Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:27:15 GMT

وکلای متهمان فراری در دادگاه حضور دارند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۰۳۹۸

وکلای متهمان فراری در دادگاه حضور دارند

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات این متهمان امروز شنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد در شعبه یکم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به صورت علنی در حال برگزاری است.  
مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی، علی دیواندری و حسین ابوالحسنی از متهمان این پرونده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فساد در خرید و فروش کشتی، پرداخت وجوه به مهدی فلاحتیان، واگذاری نفت خام به رحمت الله باختری، تحصیل مال نامشروع و سفرهای محرمانه در کنار قاچاق حرفه ای ارز به ترکیه از جمله اتهامات متهمان این پرونده است.
مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به بانک ملت و پارسیان به مبلغ ١۶ هزار دلار و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز از طریق سفرهای محرمانه و دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از طریق شرکت داریس از اتهامات متهم اصلی این پرونده است.  
در ابتدای این جلسه، قاضی موحدی آزاد از رسول امیر قهرمانی، نماینده دادستان خواست تا پرونده شخصیت متهم علی دیواندری را قرائت کند.
قهرمانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بر اساس پرونده شخصیت دیواندری موقعیت‌های مناسب اجتماعی داشته و ارتباط هایی نیز با مقامات ارشد برقرار کرده است.
وی ادامه داد: او هم اکنون رئیس پژوهشکده بانک مرکزی و پیش از این مدیرعامل بانک های ملت و پارسیان و عضو هیئت مدیره بانک ملت بوده است.
نماینده دادستان اظهار داشت: در این پرونده، یکی از متهمان شخصی به نام مجید سعادتی است که ارتباطات نزدیک و رفت و آمد خانوادگی با دیواندری داشته و طبق اظهارات سایر افراد سعادتی و دیواندری ارتباط بسیار بالا و بعضا نامتعارف داشتند.
قهرمانی اضافه کرد: طبق اظهارات مادر همسر سعادتی آقای دیواندری سعادتی را وارد موضوع پرونده‌های تراستی کرده است و اظهارات برادر همسر سعادتی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین طبق گزارش نیروی انتظامی سعادتی و دیواندری رفت و آمدهای بسیاری داشتند و حتی ملاقات هایشان بعضا چندین ساعت طول می‌کشید و بنابر اظهارات هیئت امنای شرکت داریس دیواندری ارتباط بسیار نزدیک با سعادتی داشته است.
نماینده دادستان اظهار داشت: فرزند آقای دیواندری قبل از دیپلم از کشور خارج شده و در انگلیس تحصیل می‌کند ضمن اینکه متهم سعادتی هم در انگلیس است.
وی افزود: دیواندری پرونده‌های مفتوحی در قوه قضائیه دارد که این پرونده‌ها قابل توجه است و تقریبا در تمام آنها شکل و عنوان اتهامی یکی است. دیواندری اقداماتی را بدون مصوبه و دور از چشم بانک مرکزی و نهادهای نظارتی انجام می‌داده و بعدها موضوع مشخص می‌شده است.
نماینده دادستان همچنین از مفتوح بودن پرونده دیواندری در ماجرای بابک زنجانی گفت: بابک زنجانی قبل از اینکه فساد نفتی داشته باشد ارتباطاتی با دیواندری داشته و توانسته اعتبار پیدا و بعد به مسائل نفتی ورود کند.
قهرمانی ادامه داد: بابک زنجانی سهام دو بانک FIIB در مالزی و کنت‌بانک تاجیکستان را خریداری کرده و سپس بانک ملت در زمان دیواندری با قیمت گزاف و بالا ۶۰ درصد سهام این بانک ها را خریداری می‌کند و بابک زنجانی با این کار یک اعتبار صوری در سطح کشور به دست می‌آورد البته قبل از دستگیری بابک زنجانی ارتباط دیواندری با وی قطع می‌شود.
نماینده دادستان همچنین به ارتباط دیواندری با شخصی به نام مومنی هرندی اشاره کرد و گفت: مومنی هرندی در پرونده بانک سرمایه و جهانبانی متهم و از کشور گریخته است اما پیش از این در یک پرونده دستگیر می‌شود و در تحقیقاتی که در آن زمان صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود دیواندری مسائلی با وی داشته است. 
وی اضافه کرد: همچنین در پرونده شخصی به نام اخوینی که کیفرخواست آن صادر شده، دیواندری نقش‌هایی داشته است.
قهرمانی گفت: در سال ۹۰ محمدی رئیس دادسرای عمومی با توجه به ادله و مستنداتی که از نقش دیواندری در برخی پرونده‌ها پیدا می‌کند، نکته قابل توجهی را هشدار می‌دهد و می‌ گوید برای جلوگیری از به وجود آمدن خاوری دوم باید مراقب عملکرد دیواندری باشید.
نماینده دادستان درباره نقش دیواندری در بانک ملت و پارسیان اظهار داشت: در بانک پارسیان اعضا توسط دیواندری چینش شدند اما در بانک ملت چینش اعضا در هیات مدیرعامل پاریس به طور کامل توسط دیواندری نبوده اما اینکه چطور بعدا در شرکت یونیون حضور پیدا می‌کنند، دیواندری نقش داشته است.
وی اضافه کرد: دیواندری به لحاظ دورزدن تحریم ها در لیست تحریم های غربی بود اما در اقدامی که نمی‌دانیم چگونه انجام شد، از لیست تحریم ها خارج شده است.
قهرمانی ادامه داد: خودش می‌گوید این اتفاق بعد از برجام صورت گرفته و موقت بوده است و خروجش از لیست تحریم ها نیز طی نامه‌ای توسط وزارت امور خارجه اعلام شده است که البته ما چنین نامه‌ای از وزارت خارجه ندیدیم.
وی گفت: دیواندری با شخصی به نام کریم‌پور که افغانی‌الاصل است ارتباط داشته و سهام شرکت های او را خریداری کرده و کریم‌پور با یک شخص دولتمرد آمریکایی ارتباطاتی داشته و مسائلی را درباره او مطرح کرده و پرونده دیواندری درباره این مسائل در دادگاه مفتوح است.
نماینده دادستان گفت: دیواندری پاسخ دهد که آیا دولت ایران تلاش و رایزنی کرده که دیواندری از لیست‌ تحریم ها خارج شده یا دول تحریم کننده خود به خود متوجه اقدام ظلمانه‌شان در خصوص دیواندری شدند و او را از لیست تحریم خارج کردند با اینکه خودشان می گویند این تحریم موقتی بوده است، علت آن چیست.
متهم علی دیواندری با حضور در جایگاه به معرفی خود پرداخت و گفت: من علی دیواندری فرزند محمد، متولد سال ١٣۴۶، متاهل دارای دو فرزند، فاقد سابقه کیفری هستم.
وی در پاسخ به سوال قاضی دادگاه درباره شغل خود افزود: اکنون از دانشگاه تهران به بانک مرکزی مأمور شده ام و مسئولیت پژوهشکده پولی و بانکی را برعهده دارم.
در ادامه قاضی موحدی آزاد درباره اتهامات علی دیواندری اظهار داشت: مطابق کیفرخواست و اتهامات اعلام شده متهم دیواندری به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و ارزی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت با وصف سرکردگی گروه مجرمانه به مبلغ ٣٨٩ میلیون و ١٨۵ هزار و ٧۴٠ درهم متعلق به بانک ملت، مبلغ ٢١ میلیون و ۵٨٢ هزار و ۴٩۴ دلار موضوع مابه‌التفاوت فروش نفت، ٢٢٠ میلیون درهم متعلق به بانک پارسیان، ٣۶ میلیون دلار متعلق به بانک پارسیان، ١۶ هزار دلار موضوع سفرهای محرمانه، مشارکت در قاچاق ارز به ترکیه به مبلغ ۵٠ هزار و ١٢ یورو و ۴٨ سنت متهم است.
قاضی دادگاه اضافه کرد: شکایت های بانک ملت و پارسیان، گزارش‌های ضابطان سازمان اطلاعات استان تهران و بخش تخصصی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، گزارش های بانک مرکزی و مراجع نظارتی، صورت های مالی و اسناد و ایمیل های مندرج در پرونده، مصوبات هیات مدیرعامل شرکت های تراستی و اظهارات مطلعان در این پرونده علیه متهم موجود است.
پس از آن قاضی دادگاه از متهم دیواندری خواست به دفاع از خود بپردازد.
متهم که اظهارات خود را با استفاده از ویدیو پروژکتور آماده ارائه کرده بود، گفت: اظهارات خود را در سه بخش ارائه می کنم.
وی ادامه داد: این پرونده دارای ابعاد فنی، بانکی، تخصصی، مالی و اقتصادی است که با بحث های تجاری بانکی مرتبط است و فقط مباحث حقوقی و قضایی مطرح نیست؛ بنابراین باید به نظرات کارشناسان اتکا شود که برخی موارد ارجاع و برخی نیز ارجاع به کارشناسی نشده است.
این متهم اظهار داشت: علاوه بر دفاع از خود وظیفه می دانم برای روشنگری و کشف حقیقت آنچه از نظر حرفه ای می دانم، به دادگاه تقدیم کنم زیرا یقین دارم به تصمیم عادلانه دادگاه کمک می کند.
وی افزود: در ابتدای سخنانم می خواهم درباره ساختار مدیریت و سازوکار آثار تحریم ها در بانک و عملکرد بانک تجارت توضیح دهم و واقعیت را روایت کنم؛ زیرا دوران تحریم ها نیازمند نوآوری بود و مانند دوران جنگ تحمیلی که الگویی برای دفاع نداشتیم باید ابتکاراتی برای دورزدن و خنثی کردن آثار تحریم ها انجام می شد و به اعتقاد دبیرخانه شورای امنیت اقدامات بانک ملت موثر بود.
متهم دیواندری اضافه کرد: در بخش دوم دفاعیات خود به دفاع از اتهامات انتسابی خواهم پرداخت هرچند ادله مشخصی به من ارایه نشده و صرفا افزارهای افراد و نکات حاشیه ای مطرح شده است.
وی گفت: من مدیرعامل بودم و در بسیاری از جزییات دخالت نداشتم اما با توجه به حضور در بیش از ٢٠ جلسه بازپرسی مجبور به بررسی جزییات شدم.
متهم دیواندری ادامه داد: بخش سوم اظهارات خود را به جمع بندی درباره کیفرخواست که به نحوی مهندسی شده است اختصاص می دهم و به دفاع از خود می پردازم تا مشخص شود که آیا علی دیواندری بر اساس وظایف تجاری و حرفه‌ای خود و طبق منافع بانک های تحت مدیریت خود و منافع ملی عمل کرده یا خیانت کرده است.
در ادامه قاضی موحدی آزاد از متهم خواست تا درباره موضوع آقای فلاحتیان توضیح دهد.
متهم گفت: با توجه به آماده کردن اسلایدها و اهمیت موضوع کشتی در کیفرخواست اگر ممکن است از مسأله کشتی توضیح را آغاز کنم.
قاضی دادگاه گفت: نظر دادگاه بر این است که ابتدا درباره آقای فلاحتیان توضیح دهید.
ادامه دارد...

