Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@13:29:18 GMT

ترقی: لغو دو نرخی شدن بنزین در دولت روحانی اشتباه بود

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۴۰۰۵

ترقی: لغو دو نرخی شدن بنزین در دولت روحانی اشتباه بود

خبرگزاری فارس: حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی  با اشاره به افزایش قیمت بنزین، اظهار داشت: هر طرحی که منافع یا مضراتش به مردم برگردد، برای آنکه به نحو مطلوبی اجرا شود، در درجه اول دولت نیازمند اقناع افکار عمومی جامعه یعنی همراه کردن و همدل کردن مردم با تصمیم دولت است.

وی ادامه داد: اگر دولت در اقناع افکار عمومی ضعیف عمل کند و نتواند همدلی مردم را در اجرای یک قانون و برنامه بدست بیاورد، بطور طبیعی با واکنش و عکس العمل منفی مردم روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعلام این تصمیم تقریبا از نیمه شب صورت گرفت و درست در شب عید میلاد حضرت رسول اعظم (ص) به مردم اعلام شد، طبیعتا نشان دهنده این است که اقدامی عجولانه و بدون مهندسی و آماده سازی افکار عمومی جامعه صورت گرفته و تبعات و آثار منفی آن در جامعه ممکن است برای کشور مشکلاتی پدید بیاورد و بهانه‌ای به دست دشمنان برای سوءاستفاده از این شرایط دهد.

وی بیان کرد: اگرچه اصل موضوع دو نرخی شدن بنزین اقدامی بود که در دولت آقای احمدی نژاد انجام شد و مردم مدتی به این شیوه عادت کردند، لغو این اقدام در دولت آقای روحانی کار اشتباهی بود چراکه امروز بعد از شش سال به این نتیجه رسیده‌اند که باید این روش را ادامه دهند.

ترقی اظهار کرد: زمانی که این نوع تصمیماتی را که با سرنوشت مردم روبروست، بدون فکر و اندیشه لغو می‌کنیم و پس از چند سال مجددا آن را اجرا می‌کنیم، نشان دهنده این است که دولت تصمیماتش مبتنی بر منطق صحیح و درستی استوار نیست و نه لغو کردنش در آن دوره درست بود؛ نه آنکه امروز با این کیفیت و وضعیت و در شرایطی که هنوز آمادگی و مقدمات لازم در جامعه به لحاظ سوخت، جایگاه بنزین و افکار عمومی فراهم نشده است، تصمیم را اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: هر اقدامی هم معایب و محاسنی دارد. معایبش این است که تجربه نشان داده با افزایش نرخ بنزین، قیمت بسیاری از کالا‌ها افزایش می‌یابد و بهانه‌ای برای بالا رفتن تورم و گرانی می‌شود. امروز گرانی ۴۸ درصدی برای مردم قابل تحمل نیست و با این اتفاق ممکن است این گرانی باز هم افزایش یابد که به ضرر مردم است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مدیریت و کاهش مصرف سوخت و هدفمند کردن یارانه سوخت یکی از نقاط مثبت این مسأله است. البته قرار بود در دولت آقای احمدی نژاد دونرخی شدن بنزین هدفمند شود و درآمد ناشی از افزایش نرخ سود به جیب محرومان و بهینه سازی انرژی کارخانجات و تقویت مراکز تولیدی و حمل و نقل عمومی در سطح کشور شود که متأسفانه این فرآیند نه در دولت آقای احمدی نژاد بلکه در دولت آقای روحانی هم اجرایی نشد.

وی بیان کرد: دولت اعلام کرده است که از این اقدام قرار است به ۱۸ میلیون خانوار ایرانی کمک شود که البته میزان پرداخت یارانه کمتر از ۵۰ درصد درآمد حاصلی از تغییر این نرخ است و الباقی درآمد مشخص نیست.

ترقی اظهار داشت: آیا دولت قرار است با این اقدام کسری بودجه خود را تأمین کند که چنین درآمدی بدون مصوبه مجلس، هزینه کرد و کسب آن قانونی نخواهد بود. همانطور که طی نامه‌ای آقای حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به رئیس جمهور ارائه کرد؛ تا تکلیف این قضیه به لحاظ قانونی مشخص شود که این مقدار درآمد مازاد دولت در چه مسیری هزینه شود و مصوبه قانونی آن کجاست؟ به نظر می‌رسد درباره این موضوع باید دولت به رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و نمایندگان آن پاسخ دهد و نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: بنزین دو نرخی ترقی دولت روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آن‌ها درباره مهم‌ترین وقایع دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

یکی از سؤالاتی که از روحانی پرسیده شد، درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با او پس از انتخابات ۹۶ بود که روایت‌های مختلفی از آن شده است. اما روایت رئیس‌جمهور پیشین این‌طور است:

آن جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات بود. برای این آمده بودند بگویند شما که انتخاب شده‌اید ما هم کنار شما هستیم، با هم می‌خواهیم کار کنیم. موقع خداحافظی سردار شهید سلیمانی درخواستی داشت که بقیه فرماندهان هم تکرار کردند که وزیر دفاع سپاهی باشد. در دولت یازدهم وزیر از اعضای سپاه بود. من گفتم بعید می‌دانم اما همچنان دارم فکر می‌کنم. وزیر دفاع هم جزو وزرایی است که در نهایت باید رهبری موافقت کنند. من قبل از این جلسه به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. درباره بعضی وزرا ایشان نظری نمی‌دادند اما مثلا از آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی راضی بودند. ابتدای دولت یازدهم وقتی به ایشان گفتم آقای حجتی را می‌خواهم معرفی کنم، ایشان گفتند خیلی خوب است. دولت دوازدهم آقای حجتی قبول نکرد. فرد دیگری را برای وزارت تعیین کرده بودم. وقتی به رهبری گفتم، ایشان گفتند چرا آقای حجتی نیست؟ گفتم آقای حجتی خودش قبول نکرد. گفتند نه صدایش کنید و خودتان به او بگویید. دوباره آقای حجتی را خواستم و پذیرفت، البته سال ۹۸ استعفا داد.

روحانی در پاسخ به سؤالی راجع به ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

دیگر خبرها

  • حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم
  • آبان ۱۴۰۲؛ شورای فرهنگ عمومی تحت تأثیر «آقای همساده» در «مهمانی» ایرج طهماسب!
  • هم فکری و مشارکت مردم خارگ در حوزه عملیات عمومی افزایش می‌یابد
  • تاکید رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر
  • پاسخ به ادعای تکراری دولت رئیسی و یک پیشنهاد
  • رئیس‌جمهور: رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر ضروری است
  • تاکید رئیسی بر ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر
  • ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود
  • ضرورت حرکت به سمت ارز تک نرخی