی تولید بیش از 120 میلیون لیتر بنزین در روز برای پاسخگویی به تقاضا کافی نیست. در نتیجه، پیش‌بینی‌ها برای سال 1403 نشان‌دهنده واردات پیش‌بینی‌شده سرسام‌آور بنزین به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار است. در مقایسه با چین، مصرف سرانه بنزین در ایران بیش از سه برابر بیشتر است که نشان دهنده ناکارآمدی و باری است که بخش خودرو بر اقتصاد ملی وارد می کند. این یادداشت در مورد مسائل اساسی، راه های مقابله با مشکل و تغییرات استراتژیک لازم برای کاهش عدم تعادل بنزین بحث می کند.

برای پرداختن به موضوع مصرف بالای بنزین در ایران، رویکردی چند وجهی لازم است. راه حل های بالقوه ای که می توانند برای کاهش این مشکل پیاده سازی شوند

1. بهبود خودروسازی داخلی: خودروسازان ایرانی باید بر تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و مطابق با استانداردهای بین المللی تمرکز کنند. سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و همچنین همکاری با تولیدکنندگان خارجی در فناوری های نوظهور می تواند به تحقق این هدف کمک کند.

2. اجرای استانداردهای بهره وری سوخت: ایران باید مقرراتی را وضع کند که استانداردهای کارایی سوخت را برای تمام خودروهای جدید وارد شده به بازار تحمیل کند. این امر خودروسازان را تشویق می کند تا بهینه سازی سوخت را در اولویت قرار دهند و می تواند منجر به کاهش قابل توجه مصرف بنزین شود.

3. سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین و زیرساخت ها: ایران دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است که می تواند به عنوان جایگزینی برای بنزین مورد استفاده قرار گیرد. گسترش استفاده از خودروهای گاز طبیعی و ایجاد زیرساخت‌ها مانند جایگاه‌های سوخت‌رسانی می‌تواند به تنوع منابع انرژی کشور و کاهش وابستگی به واردات بنزین کمک کند.

4. CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل: با توجه به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی ایران، افزایش ظرفیت CNG یک جایگزین عملی است زیرا اولا با توجه به تجربه موفق دهه 80 اقتصاد ایران، توانستیم با تکیه بر توسعه ظرفیت مصرفی CNG ناترازی بنزین و واردات بنزین را به صفر برسانیم و باید از همین تجربه نیز با توجه به وجود ظرفیت 20 میلیون مترمکعبی مازاد در زیرساخت‌های CNG موجود در کشور باید برای حل ناترازی در 1403 استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم با ارائه مشوق‌های لازم زمینه تبدیل خودروهای بنزینی به CNG را فراهم کنیم.

در پایان مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی ایران را با چالش جدی مواجه کرده است. پرداختن به این موضوع بسیار مهم است، زیرا نه تنها منجر به زیان های اقتصادی و اثرات منفی بر محیط زیست می شود، بلکه با افزایش وابستگی به واردات بنزین، کشور را در موقعیتی آسیب پذیر قرار می دهد. ایران با تمرکز بر بهبود خودروسازی داخلی، اجرای استانداردهای بهینه سازی مصرف سوخت، CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل و سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین و زیرساخت ها، می تواند به تدریج مصرف بنزین خود را کاهش دهد و بخش انرژی پایدارتر و متکی به خود ایجاد کند. در بین این راهکارها، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار اجرایی برای سال 1403 برای حل کوتاه‌مدت ناترازی بنزین باید بر CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل تمرکز کنیم.

دیگر خبرها

  • عرضه بنزین به مسافران نوروزی در بیش از ۵۰ درصد جایگاه‌های منطقه زاهدان انجام می‌شود
  • افزایش عرضه کارت‌های آزاد بنزین در جایگاه‌های مازندران
  • عرضه بنزین به مسافران نوروزی در بیش از ۵۰ درصد جایگاه‌های منطقه زاهدان
  • مصرف روزانه بنزین مازندران ۵ میلیون لیتر است
  • مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل
  • قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد مشخص شد
  • چرا شیوه اعطای «سهمیه بنزین به خودرو » باید به «سهمیه به نفر» تغییر کند؟
  • اجاره ماهانه ۴.۵ میلیون تومانی کارت سوخت کلید خورد
  • بازار سیاه اجاره کارت سوخت برای عید؛ ماهی ۴.۵ میلیون تومان!
  • بازار سیاه اجاره کارت سوخت برای شب عید / ماهی ۴.۵ میلیون تومان!