Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-19@09:33:30 GMT

تمدن اسلامی بازسازی و از مسلمانان منطقه حمایت شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۳۸۰۵

تمدن اسلامی بازسازی و از مسلمانان منطقه حمایت شود

حجت‌الاسلام حسینیان با تاکید بر اینکه بامحبت نسبت به یکدیگر نباید اجازه دهیم تا شاکله شیعه بر هم بخورد گفت: می‌بایست تمدن اسلامی بازسازی و از مسلمانان منطقه حمایت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حجت‌الاسلام «سید محمدحسینیان » درخطبه های نماز جمعه این هفته دامغان  ضمن تبریک هفته گرامیداشت وحدت و میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) یکی از راه‌های حفظ وحدت در جامعه را تقویت خط وحدت و مقاومت برشمرد و اضافه کرد: بامحبت نسبت به یکدیگر نباید اجازه دهیم تا شاکله شیعه بر هم بخورد می‌بایست تمدن اسلامی بازسازی و از مسلمانان منطقه حمایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جمعه دامغان گفت: هفته وحدت فرصت خوبی برای توجه به اهمیت انسجام مسلمانان است،وحدت نیاز امروز جامعه اسلامی محسوب می‌شود و باید به آن توجه شود.

 

وی افزود: نبی مکرم اسلام (ص)، پیامبر مهربانی‌ها هستند و امام صادق (ع) هم در سخنان متعددی که از ایشان بر جای مانده است، بداخلاقی را نکوهش کرده‌اند و امروز باید مراقب بود تا در دام بداخلاقی نیفتیم.

 

حجت‌الاسلام حسینیان از مبتلا شدن ۳۰۰ نفر در شهرستان دامغان به بیماری سالک خبر داد و گفت: شیوع این بیماری در روستاهای جنوبی دامغان نسبت به دیگر مناطق شهرستان بیشتر است.

 

امام جمعه دامغان ضمن بیان اینکه می‌بایست بیماری سالک که موجب نگرانی مردم این شهرستان شده است ریشه کن شود،  افزود: می‌طلبد دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان و مرکز بهداشت دامغان برای ریشه‌کنی و توجه به برطرف شدن آن و رسیدگی بیشتر توجه کنند.

 

وی ضمن اشاره به گرامیداشت کتاب و کتابخوانی بابیان اینکه کتاب غذای روح است، افزود: کتاب در سلامت جامعه بسیار نقش‌آفرین بوده و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

 

حجت‌الاسلام حسینیان با بیان اینکه اگر کتاب نباشد و کتابخوانی ترویج پیدا نکند آن جامعه رشد نخواهد کرد، تصریح کرد: ازاین‌رو باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گسترش پیدا کند و مردم به کتابخانه‌ها مراجعه و کتاب‌های درخواستی خود را دریافت کنند.

 

امام جمعه دامغان به فرارسیدن هفته بسیج اشاره و از این نهاد به‌عنوان شجره طیبه و نهادی تأثیرگذار یادکرد و افزود: بسیج در طی ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران منشأ خدمات فراوان بوده و خدمات این نهاد در عرصه‌های سازندگی، فرهنگی، اجتماعی و در دوران هشت سال دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

 

وی ضمن بیان اینکه افزایش قیمت بنزین از شب گذشته بر اساس سیاست‌های دولت و انتقادات بسیاری را به دنبال داشت، ابراز داشت: گرانی بنزین آن‌هم در شب میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) عیدی خوبی از سوی دولت به مردم نبود و مردم از این حرکت و روش دولت رضایت ندارند.

 

وی افزود: دولت برای افزایش قیمت بنزین یک‌ذره کار روانشناسی انجام می‌داد که با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم و گرانی‌های سرسام‌آور آیا در این مقطع باید بنزین گران می‌شد؟

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد کنفرانس وحدت اسلامی هفته کتاب و کتابخوانی اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل وحدت وهمدلی امام جمعه دامغان خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسانه بابل؛ ریشه های اسطوره‌ای تنوع زبانی

افسانه بابل و جدایی زبان‌ها که اغلب به عنوان روایت برج بابل از آن یاد می‌شود، داستانی جاودانه است که هزاران سال است که فرهنگ‌های سراسر جهان را مجذوب خود کرده است. این روایت افسانه‌ای که ریشه در اساطیر باستانی بین النهرین و بعد‌ها در کتاب مقدس پیدایش جاودانه شد، بینش عمیقی در مورد وضعیت انسان، تلاش برای قدرت و منشاء تنوع زبانی ارائه می‌دهد. اجازه دهید سفری را آغاز کنیم تا ریشه‌های اساطیری، اهمیت نمادین و میراث ماندگار افسانه بابلی را کشف کنیم.

خاستگاه افسانه: اساطیر بین النهرین و روایت کتاب مقدس

افسانه بابل و برج بابل منشأ خود را در اساطیر باستانی بین النهرین، به ویژه در اسطوره زیگورات انمرکار و ارباب آراتا، که در متون سومری و اکدی که قدمت آن‌ها به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد، ثبت شده است. در این داستان‌های باستانی، خدای انکی گفتار بشریت را مخدوش می‌کند تا تلاش آن‌ها برای ساختن سازه‌ای بلند که به آسمان می‌رسد را خنثی کند.

روایت کتاب مقدس از برج بابل، که در کتاب پیدایش یافت می‌شود، گزارشی موازی از این افسانه را ارائه می‌کند، البته با تفاسیر الهیات متمایز. بر اساس داستان کتاب مقدس، بشریت، با هدف و زبان متحد، تلاش می‌کند تا شهری و برجی بسازد که بالای آن در بهشت به عنوان نمادی از جاه‌طلبی جمعی آن‌ها باشد. با این حال، خدا مداخله می‌کند و گفتار آن‌ها را مخدوش می‌کند و آن‌ها را در سرتاسر زمین پراکنده می‌کند و در نتیجه زبان‌های گوناگون و پراکندگی تمدن‌ها از بین می‌رود.

نمادگرایی و تمثیل: مضامین غرور، مجازات الهی، و ضعف انسان

در هسته خود، افسانه بابل و جدایی زبان‌ها مضامین عمیقی از غرور، مجازات الهی و محدودیت‌های جاه طلبی انسان را در بر می‌گیرد. ساخت برج بابل نماد تلاش متهورانه بشریت برای صعود به قلمرو الهی است و نظم طبیعی را به چالش می‌کشد و استقلال و برتری خود را بر آسمان‌ها نشان می‌دهد.

علاوه بر این، افسانه بابل منعکس‌کننده نگرانی‌های فرهنگی گسترده‌تری است که در مورد خطرات جاه طلبی کنترل نشده، شکنندگی تمدن، و اجتناب ناپذیر بودن تنوع فرهنگی و زبانی وجود دارد. پراکندگی مردم و تکثیر زبان‌ها یادآور ماهیت زودگذر دستاورد‌های بشری و الگو‌های چرخه‌ای ظهور و سقوط است که خط سیر تمدن‌ها را مشخص می‌کند.

زمینه تاریخی و باستان‌شناسی: برج بابل به عنوان یک نقطه عطف فرهنگی

در حالی که افسانه بابل و برج بابل آغشته به نماد‌های اساطیری و مذهبی است، شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ممکن است از شاهکار‌های واقعی معماری و رویداد‌های تاریخی در بین النهرین باستان الهام گرفته شده باشد. زیگورات‌ها، برج‌های پلکانی به یاد ماندنی که توسط تمدن‌های بین النهرینی مانند سومری‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها ساخته شده‌اند، احتمالاً به عنوان جلوه‌های ملموس آرزو‌های بشر برای رسیدن به آسمان‌ها و ارتباط با خدایان بوده‌اند.

معروف‌ترین این زیگورات‌ها Etemenanki یا “خانه سکوی آسمان و زمین” است که به عقیده برخی از محققان، الهام بخش برج کتاب مقدس بابل است. Etemenanki واقع در شهر باستانی بابل، به خدای مردوک تقدیم شد و به عنوان نقطه کانونی برای مراسم مذهبی و نماد‌های کیهانی عمل کرد. در حالی که Etemenanki ممکن است به ارتفاعات رفیع توصیف شده در روایت‌های اساطیری نرسیده باشد، وجود آن نشان‌دهنده نبوغ معماری و آرزو‌های معنوی تمدن‌های باستانی بین النهرین است.

میراث و تفسیر: برج بابل در ادبیات، هنر و فرهنگ

افسانه بابل و برج بابل اثری محو نشدنی در ادبیات، هنر و فرهنگ جهان بر جای گذاشته است و الهام‌بخش تفسیر‌ها، اقتباس‌ها و تجسم‌های بی‌شماری در طول قرن‌ها و تمدن‌ها است. داستان برج بابل از دست‌نوشته‌های تذهیب‌شده قرون وسطایی و نقاشی‌های رنسانس گرفته تا ادبیات و فیلم مدرن، همچنان در میان مخاطبان سراسر جهان طنین‌انداز می‌شود و از مرز‌های فرهنگی و مذهبی فراتر می‌رود.

در ادبیات، نویسندگانی مانند خورخه لوئیس بورخس، ایتالو کالوینو و سلمان رشدی از مضامین و موتیف‌های افسانه برج بابل استفاده کرده‌اند تا پرسش‌های وجودی، نظریه زبان‌شناختی و پیچیدگی‌های ارتباطات انسانی را بررسی کنند. در هنر، نقاشانی مانند پیتر بروگل بزرگ و گوستاو دوره برج بابل را به عنوان نمادی از حماقت انسان و مداخله الهی به تصویر کشیده‌اند و شدت دراماتیک روایت کتاب مقدس را به تصویر می‌کشند.

علاوه بر این، برج بابل الهام‌بخش تأملات فلسفی در مورد ماهیت زبان، هویت و تنوع فرهنگی است، و محققان را بر آن داشته تا در مورد مفاهیم کثرت زبانی برای درک انسانی و انسجام اجتماعی فکر کنند. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته است، افسانه بابل به عنوان یادآوری تکان‌دهنده از قدرت پایدار اسطوره برای روشن کردن شرایط انسان و برانگیختن تفکر در مورد مکان ما در کیهان است.

نتیجه: پذیرش رمز و راز اسطوره و افسانه

افسانه بابل و برج بابل به عنوان شاهدی بر قدرت ماندگار اسطوره و افسانه در شکل دادن به تخیل، فرهنگ و جهان بینی انسان است. این داستان جاودانه که ریشه در اساطیر بین النهرین باستان دارد و در روایت کتاب مقدس جاودانه شده است، بینش عمیقی در مورد وضعیت انسان، غرور جاه طلبی و پیامد‌های مداخله الهی ارائه می‌دهد.

همانطور که لایه‌های نمادگرایی و تمثیل نهفته در افسانه را باز می‌کنیم، مضامین جهانی و نقوش کهن الگویی را به یاد می‌آوریم که همچنان با مخاطبان در فرهنگ‌ها و تمدن‌ها طنین انداز می‌شوند. برج بابل چه به عنوان یک داستان هشداردهنده، یک تمثیل مذهبی یا یک اثر تاریخی تعبیر شود، برج بابل یک نقطه عطف فرهنگی است که ما را به تفکر در اسرار زبان، تمدن و نیرو‌های معمایی که سرنوشت جمعی ما را شکل می‌دهند دعوت می‌کند.

منبع: یک پزشک

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • روزه‌داری یک تمرین جمعی است/ رمضان بستر جامعه‌سازی و تمدن‌سازی
  • نقش محوری خانواده و آموزش در شخصیت‌سازی مسلمانان
  • افسانه بابل؛ ریشه های اسطوره‌ای تنوع زبانی
  • بررسی ۱۷هزار داده برای نگارش کتاب درباره تحولات اجتماعی «حجاب»
  • تنها راه ایستادگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام، داشتن وحدت است
  • ایجاد شرکتهای چند ملیتی، راهکاری برای مقابله با سلطه اقتصادی دیگر کشورها بر مسلمانان است
  • ایجاد شرکتهای چند ملیتی، راهکاری برای مقابله با سطله اقتصادی دیگر کشورها بر مسلمانان است
  • درهای وحدت و برادری در رمضان گشوده می شود
  • حمایت قاطع از همکاری مردم با حاکمیت در امر به معروف و نهی از منکر
  • حمایت قاطع از همکاری مردم با حاکمیت در امر به معروف