Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:54:14 GMT

نشست ائمه جمعه جهان اسلام در تهران برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۱۳۵۲

نشست ائمه جمعه جهان اسلام در تهران برگزار شد

نشست ائمه جمعه جهان اسلام صبح شنبه( ۲۵ آبان‌ماه) در هتل آزادی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این نشست ائمه جمعه جهان اسلام به بحث و تبادل نظر درباره مهم‌ترین مباحث اسلام پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریاست این جلسه را حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بر عهده داشت.

محورهای نشست نیز شامل موضوعات «ائمه جمعه و جماعت در وحدت جهان اسلام»، «ترسیم ابعاد تمدن نوین اسلامی‌در تریبون‌های نماز جمعه و افشای اهداف شوم معامله قرن»، «ضرورت تأسیس اتحادیه جهانی ائمه جمعه کلان شهرها»، «برگزاری نشست‌های ائمه جمعه پایتخت کشورهای اسلامی» و «تبیین گفتمان وحدت سال ۹۸» بود.

وحدت؛ منشأ ایجاد تمدن نوین اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ابتدای این با اشاره به آیات قرآن بیان داشت: سازمان دهی امت اسلامی بر محور امامت و رهبری با ذکر و یاد خدا حاصل می‌شود.

وی افزود: نماد جامعه اسلامی نماز آن هم به صورت نماز جمعه و جماعت است. معجزه بزرگ نبی اکرم(ص) مسجد است که مرکز اصلی شکل گیری جامعه اسلامی می‌باشد. حضرت محمد(ص) در آغاز بعثت مسجد را پایگاه خودشان قرار دادند.

امام جمعه موقت تهران، اخوت اسلامی، همبستگی دینی و برقراری ارتباط فکری، عاطفی و علمی میان آحاد مؤمنین را از کارکردهای مسجد برشمرد و بیان داشت: وقتی جمعی همدل و متحد در جایی جمع شوند، برکات الهی بر آن‌ها نازل می‌شود و می‌توانند با اتحاد و وحدت به تمام خواسته‌های خود برسند.

وی ادامه داد: قرآن کریم پس از ذکر وحدت، بر نماز جمعه تأکید می‌کند. در نماز جمعه نیز افزون‌بر نماز شاهد خطبه هستیم که این نشان می‌دهد باید بصیرت سیاسی، اجتماعی و... در جامعه اسلامی رخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری یکی از برکات خطبه‌های نماز جمعه را دشمن شناسی دانست و یادآور شد: اگر نمازهای جمعه به یکدیگر بپیوندند و میان ائمه جمعه اتحاد و وحدت ایجاد شود، برکات فراوانی حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر ائمه جمعه با یکدیگر ارتباط‌های فکری، معنوی و... داشته باشند، وحدت در آن منطقه شکل می‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امروز خلأ ارتباط سازمان یافته و فراگیر ائمه جمعه جهان اسلام از هر زمانی دیگر خود را بیشتر نشان می‌دهد و این خلآ هم خودمان و هم جامعه اسلامی را از ایجاد انسجام در برابر جهان کفر و استکبار محروم می‌کند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: دشمنان بیکار ننشسته و با استفاده از مسجد ضرار، نماز جمعه‌های وحدت شکن و خطبه‌های مورد علاقه در پی دشمنی با مسلمانان و ایجاد تفرقه هستند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: خروجی چنین نشست‌هایی دست یافتن به اتحادیه جهانی ائمه جمعه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری یادآور شد: باید با همکاری یکدیگر منادیان تفرقه را به حاشیه ببریم و با تلاش به دنبال ایجاد جامعه و تمدن اسلامی بر محور وحدت باشیم.

ائمه جمعه در خط مقدم مبارزه با استکبار قرار دارند

در ادامه آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر تأکید کرد: نماز جمعه ظرفیت فوق العاده الهی برای ایجاد بصیرت، وحدت و دفاع از کیان اسلام است.

وی ادامه داد: نماز جمعه می‌تواند جهان اسلام را به سمت تمدن نوین اسلامی رهنمون کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان این‌که ائمه جمعه به سبب تابعیت مردم از آن‌ها دارای مقام و منصب مهم هستند، خاطرنشان کرد: جهان استکبار با تمام توان مقابل اسلام ایستاده و ائمه جمعه شخصیت‌های ممتازی هستند که در خط مقدم دفاع از اسلام در برابر این تهاجم هستند.

وی افزود: جبهه استکبار علیه اسلام فوق العاده گسترده است و این موضوع می‌طلبد که ائمه جمعه نیز انسجام داشته و ید واحده‌ای در برابر جهان استکبار باشند.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: باید به نهاد نماز جمعه و امامت جمعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. باید این مقام احیا شود و به عنوان امام جمعه در بصیرت، خدمات رسانی و وحدت تلاش مضاعف انجام دهیم.

نماز جمعه به مثابه نماز وحدت است

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: نشست و تجمع ائمه جمعه از کشورهای اسلامی نشانگر این است که امکان اتحاد امت اسلامی وجود دارد، یعنی ما می‌توانیم صدای واحدی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نماز جمعه در حقیقت نماز وحدت مسلمانان است. خدا می‌فرماید وقتی نماز جمعه برگزار می‌شود، فروش را کنار بگذارید، از این آیه استفاده می‌شود مسلمانان باید در نماز جمعه شرکت کرده و پشت سر یک امام نماز بخوانند.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: نماز جمعه سبب جمع شدن مردم زیر یک پرچم می‌شود، بنابراین یک امام اصلی در هر شهر وجود دارد و این نشانگر وحدت مسلمانان است.

وی ادامه داد: اقامه نماز جمعه سبب وحدت می‌شود. امیدواریم این نشست به وحدت امت اسلامی بیانجامد. جمع شدن در یک صف می‌تواند ما را به وحدت برساند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این‌که علما باید حرف واحدی داشته باشند، پیشنهاد تأسیس اتحادیه جهانی برای خطبای نماز جمعه را داد و گفت: امیدواریم در این زمینه موفق بوده و بتوانیم این اتحادیه را ایجاد کنیم. امیدواریم آیت‌الله حاج علی اکبری بتواند این اتحادیه را ایجاد کند.

تریبون‌های نماز جمعه می‌تواند منادی وحدت باشد

در پایان این نشست محمد ناظمی‌اردکانی، معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تبریک میلاد نبی اکرم(ص) اظهار داشت: در هفته وحدت هر سال کنفرانس بین‌المللی وحدت برگزار می‌شود. نقش این کنفرانس تحریر گفتمان وحدت در جهان اسلام است.

وی افزود: امسال بالغ بر ۴۰۰ نفر از شخصیت‌های طراز اول جهان اسلام شامل علما، اندیشمندان و فرهیختگان از حدود ۷۰ کشور در کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند.

دکتر ناظمی‌اردکانی با تأکید بر این‌که گفتمان وحدت باید نهادینه سازی و نماد سازی شود، عنوان داشت: باید شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود تا بتوان این گفتمان را ترویج داده و به رفتار تبدیل کرد.

وی یادآور شد: برای کنفرانس امسال قریب به ۴ کمیسیون و ۱۶ نشست تخصصی تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها نشست‌ تخصصی ائمه جمعه است.

معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که شاید یکی از تریبون‌های که در سال‌های گذشته مقداری نسبت به آن غفلت واقع شد تریبون نماز جمعه است، عنوان داشت: این تریبون می‌تواند منادی وحدت در جهان اسلام باشد.
 

او با اشاره به این‌که تریبون‌های که در سال‌های گذشته مقداری نسبت به آن غفلت واقع شد تریبون نماز جمعه است، عنوان داشت: این تریبون می‌تواند منادی وحدت در جهان اسلام باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی «جمعه خشم» در لرستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی ضمن تبریک پیروزی دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنبیه رژیم منحوس صهیونیستی به ملت شریف ایران و سایر کشورهای منطقه، اظهار داشت: در ادامه حمایت‌های مردم ایران اسلامی از مردم مظلوم و مقتدر غزه و همچنین به شکرانه عملیات غرور آفرین وعده صادق، جمعه این هفته ۳۱ فروردین ماه بعد از اقامه نماز جمعه در سراسر استان راهپیمایی حمایتی از اقتدار نیروهای مسلح و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: این مراسم پس از اقامه نماز جمعه در تمام شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان برگزار می‌شود و مسیر راهپیمایی در شهرستان خرم‌آباد از مصلی الغدیر، خیابان انقلاب اسلامی تا مقابل بیمارستان شهدای عشایر خواهد بود.

کد خبر 6079087

دیگر خبرها

  • جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
  • راهپیمایی جمعه خشم در همه شهر‌های لرستان برگزار می‌شود
  • برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه و محکومیت رژیم صهیونیستی بعد از نماز جمعه
  • برگزاری تظاهرات تشکر از دفاع مشروع سپاه بعد از نماز جمعه
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • تخریب بقیع زخم کهنه تاریخ اسلام است
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
  • نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد
  • نگاه می‌کنند چه چیزی مردم را آزار می‌دهد تا انجامش دهند | کاظم صدیقی محاکمه نشد، حالا طلبکار شده
  • راهپیمایی «جمعه خشم» در لرستان برگزار می‌شود