Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@08:35:05 GMT

ضربان قلب نرمال چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۶۴۵۶

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند. ناطقان: یکی از علائم حیاتی‌ای که با توجه به آن می‌توان به وضعیت بدن پی برد، ضربان قلب است.


منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای افراد بزرگسال (کودکان بالای ۱۰ سال، بزرگسالان و سالخوردگان) بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مجموع، هر چه ضربان قلب در حالت استراحت پایین‌تر باشد معنی آن این است که قلب عملکرد مؤثرتری دارد و بدن از نظر سلامت قلبی عروقی از شرایط بهتری برخوردار است. مثلاً ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است حدود ۴۰ تپش در هر دقیقه باشد.

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی می‌تواند در میزان ضربان قلب تأثیر بگذارد، از جمله:

سن

میزان تناسب اندام و فعالیت بدنی

مصرف سیگار

ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلسترول بالا یا دیابت

دمای هوا

وضعیت بدن (مثلاً ایستاده یا دراز کشیده)

احساسات

اندازه‌ی بدن

داروها

گرچه ضربان قلب نرمال بازه‌ی گسترده‌ای دارد، اما اگر ضربان قلب معمولاً بالا یا پایین باشد، این مسأله ممکن است نشانه‌ی وجود یک مشکل باشد. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت دائماً بیشتر از ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است (تاکی کاردی یا تند تپشی) یا ورزشکار حرفه‌ای نیستید، اما ضربان قلب تان کمتر از ۶۰ تپش در هر دقیقه است (برادی کاردی یا کند تپشی)، باید به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر نشانه‌های دیگری مثل احساس غش و ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس هم دارید.

اندازه گیری ضربان قلب نرمال

برای اندازه گرفتن ضربان قلب خود کافی است نبض خود را بگیرید. انگشتان اشاره و وسط خود را روی گردن خود، در یک سمت نای قرار دهید. برای چک کردن نبض در قسمت مچ دست، دو انگشت خود را بین استخوان و تاندون روی سرخرگ رادیال (سرخرگ زند بالایی) بگذارید، یعنی سمتی از مچ دست که انگشت شست قرار دارد.

وقتی نبض خود را حس کردید، به ساعت نگاه کنید و به مدت ۱۵ ثانیه، تعداد تپش‌های قلب تان را بشمارید. عدد به دست آمده را ضرب در چهار کنید تا تعداد تپش‌های قلب تان در عرض یک دقیقه را به دست آورید.

اگر ضربان قلب تان به طور موقت و ناگهانی در اثر دویدن، ترس، اضطراب و ... بالا رفته باشد، روش‌هایی هست که با آن‌ها می‌توانید آن را به حالت نرمال برگردانید:

از خنک و راحت بودن محیط اطراف خود مطمئن شوید. دمای بالا و رطوبت می‌تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

آرام و شمرده نفس کشیدن می‌تواند به پایین آمدن ضربان قلب کمک کند. نفس خود را به آرامی تو دهید، چند ثانیه‌ی کوتاه آن را نگه دارید و سپس به آرامی نفس تان را بیرون دهید. این کار را چند باری تکرار کنید.

یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنیک‌های ریلکسیشن هم می‌توانند به آرام گرفتن قلب کمک کنند که البته نیاز به آموزش و تمرین دارند. منبع: مشرق برچسب ها: ضربا قلب ، نرمال ، اندازه گیری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نرمال اندازه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در کمین این استان‌ها

احد وظیفه افزود: کشور از ابتدای بهار تا ۲ اردیبهشت‌ماه به‌طور متوسط ۴۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد. با توجه به اینکه میانگین بلندمدت بارش طی این بازه زمانی ۳۷ میلیمتر است، بارندگی در سال جاری نسبت به وضعیت نرمال بیشتر بوده و ۱۶ درصد فراتر از میانگین بلندمدت ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۲ اردیبهشت‌ماه به‌طور متوسط ۱۶۷ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شده که مقدار نرمال به طور میانگین ۱۹۸ میلیمتر است بنابراین حدود ۱۶ درصد بارندگی کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌ها گفت: استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند.

وظیفه ادامه داد: مرکز تا جنوب و جنوب شرق کشور نیز کم‌بارشی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. فارس۳۰ درصد، هرمزگان با ۲۸ درصد و کرمان ۲۵ درصد بارش کمتر از نرمال داشته‌اند.

خنکی هوای کشور تا ۲ درجه سلسیوس

وی با اشاره به وضعیت دمای کشور طی یک هفته گذشته اظهار کرد: از نظر دما شرایط تقریباً مناسبی داشته‌ایم البته در روز‌های اخیر شمال غرب کشور سردتر از وضعیت نرمال و نیمه شرقی و جنوبی دما زیر نرمال بوده است.

وظیفه افزود: میانگین کشوری دما ۱.۵ تا ۲ درجه خنک‌تر از شرایط نرمال بوده است البته استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل بین ۴ تا ۵ درجه سلسیوس دما بیش از حد نرمال، اما هوا در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد حدود ۴ تا ۷ درجه سلسیوس سردتر از میانگین بلندمدت و میانگین کشوری ۱.۸- درجه ثبت شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا ۲ اردیبهشت تقریبا عرض‌های شمالی کشور با بی‌هنجاری (آنومالی) دمایی ۰.۵ تا ۲.۵ درجه سلسیوس مواجه بودند. شرایط دمایی در استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب و شمال غرب نرمال و بیش از نرمال بوده است. در عرض‌های جنوبی تقرییا شرایط نرمال دمایی را تجربه کردیم.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: به‌طور کلی طی اردیبهشت ماه میزان بارندگی به‌طور نسبی نسبت به فروردین حدود ۵۰ درصد در بازه بلندمدت کمتر است. توقع داریم میزان بارش در اردیبهشت ماه نرمال با گرایش به بیش از نرمال باشد، اما در استان‌هایی مانند قزوین و تهران بارش‌ها به گونه‌ای نیست که کمبود بارش سال آبی جاری (۷ ماهه اخیر) را جبران کند بنابراین استان‌هایی مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی با تابستانی مواجه می‌شوند که هوا یک تا دو درجه سلیسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

وظیفه در پایان گفت: از سوی دیگر به‌طور نسبی با کم‌آبی شدیدی مواجه می‌شویم چرا که این استان‌ها در حال گذراندن چهارمین سال پی در پی خشکسالی هستند. وقتی آورده آب‌های سطحی کاهش می‌یابد، فشار بر منابع آب زیرزمینی به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی برای تامین آب شرب افزایش می‌یابد. در این شرایط همکاری مردم برای مدیریت مصرف آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • مورایس به سپاهانی‌ها: یک روز استراحت کنید
  • تمرین تراکتور تعطیل شد
  • مهمدی و مختاری راهی نیمه نهایی شدند
  • علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟
  • کمبود بارش‌ها ۱۵ درصدی شد
  • تلاش ­دو فرنگی کار کشورمان برای کسب سهمیه
  • دی‌بروینه: بعد از هفته‌ای سخت، وقت استراحت است!
  • جواد خیابانی: من اصلا نرفته‌بودم که حالا برگشته باشم؛ در حال استراحت و مطالعه بودم