Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:32:31 GMT

مرتضی پاشایی؛ هنرمندی مردمی با صدای آسمانی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۰۶۶۷

مرتضی پاشایی؛ هنرمندی مردمی با صدای آسمانی

‍‍‍‍‍‍

 به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ مرتضی پاشایی خواننده و آهنگساز در ۲۳ آبان ۱۳۹۳ خورشیدی با تحمل چندین ماه بیماری سرطان معده در ۳۰ سالگی در بیمارستان بهمن تهران چشم از جهان فروبست اما آنچه پس از درگذشت مرتضی پاشایی به وقوع پیوست و آن را در حد یک پدیده اجتماعی نزد تحلیلگران و جامعه شناسان ارتقا داد، میزان محبوبیت و مردمی بودن این هنرمند جوان و موسیقیدان خوش ذوق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه از هنگام بستری شدن وی در بیمارستان، شماری از مردم در برابر بیمارستان حضور یافتند که با انتشار خبر درگذشت وی بر این جمعیت افزوده شد. این میزان اقبال و توجه مردمی به یک خواننده ای که بدون پشتوانه و حمایت های ویژه و تنها با اتکا به استعداد فردی و تلاش و پشتکار چندین آلبوم را منتشر کرده بود، تحلیلگران را  به ۲ دسته موافق و مخالف پاشایی تقسیم کردند. یوسف اباذری مهمترین و سرسخت‌ترین منتقد مرتضی پاشایی بود که در نشستی با عنوان پدیدار شناسی فرهنگی یک مرگ؛ بررسی جامعه شناختی پدیده درگذشت مرتضی پاشایی توجه جوانان به این موسیقی را نشانه افت فرهنگی دانست که با اعتراض افراد حاضر مواجه شد. وی با رد تحلیل های موجود و انتقاد شدید از پرداختن به این موضوع گفت: چند وقت قبل صدا و سیما مستندی نشان داد در مورد استان سیستان و بلوچستان. استانی که زمانی تامین کننده گندم کشور بود اما همه در این مستند می گفتند این استان دارد می میرد و اگر مسوولان بداد مردم نرسد خطری وحشتناک آنها را تهدید می کند اما این فیلم هیچ واکنشی در جامعه برنینگیخت. دلیل این امر چیست؟... به این دلیل که حواس ما را از سیاست واقعی و آنچه که واقعا مهم است پرت کرده اند.

در مقابل شمار زیادی از هنرمندان و ورزشکاران به یادبود و ادای احترام به مرتضی پاشایی پرداختند برای نمونه احسان حاج صفی و مهدی طارمی پس از به ثمر رساندن گل پیروزی  مقابل تیم‌های پیکان و استقلال تصویر مرتضی پاشایی را که روی پیراهنش آن حک شده بود به نمایش عموم درآوردند. همچنین هنرمندان و ورزشکارانی همچون حبیب محبیان، رضا بنفشه‌خواه، ایرج نوذری، علی فروتن، محمود افشاردوست، سید حسن هاشمی، کارلوس کی روش، سردار آزمون، سیدجلال حسینی، سروش رفیعی، امیرحسین علیزادگان، آلن ایر، علی دایی، علی کریمی، بهنام صفوی، مهناز افشار، الناز شاکردوست، طناز طباطبایی، نیوشا ضیغمی، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، روناک یونسی، مهدی ماهانی، محسن تنابنده، مهدی پاکدل، محمود گلزاری و یحیی کمالی پور … درگذشت مرتضی پاشایی را تسلیت گفتند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با ۲۳ آبان سالروز درگذشت مرحوم مرتضی پاشایی با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به گفت وگو و تهیه گزارش میدانی در میان طرفداران پاشایی پرداخت و علت شهرت و محبوبیت وی را بررسی کرد:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

همخوانی هواداران مرحوم مرتضی پاشایی در پنجمین سالگرد فوت وی

دیانا ۱۱ ساله از ۶ سالگی مرتضی پاشایی را دنبال می کند و اکنون یکی از طرفداران پروپا قرص مرتضی به شمار می آید که از ساعاتی قبل از شروع مراسم بر سر مزار پاشایی مشغول فعالیت است. وی در این باره و نحوه آشنایی و ارتباط با مرتضی پاشایی می‌گوید: از ۶ سالگی و درست پس از درگذشت مرتضی پاشایی و با آهنگ جاده یک طرفه دنبال کننده و طرفدار مرتضی شدم. من در ۸ سالگی یک تصادف شدید داشتم و دوران بسیار سخت و ناراحت‌کننده‌ای را با همراهی و همزاد پنداری با آهنگ های مرتضی پاشایی گذراندم. آهنگ های پاشایی برای من حسی توأم با آرامش و زندگی بخش به ارمغان می آورد و من از مرتضی درس های زیادی از جمله علاقه به موسیقی و احساس در زندگی آموختم به طوری که این آشنایی و علاقه مسیر زندگی ام را نیز عوض کرد؛ اکنون هم قصد دارم در ادامه در مسیر موسیقی ادامه تحصیل و فعالیت کنم و خوانندگی از جمله اولویت های من برای موفقیت در آینده است.

دیانا همچنین دفتری با تصویر مرتضی پاشایی تهیه کرده که با تورق آن می توان آهنگ ها و ترانه های مرتضی پاشایی را در میان صفحات آن مشاهده کرد که با دست خط دیانا و به شکلی هنرمندانه به نگارش درآمده است. دیانا در این باره می گوید: من سالهاست که با یاد و خاطره مرتضی پاشایی زندگی می کنم و در حال حاضر تم گوشی، لیوان و بسیاری از وسایل و اشیا خانه را به عشق مرتضی پاشایی باتصویر آن مزین کرده ام. آهنگ های پاشایی بیش از هر چیز برای من یادآور خاطرات خوب گذشته و تداعی کننده حس آرامش و زندگی است.

دیانا ۱۱ ساله و از دوستداران مرتضی پاشایی

مرتضی از دیگر طرفداران مرتضی پاشایی به شمار می رود که از همدان برای حضور در مراسم مرحوم پاشایی در قطعه ۸۸ بهشت زهرا (قطعه هنرمندان) به آنجا آمده است، وی درباره سابقه و دلیل علاقه مند شدن به صدا و موسیقی پاشایی می‌گوید: من نخستین بار مرتضی را حدود ۱۰ سال پیش در همدان دیدم. مرتضی که اصالتی همدانی دارد، برای بازدید از آرامگاه باباطاهر عریان به این شهر آمده بود و بیش از هر چیز شخصیت، مرام، معرفت در یک کلام خاکی بودن و متانت این پسر مرا به خود جذب کرد. این در حالی است که متاسفانه بیشتر خواننده های نسل حاضر افرادی خود گیر و متکبر هستند که به قول معروف حوصله خودشان را هم ندارند و در برخورد با مخاطبان و طرفدارانشان بسیار ارتباط سنگین و غیر صمیمی دارند. به عبارت روشن تر من قبل از اینکه به صدا و موسیقی مرتضی علاقه مند شوم، عاشق خود مرتضی و شخصیت ساده و صمیمی او شدم و هم اکنون نیز پس از گذشت پنج سال از درگذشت آن مرحوم به عشق او در این مراسم حاضر شده ام.

مرتضی مهدوی که از نخستین افرادی بود که برای حضور در مراسم پنجمین سالگرد درگذشت مرتضی پاشایی به این مکان آمده، اظهار داشت: من دیشب از همدان حرکت کردم و ۴ صبح سر مزار مرتضی پاشایی بودم پس از آن به زیارت مرقد مطهر امام خمینی(ره) رفتم و دوباره حدود ساعت ۷ به سر مزار برگشتم. پس از آب و جارو کم کم طرفداران و دوستداران مرتضی پاشایی با آوردن  گل و تزیین مزار وی به یاد بود و همدردی با خانواده پاشایی پرداختند.

مهدی ۴۴ ساله و از طرفداران مرتضی پاشایی

امین از جمله دوستداران بسیار احساسی و به عبارتی رمانتیک مرتضی پاشایی بود که او نیز ساعاتی پیش از  شروع مراسم  بر سر خاک پاشایی حاضر شده بود. امین هنوز هم انگار داغ رفتن مرتضی پاشایی برایش خیلی سنگین و تازه است، چنانکه چندین باردر حال گفت وگو به گریه می‌افتد و مصاحبه را قطع می کند. در بخشی از این صحبت چند دقیقه ای امین از حال و هوای روزهای درگذشت مرتضی پاشایی اینچنین تعریف می کند:  ۲۳ آبان ۱۳۹۳ همراه با معلم گیتار مرتضی پاشایی به کوهنوردی یکی از قله های اطراف تهران رفته بودیم که پیامکی مبنی بر درگذشت مرتضی به دستم رسید. از آن موقع تا به حال خود را همواره درمیان آسمان و زمین می بینم و هر وقت فقط یاد آن لحظه می‌افتم، حالم دگرگون و منقلب می شود. از مرتضی خیلی دلگیرم فقط یک کلمه به او می گویم: خیلی زود رفتی، ۲۵ آبان روز تولد من دومین روز وداع و خداحافظی تو از تلخ ترین روزهای زندگی من در آبان ۱۳۹۳ خورشیدی بود.

امین ۳۱ ساله از طرفداران مرتضی پاشایی

احمد که خود را از قدیمی ترین دوستان مرتضی پاشایی می‌داند درباره دلایل محبوبیت و شخصیت می گویند: مرتضی آدم بزرگی بود و دل بزرگی داشت و با دشمنش نیز دوست بود.   این شاید مهمترین خصوصیت و ویژگی اخلاقی مرتضی به شمار می آید که مرتضی انسان بسیار صلح طلب و آرامی بود و در هیچ زمینه و با هیچکس مشکل و نارضایتی نداشت و همواره از اشتراکات و اتحاد و همدلی صحبت می کرد به طوریکه بارها می شد که برخی از دوستان تجمع های صمیمی از دیگر همکاران وی بدگویی و غیبت می کردند که مرتضی خیلی محترمانه و صمیمانه از این دوستان می خواست که بحث را عوض  کنند و در مورد خودشان گپ بزنند.  

احمد درباره موسیقی مرتضی پاشایی ادامه داد: مرتضی در واقع هیچ استادی نداشت و آنچه از او می شنوید، حاصل تلاش و پشتکار شخصی مرتضی بوده است. یک نکته مهم در این میان که بسیار مغفول واقع شده نقش خانواده مرتضی در اسطوره شدن مرتضی پاشایی است به طوری که عمداً یا سهواً با وجود این که در بسیاری از مستندات از رفت و آمد و به حضور خانواده وی یاد می‌شود اما هیچ یک از آن ها به واکاوی و تاثیر خانواده در اسطوره شدن مرتضی اشاره نمی شود.

 احمد که از جمله افرادی به شمار می رود که مستندی در ارتباط با زندگی مرتضی پاشایی ساخته است در این باره به پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا گفت: در حال حاضر چهار مستند درباره مرتضی پاشایی ساخته شده است. مستند رضا رشیدپور، جواد هاشمی  و شاهین صمدپور از جمله این آثار هنری به شمار می‌آید که در مورد زندگی و فعالیت مرتضی پاشایی به تصویر در آمدند. همانطور که  قبل ترگفتم و بار دیگر تاکید می کنم نقش خانواده در موفقیت و شهرت مرتضی آنچنان که باید روایت نشده است و من سعی کردم در مستند خودم با وجود تمام نواقصی که داشته این مهم را یادآور شوم که مرتضی با حمایت و پشتیبانی خانواده‌اش به چنین قله محبوبیت و معروفیت رسیده طوری که هواداران در سالگرد درگذشتش اینچنین باشور و اشتیاق یاد و خاطره اش را با خواندن ترانه های متعدد او زنده نگه می دارند.

احمد ۳۵ ساله و از دوستان قدیمی مرتضی پاشایی

پریسا ۲۶ ساله یکی از ادمین های قدیمی صفحه مرتضی پاشایی اینستاگرام و فیسبوک است. وی درباره پراکندگی طرفداران، میزان محبوبیت مرتضی پاشایی و برخی واکنش های طرفداران وی بیان کردد: من از ۱۳۸۸ خورشیدی و از آهنگ می بخشم به صدای مرتضی پاشایی علاقه مند شدم و به حمایت و فعالیت در فضای مجازی  در راستای افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به طرفداران او  پرداختم. مرتضی در ابتدا تنها یک صفحه در فیس بوک و در فضای مجازی داشت و همه دوستان را به دنبال کردن در این صفحه تشویق می کرد و تمایلی به دیگر صفحه ها و ایجاد فن پیج های مشابه نداشت. پس از فیلتر فیسبوک و مهاجرت کاربران شبکه های مجازی از فیسبوک به اینستاگرام باز همان روند و فرایند نبود صفحات مشابه ادامه داشت و همگی ذیل صفحه اصلی اینستاگرام مرتضی پاشایی فعالیت می‌کردیم.

پریسا در خصوص پراکندگی، کمیت و کیفیت دنبال کننده های مرتضی پاشایی در فضای مجازی می گوید: طرفداران مجازی مرتضی از سنین و طیف های مختلف فکری و فرهنگی در جامعه هستند و این افراد از سراسر کشور و حتی دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی برای خاکسپاری وی در تهران حضور به هم رساندند و در شبکه های مجازی نیز آهنگ های وی را دنبال می کنند.

ادمین یکی از پیچ های پرطرفدار اینستاگرام مرتضی پاشایی در خصوص دلایل محبوبیت وی و اقبال ویژه نوجوانان به ترانه های مرتضی پاشایی افزود: طرفداران مرتضی از قشرها و سن های مختلف طبقه بندی می شوند اما همچنانکه گفته شد خانم ها و دختران جوان و نوجوان از نظر کمی تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. درباره دلایل محبوبیت مرحوم پاشایی آنچنان که من از بازخوردهای طرفداران متوجه شدم و بیان می‌شود این آهنگ ها به نوعی حرف دل آنها محسوب می شود و بدین خاطر بسیار ماندگار و محبوب شده اند. آهنگ نگران منی و جاده یک طرفه از مهم‌ترین قطعات موسیقی مرحوم پاشایی هستند که به خاطر دارم هنگام ساخت آهنگ جاده یکطرفه حدود ۶ ماه بی وقفه مشغول کار روی آن بود و این دقت نظر، پشتکار و عشق و صداقتی که در وجود مرتضی پاشایی بود به طرفداران بی شمار آن مرحوم منتقل شده و علت محبوبیت و شهرت  داخلی و  جهانی وی شده است.

برچسب‌ها مرتضی پاشایی سالگرد درگذشت همدان یوسف اباذری اینستاگرام موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرتضی پاشایی سالگرد درگذشت همدان یوسف اباذری اینستاگرام موسیقی مرتضی پاشایی سالگرد درگذشت همدان یوسف اباذری اینستاگرام موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیزر جالب باشگاه شمس‌آذر با استفاده از آهنگ گل یخ کوروش یغمایی برای تقابل با استقلال / فیلم

استقلال و شمس آذر امروز از ساعت 18:00 به مصاف هم می روند.

دانلود (2.4MB)

دیگر خبرها

  • تیزر جالب باشگاه شمس‌آذر با استفاده از آهنگ گل یخ کوروش یغمایی برای تقابل با استقلال / فیلم
  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس
  • کوین یامگا در کمپ استقلال: تو فقط باش
  • محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان و ضرورت بازدارندگی داخلی و خارجی
  • پدر شهید پرویز اسفندیاری آسمانی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • ۳ سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند
  • آمار و دلایل محبوبیت بازی های آنلاین منتشر شد
  • پیش بینی آسمانی صاف تا کمی ابری در چهارمحال و بختیاری
  • آیفون ویژه طرفداران پدرخوانده و پیکی بلایندرز/ عکس