Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به دوماه از اعتراضات مردمی لبنان می‌گذرد که رسانه‌های این کشور از انتخاب «محمد الصفدی» به‌عنوان نخست‌وزیر جدید پس از «سعد الحریری» نام می‌برند، اما بیروت همچنان دستخوش اعتراضات اقتصادی و همچنین این انتخاب جدید است، البته کارشناسان برجسته لبنان و سوریه  معتقدند، قدرت گرفتن حزب‌الله درعرصه سیاسی لبنان و باز شدن درهای اقتصادی بیروت به سوی قدرت‌های شرقی موجب نگرانی غرب نسبت به لبنان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هشتم آبان‌ماه بود که سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، در سیزدهمین روز تظاهرات، برای بار دوم از زمان آغاز تظاهرات در این کشور، برای معترضان سخنرانی کرد و پس‌ازآن به کاخ «بعبدا» رفت تا استعفای خود را به میشل عون، رییس‌جمهوری این کشور تقدیم کند، البته چند روز پس از استعفایش اذعان کرد که اروپا با خدعه و نیرنگ امور سیاسی این کشور را ملتهب ساخته و از او خواستند تا نقش و کارایی حزب‌الله را در دولت لبنان تضعیف سازد تا مگر به این وسیله به او کمک مالی کنند.

اکنون با گذشت بیست روز از استعفای حریری و موفق نشدن غرب در دنبال کردن اهدافش در این کشور، شاهد موج جدیدی از اعتراضات در لبنان هستیم، البته نه به اقتصاد یا معیشت، بلکه اعتراض به چگونگی انتخاب نخست‌وزیر جدید در این کشورکه از دیروز جمعه در بیروت مشاهده می‌شود.

حبلی: مردم لبنان را در تنگنای اقتصادی گذاشتند تا بتوانند حزب‌الله را نشانه بگیرند
شیخ «صهیب حبلی» از روحانیون اهل سنت لبنان ، با اشاره به جدیدترین تحولات لبنان، عنوان کرد: تظاهراتی که نزدیک به یک ماه در لبنان شکل گرفته به‌دلیل مبارزه با فساد روی داد که بیشتر صحبت شهروندان نیز و خواستار حل دغدغه‌های اقتصادی هستند.

تلاش غرب برای تضعیف حزب‌الله
وی با اشاره به اینکه حرکت‌های اخیر برای مبارزه با فساد شکل گرفت، افزود: به ظاهر همه چیز در اعتراض به فساد و معیشت شکل گرفت اما واقعیت این است که هدف اصلی دشمنان، تضعیف حزب‌الله در لبنان است، آن‌ها برای برخی همکاری‌های اقتصادی به دولت لبنان شرط کردند که حزب‌الله در سیاست جایگاهی نداشته باشد. به این دلیل است که مردم را در تنگنا گذاشتند تا بهتر بتوانند حزب‌الله را نشانه بگیرند، آن‌ها به‌گونه‌ای القا می‌کنند که اگر حزب‌الله نباشد وضعیت بهتر می‌شود، البته بعید است که دولت از این سیاست‌های استعماری حمایت کند.

توازن جدید
حبلی با بیان اینکه این‌گونه درخواست‌های غیر معقول از قدیم در لبنان بوده است، تصریح کرد: آمریکا اکنون همه قدرت را می‌خواهد و نمی‌خواهند که حزب‌الله در دولت نقش داشته باشد، دور کردن حزب‌الله از موضوعات لبنان از توطئه‌های اصلی و قدیمی دشمنان است که در این راه همچون گذشته موفق نخواهند بود.

روحانی اهل سنت لبنان با اشاره به شهادت 2تن از رهبران مقاومت جهاد اسلامی فلسطین، اشاره کرد: پیروزی غزه معادله‌ای بازدارنده و توازن جدیدی علیه دشمن صهیونیستی ترسیم کرد و نخستین نتیجه شکست اسرائیل در استعفای وزیر جنگ و تجمع‌های شهرک‌نشینان در اعتراض به حوادث بعد از تجاوز به غزه خود را نشان داد. اسرائیل همان‌طور که سید مقاومت 18‌سال قبل نیزگفته است، از خانه عنکبوت سست‌تر است.
 
المفتاح: غرب از باز شدن درهای اقتصادی لبنان
 به سوی شرق نگران است
«خلف المفتاح» معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه،  با اشاره به تحولات اخیر لبنان، عنوان کرد: آنچه که در لبنان روی می‌دهد بیشتر ظاهر موضوع را نشان می‌دهد، سقوط یک دولت که براساس اعتراض به معیشت و اقتصاد شکل گرفته است، اما آنچه که دشمن استعماری در این کشور دنبال می‌کند، یک موضوع دیگری است و آن هدفش ضربه‌زدن به نظام سیاسی حزب‌الله است، از این رو است که تلاش می‌کنند تا با ادامه دادن اعتراضات، توطئه‌های خود را دنبال کنند.

توطئه علیه حزب‌الله
عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه، افزود: هم‌پیمانان آمریکا در منطقه در تلاش‌ند تا به نظام سیاسی حزب‌الله ضربه بزنند، البته نباید فراموش کرد که مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم وجود دارد، اما دشمن تلاش می‌کند تا وجهه اجتماعی، سیاسی حزب‌الله را در این اعتراضات ، مخدوش کند تا از این طریق بتواند به جایگاه حزب‌الله ضربه بزند. اما دشمنان می‌دانند که این‌گونه توطئه‌ها راه به جایی نمی‌برد و حزب‌الله همچنان مستحکم از گذشته است و تغییری نمی‌کند.

این روزنامه‌نگار سوری، با اشاره به اینکه باز شدن درهای اقتصادی لبنان به سوی هند، چین و روسیه موجب نگرانی غرب شده است، گفت: لبنان مدتی است که درهای اقتصادی خود را به سوی روسیه، چین و هند یعنی کشورهای شرقی باز کرده . در لبنان درها به سوی غرب بسته شده است و نمی‌خواهند با اروپا همراه باشند. اما آنچه از تحولات لبنان می‌توان متوجه شد این است که فرهنگ این کشور به اروپایی‌ها نزدیک‌تر است و همان‌گونه که میشل‌عون هم اشاره کرده است می‌توان دریافت که غربی‌ها به‌طور غیرمستقیم بر سیاست این کشور تحمیل شدند.

تحمیل غرب
وی با اشاره به شکل‌گیری دولت آینده لبنان، افزود: احزاب طوائفی لبنان برای شکل‌گیری دولت جدید، مبارزه با فساد را مد نظر دارد، اما آن‌گونه که شنیده می‌شود دستانی در تلاشند تا حزب‌الله و متحدانش را از انتخاب دولت دور کنند، آن‌ها از پیروزی‌های مقاومت در برابر دشمنان و تروریست‌ها نگرانند. اما آنچه که لبنان امروزه نیاز دارد، داشتن یک دولت متشکل از همه گروه‌ها و احزاب است که منافع ملی را در نظر گیرند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لبنان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | عملیات جدید حزب‌ الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی
  • سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است
  • ایران و پاکستان هشت سند همکاری امضا کردند
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم
  • مراسم رسمی استقبال از آیت‌ الله رئیسی در پاکستان
  • نگرانی صهیونیست‌ها بعد از سرنگونی پهپاد هرمس توسط حزب‌الله
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از پاکستان پیام‌آور صلح و دوستی برای ۲ کشور است
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • ببینید | عملیات جدید حزب‌ الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی