Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@05:42:21 GMT

چه جرائمی مجازات جایگزین حبس ندارند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۶۷۷۸

چه جرائمی مجازات جایگزین حبس ندارند؟

محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری و بررسی آن اظهار کرد: این طرح به کمیسیون حقوقی قضایی مجلس آمده و قرار است طی جلسات متعدد درباره آن تصمیم گیری شود.

او با اشاره به جلسه پیشین رسیدگی به این طرح ادامه داد: دوشنبه ۲۰ آبان جلسه‌ای با حضور معاون حقوقی قوه قضائیه تشکیل شد و درباره این طرح بررسی‌های لازم صورت گرفت البته بررسی این طرح نیازمند زمان بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: مجازات‌هایی که میانبرِ رهایی از زندان می‌شوند

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: در این طرح مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی شده اند و قرار است که مدت زمان حبس بر اساس این طرح کاهش پیدا کند و نصف شود.

جرائم علیه امنیت ملی و مواد مخدر کاهش نمی‌یابند

پورمختار افزود: کاهش تعداد زندانیان از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و ریاست قوه قضائیه به آن تاکید بسیاری داشته  و  بر همین اساس مجلس به دنبال این است که دست قوه قضائیه را در بحث کاهش مدت زمان حبس باز بگذارد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه البته طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری برای برخی از جرائم  قابلیت اجرایی ندارد اظهار کرد:  البته این طرح در جرایمی مانند مواد مخدر و جرایم علیه امنیت ملی که آثار و طبعات منفی دارند اجرایی نخواهد شد، اما برای دیگر مجازات‌هایی که طبعات منفی بسیاری ندارند اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه مجازات جایگزین حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم تهیه نوشت افزار واقلام آموزشی جایگزین حبس در دادگاه کیفری ۲ ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از صدور ۲ فقره احکام جایگزین حبس تهیه اقلام و وسایل ،  به ارزش۴۷۰ میلیارد ریال و تهیه مایحتاج دانش آموزان نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)و سازمان بهزیستی به ارزش ۲۰۰میلیارد ریال در شهرستان ارومیه خبر داد.

عتباتی افزود: در ادامه روند صدور مجازات‌های جایگزین حبس، در راستای سیاست های  حبس زادیی قوه قضائیه و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و دستورات موکد ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص بکارگیری تاسیسات ارفاقی به ویژه مجازات های جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان با هدف خدمات عام المنفعه قاضی شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ ارومیه تعداد ۲ فقره احکام جایگزین حبس،  متهم پرونده را به تهیه اقلام و وسایل آموزشی به ارزش۴۷۰میلیارد ریال و در حکمی دیگر متهم پرونده را به تهیه مایحتاج دانش آموزان نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به ارزش ۲۰۰میلیارد ریال جایگزین از مجازات‌های حبس محکوم کرد. 

وی در پایان اظهار داشت: در کنار برخوردهای قاطع قضایی، رویکرد کاهش جمعیت کیفری با استفاده از مجازات جایگزین حبس در جرائم سبک و کم اهمیت با هدف ارائه خدمات عام المنفعه مورد تاکید است.

 

 

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت های صلح و سازش برای کاهش پرونده های ورودی
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • صدور حکم تهیه نوشت افزار واقلام آموزشی جایگزین حبس در دادگاه کیفری ۲ ارومیه
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • طرح نور نیروی انتظامی درباره حجاب مربوط به لایحه عفاف و حجاب است؟
  • اعلام جزئیات کاهش ساعت کار هفتگی
  • کاهش ساعت کاری شامل بخش خصوصی و کارگری هم می‌شود؟
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستورکار در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات در دستور کار مجلس قرار گرفت