Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@14:53:11 GMT

موزه وقف در قم راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۰۸۸۴

موزه وقف در قم راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: این اداره کل درصدد راه‌اندازی موزه وقف باهدف نمایش میراث گذشتگان و ترویج سنت حسنه وقف است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری در جلسه مشترک با مدیرکل میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی قم برای مکان‌یابی این موزه می‌تواند به اوقاف کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تهیه لوازم و اشیایی که در موزه وقف به نمایش درمی‌آید هم موضوع دیگری است که اداره کل میراث فرهنگی قم می‌تواند در این زمینه به اوقاف یاری برساند.

وی در ادامه گفت: لازم است بر مبنای تعالیم اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) اقدام‌هایی ماندگار در همه عرصه‌ها ازجمله وقف صورت بگیرد.

اسکندری افزود: در توسعه اماکن مذهبی و بقاع متبرک امامزادگان باید مطابق فرهنگ نظام اسلامی گام برداریم و درعین‌حال میراث گذشتگان را به‌درستی حفظ کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و تاریخی گذشته خاطرنشان کرد: توسعه بقاع متبرک باید مطابق با این مساله صورت بگیرد.

وی ادامه داد: حرم مطهر امامزادگان پایگاه مهم فرهنگی، مذهبی و انقلابی ملت ایران هستند که باید با توسعه آن‌ها، در راستای تبدیل بقاع به مراکز و قطب‌های فرهنگی گام برداریم.

اسکندری با تاکید بر رعایت قوانین در توسعه بقاع متبرک خاطرنشان کرد: البته برخی تعصبات دستگاهی هم وجود دارد که باید با تعامل و هم‌افزایی در راستای رفع مشکلات اقدام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم ادامه داد: در برخی مواقع بعضی موضوع‌ها قابل‌اغماض است که می‌توان با بررسی دقیق، به اشتراک نظر رسید.

وی بابیان اینکه برای عمران و آبادانی برخی بقاع متبرک که دارای موقوفه و درآمد خاصی نیستند نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم گفت: از اداره کل میراث فرهنگی استان قم می‌خواهیم در این زمینه پیشگام باشد.

اسکندری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری عنوان کرد: جمعیت شهری در قم به‌خصوص در بعضی مناطق متراکم است ولی به همین میزان، مراکز تفریحی و توریستی ایجاد نشده است؛ بهترین جایی که می‌توان به این مساله توجه کرد، سرمایه‌گذاری در بقاع متبرک امامزادگان است.

وی گفت: فضای بقاع متبرک برای عموم مردم مناسب است و می‌توان امکانات و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد هم بحث زیارت رونق بگیرد و هم در زمینه گردشگری به اهداف خود دست‌یابیم بنابراین سوق دادن گردشگری در قم به سمت بقاع متبرک یکی از راهکارها به شمار می‌آید.

اسکندری بابیان اینکه در نوروز امسال طرح گردشگری در بقاع متبرک با همکاری شهرداری قم به مرحله اجرا در آمد خاطرنشان کرد: این طرح با استقبال گسترده شهروندان و زائران روبرو شد ضمن اینکه موجب ماندگاری بیشتر زائران در این شهر هم شد.

استان قم دارای ۴۴۴ بقاع متبرک امامزادگان است.

 

بیشتر بخوانید: مراکز گردشگری اصفهان را نیم بها ببینید فردا بازدید از موزه‌های تهران رایگان است

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اوقاف و امور خیریه شهرداری قم گردشگری موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد از تحویل سه شیء تاریخی باارزش توسط شهروند یاسوجی به موزه شهر یاسوج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کاظم رحمانی امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک شهروند یاسوجی سه ظرف تاریخی ارزشمند را به موزه شهر یاسوج تحویل داد.

وی افزود: این اشیای تاریخی شامل ظروف فلزی و یک خنجر مربوط به دوره‌های تاریخی هزاره نخست پیش از میلاد تا اسلامی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این اشیا شامل یک خنجر مربوط به دوره «عیلامی» یا هزاره نخست پیش میلاد، آفتابه مسی متعلق به دوره «سلجوقی» و ظرف شیشه‌ای با کاربرد عطردان یادگار دوره اسلامی است.

وی تصریح کرد: اشیای تاریخی مذکور برای نگهداری بهتر به موزه اشیای تاریخی شهرستان بویراحمد منتقل می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نگهداری اشیای تاریخی در خانه جرم است و در صورت شناسایی و کشف با خاطیان برخورد می‌شود.

وی گفت: شهروندانی که هنگام حفاری در خانه باغ خود اشیای تاریخی کشف کنند یا چنین اشیایی دارند، می‌توانند اقدام به ایجاد موزه خصوصی کنند یا اشیا را به میراث فرهنگی تحویل دهند.

کد خبر 745490

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • بازدید افزون بر ۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری