Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو رسانه آمریکایی در گزارش‌های جداگانه به حذف یک بخش از اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای اوکراینی در بحبوحه تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ، اشاره کرده‌اند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «نیویورک تایمز» و «سی‌ان‌ان» با انتشار گزارش‌هایی به اقدام کاخ سفید در انتشار متن اولین مکالمه تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به تاریخ ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت)، از حذف جنجالی و سوال‌برانگیز یک جمله ترامپ خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دموکرات‌ها پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که ترامپ از ریاست جمهوری و قدرت خود سوء استفاده کرده و رئیس جمهور اوکراین را برای انجام تحقیقات درباره فساد احتمالی «جو بایدن» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش «هانتر بایدن» تحت فشار قرار داده، اما رئیس‌جمهور آمریکا و حامیان جمهوری‌خواهش این اتهام را رد کرده و بی‌اساس خوانده‌اند.

در متن مکالمه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده هیچ گونه صحبتی درباره موضوعات سیاسی انجام نشده است. بر اساس گزارش‌ها، مکالمه تلفنی اول اردیبهشت ترامپ و «ولودیمیر زلینسکی» که در آن زمان «رئیس‌جمهور منتخب اوکراین» بوده و هنوز در قدرت نبوده، در تحقیقات استیضاح ترامپ مطرح نبوده و مکالمه‌های بعدی آن‌ها محور تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح بوده است.

ترامپ ۲۵ جولای (سوم مرداد) در مکالمه تلفنی دیگر با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرد و این گفت‌وگوی جنجالی به آغاز رسوایی «اوکراین‌گیت» و تحقیقات استیضاح علیه ترامپ تبدیل شد.

طبق افشاگری‌هایی که علیه ترامپ انجام شده، او در گفت‌وگوی تلفنی سوم مرداد از همتای اوکراینی خواسته علیه فساد احتمالی «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی او در اوکراین تحقیقات کند و تلویحا ادامه کمک نظامی آمریکا به اوکراین را به این موضوع منوط کرده است.

«نیویورک تایمز» در واکنش به انتشار متن اولین مکالمه روسای جمهور آمریکا و اوکراین نوشت: «متنی که به تازگی از اولین مکالمه ترامپ- زلینسکی منتشر شده، باعث ایجاد سوالات بیشتری شده است».

طبق این گزارش، این متن با متن خلاصه‌ای که چند ماه قبل خود کاخ سفید درباره اولین تماس تلفنی ترامپ با زلینسکی منتشر کرده، «فرق دارد».

نیویورک تایمز نوشت: «متن منتشر شده کاخ سفید در ماه آوریل، روایت متفاوتی ارائه می‌کرد. در خلاصه (متن تماس تلفنی ترامپ و زلینسکی) که با فاصله کوتاهی بعد از این تماس در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، دولت (آمریکا) اعلام کرده بود که آقای ترامپ "برای اجرای اصلاحات به منظور تقویت دموکراسی، افزایش رفاه و ریشه‌کن کردن فساد (در اوکراین) " به آقای زلینسکی قول همکاری داده بود».

در متن منتشر شده تازه کاخ سفید، هیچ اثری از صحبت درباره ابراز آمادگی ترامپ برای همکاری جهت «مبارزه با فساد» نیست و در عوض آن، تنها به تمجید‌های روسای جمهور آمریکا و اوکراین از یکدیگر و اصرار چند باره زلینسکی برای حضور ترامپ در مراسم تحلیفش اشاره شده است.

زلینسکی، کمدین مشهور و سابق اوکراینی در انتخابات ۲۱ آوریل توانسته بود با شعار‌هایی از قبیل: عزمش برای ریشه‌کن کردن فساد در این کشور توانست در انتخابات پیروز شود.

به نوشته نیویورک تایمز، «کاخ سفید امیدوار است که (با انتشار متن اولین مکالمه تلفنی ترامپ با زلیسنکی) نشان دهد هیچ چیز خاصی در روابط آمریکا و اوکراین وجود نداشته هیچ کسی ترامپ را به انجام کار نادرست در این تماس تلفنی متهم نکرد تماسی که برای اعلام تبریک پیروزی در انتخابات گرفته شد».

سی‌ان‌ان درباره اقدام کاخ سفید در انتشار متن اولین مکالمه تلفنی ترامپ با زلینسکی نوشت: «مکالمه درباره تبریک (ترامپ به زلینسکی) کمتر از مکالمه بعدی او در ماه جولای حاوی درخواست‌های مشکل‌ساز بوده است، اما نشان داد که ترامپ راغب به تعامل با رئیس‌جمهور ولودیمیر زلینسکی بود و بعدا از او خواست که علیه رقبای سیاسی‌اش تحقیقات کند».

این رسانه هم به تفاوت متن خلاصه‌ی منتشر شده قبلی کاخ سفید از اولین تماس تلفنی ترامپ - زلینسکی با متی که شامگاه جمعه منتشر شد، اشاره کرده است.

سی‌ان‌ان نوشت: «یک مورد مهم از حذفیات وجود دارد. ترامپ (طبق این متن) هرگز اشاره‌ای به فساد نمی‌کند به رغم آنکه در روایت رسمی آن زمان کاخ سفید او بر تعهد خود برای همکاری به منظور "ریشه‌کنی فساد" (در اوکراین) تاکید کرده بود».

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به چرایی تفاوت دو متن منتشر شده توسط کاخ سفید درباره تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین، مدعی شد که دلیل این تفاوت، موضعگیری شورای امنیت ملی آمریکا بوده است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، «رویه استاندارد شورای امنیت ملی آمریکا این است که متن تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور با رهبران خارجی را ارائه می‌دهد و متن (روز گذشته منتشر شده توسط کاخ سفید) را کارشناس اوکراین در شورای امنیت ملی ارائه داده است».

جنجال‌ها درباره گفتگو‌های ترامپ با زلینسکی و رسوایی موسوم به اوکراین‌گیت در شرایطی بالا گرفته که از هفته گذشته، جلسات علنی مجلس نمایندگان آمریکا درباره «تحقیقات استیضاح» ترامپ آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مکالمه ترامپ با رئیس جمهور اوکراین اوکراین گیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف

پس از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب بسته کمکی برای اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده داد که کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف را سریعا افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، قرار است این لایحه کمکی امروز – سه‌شنبه – جهت امضا روی میز رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار بگیرد؛ بسته‌ای که ماه‌ها به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درگیر وضعیت بن‌بست شده بود.

طبق گزارش راشا تودی، جو بایدن به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان خاطر داد و گفت پس از آنکه این لایحه جهت امضا به دستش برسد، ارسال کمک‌ها به اوکراین سریعا شروع خواهد شد.

کاخ سفید با اشاره به تماس روسای جمهور آمریکا و اوکراین اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بایدن گفت که دولتش سریعا بسته‌های کمکی چشمگیر جدید را برای رفع نیاز‌های اوکراین در میدان نبرد و حوزه دفاع هوایی ارائه خواهد داد. رئیس‌جمهور بایدن هم‌چنین بر تعهد بادوام واشنگتن نسبت به حمایت از کی‌یف و دفاع از آزادی آن در برابر روسیه تاکید کرد.»

درحالیکه کاخ سفید جزئیات کمی را از تماس بایدن-زلنسکی به اشتراک گذاشت، اما رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که کی‌یف موشک‌های دوربرد دریافت خواهد کرد. آمریکا پیشتر نسخه‌ای از موشک‌های ATACMS خود را با برد ۱۶۵ کیلومتری ارائه کرده بود تا از تشدید تنش‌ها در صورت حمله نیرو‌های اوکراینی به اهدافی در عمق خاک روسیه جلوگیری کند. او گفت که محموله‌های جدید شامل «موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر» خواهد بود.

زلنسکی هم‌چنین از توافق امنیتی میان کی‌یف و واشنگتن خبر داد و گفت که چنین همکاری و قراردادی می‌تواند «الگویی واقعی» باشد.

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • زلنسکی : اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند