Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله فاضلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی با عنوان ملاحظاتی درباره «ملاحظات» سید جواد طباطبایی به نقد کتاب ملاحظات درباره دانشگاه پرداخته است:

کتاب «ملاحظات درباره دانشگاه» سیدجواد طباطبایی که در ۱۳۹۸ چاپ شد دربر دارند مجموعه ای از نوشته های ایشان است که به نقد وضعیت اندیشه سیاسی و نهاد دانشگاه در ایران معاصر و موقعیت کنونی آن می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب که محصول تأملات مولف درباره علوم انسانی و اجتماعی در ایران است بحث های گسترده و پُرشماری وجود دارد که هر کدام از آنها را می توان مبنایی برای نقد و اندیشه ورزی قرار داد.

استقبال گرم از این کتاب نشان می دهد که طباطبایی در این کتاب هم مانند بسیاری از نوشته های دیگرش بر روی نکات و مسأله های مهم و انتقادی انگشت گذاشته است. در این مقاله می خواهم صرفا از این زاویه دید بحث کنم که طباطبایی درباره علوم انسانی و اجتماعی چه نکاتی را دیده است و این شیوه نگریستن به این علوم احیانا با چه پرسش هایی قابل نقد است؟ استدلال من در اینجا این است که طباطبایی با اشکال گوناگونی از تقیلیل گرایی روبروست. این نکات ملاحظات من درباره ملاحظات طباطبایی است.

مهمترین نقد طباطبایی اینست که متن ها و نوشته های علوم انسانی و اجتماعی در ایران با استانداردهای زبان فارسی نگاشته نشده اند و محققان فعال این حوزه با چالش های سواد دانشگاهی و زبان ملی مواجهه اند. در این زمینه طباطبایی این نکته را نادیده گرفته اند که ریشه و ابعاد بحران سواد دانشگاه در ایران، محدود به ایران نیست و این چالش جنبه جهانی دارد. بنابر این، نمی توان با رویکرد زبان ملی و دانشگاه ایرانشهری، چالش زبانی موجود در دانشگاه ایرانی را توضیح داد.

دومین ملاحظه درباره «ملاحظات» طباطبایی این است که ایشان کارکرد دانشگاه را به کارکرد تولید اندیشه تقلیل داده اند. حتی اگر بپذیریم که دانشگاه ایرانی مولد اندیشه نیست، نمی توان نهاد دانشگاه ایرانی را هیچ و پوچ انگاست، زیرا این نهاد در زمینه پرورش شخصیت و منش فکری و توسعه تجدد و ایجاد هویت های تازه در جامعه ایرانی نقش ایفا می کند.

سومین ملاحظه این است که طباطبایی با ارزیابی چند کتاب و متن از استادان دانشگاه در ایران، اقدام به صدور احکام کلی درباره علوم انسانی و اجتماعی در ایران امروز پرداخته اند. نکته انتقادی در اینجا اینست که حتی اگر نقدها طباطبایی کاملا بجا و روا باشند، نمی توان با استناد به شش متن محدود کل کارکرد و عملکرد دانشگاه و علوم انسانی در ایران را داوری کرد.

چهارمین ملاحظه اینست اکه طباطبایی ایدئلوژیک شدن و بودن نهاد دانشگاه را بنیان تمام چالش های دانشگاه ایرانی و بویژه علوم انسانی و اجتماعی می دانند. می توان با طباطبایی همدل و همزبان بود که این علوم دچار ایدئولوژیک شدن افراطی شده اند. اما نقدی که در اینجا وجود دارد نادیده گرفتن مقاومت ها و فرصت هایی است که ایدئلوژی برای اندیشه ورزی و دانشگاه خلق کرده است.

ملاحظه پنجم درباره «ملاحظات» این است که طباطبایی علوم انسانی و اجتماعی را به متن های مکتوب و چاپی تقلیل داده اند و علوم انسانی و اجتماعی دیجیتالی شده در ایران امروز را نادیده انگاشته اند.

ضمن توجه به اهمیت کتاب «ملاحظات» و ایده ها و نقدهای صریح و گاه تند طباطبایی می توان گفت این کتاب می تواند مناقشات و گفتگوها در گفتمان علوم انسانی و اجتماعی در ایران را توسعه دهد و زمینه ی مناسبی برای توسعه این گفتمان است.

کد خبر 4772001

منبع: مهر

کلیدواژه: نعمت الله فاضلی سید جواد طباطبایی دانشگاه تهران نشست علمی علامه طباطبایی وحدت اسلامی کنفرانس بین المللی مجمع عالی حکمت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فلسفه آیت الله جوادی آملی فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هفته وحدت کنفرانس وحدت اسلامی قرآن معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

این آزمون صبح جمعه ۳۱ فروردین ماه در دو بخش بیمه‌ای و درمانی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی تامین اجتماعی برگزار شد.

محسن نظام خیرآبادی مدیرکل تشکیلات و توسعه مدیریت سازمان تامین اجتماعی از تلاش برای جذب نیروی انسانی توانمند و متعهد خبر داد و گفت: تلاش سازمان بر مبنای ارایه خدمات مطلوب و موثر به خانواده بزرگ تامین اجتماعی استوار است و نیروی انسانی توانمند در نیل به این هدف فاخر جایگاه ارزنده‌ای دارد.

او با قدردانی از تلاش‌های تامین اجتماعی فارس در راستای برگزاری شایسته این آزمون گفت: در استان فارس، بیش از ۳۵۰۰ نفر در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی در این آزمون شرکت دارند.

مدیرکل تشکیلات و توسعه مدیریت سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: افراد حائز شرایط پس از کسب موفقیت در آزمون کتبی و و مراحل گزینشی به صورت پیمانی به خدمت سازمان تامین اجتماعی در می‌آیند.

نظام خیرآبادی افزود: آزمون جذب نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی به صورت سالیانه و با توجه به افت نیروی انسانی برگزار می‌شود.

در ادامه، مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس گفت: تعداد ۳۵۰۰ نفر در این آزمون شرکت دارند که از این تعداد ۲۳۰۲ بانوان و ۱۲۰۱ را آقایان تشکیل می‌دهند.

ایرج نادری افزود: افراد واجد شرایط در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی استان فارس جذب می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، تعداد ۴۷ نفر در شعب ۳۷ گانه استان فارس و ۶۱ نفر در بخش‌های درمانی مدیریت درمان تامین اجتماعی بکار گرفته می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس در بخش پایانی سخنانش بهره مندی از نیروی انسانی لایق را زمینه ساز پیشرفت دانست و افزود: نتایج آزمون در اوایل تیرماه از طریق سایت جهاددانشگاهی اعلام خواهد شد.

امیرحسین استقلال رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در حاشیه برگزاری آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تأمین اجتماعی در این استان گفت: این آزمون به صورت همزمان و کشوری در ۵ حوزه امتحانی در شیراز برگزار شد.

او با بیان اینکه در این آزمون ۳ هزار و ۵۰۳ نفر به علاوه یک میهمان در استان نام‌نویسی کرده بودند، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۴ نفر به علاوه یک میهمان در آزمون امروز حاضر و ۸۹۹ نفر غایب بودند.

استقلال با تصریح اینکه از ۳ هزار و ۵۰۳ نفر، یک هزار و ۲۰۱ نفر آقا و ۲ هزار و ۳۰۲ نفر به علاوه بر یک میهمان حاضر بودند، گفت: این آزمون در حوزه‌های امتحانی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز؛ دانشکده مهندسی ساختمان شماره ۲؛ دانشکده ادبیات ساختمان‌های شماره یک و ۳ و حوزه پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • آزمون استخدامی تأمین‌اجتماعی برای جذب ۵ تا ۶ هزار نیروی انسانی جدید برگزار می شود
  • آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد
  • رشد ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت