Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در تولید برنج در سال جاری خودکفا شدیم، گفت: ساماندهی بهتری برای واردات برنج انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، عزیزالله شهیدی‌فر جمعه شب در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره «شیر‌گاه؛ شهر‌عسل» اظهار کرد: عسل، محصول با‌عظمتی است و تنها محصول کشاورزی نیست هر‌چند تولید کشاورزی و محصول غذایی است ولی عسل، دارویی و درمانی است و مازندران در موضوع عسل جایگاه خوب ملی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه 10 درصد سهم‌بری تولید عسل کشور مربوط به مازندران است و سرانه تولید در کشور حدود 9 دهم کیلو‌گرم است ولی سرانه تولید عسل در مازندران بیش از 2 کیلو است و بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان مازندران به سایر استان و خارج از کشور ارسال می‌شود که ظرفیت بسیار خوب زنبورداری و تولید عسل در مازندران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خاطر نشان کرد: سال گذشته در شیر‌گاه تولید 620 هزار کندوی عسل را اعلام کردیم و بعد از یک‌سال با وجود 7 و نیم میلیارد تقاضای تسهیلات کم‌بهره به زنبورداری به 130 نفر بیش از 3 و نیم میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که 8 درصد به تولید زنبور و عسل ما کمک کرد و 690 هزار کندوی عسل را در مازندران داریم و متقاضیان دریافت تسهیلات که در حال حاضر 50 درصد این تسهیلات را دریافت نکردند، دریافت کنند تا سبد تولید عسل افزایش یابد.

*تولید 75 نوع محصول در مازندران

شهیدی‌فر، عسل و فراورده‌های آن را غذای مکمل و دارویی بیان کرد که در سلامت جامعه نقش‌آفرین است،با اشاره به گزارشی از وضعیت کشاورزی مازندران، افزود: استان مازندران، گل‌سر‌سبر کشاورزی و نگین انگشتری کشاورزی کشور با فاصله، زیبایی و تنوع کشت بالا است و تا سال گذشته 75 نوع محصول زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در استان مازندران کشت، زرع و تولید می‌شد و زعفران هم افزوده شد که از 5 سال قبل آغاز شد و زعفران در سطح 25 هکتار در مناطق کوهستانی در حال کشت و زرع است و تولید خوبی هم داد.

وی با بیان اینکه هر محصولی که در مازندران کشت شد، سربلند در‌آمد، خاطرنشان کرد: در کشت برنج یک میلیون و 420 هزار تن تولید شلتوک داریم که 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم و با تولید برنج سایر استان‌ها در تولید برنج برای سال 1398 در تولید برنج خودکفا شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از افزایش 10 درصدی افزایش تولید مرکبات مازندران و افزایش آن به 7 میلیون و 300 هزار تن خبر داد و افزود: ساماندهی بهتری برای واردات برنج انجام شود و البته برای وارد‌کنندگان برنج هم نمی‌صرفد و ممنوعیت واردات میوه غیر از 4 میوه استوایی در کشور داریم و با قیمت‌گذاری و تنظیم بازار برای میوه انتظار داریم تا کیلویی 2 هزار تومان از باغداران خریداری شود تا سود معقول به باغداران برسد.


*سوادکوه قطب‌ تولید پیله و نوغان‍داری

شهیدی‌فر با اشاره به قطب‌بودن شهرستان سوادکوه در تولید پیله و نوغان‍داری، خاطر نشان کرد: در صنعت طیور استان به عنوان تولید کننده گوشت سفید با فاصله زیاد، رتبه اول کشور را داریم و مازندران در موضوع جوجه‌های یک‎روزه هم 50 درصد سهم جوجه‎یک‎روزه کشور را دارد و در صورت حمایت، ظرفیت افزایش تا 70 درصد را هم دارد.

وی گفت: برای 3 پروژه به سرمایه‌گذاران و علاقمندان ساخت جایگاه و خرید دام‌های سبک و سنگین، انواع گل‌خانه‌ها و پرورش ماهیان خاویاری و ماهی در قفس وام کم‌بهره بدون محدودیت پرداخت می‌کنیم.

سید‌محمد انصار‌الحسینی فرماندار سوادکوه‌شمالی  نیز اظهار کرد: دومین جشنواره «شیر‌گاه شهر‌عسل» با تعیین اهداف مختلف تا اول آذر‌ماه در جنب محور اصلی سوادکوه‌شمالی برگزار می‌شود.

وی ایجاد فروشگاه کشاورزی در راستای رونق تولید، ترویج و توسعه تولیدات کشاورزی از فراورده‌های اصلی و افزایش بنیه زنبورداران و معرفی تولیدات شهرستان بخشی از اهداف برگزاری جشنواره است.

فرماندار سوادکوه‌شمالی خاطر نشان کرد: تمهید مقدمات لازم برای صادرات عسل و فراورده‌های آن، توجه به اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری، آموزش زنبور‌داران با روش‌های نوین و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اقشار مختلف به زنبورداری و مدیریت صحیح برای رونق تولید عسل از اهداف دیگر برگزاری جشنواره عسل است

*مازندران رتبه 4 تولید عسل در کشور

ابوالقاسم ایمانی رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در سال 1393 جشنواره ملی عسل در سوادکوه‌شمالی برگزار شد و پیگیری کردیم و جشنواره عسل شیر‌گاه را اجرایی کردیم، گفت: ایران رتبه 4 زنبور عسل در جهان و از نظر تولید جز 10 کشور برتر جهان هستیم و استان مازندران رتبه 4 در کشور را دارا است و رتبه شهرستان سوادکوه‌شمالی هم رتبه دوم در استان مازندران را دارد.

وی با بیان اینکه موقعیت خاص شهرستان سوادکوه باعث می‌شود که هر 4 فصل بتوانیم بدون کوچ از شهرستان اقدام به زنبورداری کنیم از کوچ بی‌رویه زنبورداران سایر استان‌ها انتقاد کرد و افزود:لازم است روال قانونی برای میدا و مقصد کووچ زنبورداران انجام شود و در شهرستان سوادکوه‌شمالی و با همکاری مدیران مرتبط این موضوع ساماندهی کردیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان مازندران با اشاره به وجود جاده بین‌المللی و ضرورت ایجاد فروشگاه ثابت عسل در سوادکوه‌شمالی، خاطر نشان کرد: وقتی ادعا می‌کنیم شهر عسل هستیم، از این موقعیت استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت تعاونی زنبورداران سوادکوه و سواکوه‌شمالی، گفت: شبه‌عسل‌هایی در استان مازندران داریم و «عسل‌های غیرعسل» وارد استان می‌شوند که برای ممانعت از ورود آن به اتحادیه زنبورداران کمک شود.

*حمایت از زنبورداری به عنوان یک صنعت، پایبندی به اقتصاد مقاومتی

سید‌علی ادیانی نماینده قائم‌شهر،سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با ادر مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از سبک ترتیب برنامه افتتاحیه و لزوم رعایت پروتکل اجرای جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در برنامه‌های دیگر از برگزاری جشنواره عسل در سوادکوه‌شمالی، تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه شعار چیز ساده‌ای است ولی در اجرا، سختی‌های خود را دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب بهترین راه برون‌رفت از مشکلات است و حمایت از زنبورداری به عنوان یک صنعت که کمترین نگاه به خارج را دارد پایبندی به اقتصاد مقاومتی است.

نماینده قائم‌شهر،سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه 90 هزار تن در کشور تولید عسل داریم و 3 هزار میلیارد تومان هم فروش آن است، خاطر نشان کرد: از مدیران استانی و ملی انتظار همکاری در توسعه و تولید عسل را داریم و صندوق حمایت توسعه زنبورداری به عنوان متولی حمایت و تقویت صنعت زنبورداری هم کمک کند.

ادیانی با اشاره به گام‌های مجلس شورای اسلامی و کمک‌های دولت، اظهار کرد: شهر‌عسل باید نماد و ظهور داشته باشد و بازار‌چه‌هایی برای فروش محصولات عسل با مدیریت فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شود و برای سال بعدی و در سومین جشنواره شهر عسل شاهد وجود جایگاه‌هایی برای تولید و فروش محصولات دامی و کشاورزی و عسل باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۹۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است

رضا کشاورز روز یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان دشتی اظهار داشت: ضرورت دارد در سال جاری که بنام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های شهرستان حمایت‌های لازم را از طرح‌هایی که ضمن رونق تولید زمینه افزایش اشتغال را نیز فراهم می‌کنند صورت دهند.

وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی شهرستان دشتی و بهبود فضای کسب و کار مورد توجه و تاکید قرار دارد و بویژه برای رونق تولید از تمام توان و ظرفیت موجود بهره ببریم.

معاون برنامه ریزی فرماندار دشتی با اشاره به جایگاه دشتی در حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی سطح زیر کشت محصولات زراعی شهرستان دشتی، ۵۵ هزار هکتار است که ۲۲ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شهرستان دشتی رتبه دوم استان بوشهر در سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است گفت: در یکسال اخیر ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در دشتی تولید شد که ۲۳ درصد کل محصولات استان بوشهر و رتبه سوم استان بوشهر دارد.

کشاورز ادامه داد: همچنین شهرستان دشتی در بخش تولید مواد معدنی نیز رتبه نخست با ظرفیت ۸.۷ میلیون تن در سال معادل ۳۰ درصد محصولات مواد معدنی استان بوشهر را دارد.

وی از فعالیت ۴۱ واحد معدنی در شهرستان دشتی خبر داد و بیان کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری این شهرستان از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • رکورد بی‌سابقه جوجه‌ریزی در مازندران
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی در مازندران
  • میزان جوجه ریزی در مازندران از ۱۷ میلیون قطعه گذشت
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • خزانه گیری ۱۶۷ هزار هکتار شالیزار در مازندران
  • خزانه گیری ۱۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران