Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@16:01:04 GMT

هیاهوی شاهدان عینی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۲۰۳۱

دکتر حجت‌اله عباسی*؛ شاه عباس صفوی به شیخ بهایی عالم پرآوازه عصر خود پیشنهاد قاضی القضاتی داد. شیخ یک هفته مهلت خواست و سناریویی ترتیب داد. او به مصلای حومه شهر رفت و خود را برای اقامه نماز آماده کرد. در همین حال رهگذری شیخ را دید و شناخت و نزد او آمد. بعد از احوالپرسی شیخ رو به او کرد و گفت: مرگ من فرارسیده و حین نمار زمین من را می‌بلعد!.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما که جرئت دیدن عزرائیل را نداری چشمهات را روی هم بگذار و هفتاد بار قل هوالله احد بخوان. وقتی در زمین فرو رفتم، الاغ و عصای من را ببر.

شیخ عمامه را در جای نماز بر زمین گذاشت و خود را در کوچه‌های شهر مخفی کرده و به منزل رفت. او به اهل منزل گفت: هر کس سراغم را گرفت بگویید به مصلی رفته و برنگشته! رهگذر وقتی چشمهاش را باز کرد. عمامه شیخ را دید و الاغ و عصای او را با خود برد. در تمام شهر شایعه شد، که شیخ بهایی در زمین فرورفته است!. فردای آن روز قبل از طلوع آفتاب شیخ به صورت غیرمترقبه به دیدن شاه عباس رفت. شاه تا شیخ را دید گفت: چیز مهمی اتفاق افتاده؟ گفت: آری. می‌خواهم کوتاهی عقل شهود درباره ناپدید شدن من را ببینی!

به دستور شاه مردم در میدان شاه، مسجد شاه و عمارت‏ عالى قاپو جمع شدند، جمعیت به قدرى بود که راه عبور بسته شد، لذا از طرف رئیس تشریفات امر شد که از هر محلى یک نفر شخص متدین، فاضل، مسن و عادل براى شهادت تعیین کنند تا به نمایندگى مردم آن محل به حضور شاه بیاید و درباره فقدان شیخ بهایى شهادت بدهند. بدین ترتیب ۱۷ نفر شخص معتمد و واجد شرایط از ۱۷ محله آن زمان اصفهان تعیین شدند و، چون به حضور شاه رسیدند، هر کدام به ترتیب گفتند: به چشم خود دیدم که چگونه زمین شیخ را بلعید! دیگرى گفت: خیلى وحشتناک بود ناگهان زمین دهان باز کرد و شیخ را مثل یک لقمه غذا در خود فرو برد!. سومى گفت: به تاج شاه قسم که دیدم چگونه شیخ التماس می ‏کرد و به درگاه خدا گریه و زاری می ‏نمود. چهارمى ‏گفت: خدا را شاهد می‌گیرم که دیدم شیخ تا کمر در خاک فرورفته بود و چشمانش از شدت فشارى که بر سینه ‏اش وارد می ‏آمد از کاسه سر بیرون آمده بود. شاه عباس این روایات را شنید. شیخ رو به او کرد و گفت: اگر من قاضی القضات شوم این افراد بناست در موارد محاکمه به عنوان شاهد عینی شهادت دهند و پیشنهاد شاه را نپذیرفت. (منبع سایت تبیان).

این روایت تاریخی مصداق خوبی برای تحریف اخبار در رسانه‌های جمعی است. گزارش بسیاری از رویداد‌ها بعد از وقوع آن‌ها تهیه می‌شود. در چنین رخداد‌هایی که خبرنگاران شاهد عینی نیستند بناچار برای گردآوری اطلاعات و باورپذیری روایت خود دست به دامان شاهدان عینی می‌شوند.

شاهدان تفسیر منحصربفرد و سلیقه خود از رویداد را دارند و تحت تاثیر دستگاه ادراکی خود واقعیات را صورت بندی می‌کنند. پاره‌ای یک کلاغ و چهل کلاغ کرده و راست و دروغ را بهم می‌بافند و تفسیر تحریف شده خود از رویداد را بنام واقعیت جلوه می‌دهند. پاره‌ای به قول جوان‌ها کم نمی‌آرند و خود را مطلع جلوه داده و بدون اطلاع مبادرت به اظهار نظر می‌کنند.

اگر شاهدان عینی آگاهی و تجربه کمتری درباره رویداد داشته باشند، نسبت درستی بین واقعیت و روایت گزارش شده کاهش یافته و اعتبار آن مخدوش خواهد شد. افزون بر این‌ها در مواردی شاهدان عینی به دلایل منافع شخصی از بیان آنچه دیده و شنیده اند اکراه دارند. مزید بر این‌ها خبرنگاران به انتخاب شاهدان عینی همسو با گرایش سیاسی و اجتماعی خود علاقمند هستند که موجب سوگیری و کاهش سطح عینیت گزارش می‌شود.

در روزنامه نگاری حرفه‌ای در گزارش‌های پس رویدادی، برای پرهیز از چنین خطا‌هایی با کارشناسان حرفه‌ای مرتبط با موضوع رویداد که دارای دانش و تجربه خوب هستند مصاحبه می‌شود. در غیاب کارشناسان مجرب، گزارشگران و خبرنگاران بویژه در موضوعات چالش برانگیز با شاهدان عینی موافق و مخالف و البته هم‌تراز، مصاحبه کرده و داوری را به افکار عمومی واگذار می‌کنند.

شاهد عینی در غیاب خبرنگار، نقش اجتماعی او را ایفا می‌کند و در واقع چشم و گوش شهروندان محسوب می‌شود. از اینرو باید مطلع، دقیق و با انصاف بوده و مسئولانه اظهار نظر کند. اطلاعات او چه بسا دستمایه تصمیم گیری شده و در وقایع چالش برانگیز با سرنوشت کسانی بازی کند. ایفای نقش شاهد عینی، موقعیتی برای خودنمایی و هیاهوبازی نیست. شاهدان عینی باید راوی صادق رویداد‌ها بوده و از سوگیری در بیان واقعیات بطور جد پرهیز کنند.

*دکتری مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه

منبع: فرارو

کلیدواژه: فضای مجازی شاهدان عینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ رویداد مهم ورزشی برای ایران سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ اتفاقات ورزشی مختلفی برای تیم‌های ملی و باشگاهی کشورمان رقم خورد که به بررسی ۱۰ رویداد مهم آن پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال ۱۴۰۲ که گذشت اتفاقات ورزشی متعددی را در سطوح بزرگ باشگاهی و جهانی شاهد بودیم که تیم‌های ملی، کاروانان و همچنین ورزشکاران کشورمان توانستند عناوین مختلفی برای نام ایران به‌دست بیاورند و البته ناکامی‌هایی نیز وجود داشت که باعث شد سال ۱۴۰۲ برای ورزش ایران خیلی خوب پیش نرود، به بهانه پایان یافتن سال ۱۴۰۲، ۱۰ رویداد مهم ورزشی در سال گذشته را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

تیم ملی فوتبال ایران، جام جهانی ۲۰۲۲ را با شکستی سنگین آغاز کرد و با دریافت شش گل از تیم ملی فوتبال انگلیس سنگین‌ترین شکست خود در تاریخ جام‌جهانی را تجربه کرد. این بازی از حیث آمار قابل توجه است چرا که رکوردهای مختلفی برای تیم ایران در آن جابه‌جا شد. در این بازی بدترین شکست ایران در جام جهانی، بیشترین گل خورده در یک مسابقه و ضعیف‌ترین نتیجه در مسابقه اول جام‌جهانی رخ داد. همچنین بیشترین گل زده در مسابقه اول برای یک تیم و بیشترین گل‌زده در یک مسابقه (هشت گل) رکوردهایی بود که در این مسابقه ثبت شد.

دیدار ایران مقابل ولز در جام‌جهانی ۲۰۲۲ در مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه احمد بن‌علی در الریان قطر برگزار شد. این مسابقه که بهترین پیروزی ایران در رقابت‌های جام جهانی بود، با پیروزی دو بر صفر برای ایران به پایان رسید. در این دیدار وین هنسی دروازه‌بان ولز با خطا روی مهدی طارمی کارت قرمز مستقیم دریافت کرد که اولین اخراج این رقابت‌ها محسوب می‌شد. روزبه چشمی و رامین رضائیان، دو بازیکنی بودند که در وقت‌های اضافه برای تیم ایران گل زدند.

در بازی پایانی مرحله گروهی نیز تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد. ایران این بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، سردار آزمون، احمد نورالله‌ی، رامین رضائیان و سعید عزت‌اللهی آغاز کرد.

پیش از این بازی دو تیم دو بار به مصاف یکدیگر رفته‌بودند که یک‌بار ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ با برتری تاریخی دو بر یک به پیروزی رسید و بار دیگر در یک دیدار دوستانه در سال ۲۰۰۰ با نتیجه یک بر یک به تساوی رسیدند. مسابقه دو تیم ایران و آمریکا سیاسی‌ترین رقابت جام ۲۰۲۲ قطر لقب گرفت.

بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین

در این دوره از بازی‌های آسیایی کاروان ایران با ۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز و مجموع ۵۴ مدال، با یک رتبه افت و نزول نسبت به دوره گذشته در رده هفتم ایستاد که در این بین اولین مدال طلای تیمی شطرنج، اولین نقره ژیمناستیک، اولین مدال بانوان در رشته دوچرخه‌سواری بانوان و اولین مدال در رشته تنیس روی‌میز سورپرایزهایی برای ورزش ما در بازی‌های آسیایی بود. این نتایج در حالی رقم خورد که در فوتبال برخلاف انتظارها در این بازی‌ها توفیقی حاصل نکرد و با شکست برابر هنگ‌کنگ حذفی ناباورانه داشت. والیبال هم با وجود ناکامی بعدی در لیگ ملت‌ها در این رقابت‌ها با اقتدار مدال طلای ارزشمندی را به‌دست آورد.

کاروان کشورمان با ۲۸۴ نفر در بازی‌های ۲۰۲۲ هانگژو شرکت کرد که حاصل تلاش آنها ۵۴ مدال (شامل ۱۳ طلا) بود، بر این اساس درصد مدال‌آوری ۱۹.۰۱ بوده و درصد کسب طلا نیز ۴.۵۷ است، این در حالی است که ایران در دوره قبلی در ۲۰۱۸ جاکارتا با ۳۷۸ ورزشکار حضور داشت و ۶۲ مدال (شامل ۲۰ طلا) کسب کرد که درصد مدال‌آوری ۱۶.۴۰ درصد و درصد مدال‌آوری طلا ۵.۲۹ درصد بود. این نکته که مرغوبیت مدال در کاروان ایران کاهش یافته، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

در دوره‌های مختلف بازی‌های آسیایی که در قرن ۲۱ برگزار شده، در این دوره بدترین درصد کسب مدال طلا رقم خورده است. در قرن ۲۱ و تاکنون که شش دوره بازی‌های آسیایی برگزار شده، بهترین عملکرد مربوط به ۲۰۱۰ گوانگژو بود که ۲۰.۶۵ درصد کاروان مدال گرفت که این درصد برای مدال طلا ۷.۶۰ بود.

در رقابت‌های پاراآسیایی هم ایران نتایج ویژه‌ای داشت. ملی‌پوشان ایران با ۱۳۱ مدال شامل ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز جایگاه دوم را در اختیار گرفتند که آمار خوبی برای کاروان کشورمان به حساب می‌آمد. تعداد ورزشکاران کاروان ایران در این دوره ۲۰۹ نفر بود.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی این عنوان را به دست آوردند که از نظر مدال طلا نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیف‌تری داشتند، اما از نظر جایگاه مدالی با عنوان دومی بهترین عملکرد محسوب می‌شود و تاریخ سازی کردند. این برای نخستین بار است که کاروان ورزش ایران در بازی‌های پاراآسیایی صاحب جایگاه دوم می‌شد. ایران که از نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی در این بازی‌ها شرکت داشت، دو دوره نخست را با جایگاه چهارمی به پایان رساند اما در سومین دوره صاحب رده سوم شد.

جام‌جهانی کشتی فرنگی و آزاد

رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ که مهم‌ترین رقابت سالانه کشتی محسوب شده و پس از المپیک نیز پراهمیت‌ترین رقابت این رشته ورزشی به حساب می‌آید در بلگراد صربستان در دو رشته آزاد و فرنگی از بیست‌وپنجم شهریورماه تا دوم مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد که نهایتاً در رشته فرنگی تیم جمهوری‌آذربایجان با ۱۲۰ امتیاز قهرمان شد و شاگردان رنگرز در تیم ایران با یک طلا (امین میرزازاده)، یک نقره (علیرضا مهمدی) و سه برنز (پویا دادمرز، محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی) و ۱۰۲ امتیاز نایب‌قهرمان شد.

در رشته آزاد کشتی قهرمانی جهان نیز تیم ایالات‌متحده آمریکا به قهرمانی رسید و تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت پژمان درستکار و با یک طلا (امیرحسین زارع)، دو نقره (امیرمحمد یزدانی و حسن یزدانی) و یک برنز (محمد نخودی) با ۱۱۰ امتیاز نایب‌قهرمان شد و گرجستان نیز در جای سوم قرار گرفت.

نایب قهرمانی تیم درستکار مدیون آن است که نتایج کشتی‌گیران تیم روسیه فقط جنبه فردی داشت و محرومیت این کشور در بخش تیمی همچنان ادامه دارد وگرنه تیم ایران عملاً در مقام سوم قرار می‌گرفت.

جام ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳

در سالی که گذشت نگاه ویژه‌ای روی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا بود، تیمی که با دو جین ستاره و بازیکن شاخص در حالی وارد قطر شد که همه در انتظار بازگشت ایران با جام به کشور بودند. ایران در جام ملت‌های آسیا نتایجی کاملاً سینوسی را پشت‌سر و یک بازی در میان عملکرد خوب و بدی را از خود به نمایش گذاشت و در نهایت موفق شد تا مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها پیش برود.

تیم ملی فوتبال ایران در بازی برابر قطر برای فوتبال ایران تراژدی تلخی را همراه خود داشت و در دیداری که ملی‌پوشان نمایش بحث برانگیزی را از خود به نمایش گذاشتند، در نهایت شکست تلخی در کارنامه فوتبال ایران رقم خورد و در حالی که همه امیدوار به صعود به فینال بودند، بازی برابر قطر پایان کار ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا بود.

جام‌جهانی بسکتبال ۲۰۲۳

تیم ملی بسکتبال ایران با پنج شکست در جام‌جهانی ۲۰۲۳ نه تنها از رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازماند که بدترین رکورد خود و سنگین‌ترین شکست تاریخش در این مسابقات را هم ثبت کرد. بسکتبال ایران که پیش از این سه دوره حضور در جام جهانی را تجربه کرده بود، در چهارمین حضور به هیچ عنوان نتوانست بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد.

ایران سال ۲۰۱۰ برای اولین بار در ترکیه حضور در جام جهانی را تجربه کرد و با ۴ شکست مقابل تیم‌های آمریکا، اسلوونی، برزیل، کرواسی و تنها یک برد مقابل تونس در رده نوزدهم جدول بیست و چهار تیمی قرار گرفت. در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز ایران برابر تیم‌های اسپانیا، صربستان، برزیل و فرانسه شکست خورد و مقابل مصر به پیروزی رسید و در رده بیست و یکم قرار گرفت.

تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۹ با تیم‌های اسپانیا، پورتوریکو و تونس هم‌گروه شد و هر سه بازی خود را واگذار کرد. آنها در گروه بازنده‌ها با تیم‌های آنگولا و فیلیپین رقابت کردند و پیروز هر دو دیدار شدند و به‌لطف تفاضل‌گل بهتر نسبت به چین که در مقابل نیجریه شکست خورده بود به عنوان بهترین تیم آسیایی راهی المپیک توکیو شدند و در رده بیست‌وسوم قرار گرفتند. جام‌جهانی بسکتبال در ابتدا با ۱۶ تیم شروع شد، در ادامه به ۲۴ تیم افزایش پیدا کرد و از ۲۰۱۹ به ۳۲ تیم رسیده است.

