Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@00:24:35 GMT

مشخصات یک کتاب خوب

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۴۳۵۷

مشخصات یک کتاب خوب

مسئول کانون کتاب آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی با تشریح مولفه های یک کتاب خوب گفت: خواننده در پایان یک کتاب خوب از خواندن آن کتاب احساس لذت و رضایتمندی می‌کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: سال ۱۳۹۶ در سفری به مشهد مقدس، درخواست خود را برای خادمی حرم مطهر امام هشتم به صورت کثبی اعلام می‌کند، خیلی نمی‌گذرد که به عنوان اولین خادمیار رضوی در خراسان جنوبی در کانون کتابخانه با توجه به رشته تخصصی‌اش پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«فاطمه شاد» خادمیار حرم مطهر رضوی که الان سه سال است افتخار خادمی آستان ملکوتی امام رئوف را در کارنامه خدمتی خود دارد، از لحظه‌های شیرین خدمتش می‌گوید؛ بعد از شش ماه از ثبت نام، با توجه به رشته تحصیلی ام، کانون کتابخانه را برای خدمت انتخاب کردم و اولین نفری بودم که در قالب این کانون، فعالیت خدمتی خود را در خراسان جنوبی آغاز کردم.

 

شاد با اشاره به اینکه هم اکنون 108 خادمیار آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی عضو کانون کتابخانه هستند، افزود: از این تعداد 70 نفر از شهرستان بیرجند و مابقی در دیگر شهرستان‌ ها مشغول خدمت هستند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر کانون کتابخانه دفتر آستان قدس رضوی در شهرستان‌های طبس، بشرویه، قاین و نهبندان فعال شده است، عنوان کرد: خادمان آستان قدس رضوی نه تنها خادم زائران امام هشتم(ع) در مشهد مقدس هستند، بلکه خادم عاشقان و دلدادگان به آن امام در استان‌های خود نیز هستند.

 

خدمتی غیرقابل وصف

وی با اشاره به اینکه خدمت به آستان مقدس امام رئوف، قابل وصف نیست، ادامه داد: خدمت در بارگاه امام رضا(ع) یک نعمت بسیار بزرگ است که خداوند به من عنایت کرده است که امیدوارم مورد رضایت خداوند و حضرت قرار گیرد.

 

مسئول کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کانون کتابخانه نباید هیچ گونه وابستگی به نمایندگی آستان قدس داشته باشد، ادامه داد: ابتدا حدود 15 جلد کتابی هدیه گرفتیم و بین کودکان حاشیه شهر و خانه فرزندان حضرت ولی عصر(عج) در روز عید سعید غدیر در بیرجند توزیع کردیم.

 

شاد یادآورشد: با تهیه پوستر نذر کتاب با عنوان هر بیرجندی یک کتاب؛ تبلیغاتمان را در نماز جمعه شروع کردیم که با استقبال خوبی روبرو شدیم.

 

مشخصات یک کتاب خوب

وی با اشاره به اهدای 100 جلد کتاب به کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در استان توسط دبیرستان فرزانگان بیرجند ادامه داد: هم اکنون حدود 300 جلد کتاب با موضوعات مختلف در این کانون موجود است اما مکانی برای نگهداری کتاب نداریم.

 

شاد مهمترین ویژگی یک کتاب خوب را عنوان کتاب دانست و ادامه داد: مهم‌ترین مشخصه یک کتاب خوب انتخاب عنوان زیبا برای آن است؛ یک نام خوب می‌تواند خوانندگان بسیاری را جذب کند؛ هنگامی که بدون مشخص کردن این که چه کتابی را می‌خواهید بخوانید، به کتابفروشی می‌روید، شاید اولین چیزی که شما را به سمت خرید یک کتاب سوق دهد، عنوان آن باشد یک عنوان جذاب در گام اول می‌تواند مخاطب را با خود همراه سازد.

 

وی جذابیت را از دیگر مولفه های یک کتاب خوب برشمرد و ادامه داد: شاید بارها برای ما پیش آمده باشد که وقتی یک کتاب را برای مطالعه دست می‌گیرید، فاقد جذابیتی باشد که بتوانید آن را ادامه دهید، در این هنگام دو حالت پیش می آید، یا کتاب را کنار می‌گذاریم و یا با مبارزه با نفس خود تمام هم و غم خود را روی این می‌گذاریم که کتاب را تمام کنیم.

 

مسئول کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی تصویرسازی زیبا را از دیگر مشخصات یک کتاب خوب عنوان کرد و گفت: زمانی که خواننده کتابی را می‌خواند باید بتواند از قهرمانان یا محیط آن کتاب تصویری در ذهن خود بسازد یعنی نویسنده‌ی کتاب باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند آنچه در فکر و ذهن خود پرورش می‌دهد را برای مخاطب اثر خود؛ قابل درک و تصویرسازی بیافریند. اگر کتابی خوب باشد حتی اگر خواننده چند سال بعد هم دوباره آن کتاب را بخواند همان تصویر در ذهنش نقش می‌بندد.

 

احساس لذت بردن و رضایتمندی از مولفه های یک کتاب خوب است

این بانوی کتابخوان بیرجندی رضایتمندی را از دیگر مولفه های یک کتاب خوب برشمرد و ادامه داد: خواننده در پایان یک کتاب خوب از خواندن آن کتاب احساس لذت و رضایتمندی می‌کند و از این که وقتش را برای خواندن آن کتاب صرف کرده احساس پشیمانی و ندامت ندارد.

 

وی آموزش را از دیگر ویژگی یک کتاب بیان و یادآورشد: تنها کتابی می‌تواند موفق باشد که علاوه بر سرگرم کردن خواننده و مخاطب خود، پیامی آموزشی به همراه داشته باشد و این حالت آموزشی و داشتن درس و نکات تازه یکی از ویژگی‌های یک کتاب خوب است.

 

وی ادامه داد: یک کتاب خوب نباید خسته کننده باشد و به مسائل حاشیه ای بپردازد، بلکه باید محور داستان و یا موضوع آن تا پایان رعایت شود.

 

این خادم آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه دوم کشور شد، تاکید کرد: بدون شک یک کار ماندگار، پایدار و رسیدن به یک هدف بزرگ؛ بسیار سخت و زمان‌بر است اما انجام این امور غیرممکن نیست.

 

وی با بیان اینکه خانواده  یکی از اصول اساسی در ایجاد فرهنگ مطالعه است، افزود: خانواده‌ها باید به جای رجوع به فضاهای مجازی و یا رسانه‌های دیگر، کودکان خود را به مطالعه کتاب‌های خوب داخلی تشویق کنند.

 

باید فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان ترویج شود

وی با تاکید براینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور بویژه نزد کودکان و نوجوانان در دو زمینه کلی می توان برنامه ریزی و سپس اقدام کرد، ادامه داد: برنامه ریزی پایه و بنیادی است در این خصوص باید از نهاد خانواده و مدرسه روی فکرکودکان کار کرد تا کتابخوانی تبدیل به یک نگرش روشن و شفاف بشود و سپس به صورت رفتار و در ادامه به شکل عادت در بیاید.

 

این خادم حرم مطهر رضوی گفت: برای اقدام های عملیاتی که می تواند دارای برد کوتاه مدت باشد و یا زمینه ساز گرایش به کتابخوانی به عنوان یک عمل شایسته شود.

 

مسئول کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی عنوان کرد: برای این منظور کارهای ترویجی متنوعی صورت می گیرد و عمده برنامه های ترویجی هم مربوط به این زمینه یا بخش است؛ لذا در ادامه به برخی از پیشنهادات ترغیب گر و ترویجی کتابخوانی که در زمان کوتاهی قابلیت نهادینه شدن دارد.

 

ماندگار کردن کتابخوانی از طریق خانواده ها

وی با تاکید بر درگیر کردن خانواده ها با موضوع کتابخوانی گفت: مثل هر رویه تربیتی دیگر، چنانچه کتابخوانی از خانواده آغاز شود می تواند اثر ماندگار و مطلوب بهتری داشته باشد.

 

شاد شناخت علایق فردی نوجوانان در هر جامعه به اشکال گوناگون در حوزه کتاب و کتابخوانی با بهره گیری از شبکه های اجتماعی، معرفی یا در اختیار گذاشتن کتاب هایی با حجم کم را مهم دانست.

 

مسئول کانون کتابخانه آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی گفت: دسترس پذیر کردن منابع مطالعاتی از جمله کتاب و بهره گیری از فضاهای عمومی، خواندن بخش هایی از آثار برتر از طریق رسانه های همگانی بویژه رادیو و معرفی کتاب های خواندنی از طریق فضای مجازی و گروه های شبکه ای می تواند نقش اساسی در حوزه کتاب وکتابخوانی داشته باشد.

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته وحدت مساجد نماز جمعه کنفرانس وحدت اسلامی اصفهان وحدت کانون های مساجد خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد

سپیده بابایی رکنی مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی در آئین اهدای مدال خود در مشهد گفت: امروز مدالی را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردم، در حقیقت برگرداندن امانت به دست صاحب اصلی اش امام رئوف است و بنده معتقدم که کار اصلی را خدا و حضرت ثامن الحجج(ع) انجام می‌دهد، فقط باید خلوص نیت داشت.

او افزود: من همواره در زندگی و بویژه مسابقات ورزشی به حضرت امام رضا(ع) متوسل می‌شوم، یک سری اسامی ناخودآگاه به ذهن و زبان انسان جاری می‌شود و نام ائمه اطهار(ع) از این دسته اسامی است.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی ادامه داد: ورزشکاران و نخبگان با توجه به عشق و ارادت ویژه شان به امام رضا(ع)، مدال‌های ارزشمند خود که حاصل سال‌ها تلاش آنان است، را تقدیم امام رئوف می‌کنند و این همت والا باعث شکل‌گیری گنجینه‌ای ارزشمند از مدالهای ورزشی، علمی و فرهنگی در موزه حرم مطهر شده است.

علیرضا اسماعیل زاده بیان کرد: ۸۷ مدال المپیکی، ۹۰ کاپ ورزشی و سه مدال اخلاق در این گنجینه موجود است، همچنین ورزشکاران تیمی مثل ورزش فوتبال مدالهای متنوعی را به این موزه اهدا کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • بانوی مازندرانی، مدال‌هایش را به آستان قدس اهدا کرد
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد