Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ دیگر بر کمتر کسی پوشیده است که اساسی مشخص که برای کشت محصولات کشاورزی آنگونه که باید، در ایران وجود ندارد. نکته‌ای که وزیر جهاد کشاورزی نیز به آن اشاره کرده بود. او گفته بود که “کشاورزان ایران محصولات کشاورزی را تقاضا محور تولید می‌کنند و به همین دلیل سالی با مازاد انبوه تولید و سال دیگر با کمبود تولید مواجه می‌شویم”.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از طرفی نبود صادرات اصولی در بخش کشاورزی باعث از دست رفتن برخی از بازار‌های ایران شده است. پرسش اینجاست که علت هر یک از مصائبی که بر سر کشاورزی کشور می‌آید را باید کجا دید؟

احمد صادقیان، رییس پیشین کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و عضو فعلی کمیسیون صنعت این اتاق در اینباره پاسخ می‌دهد. او در ابتدا مسئله آب‌بر بودن برخی محصولات کشاورزی صادراتی و تهدید آن‌ها برای کل کشاورزی کشور را بیان می‌کند. «با توجه به مشکلات آبی که داریم نمی‌توانیم بگوییم صادرات محصولات کشاورزی تهدید یا فرصت است. شاید در کوتاه مدت فکر کنیم که صادرات برخی محصولات کشاورزی می‌تواند سودده باشد، اما باید نگاه بلند مدت داشته باشیم که آسیبی که کشت این محصولات به منابع آب و محیط زیست کشور می‌زند به چه میزان خواهد بود».

او ادامه می‌دهد:، اما از طرف دیگر بحث کلی درباره صادرات این است که صادرات یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است یعنی یک کشاورز بازاری را پیدا می‌کند و سال‌ها محصولات خود را به آن بازار می‌برد و ممکن است زیان دهد تا وقتی که به بهره برداری برسد، اما ناگهان می‌بینیم که مسئولان بخش کشاورزی با یک کمبود موقتی در بازار داخل تصمیم به ممنوعیت صادرات محصولی خاص می‌گیرند. جلوی صادرات گرفتن همانا و نابودی سرمایه‌گذاری هم همانا. اگر از صادرات محصولات کشاورزی خارج شویم بازگشت دوباره به بازار‌های کشور‌های مختلف بسیار سخت خواهد بود. امسال جلو صادرات بسیاری از محصولات ایران از داخل گرفته شد و مشکل اینجاست که بازپس‌گیری دوباره این بازار‌ها و جلب اعتماد دوباره مشتریان سخت خواهد بود. من اخیرا به وزیر جهاد کشاورزی نیز گفتم که کمبود محصولی خاص را از طریق واردات همزمان با صادرات تامین کنید تا هم صادرات قوت گیرد و هم بازار داخل دچار عارضه نشود. اگر کمبودی در بازار ایجاد می‌شود و موقت هم هست نباید اجازه دهیم سرمایه‌گذاری نابود شود.

صادقیان در بخش دیگر صحبت خود از مسائلی که در مورد صادرات محصولات خاص مثل زعفران و پسته وجود دارد یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: زعفران ایران به صورت بسته‌بندی‌های بزرگ و فله‌ای صادر می‌شود و صادرات پسته نیز به همین گونه است. باید گفت که به طور کلی بسته‌بندی محصولات ما برای مصرف‌کننده نهایی طراحی نمی‌‎شود بلکه فله‌ای است و این روش تبدیل به عادت بازرگانان ما شده است. اگر در این زمینه در کشور کار شود و محصولات فرآوری شوند و آن‌ها را مطابق با بازار هدف بسته‌بندی کنیم سود بسیار بیشتری برای بخش کشاورزی خواهیم داشت.

در نظر داشتن سلایق مصرفی بازار‌های مختلف نکته دیگری است که صادقیان بر آن تاکید می‌کند. «هر بازار سلایق مصرفی خود را دارد و ما باید مطابق با سلایق مصرفی بازار هدف بسته‌بندی محصولات خود را انجام دهیم و در نظر داشتن سلیقه بازار از این جهت مهم است که صادرات ما زمانی موفق خواهد بود که باید مصرف کننده نهایی را هدف قرار دهیم تا صادرات ما تقویت شود و برند محصولات ایران شناخته‌تر شود».
در تولید زعفران با دستان خود رقیبی تراشیدیم

رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، اما از فجایعی که در صادرات محصولات کشاورزی نیز اتفاق افتاده است می‌گوید: زعفران یکی از محصولات منحصر به فرد ایران است، اما ما با فرستادن پیاز این محصول به افغانستان این انحصار را از بین بردیم و عملا در تولید زعفران با دستان خود رقیبی تراشیدیم و این اتفاق یک فاجعه بود و این دست اتفاقات به این دلیل است که برنامه مشخصی برای صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد.
فقدان تخصص در صادرات محصولات کشاورزی

نبود تخصص در صادرات محصولات کشاورزی نکته دیگری است که صادقیان به آن انتقاد دارد. «در مورد کار‌های صنعتی و کشاورزی باب شده است که تولیدکننده خود به فکر صادرات هم می‌افتد و این اتفاق باعث شده است تا بسته‌بندی‌های ناصحیح و کار‌های غیرحرفه‌ای در بازار‌های صادراتی شکل بگیرد. برای مثال در روسیه یا جا‌های دیگر با “گونی” کلم صادر شده بود. زمانی که روسیه واردات محصولات کشاورزی ترکیه را ممنوع کرد برای ایران واقعا فرصت بی‌نظیری بود، اما استفاده‌ای از آن نشد، در صورتی که همان موقع باید محصولات کشاورزی به اندازه تفکیک می‌شد و طبق استاندارد‌های بازار بسته‌بندی و صادر می‌شد».

از نظر او کشاورزی معیشتی و نبود کشاورزی صنعتی نکته‌ای است که بر صادرات محصولات زراعی و باغی ایران تاثیر منفی داشته است. «کشاورزی ما سنتی و معیشتی است و یکی از مشکلات اصلی کشاورزی در کشور ما نبود زمین‌های بزرگ است؛ کل اراضی بالای دو هزار هکتار در کشور ما بیش از ۶۴ قطعه نیست و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکل در برنامه‌ریزی در کشاورزی شده است. ارزش افزوده نمی‌تواند برای زمین‌های کوچک شکل گیرد و از طرف دیگر قانون ارث اراضی را کوچک و کوچک‌تر می‌کند. نکته‌ای که خود وزیر هم اخیرا به آن اشاره کرد که ما با این نظام کشاورزی نمی‌توانیم الگوی کشت صحیحی داشته باشیم و تا اراضی تجمیع نشوند و شرکت‌های کشت-صنعت بزرگ شکل نگیرند نمی‌توان چندان به بهره‌وری صادرات محصولات کشاورزی نیز امید داشت چرا که به علت بهره‌وری پایین قیمت محصولات ما نیز پایین می‌ماند».

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی همچنین درباره تاثیر احیای وزارت بازرگانی بر تجارت محصولات کشاورزی می‌گوید: به نظر من برنامه‌ریزی و هدف گذاری در اینباره باید درست باشد و با وجود برنامه‌ریزی درست فرقی نیست که تجارت محصولات کشاورزی را معاونتی خاص در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد یا وزارتخانه‌ای به نام وزارت بازرگانی و دعوا بر سرا ینکه مسئولیت بر عهده کدام نهاد باشد مشکل را حل نخواهد کرد بلکه باید دید هدف و برنامه چیست و در اجرا چه اتفاقی خواهد افتاد. منبع: اقتصاد24 خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صادرات محصولات کشاورزی کشت محصولات کشاورزی زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تولیدکنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه کالای کودک روسیه با اشاره به استقبال خوب شرکت‌ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اسباب بازی‌های ایرانی بر وجود زمینه‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای حضور جدی ایران در بازار اسباب بازی روسیه در صورت پیگیری مذاکرات و ارتباطات برقرار شده طی نمایشگاه تاکید کردند.

 نمایشگاه اسباب بازی روسیه در دوره اخیر میزبان ۳۵ واحد صنایع خلاق ایرانی حوزه اسباب بازی، آموزش و تعلیم و تربیت بود که در قالب کنسرسیوم اسباب بازی، غرفه های ایران را در این نمایشگاه تشکیل می‌دادند.

علی قاسمی، مدیرعامل یک شرکت پرورش ذهن در خصوص تجربه حضور در این نمایشگاه گفت: با تنوعی بیش از ۳۰۰ محصول از حیوانات سخت و نرم، هند پاپت، تخم دایناسور و مزرعه در نمایشگاه اخیر مسکو شرکت کردیم.

در این رویداد بستری فراهم شد تا تولیدکنندگان این صنعت تعامل مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشند و خوشبختانه محصولات با توجه به لحاظ کیفیت، ظرافت و رنگ آمیزی خاص مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرار گرفتند.

حضور در این نمایشگاه نقاط قوت فراوانی از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت‌های تولیدی از کشور‌های مختلف، آشنایی با فرهنگ و سلایق بازار هدف ، عمدتا کودکان و نوجوانان شده است. 

حضور در این رویداد زمینه ساز طراحی و تولید محصولات جدید و متنوع‌تر در این شرکت بوده و در این زمینه به زودی محصولات جدیدی از جمله عروسک نوزاد، اسکوتر و لگو مگنت را راهی بازار می‌کنیم و امیدواریم تولیدات با کیفیت و متنوع ایرانی بتواند به تمام کشور‌ها ارسال و عرضه شوند و موجبات رشد فرهنگی و اقتصادی کشور شوند.

به گفته احسان منشی، مدیر عامل یک شرکت صنعتی نیز از دیگر شرکت کنندگان این رویداد که ۳۵ تولید کننده ایرانی فعال درحوزه بازی‌های رومیزی، حرکتی، فکری و آموزشی و ... در این نمایشگاه حضور داشتند و این شرکت با برند نوباوه همراه با محصولات جنبشی حرکتی خود از قبیل موتور تعادلی، اسکوتر و گلف و ... از غرفه داران بخش نمایشگاه ایران بود.

وی با بیان اینکه تعاملات خوبی بین روسیه و ایران در حوزه اسباب بازی مشاهده می‌شد تصریح کرد: نمایشگاه با استقبال فراوانی از طرف فروشندگان، پخش کنندگان و حتی مصرف کنندگان روسی مواجه شد.

بیشتر علاقه مندی روس‌ها به سمت بازی‌های رومیزی و اسباب بازی‌های سایز کوچک بود. در بازار روسیه مشابه برخی از محصولات ایرانی با قیمت‌هایی بالا که بعضا تولید چین و روسیه بود مشاهده می‌شد.

با توجه به رابطه خوب بین دو کشور روسیه و چین، محصولات چینی در بازار اسباب بازی روسیه جایگاه ویژه‌ای داشته و می‌توان امیدوار بود با ارائه قیمت‌های رقابتی با کالا‌های چینی بتوانیم بازارخوبی از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار روسیه ایجاد کنیم.

منشی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از نمایشگاه پیگیری‌های مستمر منجر به دریافت نتیجه می‌شود، امیدواریم که این پیگیری‌ها شرایط همکاری خوبی را بین ایران و روسیه رقم زند.

دیگر خبرها

  • رفع تعهد ارزی تله ای برای صادرات غیرنفتی
  • افتتاح نخستین مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا / پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیونی شد
  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی