Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمایش «فورس ماژور» به نویسندگی علی موذنی و کارگردانی عرفان رضوی این شب ها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه رفته و این کارگردان جوان به عنوان نخستین تجربه کارگردانی شانس خود برای جذب مخاطب را می آزماید. تاریخ انتشار: 22:01 - 24 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۰۷۷

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش «فورس ماژور» به نویسندگی علی موذنی و کارگردانی عرفان رضوی این شب ها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه رفته و این کارگردان جوان به عنوان نخستین تجربه کارگردانی شانس خود برای جذب مخاطب را می آزماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای نقد نمایش «فورس ماژور» به عنوان کار اول کارگردان باید کمی با ملایمت برخورد کرد اما اثر بیش از آنکه از نبود کارگردانی ضربه خورده باشد با فقدان متن مواجه است.

بیشتر بخوانید برای مطالعه نقد نمایش «فرونشست» اینجا کلیک کنید

نمایشنامه «فورس ماژور» به طور کامل گسسته و از هم پاشیده است، نویسنده خواسته تا تمامی دغدغه های شخصی خود را در یک متن بیان کند اما نبود درام و داستان منسجم به راحتی در اثر دیده می شود، حتی اگر این نمایشنامه را ضدساختار تلقی کنیم باز هم در همین نوع به الگوهای اولیه وفادار نیست. 

همین نبود درام و شخصیت پردازی باعث شده تا بازیگران نمایش نیز در طول این اثر کوتاه کاملاً در صحنه سر در گم بوده و هرکس به دلخواه کار خود را انجام دهد، مشخصاً «فورس ماژور» به مشکلات اجتماعی و انسانی می پردازد اما این پردازش به حدی آشفته است که مخاطب هیچگاه نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. 

«فورس ماژور» اولین و مهمترین معیار یک نمایش خوب یعنی نمایشنامه را ندارد، همین عاملی می شود که این ضعف در تمامی بخش ها همچون کارگردانی و بازیگری رسوخ کند. از لحاظ طراحی صحنه و موسیقی که البته در این اثر انتخابی است، باز هم بی برنامگی دیده می شود. 

کارگردانی نمایش اما هر چند تلاش خود برای حفظ انسجام اثر را داشته اما هر چه پیشتر می رویم از نبود تجربه در آن آگاه می شویم. همانطور که در متن موضع نوسینده با ایرانی یا خارجی بودن اثر مشخص نیست در کارگردانی هم این اتفاق می افتد. 

در صحنه ای از نمایش مخاطب افرادی را در حال اعتراف به سبک کلیسایی می بیند اما در بین این اعترافات از اسامی و لهجه های ایرانی استفاده می شود که به هیچ وجه با اثر سنخیت ندارد، از طرفی انتخاب موسیقی که طبیعتا از سوی کارگردانی صورت گرفته با توانایی بازیگران همخوانی نداشته و در بسیار مواقع کلام شنیده نمی شود. 

بازیگران نمایش هرچند در سردرگمی نمایشنامه و هدایت اشتباه کارگردان غوطه می‌خورند اما از لحاظ توانایی های شخصی نیز نیاز به تمرین بسیار بیشتری دارند، زیرا در اثریت آنها مشکلات فاحشی در بیان کلمات و جملات وجود دارد، اتفاقی که در طول نمایش خستگی مخاطب از نشنیدن را در پی دارد. 

به طور کلی «فورس ماژور» اثری است که به حمایت گروه تئاتر تازه ساخته شده است، گروهی که بسیاری از افراد مطرح تئاتر در آن فعالیت دارند که اگر همین افراد بعد از برگزاری دوره های آموزشی و دریافت مبالغ از هنرجویان در تولید اثر هم مشورت می دادند به نمایشی مطلوب تر روبرو بودیم. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نقد تئاتر علی موذنی تماشاخانه دیوار چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری؛ این جشنواره چهارم اردیبهشت ماه در تماشاخانه مهر واقع در چهارراه ابوریحان‌بیرونی از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ اجرا می‌شود و اختتامیه آن روز پنجم اردیبهشت ماه در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در چهارراه ابوریحان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح برگزار خواهد شد.

در این جشنواره ۱۰ گروه نمایشی کودک و نوجوان حضور دارند که پنج نمایش در بخش آزاد و پنج نمایش در بخش کانون باهم به رقابت می‌پردازند.

بیشتر بخوانید

درخشش چهار محال و بختیاری در دوسالانه هنر‌های تجسمی کشور

لازم به ذکر است که تماشای تمامی نمایش‌های این جشنواره رایگان خواهد بود و نمایش‌ها به صورت زنده در کانال شاد کانون پخش می‌شود.

جدول زمانبندی گروه‌های نمایشی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان ونوجوانان کانون استان به شرح زیر اعلام می‌گردد.

دیگر خبرها

  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد میزبان نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • اعلام جدول اجرای عموم نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی