Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:35:04 GMT

پدیدارشناسی کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۰۶۵

پدیدارشناسی کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF

یک کارشناس مسایل حقوقی گفت: عدم پیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی، موجب قطع تمامی ارتباطات رسمی و قانونی پولی و مالی با جهان، حتی کشورهای دوست خواهد شد و این اقدام به نوعی به خود تحریمی جهانی ایران خواهد انجامید.

به گزارش ایسنا، رضا رسالت در یادداشتی نوشت: ظهور بازیگران غیر دولتی به استقرار نظام هنجاری، استانداردسازی و نظارت بر عملکرد دولت‌ها کمک کرده است که درواقع به خاطر ناتوانی دولت‌ها در ورود به آن حوزه‌ها اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله باعث تورم در نهادها و مقررات بین‌المللی گردیده است، با این حال ظهور بازیگران غیردولتی و سازمان‌های فراملّی یکی از بسترها برای ضرورت تحول در روند  قانون‌گذاری در حقوق بین‌الملل است، چرا که دولت- ملّت‌ها دیگر تنها بازیگران اصلی سیاست بین‌الملل نیستند.
دو دسته قوانین بین‌المللی وجود دارد: دسته‌ی اول بالا به پائین که توسط توافق کشورها در قالب معاهدات بین‌المللی ایجاد می‌شوند و سپس بر تابعین آن لازم الاجراست و ایشان آن را در قوانین داخلی لحاظ می کنند. دستهی  دوم آن دسته از رفتارها و هنجارهای جاری بین تعدادی از بازیگران دولتی و حتی غیردولتی است که تبدیل به قانون بین‌المللی می شوند و بر کشورها و بازیگرانی با شرایط مشابه قابل اعمال است. حالت دوم از پائین به بالاست. البته دسته دوم معمولاً در زمینه‌های نرم عملی است و مشهور به قانون نرم در مقابل قانون سخت هستند و عموماً به صورت توافقات ضمنی می‌باشند که پس از مدتی و با نهادینه شدن و استقرار سازوکارهای اجرایی به خصوص در زمینه های تجاری و مالی به صورت  قانون سخت در می‌آیند. حقوق نرم جنبه‌ی پیشنهادی و هنجارسازی دارد و لزوماً الزام‌آور نیستند، چرا که با در نظر گرفتن تنوع جامعه‌ی جهانی معاصر در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی، مشکل می‌توان رضایت جهانی را در خصوص قواعد حقوقی از قبیل مسائل مربوط به پول شویی و اقدامات مالی حاصل نمود.
کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF از دسته قوانین نوع دوم هستند. این کارگروه در واقع هماهنگ‌کننده‌ی رفتار کشورها در زمینه‌های مورد انتظار است. گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی  یک سازمان بین‌المللی است که معیارهایی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعیین می‌کند و اقدامات و سیاست‌هایی را برای شفافیت نظام بانکی و مالی، پیشگیری از پولشویی و مبارزه با آن پیشنهاد می‌دهد. این گروه، در محورهای سیاستگذاری و همکاری ملی و بین‌المللی، جرم‌انگاری پولشویی و مصادره، تامین مالی تروریسم و تولید تسلیحات کشتار جمعی، شفافیت و چارچوب‌های قانونی و همچنین وظایف نهادهای دولتی، مالی، ۴۰ توصیه دارد که به خودی خود الزام آور نیستند.
برای تدبیر الزامات همزیستی در عرصه ی بین الملل و همچنین قانونمندسازی پدیده های نوظهور در حقوق بین الملل، فعالان این عرصه با دو گزینه مواجهند: یا به ترتیبات کلی موجود در اسناد الزام آور قناعت کرده و تا حد امکان تلاش کنند آن قواعد را بر موضوعات جدید تطبیق دهند و یا اینکه داوطلبانه به تدوین اصول راهنما و دستورالعمل های هنجاری مورد نیاز برای پیشبرد امور بپردازند. چنانکه "اولریش فاستن رات"  اشاره میکند سازوکار حقوق نرم می تواند شفافیت مفاهیم  و یا هنجارسازی حقوقی را در قالب یک اجماع همه جانبه به سامان برساند . حقوق نرم از جمله راههایی هستند که تراضی دولت‌ها را محدود می‌کند و امکان نظم حقوقی بین المللی را فراهم می آورد.
با این حال منتقدین بر این باورند که این تکثّر، وحدت نظام حقوقی بین‌المللی را به مخاطره افکنده است. در مقابل این جریان عده‌ای از حقوقدانان بین‌الملی آن را به فال نیک گرفته و معتقدند این رویه باعث تسهیل و گسترش ارتباطات و کارائی بالاتر در شبکه پولی بین المللی می‌گردد، ولی عده‌ای دیگر آن را مخرب برای یک نظام حقوقی منسجم و کارا می‌دانند و معتقدند ترتیبات مالی کشورها از مظاهر حاکمیتی است که باید در انحصار دولت ها باقی بماند. به هر روی به نظر میرسد با توجه به اجماع جهانی بر هنجارمند کردن نظام پولی و بانکی، عضویت کشورهای سازمان همکاری توسعه اقتصادی و  رفتار اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان مطابق با توصیه های ارایه شده ی FATF، جمهوری اسلامی ایران نیز می‌بایست خود را در شمار این نظم هنجارین دربیاورد تا بتواند از منافع آن بهره مند گردد. عدم پیوستن ایران به این کنوانسیون، موجب قطع تمامی ارتباطات رسمی و قانونی پولی و مالی با جهان، حتی کشورهای دوست خواهد شد و این اقدام به نوعی به خود تحریمی جهانی ایران خواهد انجامید.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گروه بین المللی اقدام مالی FATF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیلی توسط ایران

به گزارش همشهری آنلاین، معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام یک عملیات تلافی‌جویانه در برابر اقدامات آمریکا و صهیونیست‌ها بود.
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت: این اقدام یک عملیات تلافی‌جویانه در برابر اقدامات آمریکا و صهیونیست‌ها بود.


وی همچنین با اشاره به اقدام حقوقی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: حقوقدانان در خصوص موضوعات مختلف حقوقی تشکیل جلسه داده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دهقان ادامه داد: اگر قرار باشد اقداماتی انجام دهیم، پس از تصویب در یک کمیته تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود؛ فعلا در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اقدام حقوقی نداریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: در حال کار روی همه تحولات مربوطه به ویژه با محوریت غزه هستیم و مشارکت خود را در مراجع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

وی یادآورشد: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس بستر برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می‌کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.

کد خبر 845179 منبع: فارس برچسب‌ها ارتباطات - حقوق بین‌الملل ایران و اسرائیل اسرائیل خبر ویژه سفارت سوریه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان
  • ‌زمان دقیق واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با قدس: تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیلی توسط ایران
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • زمان واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان 
  • دانشگاه تهران مجری ۳ طرح حقوقی دستگاه‌های اجرایی شد