Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده دیگر رابطه‌ای خصمانه با دولت سودان ندارد و آن را شریک خود می‌داند و با همتایانش درباره احتمال حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم همکاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تیبور ناگی، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا همچنین هشدار داد که این روند بر اساس شرایطی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این یک رویداد یا ضربه زدن به کلید برق نیست. این پروسه است و ما با طرف‌های سودانی خود درباره چگونگی انجامش مداوم و سخت در ارتباط هستیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایالات متحده به لغو تحریم‌ها علیه سودان مبادرت می‌ورزد، گفت: نه، اما شرایطی برای چنین موردی وجود دارد. همه امیدوارند که چنین اقدامی صورت گیرد و هر چه سریعتر اتفاق بیفتد. همگی ما سختی و دشواری این مسیر را می‌دانیم.

دولت واشنگتن نام سودان را در ۱۹۹۳ بر سر اتهامات کمک دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع این کشور به گروه‌های تروریستی وارد فهرست کشورهای حامی تروریست کرد. این اقدام دولت سودان را از گرفتن وام و کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برحذر می‌دارد. کنگره باید حذف نام این کشور از فهرست مذکور را تصویب کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشورهای حامی تروریسم سودان آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا حکمرانی علم را به کشورهای نوظهور می‌بازد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ مجله «نیچر» در مقاله‌ای که در ماه ژوئن 2023 منتشر شده است، می‌گوید: آخرین جداول سالانه شاخص نیچر بر روند غیرقابل انکار در علوم طبیعی تاکید می‌کند که براساس آن، کشورهای غربی در حال از دست دادن موقعیت خود هستند و کشورهایی مانند چین و هند با سرعت بسیاری در حال پیشرفت هستند. زیربنای این الگوی تثبیت شده شواهدی را نشان می‌دهد که براساس آن، کشورهای نوظهور در حال پر کردن جایگاه‌های اول در لیست کشورهای برتر علمی هستند. البته در این روند، روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، عملکرد تحقیقاتی خود را از دست داده و در حال افت است.

نیچر در این مقاله، کشورها و موسسات علمی را براساس سهم‌شان در سال 2022 در انتشار مقاله در 82 مجله علوم طبیعی انتخاب و توسط «شاخص نیچر» مرتب کرده است. در واقع، سهم هر کشور یا موسسه از طریق نسبت پژوهشگران وابسته‌ای که به عنوان نویسنده در هر مقاله وجود دارند، ارزیابی شده است.

براساس این گزارش، سهم چین در علوم طبیعی که شامل علوم فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی می‌شود، از سال 2021 تا 2022 بیش از 21 درصد افزایش یافته است. این افزایش به اندازه‌ای است که برای اولین بار توانسته به راحتی از آمریکا پیشی بگیرد.

در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که چین بعد از پیشی گرفتن از آمریکا در صدر جدول قرار گرفته است. بعد از آمریکا، آلمان، بریتانیا، ژاپن و فرانسه قرار گرفته‌اند که این کشورها همگی کشورهای توسعه‌یافته‌اند و جزو کشورهای برتر علمی به شمار می‌روند. اما بعد از فرانسه، کره جنوبی در رده هفتم قرار می‌گیرد که در مقابل کشورهای دیگر یک کشور نوظهور علمی به شمار می‌رود.

کشور هند نیز توانسته است در سال‌های اخیر خود را به جمع برترین کشورهای علمی برساند. هند دهمین کشور برتر علمی بعد از کانادا و سوئیس قرار می‌گیرد و نشان از پیشرفت‌های علمی این کشور دارد.

شین ژو، محقق آموزش عالی دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، می‌گوید: چین تلاش کرده است تا انتشارات بین‌المللی خود را افزایش دهد و مجلات با رتبه برتر را به صورت ویژه هدف قرار داده است. او خاطرنشان می‌کند که سهم چین در مجلات چند رشته‌ای نیچر و «ساینس» از سال 2021 تا 2022 حدود 26 درصد افزایش یافته است که نشانه واضحی از موفقیت استراتژی چینی‌هاست.

در همین دوره، سهم آمریکا در تمام 82 مجله علوم طبیعی در شاخص نیچر هفت درصد کاهش داشته است. بریتانیا و آلمان نیز حدود 9 درصد کاهش داشته‌اند که نشانه دیگری از تغییر منبع انتشارات با کیفیت بالا است.

ژو می‌گوید: این نتایج قطعاً «پویایی در حال تغییر» علم جهانی را نشان می‌دهد.

موسسات برتر در شاخص نیچر

جالب است بدانید که در این مطالعه، نیمی از 20 موسسه‌ای که بالاترین امتیاز را در سهم مقالات علوم طبیعی در سال 2022 داشته، در چین مستقر هستند. هر یک از این موسسات چینی بین سال‌های 2021 تا 2022 به تنهایی با افزایش سهم در انتشار مقالات علوم طبیعی همراه بودند؛ در حالی که تقریبا همه موسسات علمی غیرچینی با کاهش مواجه بودند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، از بین 10 موسسه برتر علمی جهان که بالاترین امتیاز را در شاخص نیچر 6 موسسه مربوط به موسسات علمی چینی است. براساس این نمودار، آکادمی علوم چین در صدر این فهرست قرار گرفته و پس از آن، دانشگاه‌هاروارد آمریکا قرار می‌گیرد. سومین موسسه، موسسه ماکس پلانک آلمان و چهارمین مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه هستند. رتبه‌های پنجم، ششم و هفتم متعلق به موسسات علمی چینی است. دانشگاه استنفورد آمریکا در رده هشتم قرار گرفته است و بعد از آن دوباره 2 دانشگاه چینی قرار می‌گیرند.

یکی از حوزه‌های موضوعی که در آن چین هنوز از نظر سهم از آمریکا عقب است، علوم زیستی است. با این حال، چین با افزایش 26 درصدی در سهم خود نسبت به جداول سالانه گذشته، به سرعت در حال پیشرفت است. یکی از مؤسسات چینی به نام دانشگاه فودان در شانگهای سهم علوم زیستی خود را در این دوره زمانی 65 درصد افزایش داده است.

هند در حال رشد

چین تنها کشوری نیست که در علوم طبیعی در حال پیشرفت است. سهم هند از سال 2021 تا 2022 پنج درصد افزایش یافته و این کشور را برای اولین بار در بین 10 کشور پیشرو قرار داده است.

«الدو متیوس»، محقق سیاست علمی موسسه ملی برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت آموزشی دهلی نو، می‌گوید: این نشانه آشکار پیشرفت است، اما هند هنوز به پتانسیل خود نزدیک نشده است. این کشور کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری می‌کند که بسیار کمتر از چین با 2/4 درصد و آمریکا با 3/4 درصد است.

متیوس توضیح می‌دهد که سیاست‌های دانشگاه هند که استخدام اساتید و ارتقای آنها را در گرو تعداد کل مقالات آنها می‌گذاشت، باعث شد که تعداد مقالات این کشور افزایش پیدا کند، اما در عین حال شرایطی را مهیا کرد که دانشمندان این کشور اغلب به سمت انتشار مقالات با کیفیت پایین یا انتشار در مجلات با استانداردهای پایین بروند. اما اصلاحات در سال 2019 توسط کمیسیون کمک‌های مالی دانشگاه، نهاد اصلی تنظیم کننده بودجه برای دانشگاه‌های هند، محققان را تشویق کرده است تا به دنبال انتشارات در مجلات با کیفیت بالاتر باشند، اقدامی که ممکن است به هند کمک کند تا جایگاه خود را در شاخص طبیعت بهبود بخشد و شکاف کیفیت را کاهش دهد.

ماتیوس می‌گوید: حتی با وجود مشوق‌ها، دانشگاه‌های هند - بیش از هزار و 100 مورد از آنها وجود دارد - هنوز برای ایجاد تأثیرات علمی قابل توجه تلاش می‌کنند. بیشتر خروجی‌های سطح بالا از موسسات تحقیقاتی دولتی است، نه از دانشگاه‌ها. به عنوان مثال، موسسات تحقیقات کشاورزی در هند بسیار مورد توجه هستند، در حالی که سایر موسسات در زمینه‌های بیوتکنولوژی و کاهش تغییرات آب و هوایی مشارکت زیادی دارند.

به گفته او، یکی از حوزه‌هایی که هند در آن پیشرفت ثابت و قابل توجهی داشته است، حوزه هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی است.

پسرفت شدید استرالیا

هند با پیشی گرفتن از استرالیا، کشوری که امتیاز آن از سال 2021 تا 2022 با 14 درصد کاهش همراه بود، توانست خود را وارد لیست 10 کشور برتر جهان کند.

«کایلی واکر»، مدیر اجرایی آکادمی علوم و مهندسی فناوری استرالیا، می‌گوید: این تنها یک نشانه دیگر از کندی رشد علمی در کشوری است که با چالش‌های زیادی روبه‌روست. بودجه تحقیق و توسعه استرالیا توسط دولت فدرال به عنوان نسبتی از تولید ناخالص داخلی برای بیش از یک دهه در حال کاهش بوده است.

او می‌گوید که این مشکل همه‌گیر بر بهره‌وری دانشگاه‌های استرالیا که به شدت به کمک‌های فکری و مالی دانشجویان خارجی متکی هستند، تأثیر زیادی گذاشته است. در حال حاضر همه چیز بسیار مشکل شده است و ما دیگر موقعیت قدرتمندی برای شروع نداریم.

واکر می‌گوید که یکی از مشکلات اساسی این است که سیستم علمی استرالیا فاقد کارایی و انسجام است. ما بیش از 200 ابزار مالی مختلف فدرال داریم و همه آنها شرایط کمی متفاوت و بازه‌های زمانی کمی متفاوت دارند.

با این حال، واکر امیدوار است که دولتی که در سال 2022 روی کار آمد، به رهبری آنتونی آلبانیز، نخست وزیر، بتواند سیستم را احیا کند، زیرا این کشور چنین پتانسیلی برای مقابله با برخی چالش‌های تحقیقاتی بزرگ، نه فقط برای استرالیا، بلکه در سطح جهانی دارد.

به هم ریختن عرشه

آخرین جداول شاخص نیچر ممکن است منعکس کننده سایر روندهای قابل توجه در علم و سیاست جهانی باشد. به طور مثال، «سایمون مارگینسون»، محقق و مدیر آموزش عالی روسیه، می‌گوید: سهم روسیه در این شاخص 17 درصد کاهش یافته است و این کشور بزرگ‌ترین افت را در میان 20 کشور برتر داشته است. داده‌ها بدون شک حاکی از جدا شدن علم و روشنفکری روسیه از شبکه‌های دانش جهانی است. حمله به اوکراین و جنگ ادامه‌دار، بسیاری از دانشمندان روسی را مجبور به ترک پروژه‌های بین‌المللی کرده است.

مارگینسون می‌گوید: همکاری با همکاران اروپایی-آمریکایی که قبلاً مورد استقبال دولت قرار می‌گرفت، اکنون خطر معرفی شدن به عنوان یک عامل خارجی را به همراه دارد.

برخلاف روسیه، سهم اوکراین 47 درصد افزایش یافته است. البته سهم اوکراین در مقایسه با روسیه به شدت کوچک است.

برخی از روندها فاقد هرگونه توضیح روشن هستند. ژاپن - کشوری با سابقه طولانی در نوآوری - شاهد کاهش سهم شاخص نیچر نزدیک به 10 درصد بود.

ژو می‌گوید که پژوهشگران دانشگاه‌های ژاپن در استقبال از همکاری بین‌المللی نسبتاً کند بوده‌اند، به ویژه در مقایسه با محققان در چین. همچنین، محققان ژاپنی همچنان بسیاری از کارهای خود را در مجلات ژاپنی منتشر می‌کنند که در فهرست نیچر گنجانده نشده است.

ژو همچنین به کاهش شدید 15 درصدی برای سنگاپور اشاره کرد، کشوری نسبتا کوچک و از نظر جغرافیایی منزوی که در طول همه‌گیری کووید-19 با چالش‌های جدی مواجه بود. او می‌گوید: تحرک بین‌المللی برای کشورهایی مانند سنگاپور بسیار مهم است. در مقابل، تحقیقات چینی به لطف یک سیستم داخلی قوی که کمتر به تخصص خارجی متکی بود، توانست پیشرفت کند.

برخی از کشورها با خروجی‌های علمی نسبتاً متوسط توانستند در سال 2022 نسبتاً ثابت بمانند. برای مثال، آفریقای جنوبی و لهستان، هر کدام سه درصد افزایش یافتند، در حالی که فنلاند کمی بیشتر (چهار درصد) افزایش یافت. کره جنوبی اساساً از سال 2021 تا 2022 تنها 2 درصد از سهم خود را از دست داد.

پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت آینده چین

ژو پیش‌بینی می‌کند که افزایش شاخص نیچر چین ممکن است در سال‌های آینده کند شود. او به تغییر در سیاست ملی چین اشاره می‌کند که از سال 2020 شروع شده و انتشار در مجلات داخلی را تشویق می‌کند. از جمله داده‌های اشتراک‌گذاری سال 2022 از دسته جدید علوم بهداشتی شاخص نیچر - که امکان مقایسه با سال‌های گذشته را نمی‌دهد - چین را در مجموع پس از آمریکا به جایگاه دوم بازگرداند.

در ادامه، ژو چشم‌انداز علمی را پیش‌بینی می‌کند که در آن هیچ کشوری بر نشریات تسلط نداشته باشد یا دستور کار تحقیقاتی را تعیین کند. او می‌گوید: ما شاهد دنیایی چند قطبی هستیم که در آن قدرت‌های جدید در حال ظهور هستند. این تصویر متنوع‌تری از علم جهانی است.

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1227791 برچسب‌ها کشور چین آمریکا

دیگر خبرها

  • فهرست خرید پرسپولیس لو رفت؛ سوپرستاره استقلالی در لیست اوسمار
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ندیمی در گفت و گو با قدس: دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرد که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • نیروهای واکنش سریع به دنبال تاسیس دولت در غرب سودان
  • کدام شرکت ها از لیست فعالان مجاز گمرک تعلیق شدند؟​
  • کدام شرکت‌ها از لیست فعالان مجاز گمرک تعلیق شدند؟
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است
  • تل آویو سفرای حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احضار کرد
  • آمریکا حکمرانی علم را به کشورهای نوظهور می‌بازد