Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:53:38 GMT

کاهش ۵ درصدی واردات در هفت ماهه امسال

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۴۵۴۵

کاهش ۵ درصدی واردات در هفت ماهه امسال

اطلاعات منتشر شده در گمرک حاکی از آن است که در هفت ماهه امسال (پایان مهرماه)، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ۷۹.۵ هزار تن و به ارزش حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایش ۱۷ درصدی در وزن و کاهشی ۱۱.۳ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت به ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن با ارزش حدودی ۲۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، از نظر وزنی سه درصد افزایش و از نظر ارزشی کاهش ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۱ درصدی را تجربه کرده است.

کشورهای مقصد صادرات

بر اساس این اطلاعات در هفت ماهه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقم حدود ۶ میلیارد دلار و سهم ۲۵ درصدی از کل ارزش صادرات کشور بوده است. صادرات به این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۳.۵ درصد افزایش رو به رو بوده است.

همچنین عراق با پنج میلیارد دلار و سهم ۲۱ درصدی از صادرات، امارات با سه میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی، ترکیه با ۲.۵ میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی و افغانستان با یک میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی به ترتیب دومین تا پنجمین مقاصد صادراتی ایران در این بازه زمانی بوده‌اند.

متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور طی هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۰۷ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ با کاهش حدود ۲۴ درصدی همراه بوده است.

کشورهای مقصد واردات

در هفت ماهه سال ۹۸ کشور چین با اختصاص رقم ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار  و سهمی حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. مقایسه آمار و ارقام در مدت مشابه سال قبل، کاهش حدودا ۳.۴ درصدی واردات از چین را نشان می‌دهد.

همچنین کشورهای امارات با ۴.۵ میلیارد دلار و سهم ۱۸ درصد، ترکیه با ۳ میلیارد دلار و سهم ۱۲ درصد، هند با ۲ میلیارد دلار و سهم ۹ درصد و آلمان با یک میلیارد دلار و سهم پنج درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

متوسط قیمت اقلام وارداتی کشور نیز طی این مدت یک هزار و ۲۷۱ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها ترکیه هند صادرات واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران تجارت صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه هند صادرات واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران تجارت صادرات غیر نفتی ترکیه هند صادرات واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران تجارت صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۴۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱

در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ صادرات شرکت‌های دانش بنیان با رشد حدود ۱۰۰ درصدی در هر سال از ۲۹۶ میلیون دلار به هزار و ۱۳۲ میلیون دلار افزایش یافته و در این مدت واردات شرکت‌های دانش بنیان نیز با رشد سالانه حدود ۵۰ درصد از هزار و ۶۳۳ میلیون دلار به سه هزار و ۸۵۵ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بر اساس گزارشی تحلیلی از ۱۷۷ هزار کوتاژ صادرات و واردات و بیش از ۵/۵ میلیون داده گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوآور با سهم حدود ۲۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان، ۶۷ درصد درآمد و بیش از ۷۵ درصد صادرات و واردات این حوزه را در اختیار دارند. این در حالی است که شرکت‌های فناور با سهم کمتر از ۷ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان حدود ۳۰ درصد درآمد و بیش از ۲۰ درصد تجارت خارجی دانش بنیان را در کارنامه خود دارند.

بنابر این گزارش، در این سال ها، حوزه فناوری مواد شیمیایی بیشترین سهم از صادرات را با حداقل ۵۰ درصد دارا بوده اند و این نسبت هر ساله افزایش داشته است، حوزه فناوری‌های ماشین آلات، برق و الکترونیک و دارویی به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات قرار دارند. تنها حوزه فناوری که تراز تجاری مثبت دارد، حوزه پیشرفته شیمیایی است.

گفتنی است ارزش وزنی صادرات محصولات دانش بنیان بر اساس داده‌های معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان، ۱۳ درصد افزایش و به صورت همزمان ارزش وزنی واردات این شرکت‌ها ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ بدین معنی که علاوه بر افزایش حجم صادرات دانش بنیان، عمق ساخت داخل محصولات دانش بنیان صادراتی نیز افزایش یافته است.

بررسی داده‌های مربوط به مقصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان نیز نشان می‌دهد براساس آن حدود ۸۰ درصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان به کشور‌های آسیایی بوده و در عین حال حدود ۹۰ درصد واردات شرکت‌های دانش بنیان از کشور‌های آسیایی است. البته ۳۶ درصد واردات و ۲۲ درصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان مربوط به کشور امارت برای صادرات مجدد و واردات مجدد به مبادی و مقاصد تجاری دیگر است.

نکته قابل تامل اینکه بر اساس داده‌های مندرج در این گزارش، حدود نیمی از صادرات شرکت‌های دانش بنیان دراین سال‌ها مربوط به صادرات کالای دانش بنیان آن‌ها بوده است.

دیگر خبرها

  • ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان
  • تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در ۳ سال
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • تجارت ایران و عراق در مسیر رشد