Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ قدرت‌های غربی طی هفته جاری در نشستی درباره تسلط کامل چین بر عناصر نادر خاکی و سایر منابع حساس معدنی در بروکسل به گفت‌وگو خواهند نشست، در این نشست مقامات اتحادیه اروپا چشم انداز خود را برای ایجاد زنجیره‌ای بدون تعارض با محیط زیست (زنجیره تامین سبز) بیان خواهند کرد.

این گفت‌وگوها که به صورت سالانه برگزار می‌شود، امسال در روز نوزدهم نوامبر دیپلمات‌ها و نمایندگان صنایع را در اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات متحده گرد هم می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از اهداف این نشست سالانه تضعیف قدرت و انحصار دولت چین در مسائل معدنی به خصوص در رابطه با عناصر نادر خاکی است تا از این طریق تنش‌های تجارت جهانی را تا اندازه تحت کنترل درآورند.

گِنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی یک نشست توجیهی روزانه در پکن اعلام کرد امکان «هدایت یا انحصار» بر کل بازار یا بخشی از آن در دنیای به هم متصل شده امروزی وجود ندارد. وی تصریح کرد: چین، تولیدکننده پیشرو در عناصر نادر خاکی، «مایل به برآوردن نیازهای منطقی» کشورهای مختلف در مساله منابع و محصولات است.

اتحادیه اروپا در سال 2011 یکی از شبکه‌های اصلی واردات بیشتر مواد معدنی و از جمله نخستین کشورها برای تهیه لیست مواد اولیه مهم بود. این اتحادیه به صورت مشترک با دیگر کشورهای غربی، چشم انداز عناصر نادر خاکی –گروهی از 17 عنصر معدنی با خصوصیات الکترونیکی و مغناطیسی- را به دلیل نقش آنها در اقتصادهای پیشرفته، صنایع های‌تک و صنایع دفاعی مورد بررسی قرار داده است.

با توجه به اینکه وسایل نقلیه‌ای که با باتری کار می‌کنند، برای موتور خود نیاز به عناصر نادر خاکی مغناطیسی دارند، تقاضای پایدار مصرف کننده در این ماده معدنی روند صعودی داشته است. ماروس سفکویچ مشاور رییس کمیته اروپا در این رابطه عنوان کرد: استراتژی اتحادیه اروپا حمایت از کل زنجیره‌های تامین، در صورت امکان در قلمرو این اتحادیه و بر مبنای تولید اخلاقی است.

سیمون مورز مشاور معدنی در مشاوره اطلاعات معدنی بنچمارک در این باره گفت: موقعیت غرب از این دیدگاه بسیار ناخوشایند و متزلزل است و این زنجیره‌های تامین مانند لوله‌های نفتی در آینده عمل می‌کنند.

مواد معدنی به دلیل اهمیت اقتصادی، کمبود و خطر اختلال در عرضه در شرایط کنونی موقعیت بحرانی دارند. عناصر نادر خاکی در واقع کمیاب نیستند، اما کشف و فرآوری آنها در غلظت‌های کافی مساله‌ای دردسرآفرین است.

در شرایطی که غرب با تلاش برای تولید سودآور مبارزه می‌کند، چین با افزایش یکباره تولید در سال 2010 سهمیه صادراتی خود را به این کشورها تحمیل کرد و پس از یک دوره زمانی موجب افزایش قیمت‌ها شد. سازمان تجارت جهانی (WTO) پرونده‌ای در سال 2014 علیه چین گشود، اما تسلط چین در این رابطه همچنان ادامه دارد.

میشل رادمیکر متخصص مرکز مطالعات استراتژیک در لاهه هلند در این باره گفت: تنها راه حل برون رفت از چنین جریانی تسریع تولید در خارج از چین است. او با اشاره به ذخایر عناصر نادر خاکی نورا کار در سوئد عنوان کرد که این ذخایر می‌تواند برای بیش از دو دهه نیاز اروپا را در عناصر نادر خاکی مرتفع سازد. این پروژه متعلق به مواد پیشروی کانادا Leading Edge Materials است که برای نخستین بار به عنوان ناظر در این مذاکرات به استرالیا که پیش از این هم ناظر مذاکرات بوده می‌پیوندد. کشورهای معدنی در این نشست مهارت‌ها و منابع خود را به عنوان یک راه حل در این مساله ارائه می‌کنند.

مارک ساکسون مدیرعامل این شرکت کانادایی عنوان کرده این شرکت در تلاش است تا برای توسعه سپرده سوئدی مصوباتی به دست بیاورد. در اروپا استانداردهای زیست محیطی می‌توانند این مسائل را به یک پروسه طولانی مدت تبدیل کنند. وی در پایان تصریح کرد: کمبودهای معدنی اروپا «بیش از هر چیز نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مواد معدنی اقتصاد چین عناصر نادر خاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۳۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسجام نیروهای مسلح محاسبات دشمنان را به چالش کشید

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور طراحی و توسعه تجهیزات کارآمد را اولین اولویت پدافند هوایی دانست و گفت: انسجام و هم‌افزایی نیروهای مسلح محاسبات دشمنان را به چالش کشیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، امیر سرتیپ دوم رضا کلهری صبح امروز در مراسم صبحگاه منطقه پدافند هوایی جنوب کشور از افزایش توانمندی و قدرت بازدارندگی ایران اسلامی خبر داد و اظهار داشت: ارتش کشورمان با تبعیت از فرمایشات داهیانه رهبر انقلاب توانسته است به پیشرفت‌های تحسین برانگیزی برسد که مایه افزایش توانمندی و قدرت بازدارندگی کشورمان شده است.

وی تأکید کرد: ارتقاء دستاوردهای دفاعی، هوشیاری و نیز افزایش تلاش بهینه و اثر بخش، مؤلفه‌های اساسی در پدافند هوایی برتر و قوی است.

فرمانده منطقه‌ پدافند هوایی جنوب ارتش اضافه کرد: تلاش شبانه‌روزی مجموعه پدافند هوایی متناسب با تهدیدات در حال به روز شدن و ارتقا است و همواره با شناسایی تهدیدات غیرمتصور، طراحی و توسعه تجهیزات و تسلیحات کارآمد اولین اولویت این نیرو است.

وی، راه و مکتب شهدا را الگوی کارکنان غیور پدافند هوایی دانست و بیان کرد: همواره تمامی ظرفیت‌ها و بسترهای لازم باید در راستای امنیت پایدار و آرامش خاطر هموطنان به‌کارگیری شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • انسجام نیروهای مسلح محاسبات دشمنان را به چالش کشید
  • انتقال ۴۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • صادرات مواد معدنی از بندر خمیر سالانه دو میلیون تن افزایش می‌یابد
  • ادعای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران
  • عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی ابلاغ شد
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی
  • اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را گسترش می دهد
  • تولید بهره‌ور و متنوع کردن بازارهای صادراتی نفت و گاز با شکستن انحصار توسعه میادین کشور
  • راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب