Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو با استفاده از ترکیبات گیاهی و فناوری نانو شوینده‌های دوستدار محیط زیستی را عرضه کردند که علاوه بر شست‌وشوی شیشه و خودرو قابل کاربرد در حوزه نفت است.

به گزارش ایسنا، سالانه بالغ بر ۱۰ هزار عدد از این پنل‌های LED و LCD به دلیل پاک کردن با مواد شیمیایی و قلیایی دچار آسیب دیدگی می‌شوند؛ از این رو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان از دهه ۸۰ تحقیقات اولیه‌ای در زمینه تولید محصولات پاک کننده طبیعی به منظور جلوگیری از خرابی پنل‌ها آغاز کرد و پس از انجام تحقیقات موفق به تولید آزمایشی انواع پاک کننده‌ها برپایه مواد طبیعی بابهره‌مندی از تکنولوژی نانو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف سمیت از مزایای شوینده‌های تولیدی این محققان است، به گونه‌ای که این نانو محصولات دوستدار محیط زیست بر پایه مواد گیاهی است و از آنها برای شست‌وشوی سطوح مختلف می‌توان استفاده کرد.

شیشه شوی MSK نانویی این شرکت از مزایایی چون بدون الکل بودن، تمیز و درخشان کننده انواع شیشه و رایحه خوش برخوردار است و با اسپری کردن آن بر روی سطح می‌توان از آن برای پاک کردن شیشه بهره برد.

با توجه به ضایعات فراوانی که به هنگام استفاده از شوینده‌های موجود در بازار جهت پاک کردن و گردگیری وسایل چوبی یا MDF ایجاد می‌شود، این محققان با استفاده از فناوری نانو و محلول مخلوط روغن‌های گیاهی محلول‌های پاک کننده لوازم چوبی را عرضه کردند. این محصول از ترک خوردگی چوب محافظت و جلوگیری می‌کند، ضمن آنکه ضد گرد و غبار نیز هست.

در روش‌های سنتی و در غیاب استفاده از تکنولوژی نانو، از حلال‌های مضر شیمیایی نظیر شامپو فرش‌های حاوی عناصر شیمیایی سمی و اتانول برای شست‌وشوی فرش استفاده می‌شود، اما در نانو محلول پاک کننده فرش این شرکت از حلال آب و ترکیبات پاک کننده گیاهی استفاده شده است. عدم تداخل رنگ فرش‌های ماشینی در اثر شست‌وشو، استفاده از مواد اولیه طبیعی و  سازگار با محیط زیست، پاک کننده قوی لکه‌های چربی، سیاهی و غیره از سطح الیاف مانند فرش ماشینی، موکت و مبل، نرم کنندگی سطوح پس از شست‌وشو، درخشان کننده، تثبیت کننده رنگ و نرمی الیاف فرش و عدم آسیب رساندن به الیاف فرش، مبل و موکت از جمله مزایای این محصول به شمار می‌رود.

کلیه پاک کننده‌های رینگ و لاستیک موجود در بازار از ترکیبات سورفکتانتی با منشاء نفتی و حلال‌های آلی نظیر الکل و استون استفاده می‌شود و این در حالی است که در نانو محلول پاک کننده و براق کننده رینگ و لاستیک این محققان از ترکیبات کاملاً گیاهی و حلال آب استفاده شده است. این محصول از مزایایی چون کاهش تشکیل لکه‌های چربی و گریس و خاک، پاک کننده و درخشان کننده و سازگار با محیط زیست برخوردار است.

این شرکت اولین تولیدکننده پاک کننده طبیعی به روش نانو بوده و تمام محصولات آن دارای گواهینامه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است. همچنین دارای چهار ثبت اختراع استانداردهای ISO 9001:2008 از شرکت AGR سوئد، استاندارد ISO 14001:2004 از شرکت NOBEL آلمان، استاندارد ISO 18001:2007 از شرکت NOBEL آلمان، استاندارد کیفیت اروپا CE، گواهی حلال جهانی است.

شوینده‌های نانویی تولیدشده در کشور برای سطوح مختلف از سینک ظرفشویی و لاستیک خودرو تا عینک و چرم کاربرد دارد.

این محققان با بخش‌های خصوصی برای کاربردی کردن این نانو شوینده‌ها جهت تمیز کردن نفت و آلاینده‌های نفتی در سکوهای نفتی ارتباط گرفته‌اند. نمونه اولیه این محصولات به شرکت صنعتی داده شده است تا در صورت تایید، از شوینده‌های نانویی برای شست‌وشو در سکوهای نفتی استفاده شود. از آنجایی که حساسیت زیادی برای حفظ محیط‌زیست در سکوهای نفتی وجود دارد، استفاده از شوینده‌های شیمیایی می‌تواند آسیب‌های زیادی به آبزیان وارد کند، به همین دلیل استفاده از شوینده‌های نانویی این شرکت می‌تواند مزیت زیادی در این حوزه داشته باشد.

در صورت موفقیت در این قرارداد، مسیر برای فروش این محصول به چند شرکت از کشورهایی چون "عمان"، "قطر" و "کویت" هموار خواهد شد. فروش سالانه این محصولات دانش‌بنیان ۵۰ تن است و برای محصولات مربوط به کارواش این رقم به ۲۰۰ تن در سال می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مواد شوينده صادرات فناوري نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر سامع پیش از ظهر یکشنبه در نطق میان دستور یکصد و بیست و نهمین جلسه علنی شورا با گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: سپاه با حضور مخلص‌ترین جوانان انقلابی کشور که هم تحصیل کرده بودند و هم اهل عمل و اندیشه تشکیل شد. آنها در این نهضت عظیم که امروز به ثمر نشسته حضور پیدا کردند و در تشکیل و باروری این نهال نقش مؤثری داشتند.

وی افزود: سپاه در دفاع مقدس، سازندگی، فناوری‌های پیشرفته دفاعی، تشکیل دانشکده‌ها و… با توجه به راهبردهای امام و رهبری، فعالیت‌های مؤثری انجام داد و در بخش‌های مختلف نقش مهمی در حفظ کشور و ارزش‌های نظام و سازندگی ایران ایفا کرد و امیدواریم برکات این نهاد عظیم همواره مشمول کشور و مردم شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز زمین پاک و روز کره زمین گفت: مشارکت مردم در نجات زمین در برابر پلاستیک شعار امسال است. در این راستا باید به بخش‌های مختلف نگاه ویژه داشته باشیم از جمله صرفه‌جویی در مصرف برق، کاهش تولید پسماند و تفکیک آن. روزانه در شهر ما حدود ۹۵۰ تن پسماند تولید می‌شود و ضروری است که مردم در کاهش تولید پسماند نقش خود را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: بسته بندی نامناسب کالا یکی از مواردی است که سبب تولید پسماند می‌شود. بسته بندی کالا امروز زمینه‌ای برای تبلیغ کالا شده است و مسئولان صمت و اتحادیه‌های مختلف و اتاق اصناف لازم است به این موضوع ورود کنند.

سامع خاطرنشان کرد: بسته بندی کالا برای عرضه صحیح کالاست و اگر بخواهیم برای تبلیغ کالا از این نوع بسته بندی‌ها استفاده کنیم راه را اشتباه رفته‌ایم. زیرا بسته بندی‌ها پیچیده و چند لایه شده و تفکیک و بازیافت را مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: طبق جدولی که سال ۱۳۹۹ قطعی شد تولیدکنندگان کالاها باید سهم دو دهم تا نیم درصدی از ارزش کالا را به خزانه واریز کنند تا عددی که در بودجه پیش بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های مدیریت پسماند در اختیار شهرها قرار گیرد که این نیز محقق نشده است و در شهر اصفهان هیچ عددی بابت این موضوع دریافت نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از جمله اتفاقات مهمی که در اصفهان رخ داده، راه اندازی دو واحد ۱۰ تن با روش پیرولیز است که مواد پلاستیک را به سوخت تبدیل می‌کند. پروژه تصفیه شیرابه نیز توسط یک شرکت دانش بنیان شروع شده است. همچنین پروژه بازیابی و بازیافت ۲ هزار تن پسماند ساختمانی در روز شروع شده و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به کاهش مصرف انرژی برق و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر گفت: امروز به صورت نمادین برخی چراغ‌های جلسه شورا خاموش شد، هرچند این کارها قطره قطره است اما می‌تواند تبدیل به دریایی از انرژی شود.

سامع اظهار کرد: هر یک از ما اگر یک چراغ، یک قطره آب و یک گرم پسماند را مدیریت کنیم روزگارمان بهتر از این می‌شود اما اگر سیل مصرف و هجوم به منابع طبیعی را ادامه دهیم هر روز وضعیت محیط زیست و زندگی ما بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم توجه به فضای سبز گفت: پروژه کاشت ۱۱۰ هزار درخت در خیابان‌ها و باغچه‌های طولی شهر که در سال‌های اخیر درخت‌های این اماکن تخریب شده از اسفندماه شروع شده است. از شهردار می‌خواهیم تا آخر اردیبهشت و اوایل خرداد که همچنان فصل کاشت درخت است به عدد ۱۱۰ هزار کاشت درخت برسیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پالایشگاه همچنان در حال ادامه دادن به طرح‌های توسعه‌ای خود است و در اواسط زمستان باز هم شاهد مازوت سوزی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید منتظری بودیم. بنابراین از جدول فشار به محیط زیست هیچ عددی کم نشده و مطالبات مردمی و رسانه‌ای باید ایجاد شود تا این میزان فشارها کم شود و در پاییز و زمستان این مشکلات زندگی ما را دچار اختلال نکند.

کد خبر 6084170

دیگر خبرها

  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • آمریکا سکوهای نفتی را به پایگاه‌‌های موشکی تبدیل می کند
  • جمع آوری زباله های طبیعت توسط دوستدار محیط زیست
  • علی سلاجقه: مالچ‌پاشی نفتی را برای همیشه از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • مالچ‌پاشی نفتی را از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید
  • بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود
  • ساخت دوچرخه‌ای دوستدار محیط زیست که با انرژی‌های متعدد کار می‌کند
  • دوچرخه‌ای که دوستدار محیط زیست که با انرژی‌های متعدد کار می‌کند