برچسب‌ها علی دیواندری دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی دیواندری قوه قضاییه علی دیواندری قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دور جدید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی فردا آغاز می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات 104 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، فردا سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار می‌شود.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد 1360 و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است.

کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از 17 هزار غیرنظامی ایرانی است.

در کارنامه این گروهک تروریستی فهرست بلندی از ترور شخصیت‌های سیاسی، علمی و مذهبی ایران وجود دارد؛ ترور 72 نفر از شخصیت‌های سیاسی کشورمان با انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ناکام مقام معظم رهبری، ترور شهیدان رجایی و باهنر، ترور آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله مدنی، ترور صیاد شیرازی و ترور دانشمندان هسته‌ای از دیگر اقدام‌های تروریستی این گروهک است از این روی دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات این گروهک از سال گذشته آغاز شده است.

سخنگوی قوه قضاییه: محاکمه منافقین مطالبه جدی مردم ایران است

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین 21 آذر 1402 آغاز و تاکنون 10 جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار و کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

متهمان پرونده

تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین)، مسعود رجوی، مریم قجر عضدانلو (معروف به مریم رجوی)، مهدی ابریشمچی، زهره اخیانی، فهیمه اروانی، مهدی براعی، مژگان پارسیایی، زهرا مریخی آهنگر کلایی، محمد علی توحیدی خانیکی، علی خدایی صفت، مهدی خدایی صفت، عباسعلی داوری فیضی پور آذر، سید مجید سید المحدثین، صدیقه حسینی، محمد طریقت منفرد، مهوش سپهری، قدسی خرازیان، مهناز سلیمانیان، محسن سیاه کلاه، مریم فضل مشهدی، بهشته شادرو، ژیلا دیهیم، ابوالقاسم رضایی، حمیرا حجتی امامی، محمود عطایی کاریزی، گلنار جواهری ساعتچی، مهریان حاجی نژاد، مرتضی اسماعیلیان مارنانی، دولت نوروزی منجیلی، زهرا بخشایی، محمد حیاتی، نیکو خائفی اشکذری، عذرا علوی طالقانی، جمیله ابریشم چی، محمود قجر عضدانلو، بدری پورطباخ و محمد جواد قدیری مدرسی از متهمان حاضر در این پرونده هستند.

فرهاد الفت، رویا احمدی موسوی، بهزاد نظیری، فرشته یگانه، معصومه بلورچی، یاسر جهان نژادی، فائزه خیاط حصاری محمدی، صالح رجوی، محمد سادات خوانساری، پرنیان سرآمد، حکیمه سعادت نژاد، حمیده شاهرخی امیری، ثریا شهری، پروین صفایی، محمود فخارزاده، عشرت محبت کار، علیرضا معدنچی، عباس میناجی مقدم، حمیدرضا اسحاقی، علیرضا امام جمعه، اسدالله اوسطی، فاطمه آدرسی، مصطفی آسیفی، زهره بنی جمالی، محمود بنی هاشمی، اسدالله بهرامی، علیرضا بهرامی، عزیز اله پاک نژاد، مهرافروز پیکر نگار، مریم حاج خانیان، احمد حنیف نژاد، پرویز خزائی، حسین دادخواه، فاطمه داوران، حسین ربوبی خبوشانی، سپیده ابراهیمی، بیژن رحیمی، آزاده رضایی، هادی روشن روانی، محمد سادات دربندی، فریدون سلیمی، عباس شاکری، سهیلا شعبانی، احمد شکرائی، سهیلا صادق، مهران صادق، طاهره ضیائی، کبری طهماسبی، رقیه عباسی، زهره عطریانفر، مهری علیقلی، مرتضی فخار، سید اسدالله فقیه دزفولی، ایرج فیض بوسجینی، پرویز کریمیان سیچانی، احمد گلپایگانی، فرید ماهوتچی حسینی، مهدی مددی الموسوی، سید محمود احمدی علون آبادی، سید جواد احمدی علون آبادی، اسماعیل مرتضایی، محمود معیری، رقیه ملک محمدی، حسن نظام الملکی، نسرین نظری علی‌آبادی، علی هادی‌زاده و الله‌کرم هوشنگی از دیگر متهمان این پرونده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد / در جلسات دادگاه چه گذشت؟
  • قاتل فراری در شوش دستگیر شد
  • محاکمه بزرگ منافقین؛ داعشی‌های دهه ۶۰
  • دستگیری قاتل فراری در شوش
  • آغاز دور جدید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • دستگیری قاتل فراری پس از یک سال در قشم
  • عروس فراری، پدرشوهر را ویلچرنشین کرد
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات عروس فراری که پدرشوهرش را کتک زد
  • گره کور در پرونده عروس فراری که پدرشوهرش را کتک زد