Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:03:09 GMT

دُهُلی کە آوازش از نزدیک خوش است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۷۸۸۹

دُهُلی کە آوازش از نزدیک خوش است

ایسنا/کردستان آواز دُ‌هُلش نە از دور کە از نزدیک خوش است، عروسی‌ها با وجود او رنگ و بوی دیگری داشت و جوانان بە شوق حضور او شادی و پایکوبی می‌کردند.

کسی کە بە عروسی‌ها این چنین شور و شوق خاصی بخشیدە بود، کسی نبود جز "براتعلی نورایی" مشهور به "کابرات" از نوازندگان چیرە دست دُهُل‌زن کە در سال 1321 در شهر سنندج دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از بهترین هنرمندان برجسته و نوازنده با سابقه و توانمند سازِ دهُل بود کە به همراه استاد "عبدالله شریعتی" به عنوان زوجی هنری در جشنواره‌های مختلف در کشورهایی چون فرانسه، آلمان، یونان، روسیه و عراق حضور داشتند و ضمن کسب مدارج و عنوان‌های برتر، هنر و آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی‌ها و به‌ ویژه کُردها را بهتر و بیشتر به دنیا معرفی کردند.

آنها در جشنوارەهای ملی نیز حضوری ثمربخش داشته و موفق به کسب رتبه‌های ارزشمند در این حوزه شدند و نشان و افتخاری برای دیارشان محسوب می‌شوند.

آنقدر در موسیقی توانمند و ماهر بود کە آکادمی ملی موسیقی فرانسە، دکترای افتخاری موسیقی را بە او اهدا کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نیز به همت حوزه هنری کردستان از این هنرمند پیشکسوت کە افتخاری برای موسیقی ایران بە ویژە  موسیقی محلی کُردی بود، تقدیر و تجلیل شد.

کتاب زندگی این بزرگ‌مرد عرصە موسیقی کُردی، این هنرمند دُهُل زن نام آوازە را کە بیش از٧٠ سال از سن خود را با نوازندگی ساز دُهُل سپری کرد تا نگذارد نوای این ساز سنتی به دست فراموشی سپرده شود بلاخره در سن ٨١ سالگی به علت کهولت سن و مریضی بسته شد.

هنوز غم درگذشت این هنرمند و نوازندە ماهر از چهرە شهر هزارتپە و مهد موسیقی ایران زدودە نشدە و بە راستی بعد مرگش آواز دُهُل تنها از دور خوش است.

از مادربزرگی، دربارە عروسی‌های آن زمان با حضور "کابرات" می‌پرسم  و او در جوابم آهی می‌کشد و می‌گوید، آه کە چە عروسی‌هایی بود عروسی‌های آن زمان، زمانی کە در روستا خبر آمدن "کابرات" را می‌دادند همە کارهایمان را زودتر از موعد انجام می‌دادیم تا فردای آن روز بتوانیم خود را  بە عروسی برسانیم و از صدای دُهُلش لذت ببریم.

او از روز عروسی برایم می‌گوید: "براتعلی" صبح زود در کوچه پس کوچه‌های روستا راه می‌افتاد و بر دُهُل می‌زد و مردم را از خواب بیدار و به شرکت در عروسی فرامی خواند.

او می‌گوید در عروسی‌های آن زمان دختران و پسران جوان و عاشقان و دلدادگان برای رقص (هەڵپەڕکێ) دور هم حلقه می‌بستند و  می‌رقصیدند و "کابرات" با دُهُلش در میان حلقە رقص (هەڵپەڕکێ) آن ها چنان با شور و اشتیاقی دُهُل می‌زد کە صدای دُهُلش همە را مست و از خود بی خود می کرد.

این خانم ۷۰ ساله، چنان با شوق از او سخن می‌گوید کە سراسر وجودم را لبریز از شوق کرده و ادامە می‌دهد: چنان روحش با سازش عجین شدە بود کە دیوانەوار میان مردم می‌چرخید و ساز می‌زد و با این کار خود همە را بە وجد می‌آورد.

 این‌ها را کە می‌گوید آهی می‌کشد و می افزاید: یادش بخیر جوانی هم عالمی داشت و ماهم روزگاری داشتیم.

اما مرگ موسیقی عجیبی است کە صدای دُهُلش را برای همیشە در خود خفە کرد.

"هادی ضیاء‌الدینی" مجسمه ساز و هنرمند نامی کرد، با هنر دست خود سردیس این نوازندە و هنرمند نام‌آوازە کُرد را ساختە و هم‌اکنون در پارک مشاهیر کُرد سنندج در معرض نمایش همگان قرار داده شده‌است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسیقی استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ انتخاب

«مسعود نجابتی» برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «وفتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی به‌ عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» روز چهارشنبه (۲۹ فروردین) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در محل حوزه هنری برگزار شد.

فرایند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز شد. پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.

این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محسن مؤمنی شریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینه‌های پیشنهاد شده توسط اهالی فرهنگ و هنر، پنج هنرمند را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد و در نهایت مسعود نجابتی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد.

امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرت‌نمایش «کلنل»، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»، راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست» و افشین علاء برای نقش‌آفرینی مؤثر و به‌هنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی، ۴ نامزد دیگر این جایزه بودند.

«تندیس انتظار» اثر علی‌اصغر یوزباشی به‌عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته شده و هرسال به هنرمند منتخب تقدیم می‌شود که تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ انتخاب
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال جنجالی + ویدئو
  • (ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!
  • نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!
  • نمایش عکس‌های عروسی نوید و فرشته در یک سریال!
  • عروسی بازیگر مشهور ایرانی و همسر فرانسوی اش
  • (تصاویر) تشریفات خاص برگزاری جشن عروسی صائبین مندایی
  • عکس/ مراسم عروسی در چادرهای آوارگان در دیرالبلح
  • داود آزاد به صحنه می‌رود