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳

والیبال ایران هم در سال گذشته روزهای پرحاشیه کم نداشت. تیمی که در رقابت‌های هانگژو در مصاف با مدعیان پرقدرت ظاهر شد و در نهایت مدال طلای بازی‌های آسیایی را از آن خود کرد در لیگ ملت‌ها پر انتقاد ظاهر شد به گونه‌ای که تغییرات در کادر فنی این تیم حواشی جدیدی را برای والیبال ایران به همراه داشت.

والیبال ایران که سودای حضور در المپیک را دارد، با سرمربی و کادر فنی جدیدش در تلاش است از آخرین شانس خود برای کسب سهمیه المپیک در خرداد سال جاری دررقابت‌های لیگ ملت‌ها به نحو احسن بهره برده و بالاخره بلیت پرواز به المپیک ۲۰۲۴ پاریس را در آخرین شانس‌های خود کسب کند.

جام‌جهانی هندبال ۲۰۲۳

تیم ملی هندبال مردان ایران در آخرین مسابقه خود از مسابقات قهرمانی آسیا مقابل کره‌جنوبی به میدان رفت و با نتیجه ۲۶ بر ۲۷ شکست خوردند و در رده ششم آسیا قرار گرفت که نسبت به دوره قبل دو پله سقوط داشت و سهمیه جهانی را نیز از دست داد.

شاگردان مجید رحیمی‌زاده در مرحله گروهی این مسابقات در گروه B با نیوزلند، چین و کره جنوبی هم‌گروه بودند که مقابل چین و نیوزلند به برتری رسیدند و مقابل کره جنوبی شکست خوردند و به عنوان تیم دوم گروه راهی دور اصلی شدند.

آن‌ها در مرحله اصلی این مسابقات با تیم‌های امارات، قطر و ژاپن همگروه شدند که مقابل دو تیم قطر و ژاپن شکست خوردند و مقابل امارات به برتری رسیدند و با قرارگیری در رده سوم گروه برای کسب رتبه پنجمی به دیدار کره رفتند و با شکست مقابل این تیم ششم آسیا شدند.

تیم ملی ایران در مسابقات دوره قبل با قرارگیری در رده چهارم بعد از هشت سال دوری از مسابقات جهانی توانست سهمیه جهانی بگیرد، اما در این دوره با بازماندن از مرحله نیمه‌نهایی و شکست مقابل کره‌جنوبی نتوانست سهمیه بگیرد. البته تیم ملی ایران در صورت کسب رتبه پنجمی یک شانس دیگر برای کسب سهمیه داشت که از دست رفت.

جام‌جهانی فوتبال‌ساحلی ۲۰۲۳ امارات

تیم ملی فوتبال‌ساحلی ایران در سال ۲۰۱۷ در رقابت‌هایی که به میزبانی باهاما برگزار می‌شد، به مقام سوم جهان رسید. بعد از آن، در سال ۲۰۱۹ نتوانست جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کند. ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ با نتیجه سه بر دو مقابل ژاپن شکست خورد و نه تنها از مسابقات آسیایی حذف شد بلکه جام‌جهانی را هم از دست داد.

جام جهانی فوتبال ساحلی امارات در دوبی از چند جنبه برای تیم ملی ایران اهمیت پیدا کرده بود. حضور در جام جهانی، که بعد از هفت سال دوری به دلیل تصمیم‌های جنجالی کنفدراسیون فوتبال آسیا ممکن شد، فرصتی دوباره برای این تیم بود تا توانایی‌های خود را بار دیگر به نمایش بگذارد.

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران که پس از یک وقفه هفت ساله در جام‌جهانی حضور پیدا کرده بود، در گروه B این مسابقات قرار داشت و با تیم‌های اسپانیا، تاهیتی و آرژانتین همگروه بود که گروه بسیار سختی به شمار می‌رفت. اما ساحلی‌بازان ایران نه تنها از گروه خود صعود کردند، بلکه تا مرحله نیمه‌نهایی هم پیش رفتند و در آن‌جا مغلوب برزیل، قهرمان این دوره جام‌جهانی شدند. در نهایت، تیم ملی فوتبال‌ساحلی ایران با غلبه بر بلاروس در دیدار رده‌بندی، موفق شد در رده سوم جهان بایستد که عنوان افتخارآمیزی محسوب می‌شود.

پس از آن میزان پاداش اختصاصی داده شده به تیم‌های اول تا سوم جهان از سوی فیفا اعلام شد و بر این اساس ساحلی‌بازان ایران با ایستادن بر سکوی سوم جهان، جایزه ۵۰ هزار دلاری فیفا را از آن خود کردند. همچنین موحد محمدپور بازیکن تیم ملی فوتبال‌ساحلی ایران به با بیشترین تعداد پاس‌گل عنوان بهترین گل‌ساز این رقابت‌ها را به نام خود ثبت کرد و تیم ملی فوتبال‌ساحلی ایران با ۱۰ گل با ضربه قیچی‌برگردان به عنوان بهترین تیم از این حیث انتخاب شد.

لیگ‌قهرمانان آسیا ۲۰۲۴-۲۰۲۳

پرسپولیس پس از ثبت دوگانه و فتح همزمان لیگ و جام‌حذفی در فوتبال داخلی، در لیگ قهرمانان آسیا در برابر شصت هزار تماشاگر خود مقابل الدحیل قطر شکست خورد و حذف شد. استقلال هم علی‌رغم کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، به دلیل بدهکاری و عدم دریافت مجوز حرفه‌ای، از لیگ قهرمانان جا ماند و نساجی همچون پرسپولیس در همان مرحله گروهی با عملکرد نه‌چندان خوب حذف شد.

سپاهان تنها نماینده فوتبال باشگاهی ایران در مرحله حذفی بود که از یک گروه نسبتاً آسان به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد و به مصاف الهلال عربستان رفت. سپاهان در هر دو دیدار رفت و برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه سه بر یک و در مجموع شش بر دو از حریف قدرتمند عربستانی‌اش شکست خورد تا تنها نماینده ایران هم از این رقابت‌ها حذف شود و ایران بازهم در مسابقات باشگاهی آسیا ناکام بماند.

مسابقات‌جهانی آرنولد کلاسیک در آمریکا و انگلیس

هادی چوپان قهرمان ایرانی رشته بدنسازی، در مسابقات جهانی آرنولد کلاسیک انگستان به مقام نخست دست یافت. او دو هفته قبل‌تر از حضور در انگلیس، در مسابقات بدنسازی آرنولدکلاسیک آمریکا هم به مقام قهرمانی رسیده بود و بدین ترتیب، هادی چوپان توانست در دو هفته، دو بار در دو مسابقه معتبر جهانی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

رقیب اصلی او "سامسون داوودا" از انگلستان بود اما در خانه، مغلوب چوپان شد. آرنولد شوارتزنگر و رونی کلمن، دو اسطوره بدنسازی جهان، جام و مدال این دوره از رقابت‌ها را به هادی چوپان اعطا کردند و هرکدام یک دست او را به نشانه قهرمانی بالا بردند. کلمن به دلیل وضع نامناسب جسمانی با عصا روی سن آمده بود.

رقم جایزه این مسابقات برای نفر اول ۱۵۰ هزار دلار بود که نصیب چوپان شد. جایزه نقدی مسابقات آمریکا نیز ۳۰۰ هزار دلار بود. هادی چوپان در سال ۱۴۰۳ چشم به مستر المپیا دوخته است تا بتواند با قهرمانی در آن، کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند. در دور اخیر این رقابت‌ها، وی دوم شد و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، قهرمانی را حق وی می‌دانستند.

کد خبر 737919

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد ملی و سراسری همپای طوفان
  • قطاری که از ایستگاه آموزش به جشنواره بازی‌آرا رسید
  • دو رویداد مهم برای فوتسال زنان ایران/ رویایی که به حقیقت پیوست
  • ۱۰ رویداد مهم ورزشی برای ایران سال ۱۴۰۲
  • ماجرای تصرف توپخانه عراق بدون تلفات به روایت یک شاهد عینی
  • (عکس) سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد
  • همه باید در راستای تحقق عینی و عملی شعار سال تعامل داشته باشند
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • همه قوا باید در راستای تحقق عینی و عملی شعار سال با یکدیگر همکاری داشته باشند
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی