Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:17:44 GMT

ثبت تصویر جدید از پلنگ ایرانی در خرم‌آباد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۹۷۳۷

ثبت تصویر جدید از پلنگ ایرانی در خرم‌آباد

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت تصویر جدید یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار کرد: اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به منظور کنترل و پایش حیات وحش، گونه‌های با ارزش و در معرض خطر انقراض، اقدام به نصب دوربین تله‌ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان کرده که در این راستا برای چندمین بار، موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به اقدامات حفاظتی مطلوب مانند احداث دیده‌بانی و پاسگاه محیط بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی حفاظت از حیات وحش و نیز تلاش و جدیت محیط بانان منطقه و نقش آن ها در افزایش ضریب امنیت منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، از این منطقه به عنوان زیستگاه مناسب پلنگ ایرانی در  لرستان نام برد و افزود: امیدواریم با توجه به وضعیت مطلوب حفاظتی منطقه و جمعیت ایده آل کل، بز و گراز در این منطقه تصاویر بیشتری از حضور این گربه‌سان در خطر انقراض در منطقه ثبت شود.  

فتحی گفت: ثبت تصاویر در سال جاری و رویت مستقیم گونه و مشاهده نمایه‌های مختلف حضور از جمله ردپا، آثار طعمه‌خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت منطقه، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد در حمایت و پایداری انواع گربه‌سانان به ویژه پلنگ ایرانی است.
 
به گزارش ایسنا، پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌ها است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.  

اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی‌ متر است. وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.
 
پلنگ ایرانی گونه چتر بوده و حضور این گونه ارزشمند در اکوسیستم حاکی از وضعیت خوب و امنیت زیستگاه است.

انتهای خبر

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست سفیدکوه لرستان خرم آباد پلنگ ایرانی استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد

پارک ملی صیدوا در منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر استان سمنان قرار دارد و پاسگاه محیط‌بانی در این منطقه با ۳۰ میلیارد ریال تامین اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور در دور نخست سفر به استان ساخته شد.

پاسگاه محیط‌بانی در پارک ملی صیدوای مهدیشهر با کاربری حفاظتی در زیربنای ۱۲۰ متر مربع ساخته شده است.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.

پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