Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عظیم بلبل آبادی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغیه وزارت نیرو درباره افزایش بهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: استان گیلان از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار بوده و با توجه به ظرفیت‌های این استان  در انرژی بادی، آبی و انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر وجود دارد، باید با برنامه‌ریزی امکان استفاده از پتانسیل انرژی‌های مختلف را با توجه به توان مالی فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در گذشته متصور بودند که به مقدار تابش در گیلان قابل توجه نیست به همین دلیل به دنبال ایجاد نیروگاه‌ها خورشیدی نبودند، افزود: با رایزنی های انجام شده در این زمینه و دلایل علمی و منطقی که کارشناسان هواشناسی استان گیلان درباره منطقه منجیل و لوشان ارائه کردند این رویکرد مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفت.

بلبل‌آبادی با اشاره به رویکرد دنیا در استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان داد که مناطق منجیل و لوشان، ظرفیت  بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی الکتریکی به وسیله سلول‌های خورشیدی دارند و این ویژگی به همراه افزایش بهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می کند.  

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان به مزایای ویژه این استان در زمینه انرژی خورشیدی اشاره کرد و افزود: منطقه جفرافیایی منجیل و لوشان در گیلان فاقد ریزگردها بوده که این مزیت به همراه بادخیز بودن منطقه سبب می شود گرد و خاک بر روی پانل‌های خورشیدی ننشیند و این ویژگی ممتاز ضمن آنکه موجب خنک شدن سلول‌های خورشیدی می‌شود، بازده سلول‌های خورشیدی را افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: فقدان ریزگردها و تعداد مناسب روزهای آفتابی در مناطق منجیل و لوشان از ویژگی‌های گیلان است که سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی را توجیه پذیر می کند.

کد خبر 4773349

منبع: مهر

کلیدواژه: انرژی خورشیدی شرکت برق منطقه ای گیلان بوشهر زلزله یوم الله 13 آبان شهرکرد ایلام راهپيمايي 13 آبان گرگان شیراز تئاتر کودک و نوجوان هفته وحدت خطبه های نماز جمعه قزوین سفر استانی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان

سرمازدگی یکی از مهمترین عوامل خسارت زا در تولید محصولات کشاورزی در کشور بوده و صدمات جبران ناپذیری را به چرخه تولید و اقتصاد کشاورزی وارد می‌کند. پهنه وسیعی از حاصل خیزترین مناطق تولیدی کشور در معرض این تهدید جدی قرار دارند. از طرفی انرژی خورشیدی در باغ‌ها و گلخانه‌ها برای تأمین انرژی پایدارکاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست، افزایش امنیت انرژی و غذایی وافزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی داشته است.

به گزارش  مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس؛بنیامین کلاگر کارشناس ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم-انرژی‌های تجدید پذیر که این تحقیق در قالب پایان نامه وی انجام شده است ضمن بیان مطلب فوق در خصوص سرمازدگی درختان و روش‌های مقابله با آن گفت: سرمازدگی درختان زمانی رخ می‌دهد که دمای هوا به حدی پایین برسد که رطوبت درون گیاه به صورت یخ منجمد شود و بافت‌های گیاهی دچار آسیب شوند. برای جلوگیری از سرمازدگی درختان، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این تحقیق یک سامانه خورشیدی استوانه هوای گرم افقی برای جلوگیری از سرمازدگی درختان پیشنهاد شده است.

وی افزود: استوانه‌ی هوای مورد استفاده در این پژوهش برای هدایت هوای گرم و ذخیره انرژی حرارتی استفاده شده، جنس آن از پلاستیک ضخیم و به رنگ مشکی انتخاب شده است تا بتواند در طول روزحداکثر حرارت را در خود ذخیره کند و در طول شب با انتقال به بیرون مانع از سرمازدگی درختان شود. استوانه انتخاب شده دارای قطر ۱/۵ و طول۶ متر است.

پژوهشگر دانشگاه ادامه داد: سامانه پیشنهاد شده در چند روز متوالی ارزیابی گردید. تأثیر متغیرهای مستقل (شدت تابش، سرعت هوا، دمای محیط) بر متغیرهای وابسته مثل دمای استوانه هوا در طول روز که هوای آن گرم می‌شود و در طول شب متغیر مستقل دما و رطوبت نسبی و سرعت باد بوده است که گرما به بیرون منتقل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت.

وی در تشریح نتایج اظهار داشت: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دمای هوای داخل استوانه در طول روز تا ۶۰ درجه گرم می‌شود. گرمای ذخیره شده با این سامانه در طول شب کاهش یافت و پس از حدود۷ ساعت با دمای محیط برابر شد؛ بنابراین برای افزایش کارآیی آن لازم بود از گرداورنده حرارتی خورشیدی استفاده شود که قابلیت بیشتری در نگهداری دما داشته باشند.

همچنین سامانه همراه گرداورنده حرارتی با نرم افزار ترنسیس مدل سازی شده و نتایج آن با نتایج تجربی یکسان بود. گرداورنده حرارتی برای عملکرد و کارایی سامانه در نرم افزار ترنسیس شبیه سازی شده است و به تنهایی در سطح ۱، ۱/۵، ۲ m² وسه دبی مختلف ۰/۲۵، ۰/۵ و ۱ kg/hr ارزیابی گردید و بهترین دبی ۰/۲۵ kg/hr در سطح ۱/۵ m² بوده که در ارزیابی سامانه مورد استفاده قرارگرفته است و نشان داد با اضافه کردن گرداورنده به سامانه دمای استوانه هوا تا ۹۵ درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند و از ساعت ۴ بعدازظهر دما کاهش پیدا می‌کند تا ساعت ۲۲ شب به حداقل خود و دمای محیط رسیده است.

گفتنی است این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد بنیامین کلاگر با راهنمایی احمد بناکار و مشاوره شیوا گرجیان در دانشکده کشاورزی دانشگاه انجام شد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تبیین آموزه‌های دینی است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تببین آموزه‌های دینی است
  • تأمین پنج درصد برق اداره‌های فارس با تجدیدپذیر‌ها
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان