Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-20@03:35:31 GMT

۹ دلیل که ناخواسته باعث چاقیِ ناخواسته شما می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۷۷۵۲

خرداد: افزایش وزن ناخواسته یکی از دغدغه‌های مهم افراد در عصر حاضر است و خیل عظیمی از افراد نمی‌دانند چرا رفته رفته چاق‌تر می‌شوند. در حالی که رژیم غذایی مهم‌ترین نقش را در افزایش وزن شما ایفا می‌کند، اما عوامل دیگری هم‌چون استرس و کمبود خواب نیز می‌توانند بر آن تاثیر گذار باشند.
به گزارش خرداد به نقل از لایف دایت در ادامه ما ۹ دلیل افزایش وزن ناخواسته را برای شما مطرح می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بدون آن‌که غذای زیادی بخورید یا رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید، چاق می‌شوید، احتمالا یکی از موارد زیر را رعایت نمی‌کنید.
۱) به احتمال زیاد شما به میزان زیادی از غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنیدمطالعات بی‌شماری در ایالت متحده آمریکا انجام شده‌اند که نشان می‌دهند چاقی با مواد غذایی فرآوری شده در ارتباط است. به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ از ۱۹۳۶۳ بزرگسال انجام شد، نشان داد که افرادی که غذاهای فراوری شده می‌خورند، بیشتر از افرادی که مقدار زیادی غذا می‌خورند، چاق می‌شوند.
امروزه بسیاری از مواد غذایی که ما به صورت بسته‌بندی شده خریداری می‌کنیم، با روش‌های فراوری شده تهیه می‌شوند، مواد غذایی هم‌چون غلات، فست‌فودها، ماست و … .
غذاهای فرآوری شده معمولا دارای کالری بسیار زیاد هستند، اما مواد مغذی (فیبر و پروتئین) بسیار کمی دارند.
بنابراین، اگر می‌خواهید وزن متناسبی داشته باشید، وعده‌های غذایی و میان وعده‌های فرآوری شده را کاهش دهید و روی غذاهای سالم تمرکز کنید.
۲) شاید بیش از حد قند می‌خورید
مصرف محصولات قندی، نه تنها منجر به افزایش وزن می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن هم‌چون دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
نوشیدنی‌های حاوی قند، مهم‌ترین منبع قند هستند و با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارند.
اگر می‌خواهید دچار افزایش وزن ناخواسته نشوید، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی هم‌چون کیک، نوشابه، آب‌نبات و قهوه را پایین بیاورید.
۳) بی‌تحرک هستیدعدم فعالیت یک دلیل اساسی در افزایش وزن و بیماری‌های مزمن است. تماشای تلویزیون، کار روی میز، رانندگی مدام و استفاده مرتب از رایانه و تلفن همراه از جمله فعالیت‌هایی هستند که منجر به بی‌تحرکی می‌گردند.
یک مطالعه از ۴۶۴ فرد مبتلا به چاقی و اضافه وزن نشان داد که میانگین زمان نشستن روزانه این افراد ۶٫۲ ساعت در روزهای کاری و ۶ ساعت در روزهای غیر کاری است.
با چند تغییر ساده در شیوه زندگی مانند ورزش کردن می‌توانید تفاوت‌های بزرگی را به وجود آورید.
۴) از رژیم‌های غذایی یویو استفاده می‌کنیدبه چرخه‌ی رژیم‌های غذایی سخت گفته می‌شود که طی آن افراد سعی می‌کنند در یک دوره‌ی زمانی محدود به رژیم‌های غذایی خیلی سخت روی بیاورند. نکته‌ی جالب توجه اینست که افرادی که از این رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنند، به مرور زمان وزنی بیشتر از قبل به دست می‌آورند.
در مطالعه‌ای که ۲۷۸۵ نفر در آن شرکت کرده بودند، مشخص شد که افرادی که در طی سال گذشته از رژیم‌های غذایی یویو استفاده کرده بودند، اندازه دور کمر و وزن بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار بودند.
مشکل این‌جاست که چنین رژیم‌هایی اغلب منجر به اختلالات هورمونی شده و در نتیجه افراد بیشتر احساس گرسنگی می‌کنند.
برای این‌که واقعا وزن کم کنید، باید روی رفتارهای بلندمدت تمرکز کنید و یک سبک زندگی سالم انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید ورزش کنید، خوردن غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید و به خوردن غذاهای مغذی پر از فیبر و پروتئین روی آورید.
۵) احتمالا یک بیماری دارید که هنوز تشخیص نداده‌ایداگرچه بسیاری از دلایل چاقی به سبک زندگی مربوط هستند، اما گاهی اوقات ممکن است بیماری‌های جسمی شما به چاقی‌تان دامن بزنند. کم‌کاری تیروئید، افسردگی، اختلال در خوردن، سندروم کوشینگ و دیابت ممکن است منجر به افزایش وزن شما شوند.
این بیماری‌ها و هم‌چنین داروهای خاص مرتبط با آن از جمله داروهای ضدافسردگی می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر حدس می‌زنید که به دلیل مصرف دارو، افزایش وزن پیدا کرده‌اید، حتما با یک متخصص تغذیه صحبت کنید و از وی مشورت بگیرید.
۶) خواب کافی نداریدخواب کافی برای سلامتی بدن و حس و حال خوب ضروری است. خواب ناکافی منجر به افزایش وزن می‌شود و اثرات منفی بر جسم بر جای می‌گذارد. مطالعه‌ای از ۹۲ زن نشان داد افرادی که روزانه کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ۶ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، بیشترین میزان BMI و بالاترین میزان ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول‌های چربی) را دارا هستند.
برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که خوابیدن به میزان ۷ ساعت یا بیشتر در طول شب احتمال کاهش وزن را نسبت به کسانی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، افزایش می‌دهد.
اگر کیفیت خواب پایینی دارید و احساس می‌کنید که همین موضوع منجر به افزایش وزن ناخواسته شما شده است، قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی را کاهش دهید، میزان مصرف کافئین را کم کنید و در یک زمان مناسب و متعادل بخوابید.
۷) به اندازه کافی از غذاهای کامل مصرف نمی‌کنیدغذای کامل غذایی است که انرژی‌زا باشد و مواد مغذی فراوانی در خود داشته باشد. اگر به صورت مداوم از غذاهای فراوری شده استفاده می‌کنید، تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذاهای کامل می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن شما داشته باشد.
در حقیقت داشتن رژیم غذایی کامل و مناسب که عاری از غذاهای فرآوری شده است، اصلی‌ترین عامل داشتن وزن مناسب است.
اگر دچار افزایش وزن هستید و می‌خواهید آن را تعدیل کنید، مواد غذایی کامل و مغذی همانند سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا، تخم‌مرغ، آجیل و دانه‌های مفید را به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های خود اضافه کنید.
۸) استرس زیادی داریداسترس یکی از مشکلات شایعی است که افراد بسیار زیادی از آن رنج می‌برند. مقادیر بالای هورمون استرس که کورتیزول نامیده می‌شود، باعث افزایش گرسنگی و تمایل شما به خوردن مقادیر بیشتر غذا می‌گردد. در نهایت همین موضوع منجر به افزایش وزن و چاقی می‌گردد.
مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دارای مشکل چاقی هستند، سطح کورتیزول بالایی نسبت به سایر افراد دارند. نکته جالب توجه اینست که مدیریت استرس به احتمال زیاد منجر به کاهش وزن می‌شود.
در یک مطالعه ۸ هفته‌ای از ۴۵ فرد بزرگسال مبتلا به چاقی، افرادی که از تکنیک‌های آرامش‌زا هم‌چون مدیتیشن و تنفس عمیق استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که فقط توصیه‌های غذایی رژیمی را دریافت کرده بودند، وزن بیشتری را از دست دادند.
برای کاهش میزان استرس خود و به تبع آن کاهش وزن، از روش‌هایی هم‌چون یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.
۹) مواد غذایی با کالری بالا مصرف می‌کنیدپرخوردی دلیل اصلی افزایش وزن است. اگر میزان کالری که به صورت روزانه دریافت می‌کنید، از میزان کالری که می‌سوزانید بیشتر باشد، به احتمال زیاد دچار اضافه خواهید شد.
خوردن میان‌وعده‌های پر کالری و تنقلات مضر که هیچ ماده‌ی مغذی در خود ندارند، از دلایل اصلی چاقی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید از رژیم‌های غذایی کم‌کالری استفاده کنید، اما برای شروع این رژیم غذایی حتما باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.
نتیجه‌گیری
همان‌طور که خواندید، عواملی که باعث افزایش وزن ناخواسته افراد می‌گردند، بسیار زیادند. خواب کم، بی‌تحرکی و خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده یا شیرین فقط برخی از عادت‌هایی هستند که ممکن است منجر به افزایش وزن ناخواسته شما گردند. با این حال، چند راهکار ساده همانند غذا خوردن با دقت، ورزش و تمرکز بر روی غذاهای کامل می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و سلامت شما را بهبود بخشد.


برچسب ها: چاقی ، افزایش وزن ، رژیم غذایی

منبع: خرداد

کلیدواژه: چاقی افزایش وزن رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از حمله مقتدرانه موشکی وپهپادی به رژیم صهیونیستی، برخی منتظر طغیان قیمت ارز و ناآرامی بازارها بودند، اما در عمل نه‌تنها هیچ‌کدام از بازارها در شرایط به‌اصطلاح جنگی قرار نگرفتند، بلکه اوضاع در بازارهای مختلف آرام است؛ از بازار ارز و طلا گرفته تا بازار اقلام معیشتی مردم؛ به‌ویژه که اثرات هراس و ترس از جنگ از معادلات بازار حذف شده است. در بازار کالاهای اساسی هم ردی از تنش‌های ارزی یا سایه جنگ روی قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تأکید بر وضعیت مساعد تأمین، توزیع و عرضه مواد غذایی و کالاهای اساسی در بازار کل کشور، می‌گوید: بعد از مهار نوسانات قیمتی در دوره تعطیلات نوروزی که به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و توقف نسبی توزیع کالاهای وارداتی رخ داده بود، بازار در آرامش به سر می‌برد.

به گفته او، اتحادیه بنکداران مواد غذایی در کنار چندین دستگاه متولی نظیر وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات و سازمان حمایت در حال نظارت مستمر بر بازار هستند.

کنگری تنها تغییر و تحول در سطح بازار مواد غذایی را اعمال افزایش مجوزدار قیمت برای کالاهایی عنوان می‌کند که به دلیل افزایش دستمزد و سایر هزینه‌های تولید، توزیع و عرضه طبق روال هر سال با اندکی رشد مواجه خواهد شد.

او می‌گوید: کالاهای وارداتی همچنان با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود و افزایش قیمتی از محل واردات به آنها تعلق نمی‌گیرد و در بخش کالاهای تولید داخل نیز هیچ افزایش قیمتی بدون مجوز اعمال نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تأکید بر اینکه تأمین و توزیع کالاهای اساسی که با معیشت مردم سروکار دارد، با هیچ کمبودی مواجه نیست، افزود: کالاهای با نرخ دولتی، تحت نظارت اتحادیه بنکداران مواد غذایی توزیع می‌شود و علاوه بر اتحادیه، وزارت صنعت، جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات نیز بر روند کار نظارت دارند؛ گرچه نظارت اصلی را خود اتحادیه انجام می‌دهد که ایراد و تخلفی در زنجیره صورت نگیرد.

طبق اظهارت کنگری، کالاهای دولتی در اختیار اتحادیه بنکداران موارد غذایی قرار می‌گیرد و این اتحادیه فرایندی تعریف کرده که در ازای هرگونه تحویل کالا دولتی، باید اسناد ارائه شود.

او می‌گوید: اتحادیه بنکداران مواد غذایی، محموله‌های کالاهای دولتی را به چند مباشر می‌سپارد و در ادامه به اعضای صنف، حواله‌های یک یا دو تن می‌دهد تا کالاها را از بنکداران تحویل بگیرند. در ادامه دریافت‌کنندگان حواله‌ها باید به‌صورت تراکنش فروش، اسناد ارائه دهند و مباشران نیز باید طبق حواله‌هایی که از اعضای صنف گرفته‌اند، پاسخگوی اتحادیه باشند.

به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، این فرایند به توزیع عادلانه و گسترده کالاهای دولتی با قیمت مصوب کمک کرده و راه تخلفات احتمالی را سد کرده است.

کد خبر 845030 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم قیمت - تنظیم بازار کالاهای اساسی حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • غذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند
  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • معدوم‌سازی ۲ تن مواد غذایی فاسد در اردستان
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش