Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:06:58 GMT

تبعات نپذیرفتن قوانین اف‌ای‌تی‌اف چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۰۶۲۸

تبعات نپذیرفتن قوانین اف‌ای‌تی‌اف چیست؟

«پدرام سلطانی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تبعات نپیوستن به این کنوانسیون مالی بین‌المللی را تشریح کرد.

وی معتقد است که ناآگاهی و تصورات غلط، موانع ایدئولوژیک و همچنین گره خوردن منافع عده‌ای به گره‌های اقتصادی کشور، مانع از خروج قطعی ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف شده است.

به اعتقاد این کارشناس مسائل اقتصادی و نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، دامنه این تبعات آنقدر گسترده است که زندگی تک تک شهروندان ایرانی را متاثر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرنا: اگر تا یک ماه آینده ایران نتواند از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شود، به طور مصداقی چه تبعاتی برای اقتصاد کشور و زندگی مردم دارد؟  

در حال حاضر تنها کشوری که در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار دارد، کره شمالی است. ایران از ژوئن ۲۰۱۶، بعد از چند سال متوالی که در لیست سیاه بود، از این لیست به دلیل اقدامات مشهود در راستای توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف، خارج شد. اما دیگر اقدامات مهم ایران، از آن زمان تا به‌حال طول کشیده‌است. دو اقدام اصلی، یکی اجرایی شدن پالرمو و یکی سی‌اف‌تی، متاسفانه  به نتیجه نرسیده است.  

در آخرین بیانیه‌ای که اف‌ای‌تی‌اف در ۱۸ اکتبر صادر کرده، این توضیحات را درباره ایران داده و از کشورهای دیگر خواسته است که اقدامات کنترلی خودشان را نسبت به تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی مربوط به ایران تشدید کند که البته در بیانیه قبلی هم به این موارد اشاره کرده بود.

 به عبارتی به طور مشخص از همه اعضا و همه کشورها خواسته است که به موسسات مالی‌شان توصیه کنند تا بررسی‌های موشکافانه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با ایران داشته باشند.  

 همچنین از کشورها می‌خواهند که تراکنش‌های بانکی مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی ایرانی را تشدید کنند، اطلاعات آن ها را دقیق‌تر بررسی کنند و سعی کنند که مستندات لازم را برای بررسی آن‌ها به طور کامل مطالبه کنند.  

معنای این جملات این است که موسسات مالی و بانکی هرجا که به اسم ایران برخورد کردند؛ به اسم شرکتی که شخصیت حقوقی مربوط به ایران دارد یا حتی شخصیت حقیقی که گذرنامه ایرانی دارد، متمایز و سختگیرانه‌تر از دیگران باید بررسی کنند که دلیل تراکنش مالی‌اش چه بوده‌است.  

این میزان موشکافی و نیاز به صرف وقت برای بررسی در نهایت بانک‌ها و موسسات مالی را به این سمت می‌برند که تمایلی به کار با ایرانی‌ها نداشته باشند. در بیانیه آخر اف‌ای‌تی‌اف اشاره هم نشده که چنین محدودیت‌هایی تنها مربوط به داخل ایران است.  

ایرنا: بسیاری از مدعیان بی فایده بودن انطباق ایران با اف‌ای‌تی‌اف می گویند ما که تعاملات بانکی با دنیا نداریم، پس پذیرفتن و نپذیرفتن آن چه تفاوتی دارد؟

 در پاسخ به آن‌ها باید گفت که در مالزی، در ترکیه و در خیلی از کشورها ما هر ازچندگاهی می شنویم که حساب ایرانیان و تجار مقیم آن‌جا را به صرف اینکه گذرنامه ایرانی دارند، می‌بندند. گذشته از موانع تجاری برای داخل کشور، تبعات نپذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف به اندازه‌ای است که سختی زندگی را در تمام دنیا برای کسانی که گذرنامه ایرانی دارند، افزایش داده است.  

تمام این‌ها در شرایطی است که ما هنوز وارد لیست سیاه نشده‌ایم، اگر وارد شویم نه تنها این اقدامات تشدید می‌شود، بلکه موسسات پولی و مالی دنیا به هیچ وجه حاضر نخواهند شد که تراکنش های مالی با ظن ارتباط با ایران، انجام دهند. در این شرایط حتی نقل و انتقال پول برای خرید غدا و دارو نیز بسیار دشوارتر از گذشته می‌شود، زیرا با درجه بالای حساسیتی که روی ایران به وجود می آید بانک‌ها نگران این خواهند شد که قادر به اثبات اینکه پولی که جابجا می‌شود، حتما صرف خرید دارو یا غذا می‌شود، نخواهند بود.  

این مساله، روی تک‌تک شهروندان ما فشار وارد می‌کند. باید تلاش کرد که وارد لیست سیاه نشویم و همین تعامل محدود با جهان برایمان باقی بماند.  

از سوی دیگر اگر وارد لیست سیاه شویم، برای فروش همین میزان کم نفت هم دچار مشکل شدیدتر می‌شویم و تجارت سایر محصولات با دنیا نیز سخت‌تر می شود.

ایرنا: ایران دوره‌ای چند ساله حتی در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داشت اما چنین تبعات گسترده‌ای ایجاد نشد. پس چرا الان ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد؟  

بعضی از مخالفان انطباق ایران فکر می‌کنند که مثل سال‌های قبلی که در لیست سیاه بودیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در برخی سال‌ها در لیست سیاه بودیم، آن‌ها می‌گویند که طی این دوره چه اتفاقی افتاد؟ الان هم می تواند همان باشد.  

مساله این است که میزان انطباق کشورها با اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۹ اصلا قابل مقایسه با ۵ سال گذشته نیست. در دوره گذشته تحریم‌ها با وجود اینکه تحریم‌های سازمان ملل را هم داشتیم ولی می‌توانستیم با چین، امارات، ترکیه و چند کشور دیگر کار کنیم، چرا که آن‌ها چارچوب اف‌ای‌تی‌اف را سختگیرانه اجرا نمی کردند و موضوع هنوز برایشان جدی نشده بود.  

اما الان میزان انطباق چین و دیگر کشورها با اف‌ای‌تی‌اف قابل مقایسه با ۵‌ سال پیش نیست؛ الان حتی رئیس اف ‌ای‌تی‌اف چینی است. در دوره گذشته رئیس آمریکایی بود و همین مساله را دلیل برخورد با ایران می دانستند. اما در آخرین اجلاس رئیس چینی بود و باز هم این اولتیماتوم را به ایران داد. اگر ما وارد لیست سیاه شویم، شرایط اقتصادی و تجاری به مراتب سخت‌تر می‌شود. در حالیکه اقتصاد ما به‌خاطر اتفاقات ناشی از تحریم، بسیار شکننده و ضعیف است؛ آن هم می‌تواند ضربه مضاعف شود.

ای کاش می‌شد بدون به خطر انداختن اقتصاد کشور و معیشت شهروندان، بودن در لیست سیاه را سه ماه تجربه می کردیم، تا تندروها بفهمند که نپذیرفتن این قوانین، چقدر می‌تواند آسیب به ما وارد کند. 

در صورت ورود به لیست سیاه این احتمال قوی وجود دارد که حتی همین سه چهار بانک فعلی در کشورهایی که هنوز به آن‌ها نفت می‌فروشیم یا عواید فروش نفت نزد آن‌ها موجود است، ارائه خدماتشان به ایران را متوقف کنند. به طور مثال، بانک کونلون چین هر قدر که بیشتر زمان می‌گذرد، سختگیرانه‌تر برخورد می‌کند.

در وضعیت فعلی هر پولی که از منابع مالی ایران در بانک کونلون به خرید کالای مجاز یا عادی مثل مواد غدایی یا مواد اولیه صنایع در چین تخصیص داده می شود، ۷ مرحله ممیزی می شود. چنین چیزی سابقه در هیچ جای دیگر ندارد. این در حالی است که بانک کونلون چین در دوره گذشته تحریم ها تاسیس شد که به ایران خدمات دهد. دقت کنید بانکی که با پول خود ما به وجود آمده، حاضر نیست که مثل گذشته با ایران کار کند و ۷ مرحله ممیزی و بررسی برای تخصیص پول انجام می دهد.  

در مورد این بانک‌ها نیز این نگرانی وجود دارد که با رسیدن فوریه، در شرایطی که ایران انطباق خود را با اف‌ای‌تی‌اف انجام نداده باشد، از ارائه خدمات به تجارت‌های به نام ایران سر باز زنند.  

حتی بعضی از بانک‌هایی که در سایر کشورها داریم، شعب بانکهای خود ما هستند یا سهامداران‌شان ایرانی هستند، احتمال دارد که تراکنش‌های محدود را هم نتوانند انجام دهند یا حتی تعطیل شوند. چرا که آن‌ها باید تابع قوانین کشور میزبان باشند.  

خطر دیگر این است که مقام‌های پولی و مالی ایران، اگر به خارج ایران سفر کنند با برخوردهای غیرمتعارف مواجه شوند؛ ممکن است که آن‌ها را به ظن پولشویی به جایی راه ندهند یا حتی بازجویی کنند. این اتفاقات همه محتمل است. شرایط بسیار بد خواهد بود.

