Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه هفت در حالی بار دیگر در نیمه شب آغاز شد که در نخستین مباحث مطرح شده در آن، تاکید شد که سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز ورشکسته است و صرفاً به واسطه جایگاه مهم سینما مورد هجوم و تولید آثار است. از سویی دیگر مطابق با روال معلوم وی او دی‌ها هدف قرار گرفتند و مدیریت این حوزه به چالش کشیده شد؛ مدیریتی که احتمالاً اگر به طور کامل به دست صداوسیما بیافتد و دولت و به طور خاص سازمان سینمایی از نقش حاکمیتی‌اش صرف نظر کند، مشکل حل می‌شود! با این حال اتفاق مهم این برنامه، سکوت قابل توجه در قبال اتفاق مهم هفته یعنی رفع توقیف و اکران مجدد «خانه پدری» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ برنامه «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی در حالی اجرا شد که بخش نخست آن با بحث‌ها و حواشی فراوانی همراه بود. سیدضیاء هاشمی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان و محمدرضا عباسیان در این بخش درباره شرایط سینمای ایران مسائل متفاوتی را مطرح کردند که مستقیما اهالی سینما را هدف قرار ندادند. عباسیان در این بخش به درستی تاکید کرد که سهم سینما در فرهنگ‌سازی نسبت به همه عرصه‌های فرهنگی در سال‌های پس از انقلاب به مراتب بیشتر بوده و در این زمینه موثر عمل کرده است.

سیدضیاء هاشمی در عین حال نگاه متفاوتی داشت و شروع به معرفی عوامل که سینمای ایران را تهدید می‌کند، پرداخت و با اشاره به اینکه هزینه تولید فیلم‌های سینمایی در سال گذشته 220 میلیارد و فروش سینمای ایران در حدود 240 میلیارد بوده تاکید کرد: «حدود 30 درصد قیمت بلیت سینما یعنی حدود 80 میلیارد متعلق به فیلمساز است، بنابراین مابقی‌ تا 220 میلیارد هزینه تولید ضرر بوده است. سینما از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است.»

او در ادامه با انتقاد از تلاش برای لغو معافیت مالیاتی سینما، تاکید کرد که این معافیت محصول همین ورشکستگی است و با انتقاد از چنین تصمیمی خواستار جلوگیری از تصویب این لایحه در مجلس شد و آن را برای سینما بسیار مخرب ارزیابی کرد. هاشمی در عین حال تاکید کرد: «دولتی که یک شبه بنزین را سه هزار تومان می‌کند، از سینما هم مالیات می‌گیرد!»

او در بخش دیگری از اظهارات با اشاره به هزینه سنگین تولید در سینمای ایران تاکید کرد جایگاه سینما انقدر اهمیت دارد که همیشه مورد هجوم است. مثلا نمایش خانگی راه اندازی می‌شود که قرار شده بشود نان سینما ولی میشود قاتل جان سینما. برخی در سینمای ورشکسته سرمایه گذاری میکنند. تولید انبوه نمایش خانگی باعث ضربه زیادی به سینمای ایران شده است. درک درستی از این اتفاق وجود ندارد. چرا بیست هنرپیشه طراز اول در یک سریال نمایش خانگی بازی میکنند؟ دستمزدهای عجیب و غریب و پول های مشکوک وارد این عرصه شده است. یک خطای بزرگ دیگر این است که وقتی استارهای درجه اول را میبرند جذابیت آن ها برای مردم از بین میرود. دوباره باید چندین سال تلاش بکنیم که تا بتوانیم بازیگر درجه یک معرفی کنیم. ما ۸۲ فیلم داشتیم که ۶۴ فیلم آن کامل ضرر کرده است. 

محمدرضا عباسیان نیز سازمان سینمایی را به عنوان متولی وی او دی نشانه رفت و گفت: بحث نمایش خانگی که به عنوان یک بخش سینمایی است سه زیر مجموعه دارد اول بحث سریال سازی، دوم بحث سرقت آثار، تا جایی که من اطلاع دارم قوانین زمانی به تصویب میرسد که لایحه از طرف نهاد مربوطه به مجلس تقدیم‌ شود.

این مدیر سینمایی در دولت احمدی نژاد ادعا کرد: متاسفانه ما با یک تلاشی غیر محسوس از سوی سازمان سینمایی روبه رو هستیم که انگار میخواهد قوانین از بین برود. مشخصا ما در حوزه نمایش خانگی قوانین مشخصی داریم. قانونی در سال ۸۸ تصویب شده است که در ۱۱ بهمن ماه مصوب شده که این قانون در همان زمان پایه فعالیت انجمن مبارزه با پخش آثار به صورت غیر مجاز شده است. باید اعلام کنند که این ستاد در یک سال گذشته چه فعالیتی داشته خصوصا در زمینه این آثاری که در این مدت قاچاق شده است. ما قانون داریم که هر نوع نمایش محتوا در هر صورتی باید دارای پروانه نمایش باشد. الان حجم بالایی از فیلم ها در نمایش خانگی عرضه میشود بدون داشتن پروانه نمایش! ما دو و نیم‌ میلیون مخاطب فیلم داریم. اگر این مخاطبان فقط دوهزار تومان برای یک فیلم در نمایش خانگی پرداخت کند ۵ میلیارد به جیب صاحب اثر بر میگردد. 

پرسش اساسی این است که چرا عباسیان در دوره مدیرعاملی موسسه رسانه‌های تصویری و در دولت احمدی نژاد دست به این اقدامات نزد و فرآیندی را فراهم نکرد تا قاچاق به کل پاک شود و سودش به صورت صد در صدی به سینمای ایران برسد؟ همچنین باید از مدیران برنامه هفت و سایر گردانندگان این برنامه پرسید اگر به اعتقاد آنها متولی این حوزه سازمان سینمایی است، پس معاونت فضای مجازی صداوسیما به چه حقی در این حوزه مداخله کرده و با سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم که فیلم‌های خارجی را بدون خرید کپی رایت پخش می‌کنند، مجوز داده است؟! اگر وی او دی به کلی به معاونت فضای مجازی صداوسیما واگذار شود، مشکل حل خواهد شد؟!

 

این خبر تکمیل می‌شود

منبع: تابناک

کلیدواژه: سهمیه بندی بنزین قیمت بنزین طرح حمایت معیشتی غزه بولیوی مذهب جعفری آلودگی هوا کارت سوخت برنامه هفت محمدحسین لطیفی محمدرضا عباسیان محسن یزدی اتاق فکر سینما سید ضیاء هاشمی سهمیه بندی بنزین قیمت بنزین طرح حمایت معیشتی غزه بولیوی مذهب جعفری آلودگی هوا کارت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • ببینید | بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • کیانوش عیاری: پاداش فیلم «تنوره دیو» اجازه ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» بود