ایرنا: در نهایت، به نظر شما ایران در مدت تعیین شده، می‌تواند از ورود مجدد به لیست سیاه اف‌تی‌اف، بگریزد؟

نمی‌توانم خیلی قاطع بگویم؛ اما اگر اندک تعقل و تدبیری باشد باید قبل از فوریه کار را به سرانجام برسانیم. من تردید و دودلی را در کلام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می بینم، همینکه مساله را بلاتکلیف گذاشته‌اند، نشان می‌دهد خودشان هم نمی‌دانند که چه کار باید کنند. در غیر این صورت می توانستند تاکنون مخالفت کنند و پرونده بسته شود.  

 از طرفی شاید تصورشان این است که اف‌ای‌تی‌اف، اهرم چانه‌زنی ما با دنیاست. این هم اشتباه است. این موضوع قابل مقایسه با برجام نیست. یک چارچوب مشخص شده و  توافق شده بین‌المللی است. حتی تذکرهایی به کشورهایی مانند پاکستان هم داده می‌شود که اگر توصیه ها را مراعات و رسیدگی نکنند، آن ها هم ممکن است که وارد لیست سیاه شوند. اما بعضی‌ها توهم دارند که همه دنیا علیه ایران توطئه می کند.  

کره شمالی، تنها کشوری در تمام جهان است که در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار دارد؛ ما می‌بینیم که هیچ جای نقشه تجاری دنیا جایی از کره شمالی نیست. چرا که کشور محدود و بسته‌ای است. آیا ما قرار است با کره شمالی در یک رده باشیم؟

برچسب‌ها برجام کره ‌شمالی اف ای تی اف اتاق بازرگانی ایران کره شمالی پرسش از خبر مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان ملل پروندهٔ خبری پیدا و پنهان تصویب لوایح FATF

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کره شمالی اف ای تی اف اتاق بازرگانی ایران کره شمالی پرسش از خبر مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان ملل برجام کره شمالی اف ای تی اف اتاق بازرگانی ایران کره شمالی پرسش از خبر مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟

عفیفه عابدی کارشناس مسائل اقتصادی بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، یکی از مهمترین وقایع سال ۱۴۰۲ برای ایران، عضویت ایران در گروه بریکس بود، گفت: نام ایران را در کنار نام قدرت‌های نوظهور قرار داد. بریکس که قبلاً شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ (اول ژانویه ۲۰۱۴)، با پیوستن ایران، عربستان سعودی، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی شاهد گسترش عمده‌ای شد.

عابدی افزود: ایران تا قبل از دعوت برای عضویت در بریکس نیز با هر پنج عضو اصلی گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داشت، اما عضویت در بریکس یک گام مهم برای در هم تنیدن روابط اقتصادی ایران با قدرت‌های نوظهور عضو بریکس به ویژه چین، هند و روسیه محسوب می‌شود.

به گفته این کارشناس، تلاش برای عضویت ایران در بریکس در امتداد این نظر دنبال می‌شد که بریکس در اقتصاد سیاسی بین المللی آینده اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. از این گروه به دلیل عضویت همزمان چین، روسیه و هند، به عنوان یکی از نهادهای کلیدی جدید در نظم آینده جهانی یاد می‌شود. بر همین اساس این دیدگاه مطرح می‌شود که عضویت ایران در بریکس به عنوان یکی از مهمترین ترتیبات اقتصادی بین المللی منجر به پیشبرد برنامه توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

بریکس؛ پیشران جدید ژئواکونومیک

عابدی با بیان اینکه بریکس به عنوان یکی از مهمترین ائتلاف‌های فرا قاره‌ای بدون مشارکت کشورهای غربی (آمریکا و اروپا) است، گفت: به همین ترتیب بسط همکاری‌های ایران با چین و روسیه از طریق برقراری پیوندهای جدید ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در بریکس، به عنوان یک پیشران در فرآیند تغییر نظم جهانی آمریکا محور ارزیابی می‌شود. به ویژه اینکه محور اصلی اظهارات رهبران بریکس در اجلاس سران این گروه در ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ نیز مقابله با یکجانبه گرایی آمریکایی بود.

به گفته این کارشناس، یکی از مهمترین ویژگی‌های بریکس که جلوه ساختارشکنانه آن را برجسته‌تر می‌کند، تأسیس نهادهای مالی مستقل از نهادهای سلطه جهانی و غرب محور است و از همین نهادها به عنوان مهمترین موفقیت‌های بریکس در پیشبرد همگرایی و مهمترین مزیت آن در ساختار جدید اقتصادی جهانی یاد می‌شود که یکی دیگر از جذابیت‌های مهم بریکس برای ایران را شکل می‌دهد. ایران انتظار دارد از نهادهای مالی و سازو کارهای موجود در بریکس برای کاهش از تحریم‌های غربی در روابط اقتصادی با قدرت‌های عضو در گروه استفاده کند.

وی افزود: دو نهاد مالی در درون بریکس از ارکان قدرت این گروه محسوب می‌شوند که برای ایران نیز متضمن فرصت‌هایی مالی و تجاری هستند. «بانک توسعه جدید» بریکس مهمترین رکن اقتصادی گروه است که در راستای نقش آفرینی مشترک و همگرای این کشورها در اقتصاد جهانی به وجود آمده است. بر اساس توافقنامه تأسیس بانک توسعه جدید در سال ۲۰۱۴، این بانک از طریق اعطای وام، ضمانت، مشاوره، مشارکت در سهام پروژه‌ها و سایر ابزارهای مالی از پروژه‌های توسعه‌ای دولتی و خصوصی اعضای بریکس حمایت می‌کند. بانک توسعه جدید از روش‌هایی چون ارائه وام به ارز ملی قدرت‌های عضو بریکس، رمز ارز و همچنین سوآپ ارزی برای ارائه خدمات به اعضا استفاده می‌کند. جدیدترین برنامه این بانک نیز ایجاد سیستم پرداخت تسویه حساب مستقل در چارچوب بریکس است.

نهادهای مالی بریکس؛ نقطه قوتی برای ایران

عابدی بیان کرد: نهاد کلیدی دیگری که با هدف تقویت همگرایی مالی میان کشورهای عضو بریکس ایجاد شده، نهاد ذخیره احتیاطی بریکس است. ترتیبات ذخیره احتیاطی بریکس یک مکانیزم همکاری مالی برای حمایت از اعضای گروه در چالش‌ها و بحران‌های احتمالی مالی است که توسط کشورهای بریکس در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. مهمترین هدف ایران از عضویت در بریکس، دستیابی به منابع مالی در هر دو نهاد بانک توسعه جدید و مکانیزم ذخیره احتیاطی بریکس است.

به گفته عابدی، بریکس در حال توسعه نهادهای داخلی خود برای یکپارچگی و افزایش قدرت مؤثر اقتصادی در سطح جهانی است. هدف اولیه این نهادها حمایت از پیشبرد برنامه‌های توسعه اعضا و تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین المللی آنها است. ایران که تحت تحریم‌های اقتصادی غربی قرار دارد، بریکس را به عنوان فرصتی برای رهایی از فشارهای ساختاری غرب و جذب سرمایه می‌داند.یکی از امیدهای ایران در بریکس پیشبرد کاهش وابستگی به دلار است. به ویژه اینکه کشورهای بریکس نیز نشان داده اند تلاش دارند از پرداخت‌ها با دلار و یورو در تسویه حساب‌های درون این بلوک دوری کنند. با این حال در میان کشورهای عضو بریکس، روسیه تلاش بیشتری برای ایجاد ارز بریکس دارد.

این کارشناس افزود: از نگاه کارشناسان با وجود فرصت‌های کلان برای ایران در بریکس، ادغام ایران در چارچوب اقتصادی بریکس به سرعت امکان پذیر نیست و احتمالاً چالش‌هایی در فرآیند همسویی با سیاست‌های اقتصادی، مکانیزم‌های نظارتی و قوانین و مقررات تجاری هماهنگ با اعضای اصلی و جدید بریکس وجود خواهد داشت.

وی در پایان گفت: تضمین هماهنگی و تطبیق بوروکراسی داخلی با نهادهای بریکس در زمینه‌هایی مانند گمرک، تعرفه‌ها و مقررات سرمایه گذاری نیز به زمان و بررسی‌های کارشناسی پیچیده‌ای نیاز دارد. اما برنامه‌های مربوط به تکمیل کریدورها و بنادر استراتژیک ایران مانند چابهار و کریدور شمال-جنوب که هم روسیه هم هند عضو آن هستند، می‌تواند به داخل برنامه‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی بریکس منتقل شود.

کد خبر 6057032 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • دکتر پرستو بخشی خودکشی کرد؟ | واکنش رسمی وزارت بهداشت به مرگ یک متخصص قلب | نام این پزشک متخصص زن در لیست سیاه وزارت بهداشت بود؟
  • تبعات یک بوسه جنجالی؛ دو سال و نیم زندان در انتظار لوییس روبیالس!
  • یک روش برای آموزش قوانین زندگی به فرزندانتان (فیلم)
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • بازیکن خارجی آبی ها هپاتیت داشت و از ایران رفت | فسخ قرارداد زودهنگام
  • تبعات تعطیلی شبکه منو‌تو به اینترنشنال هم رسید
  • وجود موریانه های بی صدا در اقتصاد ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • با استناد به قوانین فیفا؛ اعتراض سرمربی تیم ملی وارد نیست!